Permalänk

Android 1080P lurar

Kommer en hel del lurar med 1080P skärmar nu. Alla verkar komma med Android ( Windows Phone klarar inte 1080P än ) men HTC, Sony, ZTE och Huawei har lurar på gång.

HTC One kommer med 4.7 tums skärm och 1080P vilket ger den rekordhög PPI.

4,7-tum stor Super LCD 3-skärm med Full HD-upplösning (1080 x 1920 pixlar) och rekordhöga 469PPI.
Fyrkärnigt Snapdragon 600-chip med 1,7GHz klockfrekvens
2GB RAM-minne
32GB inbyggt lagringsutrymme (ingen plats för minneskort)
2300mAh-batteri
UltraPixel-kamera med optisk bildstabilisering (OIS), vill konkurrera med Nokias ”PureView”
IR-sändare – kan användas som fjärrkontroll
Främre stereohögtalare
LTE-modem (*i ”vissa länder”)
GPS/GLONASS
NFC/Bluetooth 4.0
802.11ac Wi-Fi
Vikt: 143 gram
Mått: 137 x 68 x 9mm
Aluminiumchassi
Släpps i modellerna svart och silver

http://www.swedroid.se/htc-presenterar-full-hd-mobilen-one-i-...

Jag tar bort HTC Butterfly för den kommer nog inte bli så aktuell för oss i Sverige.

Sony har nu visat upp Xperia Z/ZL

Bild på Xperia Z

http://www.swedroid.se/sony-presenterar-xperia-z-ces-2013/

Hands-on på Xperia Z

http://www.engadget.com/2013/01/07/sony-xperia-z-hands-on-ces...
http://www.theverge.com/2013/1/7/3847944/sony-xperia-z-zl-han...

Qualcomm S4 Pro fyrkärnig
Adreno 320
2GB Ram
16GB + stöd för MicroSD
3G,4G och WIFI
13 megapixel med Exemor RS
Kamera fram 2 megapixel med Exmor R
2330 mAh inte utbytbart
NFC och vattentålig ( IP55 och IP57 )
Android 4.1

Skillnaderna mellan Xperia Z och Xperia ZL är att Xperia ZL inte är vattentålig, den är lite tjockare ( 9.8mm mot 7.9mm för Xperia Z ) den är inte lika lång och bred som Xperia Z och den kör på plastig texturerad baksida istället för glas som Xperia Z har. Xperia ZL har samma processor, kamera och mjukvara som Xperia Z.

ZTE Grand S

http://www.engadget.com/2013/01/08/zte-grand-s/
http://www.theverge.com/2013/1/8/3849604/zte-joins-5-inch-108...
http://www.theverge.com/2013/1/8/3851462/zte-grand-s-hands-on...

Hands-on video:

http://www.theverge.com/2013/1/8/3851504/zte-grand-s-hands-on...

Lite specs:

Qualcomm S4 Pro fyrkärnig 1.7GHZ
2GB Ram
16GB + stöd för MicroSD
13 megapixel kamera
Kamera fram 2 megapixel
Båda kameror ska klara av att ta bilder i 1080P
Batteri 1780mAh
Android 4.1

"Världens tunnaste FHD smartphone med sina 6.9mm".

Huawei Ascend D2 kommer med 5 tums skärm och 1080P.

Lite specs:

Huawei Hi-Silicon K32V fyrkärnig + Balong V7R1
2GB Ram
13 megapixel AF kamera på baksidan med HDR
1.3 megapixel HD främre kamera
3000 mAh batteri
Vattentålig
Android 4.1

Hands-on med Huawei Ascend D2:

http://www.androidcentral.com/hands-huawei-ascend-d2

http://www.engadget.com/2013/01/07/huawei-officially-announce...

http://www.theverge.com/2013/1/7/3849010/huawei-ascend-d2-han...

Huawei Ascend P2 kommer med 4.5 tums skärm och 1080P upplösning.

Lite specs:
13 megapixel kamera
6.45mm tunn eller ännu tunnare enligt nyheter.

Den ska avtäckas på MWC enligt vad man kan läsa på nyheterna.

http://www.engadget.com/2013/01/24/huawei-ascend-p2-leak/

Även Kinesiska Oppo har en lur som ska komma till Sverige Q1 2013 och det är Oppo Find 5. Det kan också bli en lur att hålla koll på framöver.

Lite specs:

Qualcomm Snapdragon S4 Pro fyrkärnig.

5 tums skärm 1080P upplösning.

12 megapixel kamera.

Batteri 2500 mAh

http://www.swedroid.se/oppo-presenterar-find-5-med-snapdragon...

Franska Alcatel har visat upp Scribe X och har nu hoppat på 1080P tåget.

Scribe X kommer med 5 tums skärm och 1080P. Designen påminner lite om Taiwanesiska HTC lurar. De har också valt en processor från Mediatek och skiljer sig lite mot många av de andra lurarna som kör på processorer från Qualcomm.

Lite specs:

Mediatek MTK 6589 fyrkärnig 1.4GHZ
PowerVR SGX 554 grafikkrets
1 GB Ram
12 megapixel kamera
1 megapixel främre kamera
Batteri 2500 mAh
Android 4.1

Lite om den på Swedroid:

http://www.swedroid.se/alcatel-hoppar-pa-fullsatta-1080p-tage...

Lenovo har visat K900 med Intel processor och 5.5 tums skärm med 1080P upplösning och IPS skärm.

Lite specs:

Intel Atom Z2580 2GHZ två kärnor
2GB Ram
13 megapixel kamera
Främre kamera med dual flash på 1.3 megapixel
16GB upp till 64GB + stöd för MicroSD

LG har också presenterat sin första 1080P mobil nu. Den heter LG Optimus G Pro

Lite specs:

Qualcomm Snapdragon S4 Pro fyrkärnig 1.7GHZ
2GB Ram
13 megapixel kamera
32GB internt lagringsutrymme + plats för minneskort
LTE och NFC

http://www.swedroid.se/lg-presenterar-sin-forsta-1080p-mobil-...

Mer om dessa lurarna borde komma under CES och MWC som går av stapeln de närmsta månaderna. Vad tycker ni om trenden med 1080P skärmar och större skärmar? Dessa verkar ligga på 5 tum och uppåt. Tror ni detta är bra eller vill ni ha lurar med mindre skärm?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Sötast

Mångfald är alltid bra, då kan var person köpa den man själv vill ha, sålänge det finns valmöjligheter i alla storlekar.

Personligen kommer jag aldrig köpa en 1080 skärm på mobilen dock, det är högre upplösning än vad jag har på skrivbordet för tillfället...

Man kan inte se pixlarna på en 720p skärm på den storleken, och då är det i min mening endast batterislöseri att köra högre.

Men visst 1080P kanske är värt det på 6" eller 7", jag vet inte var gränsen går.

Permalänk
Medlem

Tycker de räcker bra med skärmarna som finns nu. Ärligt talat så tror jag det räcker om man håller sig under 5 tum och runt 300 ppi. Det som bör förbättras är batteriet.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

5" och uppåt tycker jag är alldeles för stort.
Bättre med en mindre skärm ~4" och komplettera med en 7" surfplatta som jag gjorde. My five cents.

För övrigt. Ska Apple stämma några för patentbrott så är det ju ZTE, jäklar vad lik den va.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

5" på en mobiltelefon är på tok för stort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

För övrigt. Ska Apple stämma några för patentbrott så är det ju ZTE, jäklar vad lik den va.

Du har aldrig sett en iPhone IRL va?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Wow 6.1 tum, den kommer inte ens ner i fickan eller är det inne med säckiga "skitapåsig" byxor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Du har aldrig sett en iPhone IRL va?

Eller...?
Såg dock den vita kanten nu. Skulle man plockat bort den dock kan du inte neka att den va lik. Bortse från kameras placering etc eftersom man knappt ser det imo.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Man kan inte se pixlarna på en 720p skärm på den storleken, och då är det i min mening endast batterislöseri att köra högre.

Jag kan se dom på min Galaxy Note. Högre upplösning innebär att man inte behöver zooma in på lika många sidor för att läsa texter osv. Skarpare bokstäver och bilder är helt klart ett stort plus.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

det ska bli riktigt gött att ha en lur med 1080p, och klart man ser skillnaden, det är ganska enkelt att se pixlar på en SG3 (306 PPI) särskild när man läser text.
på en iphone 4 som har lite högre PPI (326) kan jag också se pixlar men man måste anstränga sig, däremot är det nästan omöjligt o se pixlar på en Acro S (342 PPI) att kolla på HD videos och läsa text på en sån skärm är riktigt skönt, dock önskade jag att skärmen var lite större, så en 5 tums skärm med 1080p kommer att passa mig perfekt eftersom jag gillar att kolla på filmer, surfa och spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

5" och uppåt tycker jag är alldeles för stort.
Bättre med en mindre skärm ~4" och komplettera med en 7" surfplatta som jag gjorde. My five cents.

För övrigt. Ska Apple stämma några för patentbrott så är det ju ZTE, jäklar vad lik den va.

5" skulle passa mig fint, har 720p 4,7" skärm och jag skulle uppskatta lite större skärm för film och spel m.m.

Jag kan med enkelhet se pixlarna på min bara att kolla nära skärmen...

Permalänk

En annan 5 tums lur som ska komma till Sverige i Q1 2013 är Oppo Find 5 ska skriva om den i mitt första inlägg.

En hands-on video också:

Mer videos och bilder från lurens kamera finns här:

http://www.swedroid.se/oppo-find-5-hands-on-videor-och-exempe...

Den kör på Android 4.1 Jelly Bean.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

En annan 5 tums lur som ska komma till Sverige i Q1 2013 är Oppo Find 5 ska skriva om den i mitt första inlägg.

En hands-on video också:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5vk5WI...

Mer videos och bilder från lurens kamera finns här:

http://www.swedroid.se/oppo-find-5-hands-on-videor-och-exempe...

Den kör på Android 4.1 Jelly Bean.

Oppo Find? Låter ju fint..

Permalänk
Medlem

De flesta e utan plats för sd-kort och man lär inte få se större än 16GB internminne på ett tag på de heller. Dealbreaker för min del iaf. E väl bara Sony som har plats för sd?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk

Huawei har en fem tummare också som kommer heta Ascend D2. Mer om ZTE Grand S också. Skriver i det första inlägget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Dom måste fan snart döpa om dessa till tablets, det är verkligen inte mobiltelefon längre.
5" är redan löjligt stort.
6.1" är ett rent skämt.

Skulle aldrig få för mig att köpa en tablet som mobiltelefon, värdelöst.

Hoppas det kommer några vettiga i MAX 4.5", helt 4" med bra kamera etc framöver.
Om alla ska gå över till tegelstenar i highend segmentet så lol, då blir de aldrig mer "highend" aka väska för mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Dom måste fan snart döpa om dessa till tablets, det är verkligen inte mobiltelefon längre.
5" är redan löjligt stort.
6.1" är ett rent skämt.

Skulle aldrig få för mig att köpa en tablet som mobiltelefon, värdelöst.

Hoppas det kommer några vettiga i MAX 4.5", helt 4" med bra kamera etc framöver.
Om alla ska gå över till tegelstenar i highend segmentet så lol, då blir de aldrig mer "highend" aka väska för mobilen.

5" med relativt smal/hög skärm funkar faktiskt rätt bra såvida man inte har väldigt små händer. Det finns ju uppenbarligen ett begär efter dessa skärmstorlekar, annars skulle de inte tillverkas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosseh:

Det finns ju uppenbarligen ett begär efter dessa skärmstorlekar, annars skulle de inte tillverkas.

Snarare att det är en hype. Jag avskyr storleken på min Nexus och det är nästan så att jag kan tänka mig gå tillbaka till min K850i igen.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Även om en del tycker det är stort så verkar det ju helt klart finnas en marknad för telefoner/phablets på 5" och högre. Jag själv är störtnöjd med min Galaxy Note ännu. Och den går ner i de flesta fickor faktiskt. Ascend Mate kan dock bli svårare.

Jag tror inte det är så konstig utveckling ändå. När iPhone kom skulle vi ha en telefon med kapacitet för nätet och appar men ringa var fortfarande huvudsaken. Jag tror det ändrat sig till att folk gör betydligt mer än ringa och idag behöver vi en medie/kommunikationsenhet med telefonfunktion

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se batteritiden på dessa mobiler när de släpps. En stor skärm tillsammans med att skyffla runt en hel del pixlar lär ju dra en del ström. För att vara ännu mer negativ så ställer jag mig i skaran som tycker att 5'' börjar bli lite väl stort för en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det ska bli intressant att se batteritiden på dessa mobiler när de släpps. En stor skärm tillsammans med att skyffla runt en hel del pixlar lär ju dra en del ström. För att vara ännu mer negativ så ställer jag mig i skaran som tycker att 5'' börjar bli lite väl stort för en mobiltelefon.

HTC DNA (2020mHA) fick enligt batteritest endast 1timme sämre än Samsung S3 (Jellybean) vilket kan betraktas som helt ok.

Flera 1080p skärmar har/kan fått någon ny teknik vad jag fattat som gör de strömsnålare än nuvarande skärmar på marknaden.

Taking its name from the screen technology on which its based — Indium gallium zinc oxide — IGZO screens use up to 20-percent less power than normal panels, are thinner than standard LCDs, provide a sharper, brighter image for improved readability in sunlight, plus improved accuracy for touch too.

While the Aquos SH930 probably won’t be released in many other places, its 1080p screen has a better chance of success. It does, however, have some competition, as HTC is rumored to be about to release a 1080p smartphone of its own, as is Sony.

Companies who purchase screens from Sharp include Apple and Asus, the latter of which announced it will incorporate an IGZO panel in the new PadFone 2, although on that device it measures 4.7-inches and has a 1280 x 720 pixel resolution. Prior to release, the iPad Mini was also rumored to sport an IGZO screen, which sadly wasn’t the case.

Sharp hopes its new, fancy IGZO displays are the next big thing, and wants to put them on ultrabooks, tablets and smartphones. Sharp has been in financial trouble recently, and sees IGZO screens as a way to pull itself back from the brink, telling Reuters.com last month that production had been started in a second plant, considerably increasing volume. Negotiations between Sharp and computer manufacturers including HP, Lenovo and Dell are said to be ongoing, plus Microsoft and Intel are also being targeted for investment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Snarare att det är en hype. Jag avskyr storleken på min Nexus och det är nästan så att jag kan tänka mig gå tillbaka till min K850i igen.

En hype ja. Dock så finns det även ett behov eftersom såna storlekar har funnits rätt länge nu och ingen tillverkare skulle väl fortsätta tillverka sådana om de inte sålde bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

det ska bli riktigt gött att ha en lur med 1080p, och klart man ser skillnaden, det är ganska enkelt att se pixlar på en SG3 (306 PPI) särskild när man läser text.

s3 har dock pentile matrix så det ppi-måttet är rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

s3 har dock pentile matrix så det ppi-måttet är rätt meningslöst.

Ja s3an skulle absolut haft högre upplösning, men annars är det en helt ok mobil.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en 5-tums skärm med 1080P!

Men 5-tum är max för mig, sen tycker jag det blir för stort för en smartphone.

Permalänk

Har kommit nya bilder på Xperia Z Yuga och en annan modell Xperia ZL Odin. Lägger till detta i det första inlägget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Lite intressant det här med prat om ppi och vad man kan se, suttit och läst lite om just det under kvällen. Det säga att en person med perfekt syn uppfattar runt 477 ppi, och störe delen av befolkningen kan inte urskilja pixlar när det är 320+ ppi från 30cm avstånd. Så 1080p tycker jag känns lite överdrivet just nu, finns väll en anledning till att 320-330 ppi verkar vara det som gäller på highend lurarna. Men alltid kul att se utvecklingen och vart den tar oss.
Inväntar min första windowsphone nu, lumia 920 hade mina ögon på android lurarna innan men som nokiafan får det bli WP8 och hoppas jag blir nöjd

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Xperia ZL ser ut som den mobil jag är mest intresserad av i dagsläget.. ska bli kul att se när den presenteras.
Det verkar som den har dedikerad kameraknapp vilket stort plus för mig och många fler vet jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knaz:

Lite intressant det här med prat om ppi och vad man kan se, suttit och läst lite om just det under kvällen. Det säga att en person med perfekt syn uppfattar runt 477 ppi, och störe delen av befolkningen kan inte urskilja pixlar när det är 320+ ppi från 30cm avstånd. Så 1080p tycker jag känns lite överdrivet just nu, finns väll en anledning till att 320-330 ppi verkar vara det som gäller på highend lurarna. Men alltid kul att se utvecklingen och vart den tar oss.
Inväntar min första windowsphone nu, lumia 920 hade mina ögon på android lurarna innan men som nokiafan får det bli WP8 och hoppas jag blir nöjd

Jag har läst (google it) att för att matcha det mänskliga ögats upplösning krävs det cirka 1000 ppi vid 30 cm avstånd. Dessutom vill man ofta använda mobilen närmare än så.