Hur felsöka problem med IP-telefoni från Glocalnet?
Hej,
Jag har alltid blivit lite irriterad när jag besökt mina föräldrar och tvingats använda deras uppkoppling på 0.5 Mbit/s. Därför fick jag dom att uppgradera till 24 Mbit/s + IP-telefoni, vilket även blev billigare. Att få Glocalnet att skicka rätt modem och få uppkopplingen att funka har krävt många samtal till deras kundservice. Jag har själv ringt några gånger när jag tyckt synd om mina föräldrar och knipan jag satt dom i. Fast nu funkar uppkopplingen, men inte IP-telefonin.
Dom bytte från:
Glocalnet fast bredband 0.5 Mbit/s och hemtelefoni från Telia.
Till:
Glocalnet fast bredband 24 Mbit/s + IP-telefoni.
För två veckor sedan gjordes själva omkopplingen från Telias telefoni till Glocalnets IP-telefoni. Sedan dess nås man bara av "Numret du har ringt går tyvärr inte att nå för tillfället...".
Glocalnet har erbjudit att skicka ut en tekniker, men det kommer kosta. Hur mycket vet jag inte, men det är säkert inte billigt. Därför vill jag själv felsöka när jag besöker mina föräldrar nu under julen.
Några idéer på hur jag ska gå tillväga för att utesluta att felet är mina föräldrars? Jag vet att telefonledningarna i huset är gamla, men att modemet i alla fall sitter på första telejacket.
Alla tips är välkomna!
EDIT: [SOLVED] Efter att ha ringt Glocalnets tekniska support otaliga gånger och pratat med en mängd olika personer lyckades en kille nu lösa problemet genom att konfigurera modemet/systemet/whatever på rätt sätt, vilket alla tidigare tydligen misslyckats med. Mina föräldrar fick även nytt modem runt nyår, men det hjälpte ju inte. Förstår inte hur det kan komma sig att en person vet hur man gör, medan 5-6 personer i kundtjänst inte har en aning. Dom har också utlovat något form av kompensation. Gissar på att mina föräldrar slipper betala för en månads obefintlig telefoni
Dagens tips: Ge aldrig upp! Människorna i kundtjänst kan ha fel eller helt enkelt inte vara tillräckligt kunniga.