Permalänk

SSD 120gb, vilken?

Ska inhandla en SSD disk på 120gb tänkte jag.
Vilken är mest prisvärd?
Tittat på Samsung SSD 840 12gb 799kr och SanDisk SSD Extreme 120 GB 899kr. Hört bra saker om den Samsungdisken, men ser att SanDisken ska ha 550 MB/s läs 510MB/s skriv, mot Samsungs 530MB/s läs och 130MB/s skriv. Jag har dock som sagt inte hört så mycket om SanDisk SSDs så jag vet inte om den verkligen är så mycket bättre.

EDIT: Hittade även Intel 330 180GB för 995kr.

Vilken tycker ni, och har ni några andra förslag?
Tack på förhand

Permalänk

Efter lite mer efterforskningar lutar det åt Intel 330 180GB för 995kr. Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Efter lite mer efterforskningar lutar det åt Intel 330 180GB för 995kr. Tankar?

Har dålig koll på Sandisk, dock är mitt generella intryck att der inte är mycket att hänga i granen. Vet somsagt inget om disken dock.

Har själv en samsung 840 250 gb och är jättenöjd, dock inget att jämföra med. 120 gb versionen är markant långsammare enl teater.

Intel 330 är erkänt bra diskar och 180 gb versionen har bättre prestanda än motsvarande 120 gb.

Av de tre hade jag valt intel utan tvekan. Mycket trevligt pris med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hutter:

Av de tre hade jag valt intel utan tvekan. Mycket trevligt pris med

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tackar.

En annan sak jag undrar är om ni tror att det kommer gå att hitta mycket bättre fynd på mellandagsrea, eller om den där rean på Intel 330 180gb för under tusenlappen är tillräckligt prisvärt för att köpa nu?

Permalänk

Kolla även upp OCZ diskarna, grymt bra!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Ok tackar.

En annan sak jag undrar är om ni tror att det kommer gå att hitta mycket bättre fynd på mellandagsrea, eller om den där rean på Intel 330 180gb för under tusenlappen är tillräckligt prisvärt för att köpa nu?

Kommer alltid att dyka upp bättre erbjudanden om man bara väntar tillräckligt ...men just nu så är det ett bra pris på en vettig disk med lite mer utrymme än 120gb diskarna.

Skrivet av swenorth1:

Kolla även upp OCZ diskarna, grymt bra!

Just ocz är inte något jag rekommenderar, de har toppat listan över tillverakre med mest returer ända sedan ssd:er dök upp på marknaden. Skulle personligen undvika ocz tills de att det blivit påtagligt bättre på den fronten...och jag har inte sett några siffror ännu som tyder på det.

Permalänk
Medlem

Om du vet att du aldrig kommer behöva mer än 120GB utrymme så hade jag nog sagt samsungs.
180GB för 995 med intel-disken är dock ett jädrans bra pris, så den hade jag slått till på, eftersom jag tycker 120GB är lite lite.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Så det är många här i forumet som har haft stora problem med OCZ?
Typiskt, trodde det var en bra ssd disk!
Min är bara ca. 1 månad gammal, kan dom inte ha fixat till dom?
Kändes som att det var drygt 1 år sedan problemen var, eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Så det är många här i forumet som har haft stora problem med OCZ?
Typiskt, trodde det var en bra ssd disk!
Min är bara ca. 1 månad gammal, kan dom inte ha fixat till dom?
Kändes som att det var drygt 1 år sedan problemen var, eller?

Har själv en ocz-disk och är mycket nöjd, har absolut inget emot ocz bara för att de misslyckades med sin firmware till sandforce-kontrollern på några av sina diskar, vilket är fixat i updateringar. I det senaste testet av ssd:er fick ocz Vector betyget utmärkt.

Men jag sitter också och funderar på vilken disk jag skall välja. Det är en riktig djungel.
Är riktigt sugen på en Intel 330 180gb, är det någon här med erfarenhet utav den?
Den enda nackdelen jag kan hitta är att den har sandforce-kontroller, men spelar det verkligen någon roll?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Om någon missat så finns även Intel 330 120gb för 599:-
http://www.dustinhome.se/product/5010658320/intel-330-series-...

Köpte en med 75:- rabattkod jag hade, sen gratis frakt på det.
Så 524:- för disken var riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem

Hur fick du fri frakt? fick faktura avgift och frakt så hamna på 700;-

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Hur fick du fri frakt? fick faktura avgift och frakt så hamna på 700;-

Fri frakt på dustinhome, får man som student faktiskt! (Dessutom får man också rabatt på flera varor)

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Cdon Intel 520 120gb
899 + CHRISTMAS koden

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Har själv en ocz-disk och är mycket nöjd, har absolut inget emot ocz bara för att de misslyckades med sin firmware till sandforce-kontrollern på några av sina diskar, vilket är fixat i updateringar. I det senaste testet av ssd:er fick ocz Vector betyget utmärkt.

Men jag sitter också och funderar på vilken disk jag skall välja. Det är en riktig djungel.
Är riktigt sugen på en Intel 330 180gb, är det någon här med erfarenhet utav den?
Den enda nackdelen jag kan hitta är att den har sandforce-kontroller, men spelar det verkligen någon roll?

Jag har denna OCZ disk:

http://cdon.se/hemelektronik/ocz_agility_3_120gb_ssd_r%3a525%2fw%3a500_2.5%22_sata-3-14923716

Är den fixad?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Agility 3 var från början men har du installerat senaste firmware? Om du gjort det så borde det inte vara några problem.

Här har du en länk till ocz:as updateringssida: http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/SandForce_Based/

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Vet inte hur Agility 3 var från början men har du installerat senaste firmware? Om du gjort det så borde det inte vara några problem.

Här har du en länk till ocz:as updateringssida: http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/SandForce_Based/

Går det se i windows vilken firmware ssd disken har?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

jag har bara OCZ diskar & har aldrig haft problem. VIKTIGT att aldrig defragmentera en ssd & komihåg att avaktivera den automatiska defragmenteringen.

Firmwaren går att se med intels program om man har intels styrkretsar. Intel® Rapid lagringsteknologi heter den.

jag rekomenderar OCZ Agility 3

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

jag har bara OCZ diskar & har aldrig haft problem. VIKTIGT att aldrig defragmentera en ssd & komihåg att avaktivera den automatiska defragmenteringen.

Firmwaren går att se med intels program om man har intels styrkretsar. Intel® Rapid lagringsteknologi heter den.

jag rekomenderar OCZ Agility 3

Har du senaste firmwaren?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp INTE någon Crucial V4.
Bland det värsta skräpet jag någonsin haft att göra med.

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Vet inte hur Agility 3 var från början men har du installerat senaste firmware? Om du gjort det så borde det inte vara några problem.

Här har du en länk till ocz:as updateringssida: http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/SandForce_Based/

Kan någon förklara om det är väldigt viktigt att uppdatera från 2.22 till senaste 2.25 enligt changelogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

VIKTIGT att aldrig defragmentera en ssd & komihåg att avaktivera den automatiska defragmenteringen.

En liten notis, om du använder Windows 8 behöver du inte avaktivera.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

La nu in senaste firmwaren OCZ 2.25 med hjälp av linuxdisten på länken pga. att jag kör min som systemdisk, gick hur fint som helst
Hoppas den funkar bra nu!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB