Google lägger in överväxeln, bättre hårdvara nästa steg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koksvinne:

Känns som man varje år hör om dessa "iPhone dödare", mycket snack, inget mer.

Dito, död sedan länge sedan ju...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Skrivet av raidarn:

Dito, död sedan länge sedan ju...

Uppenbarligen inte, att döma av din artikel ;).

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koksvinne:

Uppenbarligen inte, att döma av din artikel ;).

Hehe, God Jul vännen och tack för att du kan ironi!

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Skrivet av raidarn:

Hehe, God Jul vännen och tack för att du kan ironi!

Haha, min ironi dog för länge sedan, tyvärr.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk

Visst, bättre processor, mer RAM, cache osv osv i all ära, tyvärr är detta inte rätt steg att ta. Stora merparten av alla smartphoneköpare bryr sig inte om detta, dom vill endast ha det alla snackar om, iPhone och Galaxy. Endast entusiasterna som hittar till exempel Motorola Razr och Lumia-lurarna. Har sett samma våg med hörlurar. Vågar inte gissa hur många zombie-tonåring/fjortisar som önskar sig Dr.Dre lurar till jul. Visst låter de bra men inte tillräckligt för det galna priset.
/Stolt iPhone ägare, bortse ironin och god jul!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar om det betyder något att det är en ny tillverkare för varje Nexus lur? Försöker Google hjälpa en tillverkare i taget att lära sig designa för Android? Kunskapsutbyte? Blir det ännu en ny för denna nästa "super" lur? (Sony tror jag inte på, de är för självupptagna, men kanske Asus?)

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Man har tydligen sett vad L920 orsakat på marknaden med sin up to date hårdvara och ser att WP8 växer sig större och större...
Man ska tydligen tillverka en lur och pad i samma klass eller bättre för att ta fler marknadsandelar eller som di.se skriver, tillverka en iphonedödare - vilket i sig är konstigt formulerat då Google redan kört över apple sedan länge... http://www.di.se/artiklar/2012/12/21/google-jobbar-pa-ny-iphone-dodare/

Verkar vara ett bra sätt att skaffa sig ovänner på dock, går de hårt fram med sitt eget Motorola så konkurerar det ju direkt mot alla deras partner, Samsung, Sony m.fl.
Kan vi vänta oss full-hd, trådlös laddning? Den som lever får se.

http://www.phonearena.com/news/Google-and-Motorola-finally-working-on-X-Phone-and-tablet_id37985

Har Google kört över Apple? Måste ha missat det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosseh:

Har Google kört över Apple? Måste ha missat det...

Dra upp tomtemössan och av med skygglapparna!

http://digithoughts.com/post/21428797724/android-and-apple-smartphone-sales-2007-2012-by

http://www.worldtvpc.com/blog/android-smartphone-sales-giving-apple-a-beating/

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd

Svarar på första inlägget i tråden.

Frågan är hur Nokia och L920 ska utvecklas för att åtminstånde ha häng på Android (och även IOS) mobiler.
En sak är säker, det krävs rejäla uppgraderingar av L920 för möta Samsung Galaxy S4 som kommer att släppas i april (Om tidsplanen hålls). Tror inte Apple IP5 blir lika långlivad som IP4 (över två år IP4, IP4s och säljs fortfarande). IP6 till sommaren/hösten 2013?
Vad har WP-lägret för nya mobiler på gång, för att kontra dessa ovan kommande giganter?

BTW. Hur är det med uppgraderingarna av L8xx L9xx med WP7.5, har ni fått 7.8 och 7.9 uppgraderingarna ännu?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av S_Z:

Du är helt fri att "häpnas" över 920. Säger bara att jag inte håller med om att folk generellt (alltså utanför sweclockers) har häpnats över 920. Snittbetyget bland de stora teknikbloggar har varit bra men inte bättre än S3 eller iPhone 5 tex. De har alltså inte häpnats av den är vad jag försöker säga...

Att mobiler blir klumpigare beror ju lite helt på vilken man köper men visst, håller med om att just det är dåligt ...generellt sett så är det ju dock så att de blir bättre och bättre. Kamera, skärm, SoC osv.

Om man ska gå till Sverige och IDG så såg de t.ex. ut Lumia 920 till årets mobil, den har toppat listor från jänkarna också.

Visst kan man köpa en liten mobil men då blir man hänvisad till det billigare segmentet, all teknikutvecklig sker på de stora mobilerna och de blir bara större för varje generation. Nu säger jag inte att det bara är dåligt med stora mobiler, de är trevliga att surfa på tex.

Världens näst största smartphonemarknad:

iOS Overtakes Android In US Thanks To iPhone 5

Skrivet av Fafne:

Svarar på första inlägget i tråden.

Frågan är hur Nokia och L920 ska utvecklas för att åtminstånde ha häng på Android (och även IOS) mobiler.
En sak är säker, det krävs rejäla uppgraderingar av L920 för möta Samsung Galaxy S4 som kommer att släppas i april (Om tidsplanen hålls). Tror inte Apple IP5 blir lika långlivad som IP4 (över två år IP4, IP4s och säljs fortfarande). IP6 till sommaren/hösten 2013?
Vad har WP-lägret för nya mobiler på gång, för att kontra dessa ovan kommande giganter?

BTW. Hur är det med uppgraderingarna av L8xx L9xx med WP7.5, har ni fått 7.8 och 7.9 uppgraderingarna ännu?

Behövs väl inga uppgraderingar, de ligger ju så långt efter Lumia 920 så de kan omöjligt komma ikapp. WP7.8 kommer till Sverige i februari

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Vad man än tycker om Nokias L x20 WP8 mobiler, så kommer behövas ersättas i butik innan nästa vinter, för att hålla igång det momentum som Nokia och Microsoft hoppas ska leda till 20% av marknaden för mobiler.
Så ganska snart gör Lx20 ägare sällskap med Lx00 ägare. Eller punga ut med pengar för nästa mobil, om deras hjärta slår för Nokia och WinPhone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple är värderat högre än Google...ta på dig tomtemössan igen Sen att iPhone har blivit överkört det är en heeeelt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Behövs väl inga uppgraderingar, de ligger ju så långt efter Lumia 920 så de kan omöjligt komma ikapp. WP7.8 kommer till Sverige i februari

Skämtar du? Lumia 920 är i dagsläget en rätt trevlig mobil, men att "häpnas" över den är väl ändå att ta i. Utöver det N4 har så har den en bättre kamera, that's it. Detta gäller även när man jämför mot GS3 vilken idag är en rätt "gammal" mobil.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Klämde på en 920, kan inte påstå att jag är imponerad.
Klumpig telefon, ologiskt OS.
Men visst, det flyter bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klämde på en 920, kan inte påstå att jag är imponerad.
Klumpig telefon, ologiskt OS.
Men visst, det flyter bra.

Va? Häpnade du inte?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Kanske blir dags då att köpa en surfplatta, jag har tänkt på det ett tag och det skulle vara trevligt. Jag letar någon fin begagnad nu för att få ner priset.

Men hoppas Google kommer med en riiiiiktig värsting nu som har grym hårdvara och batteritid, och såklart en 1080p display minst. Jag skulle också vilja se en surfplatta med minneskortsläsare så att man kan stoppa i sitt vanliga SDHC-kort i plattan när man är ute och fotar tex och kolla lite snabbt på bilderna, föra över de till plattan för att säkra bilderna eller kunna tömma minneskortet om det börjar bli fullt. Just nu har jag min 13,3" laptop för det men det är inte det smidigaste kan jag meddela

Direkt stöd till HDMI skulle vara trevligt också, så man slipper någon adapter. Jag köpte en adapter till morsans S2:a nu i julklapp och det är trevligt att kunna sitta och kolla på TVn om man ska visa något eller spela något spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Skämtar du? Lumia 920 är i dagsläget en rätt trevlig mobil, men att "häpnas" över den är väl ändå att ta i. Utöver det N4 har så har den en bättre kamera, that's it. Detta gäller även när man jämför mot GS3 vilken idag är en rätt "gammal" mobil.

Hårdvarumässigt piskar Lumian N4 och S3an på nästan varje punkt. Förutom bättre kamera med världens första optiska stabilisatorn vilket är en revolution i sig för smartphones så har den massa andra fördelar. Du har väl inte glömt den mest avancerade touchscreen skärmen på marknaden just nu med Puremotion teknik 3 till 5 gånger mer responsiv än motsvarande high end android/iPhone mobil. Supersensitive screen som man kan använda med handskar. 3 st HAAC(High Amplitude Audio Capture) mikrofoner som kan spela in en flygplan på nära håll som lyfter utan brus. Pentaband LTE kapabel, världens första och enda. Högtalarna är mycket bättre en på N4 och S3 och vid användning av hörlurar är ljudet boostad med Dolby surround.

Jag trodde att ni Android fans kunde er läxa när det gäller hårdvara, guess I was wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallaboo:

Hårdvarumässigt piskar Lumian N4 och S3an på nästan varje punkt. Förutom bättre kamera med världens första optiska stabilisatorn vilket är en revolution i sig för smartphones så har den massa andra fördelar. Du har väl inte glömt den mest avancerade touchscreen skärmen på marknaden just nu med Puremotion teknik 3 till 5 gånger mer responsiv än motsvarande high end android/iPhone mobil. Supersensitive screen som man kan använda med handskar. 3 st HAAC(High Amplitude Audio Capture) mikrofoner som kan spela in en flygplan på nära håll som lyfter utan brus. Pentaband LTE kapabel, världens första och enda. Högtalarör är mycket bättre en på N4 och S3 och vid användning av hörlurar är ljudet boostad med Dolby surround.

Jag trodde att ni Android fans kunde er läxa när det gäller hårdvara, guess I was wrong.

Egentligen vill jag inte ge mig in i detta då båda dessa telefoner är mycket bra och man bör helt enkelt välja den som passar en själv bäst.

Som sagt hur man jämför dessa telefoner verkar vara litegrann som statistik man kan vfå det att framstå som vad som helst.

Här är en lista som får Nexus 4:an att framstå som en vinnare
- Större skärm 4.7" vs 4.5"
- Stödjer HDMI via Slimport
- Lättare telefon 139g jämfört med 185g. Det har förekommit en hel del klagomål mot vikten hos L920.
- N4 är 14% tunnare 9.1 mm vs 10.7 mm.
- Stödjer DLNA (gör även L920) samt Miracast vilken är en ny standard som ser ut att bli det öppna alternativet till Airplay.
- N4:an stödjer Wifi direct det verkar inte L920 göra.
- N4:an har ett större batteri 2100 mah vs 2000 hos L920.
- N4 har ett batteri med den senaste teknologin från LG Chem Lithium Cobalt Oxide (LiCoO2). Oklart vad som är specifikt med L290:s batteri.
- Mer ramtimme 2 GB jämfört med 1 GB hos L920.
- Quadcore hos N4 jämfört med Dualcore hos L920. Båda är Qualcomm Krait CPU:er.
- N4 haren bättre chipset Qualcomm APQ8064 Snapdragon jämfört med Qualcomm MSM8960 Snapdragon hos L920.
- Bättre GPU hos N4 Adreno 320 jämfört med Adreno 225 i L920.
- Nexus 4 stödjer Bluetooth 4.0 jämfört med 3.0 hos L920.
- N4 har den senaste och bästa transceivern från Qualcomm WTR1605L. Vet ej vad L920 har trots febrilt sökande.
- N4 har en notifikations LED men inte Lumia 920.

Med dessa jämförelser är som sagt egentligen helt meningslösa. Det enda som spelar roll är hur upplevelsen som du får när du använder telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Inte så snygg metafor då du själv är ute och cyklar... JB är "butter" som du bevisligen missat...;)

JB är inte butter någonstans på de enheter jag har. Det finns lagg i både SGSIII och Asus Transformer Prime, inga skitsaker alltså.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Anye:

Egentligen vill jag inte ge mig in i detta då båda dessa telefoner är mycket bra och man bör helt enkelt välja den som passar en själv bäst.

Som sagt hur man jämför dessa telefoner verkar vara litegrann som statistik man kan vfå det att framstå som vad som helst.

Här är en lista som får Nexus 4:an att framstå som en vinnare
- Större skärm 4.7" vs 4.5"
- Stödjer HDMI via Slimport
- Lättare telefon 139g jämfört med 185g. Det har förekommit en hel del klagomål mot vikten hos L920.
- N4 är 14% tunnare 9.1 mm vs 10.7 mm.
- Stödjer DLNA (gör även L920) samt Miracast vilken är en ny standard som ser ut att bli det öppna alternativet till Airplay.
- N4:an stödjer Wifi direct det verkar inte L920 göra.
- N4:an har ett större batteri 2100 mah vs 2000 hos L920.
- N4 har ett batteri med den senaste teknologin från LG Chem Lithium Cobalt Oxide (LiCoO2). Oklart vad som är specifikt med L290:s batteri.
- Mer ramtimme 2 GB jämfört med 1 GB hos L920.
- Quadcore hos N4 jämfört med Dualcore hos L920. Båda är Qualcomm Krait CPU:er.
- N4 haren bättre chipset Qualcomm APQ8064 Snapdragon jämfört med Qualcomm MSM8960 Snapdragon hos L920.
- Bättre GPU hos N4 Adreno 320 jämfört med Adreno 225 i L920.
- Nexus 4 stödjer Bluetooth 4.0 jämfört med 3.0 hos L920.
- N4 har den senaste och bästa transceivern från Qualcomm WTR1605L. Vet ej vad L920 har trots febrilt sökande.
- N4 har en notifikations LED men inte Lumia 920.

Med dessa jämförelser är som sagt egentligen helt meningslösa. Det enda som spelar roll är hur upplevelsen som du får när du använder telefonen.

- Nexus 4 har större skärm, men inte högre upplösning. Vilket ger att Lumian stoltserar med 332ppi medans Nexusen bara har 318ppi.
- Nexus 4 har baksida av glas, något en annan tillverare slutat med, kan det bero på att det är kasst kanske?
När IDG testade den så knarrade den ändå i chassiet till råga på allt...
- Nexus är längre än Lumian.
- Batteritiden är bättre på Lumian, det har dessutom förekommit en hel del klagomål på att Nexusen blir rekordvarm.
- Ingen av dem har SD kortplats så internminnet är av högsta vikt, och där har Lumian dubbelt så stort lagringsminne.
- Bluetooth 4.0 hos Lumia 920 då
- Sen då att Nexusen saknar 4G på det också då, den får förlita sig på det långsammare och sämre responsiva 3G tekniken.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Skämtar du? Lumia 920 är i dagsläget en rätt trevlig mobil, men att "häpnas" över den är väl ändå att ta i. Utöver det N4 har så har den en bättre kamera, that's it. Detta gäller även när man jämför mot GS3 vilken idag är en rätt "gammal" mobil.

Skämtar du nu? för annars har du rätt dålig koll.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallaboo:

Hårdvarumässigt piskar Lumian N4 och S3an på nästan varje punkt. Förutom bättre kamera med världens första optiska stabilisatorn vilket är en revolution i sig för smartphones så har den massa andra fördelar. Du har väl inte glömt den mest avancerade touchscreen skärmen på marknaden just nu med Puremotion teknik 3 till 5 gånger mer responsiv än motsvarande high end android/iPhone mobil. Supersensitive screen som man kan använda med handskar. 3 st HAAC(High Amplitude Audio Capture) mikrofoner som kan spela in en flygplan på nära håll som lyfter utan brus. Pentaband LTE kapabel, världens första och enda. Högtalarna är mycket bättre en på N4 och S3 och vid användning av hörlurar är ljudet boostad med Dolby surround.

Jag trodde att ni Android fans kunde er läxa när det gäller hårdvara, guess I was wrong.

Skärmen är som sagt inte bättre än på andra high-end lurar som den HTC One X eller iPhone 5. Ljudet är inte i toppklass, se gsmarena ljudkvalitetstester:

Citat:

Sadly, the Nokia Lumia 920 audio output wasn't particularly great or worthy of the flagship status of the device. The smartphone has good volume levels, but its output is by far not the cleanest around.
When connected to an active external amplifier, the Lumia 920 mostly managed good scores with the higher than average intermodulation distortion the only exception. However, most of its direct rivals are bordering on perfection in this scenario, so the Lumia 920 output is slightly disappointing.

Källa: http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920-review-858p6.php

Videoinspelning och ljud vid inspelning på 920 är utan tvekan mycket bra men det låter intedirekt illa på iPhone heller:

Som Anye redan nämnt är GPU i 920 rätt långsam jämfört med många andra high-end smartphones. Och batteritiden är rätt medioker:
http://blog.gsmarena.com/nokia-lumia-920-goes-through-our-bat...

Som sagt det är en mycket bra mobil men definitivt inte så märkvärdig som vissa vill få den att framstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

- Nexus 4 har större skärm, men inte högre upplösning. Vilket ger att Lumian stoltserar med 332ppi medans Nexusen bara har 318ppi.
- Nexus 4 har baksida av glas, något en annan tillverare slutat med, kan det bero på att det är kasst kanske?
När IDG testade den så knarrade den ändå i chassiet till råga på allt...
- Nexus är längre än Lumian.
- Batteritiden är bättre på Lumian, det har dessutom förekommit en hel del klagomål på att Nexusen blir rekordvarm.
- Ingen av dem har SD kortplats så internminnet är av högsta vikt, och där har Lumian dubbelt så stort lagringsminne.
- Bluetooth 4.0 hos Lumia 920 då
- Sen då att Nexusen saknar 4G på det också då, den får förlita sig på det långsammare och sämre responsiva 3G tekniken.

Jag utlämnade som sagt allt som Lumian får bättre på för att få en så ensidig lista som möjligt. Intressant gällande Bluetooth är att Nokias egen sida säger 3.0 Bluetooth http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/specifi... och i sådana fall vet jag inte riktigt vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Skärmen är som sagt inte bättre än på andra high-end lurar som den HTC One X eller iPhone 5. Ljudet är inte i toppklass, se gsmarena ljudkvalitetstester:

Källa: http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920-review-858p6.php

Videoinspelning och ljud vid inspelning på 920 är utan tvekan mycket bra men det låter intedirekt illa på iPhone heller:
http://m.youtube.com/#/watch?v=5BfRnWDZEdg&desktop_uri=%2Fwat...

http://m.youtube.com/#/watch?v=_1dLmq9xU_0&desktop_uri=%2Fwat...

Som Anye redan nämnt är GPU i 920 rätt långsam jämfört med många andra high-end smartphones. Och batteritiden är rätt medioker:
http://blog.gsmarena.com/nokia-lumia-920-goes-through-our-bat...

Som sagt det är en mycket bra mobil men definitivt inte så märkvärdig som vissa vill få den att framstå.

Som att ni stirrar er blinda på upplösningen och glömmer Puremotion tekniken, clearblack med high sunlight visibility och supersensitive screen. Det är inte PPI som är det intressanta, det är allt det andra.

Ljudet är grym, även bättre än min gamla N8 som höll tronen förr. Jag jobbar på ett stort arbetsplats vart jag har fått leka men många telefoner och inte en enda kommer nära i face to face jämförelser. Fråga vem som helst som äger den om ljudet på 920.
Jag gillar Gsmarena och läser deras tester ofta men här har nåt gått snett.
Video tänker jag inte ens kommentera om.
Håll en i handen och testa lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallaboo:

Som att ni stirrar er blinda på upplösningen och glömmer Puremotion tekniken, clearblack med high sunlight visibility och supersensitive screen. Det är inte PPI som är det intressanta, det är allt det andra.

Ljudet är grym, även bättre än min gamla N8 som höll tronen förr. Jag jobbar på ett stort arbetsplats vart jag har fått leka men många telefoner och inte en enda kommer nära i face to face jämförelser. Fråga vem som helst som äger den om ljudet på 920.
Jag gillar Gsmarena och läser deras tester ofta men här har nåt gått snett.
Video tänker jag inte ens kommentera om.
Håll en i handen och testa lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara en massa fancy namn på olika tekniker. Det viktiga är hur den presterar i praktiken. iPhone 5 använder en så kallad in-cell display, men det i sig spelar ju mindre roll. Att den fått mycket högt betyg av experter i display-kalibreringsområdet, DisplayMate eller i Anandtechs djupgående skärmtester och bevisligen har en mycket högkvalitativ skärm är det viktiga. Och nej, det är inte PPI som är det viktiga (längre när de flesta ligger över 300). Styrkar i iPhone 5 skärm ligger i bland annat i färgåtergivning.

Vad gäller ljud så får du ursäkta men lita mer på GSMAreana och deras uppmätta resultat än vad du säger. Inget illa menar.

Edit: missförstå inte, L920 verkar också ha en mycket bra skärm döma av det jag har läst men jag ger inte mycket för en massa fancy namn på diverse teknologier.

Permalänk
Skrivet av Anye:

Jag utlämnade som sagt allt som Lumian får bättre på för att få en så ensidig lista som möjligt. Intressant gällande Bluetooth är att Nokias egen sida säger 3.0 Bluetooth http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia920/specifi... och i sådana fall vet jag inte riktigt vad som gäller.

Ja som det står i artikeln så är den inte certifierad för Bluetooth 4.0 än. Så för istället för skriva något som inte stämmer än så skriver de det den har vid lansering, men som sagt det är bara en certifiering bort. Ska visst vara lika med FM-radio, den ska visst har hårdvaran för det, men inte mjukvaran för det ännu.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Det är bara en massa fancy namn på olika tekniker.

Vart sätter du gränsen för fancy namn då? är tex "stereo" ett fancy namn på något som inte är "mono"? självklart måste man döpa innovationerna till något.

NCB display är t.ex. något som visar sig bäst i direkt solljus. Gjordes de här testerna på en sommarstrand?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är bara en massa fancy namn på olika tekniker. Det viktiga är hur den presterar i praktiken. iPhone 5 använder en så kallad in-cell display, men det i sig spelar ju mindre roll. Att den fått mycket högt betyg av experter i display-kalibreringsområdet, DisplayMate eller i Anandtechs djupgående skärmtester och bevisligen har en mycket högkvalitativ skärm är det viktiga. Och nej, det är inte PPI som är det viktiga (längre när de flesta ligger över 300). Styrkar i iPhone 5 skärm ligger i bland annat i färgåtergivning.

Vad gäller ljud så får du ursäkta men lita mer på GSMAreana och deras uppmätta resultat än vad du säger. Inget illa menar.

Edit: missförstå inte, L920 verkar också ha en mycket bra skärm döma av det jag har läst men jag ger inte mycket för en massa fancy namn på diverse teknologier.

Just det är grejen med skärmen, varenda teknik jag nämnde har sin användning i vardagen.
Puremotion = bättre responstid/bilduppdatering (3 till 5 gånger snabbare än mobiler i samma prisklass)
Clearblack = anti glare polarizer, minskar reflexer från stark ljus plus boostad med hög ljusstyrka från displayen som förstärker synligheten.
Super sensitive = Använd med handskar, pennor, naglar osv...

Nästan alla high end mobiler idag har HD skärm med gott om PPI, men det är just det här uppe som gör 920ans till världens mest avancerade touch skärm.
Om Apple/Samsung kommer ut nästa år med en skärm som har liknande egenskaper tänk vilken glädjehysteri skulle det bli.
Jag hoppas att de gör det. Mer konkurrens, mer innovation. Få se hur länge till kan de köra app tåget och sälja till folk medioker hårdvara till premium priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dallaboo:

Just det är grejen med skärmen, varenda teknik jag nämnde har sin användning i vardagen.
Puremotion = bättre responstid/bilduppdatering (3 till 5 gånger snabbare än mobiler i samma prisklass)
Clearblack = anti glare polarizer, minskar reflexer från stark ljus plus boostad med hög ljusstyrka från displayen som förstärker synligheten.
Super sensitive = Använd med handskar, pennor, naglar osv...

Nästan alla high end mobiler idag har HD skärm med gott om PPI, men det är just det här uppe som gör 920ans till världens mest avancerade touch skärm.
Om Apple/Samsung kommer ut nästa år med en skärm som har liknande egenskaper tänk vilken glädjehysteri skulle det bli.
Jag hoppas att de gör det. Mer konkurrens, mer innovation. Få se hur länge till kan de köra app tåget och sälja till folk medioker hårdvara till premium priser.

Ovanstående termer är bara löjliga och "fancy". Tacka vet jag lightning.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vart sätter du gränsen för fancy namn då? är tex "stereo" ett fancy namn på något som inte är "mono"? självklart måste man döpa innovationerna till något.

NCB display är t.ex. något som visar sig bäst i direkt solljus. Gjordes de här testerna på en sommarstrand?

Skrivet av dallaboo:

Just det är grejen med skärmen, varenda teknik jag nämnde har sin användning i vardagen.
Puremotion = bättre responstid/bilduppdatering (3 till 5 gånger snabbare än mobiler i samma prisklass)
Clearblack = anti glare polarizer, minskar reflexer från stark ljus plus boostad med hög ljusstyrka från displayen som förstärker synligheten.
Super sensitive = Använd med handskar, pennor, naglar osv...

Nästan alla high end mobiler idag har HD skärm med gott om PPI, men det är just det här uppe som gör 920ans till världens mest avancerade touch skärm.
Om Apple/Samsung kommer ut nästa år med en skärm som har liknande egenskaper tänk vilken glädjehysteri skulle det bli.
Jag hoppas att de gör det. Mer konkurrens, mer innovation. Få se hur länge till kan de köra app tåget och sälja till folk medioker hårdvara till premium priser.

Som jag sa det är hur skärmarna fungerar i praktiken som är det viktiga här, inte namnen på tekniken de använder.

iPhone 5 har det bästa uppmätta värdet för vad DisplayMate kallar "Contrast Rating for High Ambient Light" som just beskriver hur bra man ser i starkt ljus baserat på ljusstyrka och reflektion. Hur L920 står sig vet jag inte då den inte blivit testad än.

Men det är fullt möjligt att L920 är ännu bättre än iPhone 5 vad gäller hur tydligt man kan se skärmen i starkt ljus men att bara säga att den är bättre bara för att för den har något som heter ClearBlack är löjligt.

Här är en recension som jämför skärmarna: http://www.phonearena.com/reviews/Nokia-Lumia-920-vs-Apple-iP...

Citat:

Both exhibit very nice images, with the iPhone having almost perfectly calibrated color representation, whereas the Lumia 920 displays slightly more saturation

The screens are very bright, north of 500 nits, which, coupled with their low reflectance ratio makes them easy to see outside, even under direct sunlight. Nokia employs its ClearBlack filter technology to achieve the low reflectance, which makes it seem a tad dimmer and as if with an extra coating compared to the in-cell touch panel of the iPhone 5. Both phones have top-notch viewing angles from all sides, though the Lumia 920 dims slightly more when you tilt it vertically.

Har du andra jämförelser som visar på annat så länka gärna för älskar att grotta ner mig i sånt här

Vad gäller de andra teknikerna, läs vad engadget, the verge med fler har att säga. För att citera The Verge inledning av skärm delen i deras L920 recension:

Citat:

I can't help but poke fun at smartphone manufacturers touting subtle refinements in their LCD displays with abstruse marketing terminology — and today it's Nokia's turn.

Som sagt det är en utmärkt skärm men att name droppa massa tekniker för att säga att den är bättre än alla andra för de saknar dessa är löjligt.

Det är min poäng.