Hur felsöka problem med IP-telefoni från Glocalnet?

Permalänk
Medlem

Hur felsöka problem med IP-telefoni från Glocalnet?

Hej,

Jag har alltid blivit lite irriterad när jag besökt mina föräldrar och tvingats använda deras uppkoppling på 0.5 Mbit/s. Därför fick jag dom att uppgradera till 24 Mbit/s + IP-telefoni, vilket även blev billigare. Att få Glocalnet att skicka rätt modem och få uppkopplingen att funka har krävt många samtal till deras kundservice. Jag har själv ringt några gånger när jag tyckt synd om mina föräldrar och knipan jag satt dom i. Fast nu funkar uppkopplingen, men inte IP-telefonin.

Dom bytte från:
Glocalnet fast bredband 0.5 Mbit/s och hemtelefoni från Telia.

Till:
Glocalnet fast bredband 24 Mbit/s + IP-telefoni.

För två veckor sedan gjordes själva omkopplingen från Telias telefoni till Glocalnets IP-telefoni. Sedan dess nås man bara av "Numret du har ringt går tyvärr inte att nå för tillfället...".

Glocalnet har erbjudit att skicka ut en tekniker, men det kommer kosta. Hur mycket vet jag inte, men det är säkert inte billigt. Därför vill jag själv felsöka när jag besöker mina föräldrar nu under julen.

Några idéer på hur jag ska gå tillväga för att utesluta att felet är mina föräldrars? Jag vet att telefonledningarna i huset är gamla, men att modemet i alla fall sitter på första telejacket.

Alla tips är välkomna!

EDIT: [SOLVED] Efter att ha ringt Glocalnets tekniska support otaliga gånger och pratat med en mängd olika personer lyckades en kille nu lösa problemet genom att konfigurera modemet/systemet/whatever på rätt sätt, vilket alla tidigare tydligen misslyckats med. Mina föräldrar fick även nytt modem runt nyår, men det hjälpte ju inte. Förstår inte hur det kan komma sig att en person vet hur man gör, medan 5-6 personer i kundtjänst inte har en aning. Dom har också utlovat något form av kompensation. Gissar på att mina föräldrar slipper betala för en månads obefintlig telefoni

Dagens tips: Ge aldrig upp! Människorna i kundtjänst kan ha fel eller helt enkelt inte vara tillräckligt kunniga.

Permalänk
Medlem

Vad har du för utrustning då? Vad har du fått från Glocalnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Vad har du för utrustning då? Vad har du fått från Glocalnet?

Dom (mina föräldrar) har bara fått ett nytt modem som ska stödja IP-telefonin och kopplat in enligt manual.

Jag har inte varit där än och tittat själv, så jag hoppas ju kunna hitta något enkelt fel även om jag inte tror det är fel på modemet. Jag misstänker istället ledningarna i eller till huset och skulle vilja ta en titt på hur dom går in i huset och vad som händer sedan. Som jag förstått det ska ledningen vara seriekopplad, med modemet på första telejacket. Gissar att jag börjar med det. Min pappa säger att det är så, men jag vill se det med mina egna ögon

Tänkte mest på vad jag mer kan göra? Om det finns något jag kan testa för att ta reda på om det är rätt kopplat i huset?

EDIT: förtydligande

Permalänk
Medlem

"Numret du har ringt går tyvärr inte att nå för tillfället..." låter som om modemet/voip-adaptern inte lyckats registrera sig hos glocalnets SIP-server.
Och det är väl något som glocalnet borde kunna svara på.

Om det vore fel på telefonledningarna efter första jacket skulle nog en vanlig ringsignal gå fram. Tror jag.

Sedan kan jag inte tycka annat än att du är lite taskig mot dina föräldrar
De skulle ha behållit sin trygga, stabila och fungerande telefoni. Trots att det är lite dyrare.
Voip (och speciellt från glocalnet) känns inte som den tryggaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

"Numret du har ringt går tyvärr inte att nå för tillfället..." låter som om modemet/voip-adaptern inte lyckats registrera sig hos glocalnets SIP-server.
Och det är väl något som glocalnet borde kunna svara på.

Om det vore fel på telefonledningarna efter första jacket skulle nog en vanlig ringsignal gå fram. Tror jag.

Jag har haft samma tanke, men Glocalnets kundservice håller inte med. Ska kanske ringa dom en gång till. Det är lite lotteri när man ringer deras kundservice. En del är väldigt hjälpsamma, medan andra inte verkar vilja jobba där.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar det att ringa ut men inte in eller hur menar du ?
Fungerar internet så är ledningarna till huset ok, om det låter dåligt så kan det kanske bero på saker i huset, men att man inte kan få kontakt alls via telefonen samtidigt som att datauppkopplingen fungerar beror nog på fel på "glocalnet nivå" det var dumt att avsluta analogtelefonin innan ip fungerade.
Men du kan testa att koppla bort alla telefonprylar och kanske även kablarna som går vidare från förstajacket och bara prova med en telefon direkt mod modem/filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar det att ringa ut men inte in eller hur menar du ?
Fungerar internet så är ledningarna till huset ok, om det låter dåligt så kan det kanske bero på saker i huset, men att man inte kan få kontakt alls via telefonen samtidigt som att datauppkopplingen fungerar beror nog på fel på "glocalnet nivå" det var dumt att avsluta analogtelefonin innan ip fungerade.
Men du kan testa att koppla bort alla telefonprylar och kanske även kablarna som går vidare från förstajacket och bara prova med en telefon direkt mod modem/filter.

Tack! ska göra det.

Det fungerar inte att ringa varken in eller ut. Enligt Glocalnet gjordes en omkoppling från hederlig analogtelefoni till IP-telefoni vid ett tillfälle för två veckor sedan och att ha en övergångspersiod var det ingen som föreslog. Visste inte att det ens var möjligt. Trodde det var antingen eller.

Permalänk
Medlem

Har de kopplingston i telefonen?
Om de har ton så är nog hemmanätet OK.

Och jag antar att deras internetanslutning funkar som den ska?
Om den gör det så är det INTE fel på ledningarna till huset.

Har de provat att starta om modemet? Dra ut strömmen, låt vara någon minut och sätt därefter i strömmen igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beamy:

Tack! ska göra det.

Det fungerar inte att ringa varken in eller ut. Enligt Glocalnet gjordes en omkoppling från hederlig analogtelefoni till IP-telefoni vid ett tillfälle för två veckor sedan och att ha en övergångspersiod var det ingen som föreslog. Visste inte att det ens var möjligt. Trodde det var antingen eller.

Övergångsperiod vet jag inte om det finns, däremot kan man ha flera olika telefoniabonnemang parallellt, det är bara fast telefoni som är begränsad till ett per kabel, iptele går principiellt att ha lika många som bandbredden tillåter, du kan tex koppla in en fysisk skypetele som är oberoende av glocalnets lösning och samtidigt ha analogtele.
Telias smartbox stödjer 2 iptele i sig, så de erbjuder 3 telefonlinjer in om man vill det.
En annan nackdel med ip tele är att det normalt inte har batteribackup, stängs switchen av så är det dött, men det hoppas jag du vet.

Nu har det inte så mycket med problemen att göra, vet du hur datanätet presterar? påverkas hastigheten om man kopplar bort alla telefonprylar eller om man ringer till huset när man samtidigt mäter hastigheten?
Är nätet stabilt? Du/föräldrarna kunde köra nätradio och höra om det flyter eller om det tystnar pga nätavbrott, bara gå till www.sr.se och klica igång en kanal, sr är stabila och brukar inte sluta strömma och det är lätt att höra när det bryts om man spelar nån radiokanal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har de kopplingston i telefonen?
Om de har ton så är nog hemmanätet OK.

Och jag antar att deras internetanslutning funkar som den ska?
Om den gör det så är det INTE fel på ledningarna till huset.

Har de provat att starta om modemet? Dra ut strömmen, låt vara någon minut och sätt därefter i strömmen igen.

De har ingen kopplingston och internetanslutningen funkar ok (12 Mbit/s ner och 1 Mbit/s på en 24 Mbit/s ). Modemet är omstartat.

Skrivet av mrqaffe:

Övergångsperiod vet jag inte om det finns, däremot kan man ha flera olika telefoniabonnemang parallellt, det är bara fast telefoni som är begränsad till ett per kabel, iptele går principiellt att ha lika många som bandbredden tillåter, du kan tex koppla in en fysisk skypetele som är oberoende av glocalnets lösning och samtidigt ha analogtele.
Telias smartbox stödjer 2 iptele i sig, så de erbjuder 3 telefonlinjer in om man vill det.
En annan nackdel med ip tele är att det normalt inte har batteribackup, stängs switchen av så är det dött, men det hoppas jag du vet.

Nu har det inte så mycket med problemen att göra, vet du hur datanätet presterar? påverkas hastigheten om man kopplar bort alla telefonprylar eller om man ringer till huset när man samtidigt mäter hastigheten?
Är nätet stabilt? Du/föräldrarna kunde köra nätradio och höra om det flyter eller om det tystnar pga nätavbrott, bara gå till www.sr.se och klica igång en kanal, sr är stabila och brukar inte sluta strömma och det är lätt att höra när det bryts om man spelar nån radiokanal.

Det var nytt för mig. Kul att lära sig nya saker!
Ska testa stabiliteten.

Ringde själv deras kundservice idag och fick jättebra hjälp. Det hade blivit fel vid porteringen, men trots att dom fixa det blev det inte bättre. Ska undersöka det mer noggrant imorgon. Tack för hjälpen alla!