Permalänk
Medlem

Invertera fn-knappen?

Hej Sweclockers!

Undrar helt enkelt om det går att invertera fn knappen på något enkelt sätt då jag använder media knapparna oftare. Blir lite jobbigt att hålla in fn varje gång man ska höja volymen/byta låt. Har googlat lite och vissa säger något om någon inställning i bios, fast en sådan hittar jag inte.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Lätt nej, det går om du löder fast en NOT-krets på rätt ställe i tangentbordet, men i och med att inte alla knappar har något i samband med fn går antagligen inte det heller och då blir det betydligt jobbigare lösning som gäller. Vilket tangentbord är det du pratar om?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

följde det inte med någon programvara till tangentborde där du kan ställa in hur det ska vara

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Enklare är nog att försöka styra programmet på ett annat sätt. Winamp kan du t.ex. styra via s.k. "Global Hotkeys" där du själv definerar knapparna.

Permalänk
Medlem

Det absolut lättaste är väl att ladda ner Autohotkey och meka där? Jag använder själv autohotkey då mitt tangentbord från början inte har mediaknappar. Jag har gjort så Menu-tangenten fungerar som en function-tangent när jag trycker på F-tangenterna. Så här ser scriptet jag använder mig av ut:

;Play Pause
AppsKey & F5::Send {Media_Play_Pause}

;Stop
AppsKey & F6::Send {Media_Stop}

;Previous
AppsKey & F7::Send {Media_Prev}

;Next
AppsKey & F8::Send {Media_Next}

;Mute
AppsKey & F9::Send {Volume_Mute}

;Volume down
AppsKey & F10::Send {Volume_Down}

;Volume up
AppsKey & F11:: Send {Volume_Up}

Om jag förstår dig rätt är det något i stil med det här du ska göra:

;Play Pause
F5::Send {Media_Play_Pause}

Permalänk
Medlem

Vad är det för burk du ska fixa detta på, windows, mac? På en Mac är det iaf jättelätt, bara att gå in på "kontrollpanelen" -> tangentbord och klicka i en ruta.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.