Permalänk
Medlem

Noob-fråga ang. OS

Hej,

jag har beställt en stationär dator, och nu FÖRE den har kommit så började jag fundera på hur jag ska kunna installera OS på den. Har en ultimate skiva hemma, men när jag startar datorn kommer jag ju behöva gå in i BIOS. För att gå in i BIOS behöver man ett tangentbord.

Frågan är, kommer jag kunna koppla tangentbordet till datorn, och kommer det att funka direkt? Annars brukar ju datorn behöva hämta drivers för att tangentbordet ska fungera?

Allemann

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit ett problem för mig. Se bara till att du slänger in tangentbordet i en USB 2.0-port. 3.0-portarna kan krångla vad jag hört. Förutom det ska det nog inte vara problem alls

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Har aldrig varit ett problem för mig. Se bara till att du slänger in tangentbordet i en USB 2.0-port. 3.0-portarna kan krångla vad jag hört. Förutom det ska det nog inte vara problem alls

Tack för det snabba svaret Kommer att höra av mig ifall det blir några problem.

Permalänk
Medlem

Senaste "minimal install"-skivan + stage3 och stable kernel så lär tangentbordet definitivt fungera från scratch i Gentoo. Det var längesen jag stötte på att usb-tangentbord inte fungerade direkt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Det funkar väl på samma sätt som för monitorn, hade varit svårt annars

Permalänk
Medlem

plug and play før alla basic kommandon på ett tangentbord finns standard i bios sedan.....1700 talet?

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexxier:

plug and play før alla basic kommandon på ett tangentbord finns standard i bios sedan.....1700 talet?

nja mitt gamla mobo så var man tvungen att gå in i bios för att ändra så att usb funkade vid installation/bios, annars var det standard med ps2 tangentbord (dock så var det mer än 6 år gammalt) ;D så kvällen jag skulle bygga datorn fick jag leta runt över allt om någon hade ett sådant tangentbord liggandes

Permalänk
Medlem

Inga problem.