2 gtx 680 lightning vilket nätagg?

Permalänk
Medlem

2 gtx 680 lightning vilket nätagg?

Hej, jag har ett GTX 680 lightning just nu, och kör på ett ax 750w nätagg nu.

Har fått lite julpengar och tänkte skaffa ett till grafikkort och köra SLI, så jag undrar vad jag ska köra för nätagg? Eller om det räcker med ett 750w för det? Eller bör jag köpa ett nytt?

Tack.

MVH
EDWIN

Permalänk

Hej, lista övriga komponenter i datorn så underlättar det väldigt mycket när folk ska hjälpa till.
Vi har ju ingen aning om din processor drar 50 eller 150 w om den är överklockad eller om grafikkortet är överklockat, allt detta påverkar om det är lämpligt att byta nätaggregat eller inte.

Men om jag gör en kvalificerad gissning har du inte värre processor/moderkort än swec redaktionen och troligtvis inte högre klock på grafikkortet heller och då borde du klara dig med det du har förutsatt att du inte har 10 hdd:s, 14 fläktar och 2 vattenkylningspumpar.

kanske lite överdrivet men en normalt konfigurarad dator klarar det men du närmar dig gränsen, spec om du vill maxklocka alla grejer, kör du stock frekvenser ska det inte vara något problem

MVH//Gustav

Edit: såg att det var lite luddigt skrivet, skyller på att det är sent, citera om det är något du undrar över

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Hej, lista övriga komponenter i datorn så underlättar det väldigt mycket när folk ska hjälpa till.
Vi har ju ingen aning om din processor drar 50 eller 150 w om den är överklockad eller om grafikkortet är överklockat, allt detta påverkar om det är lämpligt att byta nätaggregat eller inte.

Men om jag gör en kvalificerad gissning har du inte värre processor/moderkort än swec redaktionen och troligtvis inte högre klock på grafikkortet heller och då borde du klara dig med det du har förutsatt att du inte har 10 hdd:s, 14 fläktar och 2 vattenkylningspumpar.

kanske lite överdrivet men en normalt konfigurarad dator klarar det men du närmar dig gränsen, spec om du vill maxklocka alla grejer, kör du stock frekvenser ska det inte vara något problem

MVH//Gustav

Edit: såg att det var lite luddigt skrivet, skyller på att det är sent, citera om det är något du undrar över

Kör i5 3570K processorn.

Och Asus Sabertooth Z77 moderkort.
4 Fläktar, 1 pump (h100).
Ax 750 nätagg

Tror du det går?

Permalänk

Inga problem, kör på, agget har nog med ampere och råstyrka.

Permalänk
Skrivet av SirExzib:

Kör i5 3570K processorn.

Och Asus Sabertooth Z77 moderkort.
4 Fläktar, 1 pump (h100).
Ax 750 nätagg

Tror du det går?

Hej igen Sålänge du inte har tänkt slå några klockningsrekord så ser jag inga problem alls utan håller med föregående talare, kör på kommer funka alldeles utmärkt

MVH//Gustav

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Eftersom att lightning är till för överklockning så antar jag att du kommer göra just det - överklocka. Det kan bli lite tight om du börjar klocka allt för mycket och öka spänningen för mycket, men annars går det nog galant. AX750 är ju guldcertat och en riktig dyrgrip vad gäller pris per watt på nästan 2 kr watten. Det innebär ju rikrigt bra effektgrad.

Se bara till att du har gott om utrymme samt mycket bra luftflöde mellan korten om du ska använda 2 st med eftermarknadskylare, eftersom det översta annars kan få väldigt varm luft iom att det inte cirkulerar runt, eller i princip ingen eftersom det undre blockerar.

Om jag var du hade jag sålt lightning kortet och köpt ett 690 istället, eller ett kort av referensdesign, men det gör ju var man som denne vill.

Skrivet på en sketen SE Xperia x8 kl 5 på morgonen, så förbehåller mig rätten till stavfel och annat smått o gott.

EDIT: Intressant, ser nu när jag läser igenom att klockan är 6 enligt sweclockers, har det gått och blivit sommartid utan min vetskap?

God fortsättning!

Permalänk
Medlem

Yes, det ska fungera det där, AX750 har 62A på +12v railen och det har en effektivitet på över 90% i alla olika lägen enligt kitgurus fina recension av nätaggregatet. Btw är det någon som vet hur många A som GTX 680 drar?

EDIT: marm0t har en bra poäng med att sälja ditt GTX 680 och köpa ett GTX 690 istället för att köra två kort i SLI.

GTX 690 är GRYMT kompetent, det har även VRAM från Samsung vilket inte GTX 680 har och dessa Samsung-minnen ska klocka mycket bättre. Och på Nvidia 600-serien ger OC på minnet en bra prestandaboost!

Enligt ett bra test jag läste med GTX 690 vs. GTX 680 SLI så klockade 680 SLI ~25 MHz högre än 690 på GPU vilket inte är så överdrivet mycket, men 690 klockade 500 MHz mer på VRAM:et mot 680 vilket leder till att ett klockat GTX 690 är bättre än klockat GTX 680 SLI. Det är rätt så imponerande.

Du kommer då också LÄTT klara dig på ditt nätagg, jag har ett likadant och ett GTX 690 och jag håller på att bygger ihop systemet nu, tagit lite tid då det är jul och man ska iväg på saker hela tiden, men förhoppningsvis blir jag klar imorgon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Yes, det ska fungera det där, AX750 har 62A på +12v railen och det har en effektivitet på över 90% i alla olika lägen enligt kitgurus fina recension av nätaggregatet. Btw är det någon som vet hur många A som GTX 680 drar?

Ett GTX 680 drar väl i runda slängar ungefär 200W, ej överklockat, eller 16 ampere, minns inte de exakta värdena. Dock är det inte räknat med resten av systemet naturligtvis.

EDIT: 62A/750W (AX 750) är rätt starkt och skall utan problem kunna driva två GTX 680s, så länge man inte brutalt överklockar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Ett GTX 680 drar väl i runda slängar ungefär 200W, ej överklockat, eller 16 ampere, minns inte de exakta värdena. Dock är det inte räknat med resten av systemet naturligtvis.

EDIT: 62A/750W (AX 750) är rätt starkt och skall utan problem kunna driva två GTX 680s, så länge man inte brutalt överklockar dem.

Mm 62A på en +12v rail så det ska kunna driva rätt mycket. Det har ju också en effektivitet på över 90% ända från 150w load till max load, med maximal effektivitet runt 50% load där den ligger på 92,X% och det är rätt hyggliga resultat för ett Gold+ agg.

Jag har sett en här på SweC som har ett AX750 och drev 2x 7970 CFX med rätt mycket överklockning + en i7 3770 tror jag det var som låg på runt 4,2 GHz om jag inte minns fel.

Det bra med dessa helt modulära aggen i AX-serien är ju att om du vill byta till tex 850w eller 1200w så kan du bara dra ur alla kablar från PSUn, byta ut enheten och koppla in kablarna igen - så slipper du hålla på att dra om kablar osv. Mycket lätt att uppgradera sig i styrka med andra ord om det skulle behövas, men det ska det inte göras i detta fallet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Mm 62A på en +12v rail så det ska kunna driva rätt mycket. Det har ju också en effektivitet på över 90% ända från 150w load till max load, med maximal effektivitet runt 50% load där den ligger på 92,X% och det är rätt hyggliga resultat för ett Gold+ agg.

Jag har sett en här på SweC som har ett AX750 och drev 2x 7970 CFX med rätt mycket överklockning + en i7 3770 tror jag det var som låg på runt 4,2 GHz om jag inte minns fel.

Det bra med dessa helt modulära aggen i AX-serien är ju att om du vill byta till tex 850w eller 1200w så kan du bara dra ur alla kablar från PSUn, byta ut enheten och koppla in kablarna igen - så slipper du hålla på att dra om kablar osv. Mycket lätt att uppgradera sig i styrka med andra ord om det skulle behövas, men det ska det inte göras i detta fallet.

Att byta kablar fungerar endast med AX 850W från AX 750W, inte AX 1200W, olika tillverkare mellan de aggen.

EDIT: Det är fortfarande Corsair, men det är fortfarande inte kompatibla när det gäller kablarna från 850W till 1200W tyvärr då det är en annan tillverkare som tillverkat 1200W-versionen åt Corsair.