Permalänk
Medlem

Nya komponenter, ny installation - Tips?

Hej kära medlemmar,
jag har inhandlat nya minnen (Corsair Vengeance 8gb) och en ny ssd (Intel 520 120gb) och tänkte göra en ren Win7 installation då ssdn är tänkt som OS-disk. Är det något jag bör tänka på innan jag monterar de nya delarna och installerar Win7 på ssdn? Några inställningar som måste göras? Är det bara att byta ut mina gamla minnen (2x 2gb) mot de nya? Tacksam för svar!

Gott nytt år på er!

Permalänk
Medlem

Se till att du har SATA-kontrollern inställd på AHCI från början (vore det enda rimliga men är förvånansvärt vanligt att det inte är standardinställningen) så du inte behöver trassla med det i efterhand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ska det sättas igång innan jag kopplar in ssdn eller efter? Före eller efter installationen av Win7?

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Ska det sättas igång innan jag kopplar in ssdn eller efter? Före eller efter installationen av Win7?

Tack för snabbt svar!

AHCI ställer du in i BIOS innan installationen.

Har du fler hårddiskar så koppla ur dom innan du börjar. Windows har förmåga att sprida ut filer över dessa annars.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Hej kära medlemmar,
jag har inhandlat nya minnen (Corsair Vengeance 8gb) och en ny ssd (Intel 520 120gb) och tänkte göra en ren Win7 installation då ssdn är tänkt som OS-disk. Är det något jag bör tänka på innan jag monterar de nya delarna och installerar Win7 på ssdn? Några inställningar som måste göras? Är det bara att byta ut mina gamla minnen (2x 2gb) mot de nya? Tacksam för svar!

Gott nytt år på er!

Tänk på att avaktivera den automatiska disk-fragmenteringen efter installationen. Den är på som standard. Man ska inte defragmentera SSD-diskar.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar

Ska jag göra några partitioner på ssdn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Tänk på att avaktivera den automatiska disk-fragmenteringen efter installationen. Den är på som standard. Man ska inte defragmentera SSD-diskar.

Vilket windows inaktiverar per automatik då den känner igen den som en SSD.

Dock är det bra att köra eventuella programvara i windows som tillverkarna av din SSD tillhandahåller.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vilket windows inaktiverar per automatik då den känner igen den som en SSD.

Dock är det bra att köra eventuella programvara i windows som tillverkarna av din SSD tillhandahåller.

Det görs INTE via automatik. Inte Win7 Ultimate 64-bit som jag installerat ett 30-tal gånger det senaste året. Kanske är en ny funktion i Win8 men tråden gäller Win7.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Det görs INTE via automatik. Inte Win7 Ultimate 64-bit som jag installerat ett 30-tal gånger det senaste året. Kanske är en ny funktion i Win8 men tråden gäller Win7.

Och mitt svar var gällande windows 7.

Jag har läst att windows kollar vid installation om en SSD används och då stänger av defragmentering. Tydligen sker det i samband med att "windows experience index" körs(vilket ska ske automatiskt vid installation).

Läser också att om man inte kör AHCI kan den misslyckas med att känna igen SSDn.

Hur verifierar du att den inte hittar den som en SSD? Det räcker inte med att konstatera att disken syns i listan över defrag-status utan du behöver gå in i schedule defragging(eller nått sånt) och där då inte kunna välja SSDn.

Men det kan helt klart vara en rekommendation att kolla upp defragging efter installation så att windows har gjort vad det borde

EDIT: Dock verkar det inte vara 100%-igt i sitt igenkännande. Hittade lite artiklar med folk på nätet som (2009) hade problem med den automatiska igenkänningen då vissa SSD-diskar inte identifierar sig som sådana.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Tack för alla snabba svar

Ska jag göra några partitioner på ssdn?

Jag skulle inte rekommendera att göra några partitioner på SSDn. 120 gig (om jag såg rätt i din första post) kommer närma sig fullt efter nått år med installation av saker fram och tillbaka.

Dock beror det lite på vad du planerar att ha på den.

Hur som helst, det finns ingen stor fördel med att partitionera vad jag kan se.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skulle inte rekommendera att göra några partitioner på SSDn. 120 gig (om jag såg rätt i din första post) kommer närma sig fullt efter nått år med installation av saker fram och tillbaka.

Dock beror det lite på vad du planerar att ha på den.

Hur som helst, det finns ingen stor fördel med att partitionera vad jag kan se.

Ok då blir det inget sånt

Nästa fråga, ska jag uppdatera firmwaren innan eller efter installationen av Windows?

Tack för alla snabba svar, man kan alltid lita på sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ok då blir det inget sånt

Nästa fråga, ska jag uppdatera firmwaren innan eller efter installationen av Windows?

Tack för alla snabba svar, man kan alltid lita på sweclockers!

Gör det innan så besparar du dig själv en massa huvudbry. Min SSD gick utmärkt att uppdatera firmware utan att förlora data på den men inte alla uppgraderingar av firmware är lika förlåtande. Om det blir problematiskt att uppdatera innan installation så kan du ju alltid läsa på beskrivningen av den firmware du ska installera och se ifall den nollställer all data eller inte.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Gör det innan så besparar du dig själv en massa huvudbry. Min SSD gick utmärkt att uppdatera firmware utan att förlora data på den men inte alla uppgraderingar av firmware är lika förlåtande. Om det blir problematiskt att uppdatera innan installation så kan du ju alltid läsa på beskrivningen av den firmware du ska installera och se ifall den nollställer all data eller inte.

Ok, tack för svar

Sista frågan nu då! Bör jag formatera min lagringsdisk för att uppnå optimal prestanda? Kommer den att dra ner på prestandan sen? Jag har endast film, musik och spel (ISO, ej installationer) där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ok, tack för svar

Sista frågan nu då! Bör jag formatera min lagringsdisk för att uppnå optimal prestanda? Kommer den att dra ner på prestandan sen? Jag har endast film, musik och spel (ISO, ej installationer) där.

Formatering av lagringsdisken ska inte spela nån vidare roll på prestandan, så bespara dig besväret

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT