Permalänk
Medlem

Amd vs Nvidia 19 dec

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

Vilket kort är vinnaren enligt dig ?
Vilken kylare är bäst ?
Mer än 2gb minne är onödigt eller är det framtidssäkert?
Vi läste artikeln om ojämna renderingstider på HD7000serien här på sweclockers men det verkar som att gtx680 också lider av det?

Permalänk

680, spelar alla spel på högsta grafik och har bara kommit upp i 1,2 gb av grafikkortets minnes användning. Men det är även en prissak, har man inte pengar till ett 680 så är amd ett bra val!

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

Vilket kort är vinnaren enligt dig ?
Vilken kylare är bäst ?
Mer än 2gb minne är onödigt eller är det framtidssäkert?
Vi läste artikeln om ojämna renderingstider på HD7000serien här på sweclockers men det verkar som att gtx680 också lider av det?

Jag köpte mitt 7970 för att det skulle vara någorlunda framtidssäkert men jag tror att det blir ett nytt inom 1,5 år. Jag vill nämligen inte ha ett kort som levererar extrem prestanda och som låter som jetplan.

Hade det funnits ett passivt 7970/680 på marknaden så hade jag ägt ett nu.

Permalänk
Medlem

680. Håller med Borgen1998. Om man vill spara in en tusenlapp är 7970 ett klart bättre alternativ, men jag valde 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

Vilket kort är vinnaren enligt dig ?
Vilken kylare är bäst ?
Mer än 2gb minne är onödigt eller är det framtidssäkert?
Vi läste artikeln om ojämna renderingstider på HD7000serien här på sweclockers men det verkar som att gtx680 också lider av det?

Fick mina GTX 680 idag så ska låsa dörren över julen så tomten inte ska störa mitt spelande. Återkommer senare vad jag tycker om GTX 600 serien.

Mer än 2gb minne är nog inte onödigt. Men om det är som på GTX 680 korten att minnesbandbredden är så dålig så finns det ingen mening med att köpa 4gb versionen. Vet inte om samma gäller 7970 och 6gb korten, men gissar på att så står det till även där.

Skrivet av marm0t:

680. Håller med Borgen1998. Om man vill spara in en tusenlapp är 7970 ett klart bättre alternativ, men jag valde 680.

Var 200kr skillnad när Inet la upp sin bästa butik erbjudande och säljer man AC3 som följde med kostar dom ganska precis lika mycket.
Var då jag köpte mina.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag köpte mitt 7970 för att det skulle vara någorlunda framtidssäkert men jag tror att det blir ett nytt inom 1,5 år. Jag vill nämligen inte ha ett kort som levererar extrem prestanda och som låter som jetplan.

Hade det funnits ett passivt 7970/680 på marknaden så hade jag ägt ett nu.

http://cdon.se/hemelektronik/cooling-vga_arctic_cooling_accel... löser nog ditt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

Vilket kort är vinnaren enligt dig ?
Vilken kylare är bäst ?
Mer än 2gb minne är onödigt eller är det framtidssäkert?
Vi läste artikeln om ojämna renderingstider på HD7000serien här på sweclockers men det verkar som att gtx680 också lider av det?

Men när jag tittar på sidan om just Microstuttering så är det ju nästan ingenting på GTX 680 förutom lite i Skyrim? Skulle inte säga att de ens är i närheten av vad 7970 fick, om jag inte läser de där graferna fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Men när jag tittar på sidan om just Microstuttering så är det ju nästan ingenting på GTX 680 förutom lite i Skyrim? Skulle inte säga att de ens är i närheten av vad 7970 fick, om jag inte läser de där graferna fel?

Du läser rätt. För att få bukt på microstuttering måste man använda sig av 3e parts program kallad RadeonPro som slår på adaptive vsync liknande nvidia har på sin hårdvara men som kan stängas av i mjukvaran.

Finns test på RadeonPro och microstuttering på den här sidan
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Som jag ser det (min högst personliga åsikt): Vi antar att du inte spelar något speciellt spel som presterar bättre med amd/ nvidia eller behöver cuda,
1, om du har ett bra ventilerat chassi, hade jag valt 7970 då det är billigare + lite mer minne. ( kan väll få ett matrix editon billigare än en del 680? eller runt samma pris iaf)
2, Om du inte har ett bra ventilerat chassi och/eller vill köra sli, välj nvidia.

Personligen hade jag valt ett 680 men det är bara för att jag spelar bf3 och gillar att edita lite, Det kommer tyvärr alltid finnas fanboys och jag hoppas att jag har en hyfsat objektiv bedömning.

Permalänk
Medlem

sitter på ett sapphire 7970 dual-x och är kanonnöjd. prisvärt o helt klart i samma prestandaklass som 680, klockvänligt och mångsidigt

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem

7970 asus dcu2 eller matrix kortet. Klockar som en gud plus att det var betydligt billigare då jag köpte mitt kort.

Har inte känt av microstuttering.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Hjälpsam

Fint test av NH.
Det är fantastiskt att AMD och Nvidia kan ligga så jämnt som de faktiskt gör, år efter år, jäkligt bra för oss konsumenter.
Själv skulle jag nog köpt ett HD7970 GHz i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amiroo:

Har inte känt av microstuttering.

Det är för att det är olika mycket i olika spel. I rätt många spel är det inte mer än bara en siffra i ett benchmarkprogram.
I spel där man märker av det så är det oftast ganska illa. Men genom åren har det alltid funnits sätt att bli av med det. Bland annat att använda sig av vsync.

Finns andra saker som screen tearing som är minst lika hemskt och förstör spelupplevelsen likamycket. Men ändå är det en stor del av swec användarna som knappt vet vad det är men eftersom det inte syns i ett benchmark program bryr dom sig inte lika mycket. Finns även en del troll som inte är speciellt tekniskt insatta och tror att man kan bli av med det med 120 hz skärmar osv.

För dom av oss som stör oss av det har precis som med microstuttering använt oss av vsync för att bli av med det också.

Men som sagt om du inte märkt av det så är du inte den enda. Finns en hel del som aldrig spelar spel där man har ms och knappt vet om att det finns.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HaggeMan:

sitter på ett sapphire 7970 dual-x och är kanonnöjd. prisvärt o helt klart i samma prestandaklass som 680, klockvänligt och mångsidigt

Och högljutt. :/ (Vid belastning.)

Permalänk
Medlem

*Suck*... Sluta göra dessa trådar 5 ggr i månaden... ._.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jävlar nvidia ligger inte så mycket efter HD 7970 GHz längre. Inte ens på de överklockade resultaten.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

7970 med Arctic Accelero kylaren.

Hur jag tänker (samma prestanda som 680 men billigare och med bättre kylare).

Fler gpu:er:

690. Du spar naturen på några få watt (många bäckar små) och det är endast 2 slots du förlorar på det.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är för att det är olika mycket i olika spel. I rätt många spel är det inte mer än bara en siffra i ett benchmarkprogram.
I spel där man märker av det så är det oftast ganska illa. Men genom åren har det alltid funnits sätt att bli av med det. Bland annat att använda sig av vsync.

Finns andra saker som screen tearing som är minst lika hemskt och förstör spelupplevelsen likamycket. Men ändå är det en stor del av swec användarna som knappt vet vad det är men eftersom det inte syns i ett benchmark program bryr dom sig inte lika mycket. Finns även en del troll som inte är speciellt tekniskt insatta och tror att man kan bli av med det med 120 hz skärmar osv.

För dom av oss som stör oss av det har precis som med microstuttering använt oss av vsync för att bli av med det också.

Men som sagt om du inte märkt av det så är du inte den enda. Finns en hel del som aldrig spelar spel där man har ms och knappt vet om att det finns.

Skulle inte säga att en 120HZ skärm tar bort tearing, men kan definitivt påstå att det uppstår mycket mindre tearing och den blir mindre uppenbar på en 120Hz skärm än en 60Hz skärm, det är i alla fall min upplevelse.

Det jag tycker är negativt med Vsync är just känslan på musen, som om man drar en linje på skärmen som musen sedan följer i valfri takt. Har dock bara testat vsync några väldigt få gånger på min 120Hz skärm då jag inte ser någon anledning att använda det då jag inte märker någon uppenbar tearing eller microstuttering, förutom i Far Cry 3 innan jag hade lagt till profilen genom Nvidia Inspector.

Edit: Vill bara säga att jag hellre har tearing än att musen beter sig som jag beskrev ovan, om det går att förstå den beskrivningen.

Permalänk
Medlem

hade jag valt mellan 680 och 7970, så hade jag valt 7970 överklocka den LITE och den ligger före 680 på långt håll.

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

hade jag valt mellan 680 och 7970, så hade jag valt 7970 överklocka den LITE och den ligger före 680 på långt håll.

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

Jag gjorde just det. Blev att jag lämnade tillbaka två olika HD7970 kort.

Sen undrar man varför du länkar till ett test med äldre drivrutiner när du har ett ännu färskare i denna tråd? Glöm heller inte att dom flesta inte går och köper ett referenskort av gtx 670 eller gtx 680 som ofta är med i reviews. Utan man köper gigabyte, asus, msi korten och dom är överklockade ur kartong.

Slarvfel
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

"Nvidia får sota för sin snålt tilltagna minnesbuss och med de extra högupplösta texturerna i Skyrim HD ser vi hur AMD tar ett tydligt kommando i denna upplösning."

Problemet som Nvidia måste fixa. de behöver släppa ett 680 kort med mer minnes bandbredd.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Och högljutt. :/ (Vid belastning.)

får lov att säga att jag tycker faktiskt inte det, ställt in fläktkurvan o även överklockat. Har dock inget att jämföra med ;P
är van vid mina förra 5770 x2 xfx med referens så kanske därför xD

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

7970 för den som har budget på ca 3500kr och ca 2700kr 6950 !

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd

Sweclockers test är 5 månader gammalt... Denna sida börjar mer och mer likna allt om pc...
Dom kanske skulle lägga mindre tid på att hitta Apple nyheter och mer på att göra vad dom blev stora på.

Skrivet av _Merc_:

"Nvidia får sota för sin snålt tilltagna minnesbuss och med de extra högupplösta texturerna i Skyrim HD ser vi hur AMD tar ett tydligt kommando i denna upplösning."

Problemet som Nvidia måste fixa. de behöver släppa ett 680 kort med mer minnes bandbredd.

Det kommer inte att hända, vi är för nära nästa generation.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle inte säga att en 120HZ skärm tar bort tearing, men kan definitivt påstå att det uppstår mycket mindre tearing och den blir mindre uppenbar på en 120Hz skärm än en 60Hz skärm, det är i alla fall min upplevelse.

Det jag tycker är negativt med Vsync är just känslan på musen, som om man drar en linje på skärmen som musen sedan följer i valfri takt. Har dock bara testat vsync några väldigt få gånger på min 120Hz skärm då jag inte ser någon anledning att använda det då jag inte märker någon uppenbar tearing eller microstuttering, förutom i Far Cry 3 innan jag hade lagt till profilen genom Nvidia Inspector.

Edit: Vill bara säga att jag hellre har tearing än att musen beter sig som jag beskrev ovan, om det går att förstå den beskrivningen.

Den blir mindre uppenbar för du får fler bilder i sekunden både hela och trasiga frames.
Skillnaden är att trasiga bilder blandas in vilket skapar en suddigare bild.

Det är en av orsakerna jag slutade med 120hz skärmar och kör enbart på ips.

Med adaptiv vsync får du inte samma problem som tidigare när du går under 55/60 fps med ms och du slipper tearing när du går över. Ger helt klart mycket stabilare bild.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

*Suck*... Sluta göra dessa trådar 5 ggr i månaden... ._.

Vi har slutat med det och satsar stort på göra den här typen av trådar 5 gånger om dan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kaya:

Det kommer inte att hända, vi är för nära nästa generation.

Jo, det är antagligen exakt det som kommer att hända, eftersom nästa generation blir en refresh. Dagens 680 lär väl (som 480 i 500-serien) slipas till och släppas om som 760 Ti. (Det var ju ändå ursprungligen tänkt att döpas till 660 Ti, så...)

De flesta av 680's svagheter beror trots allt på att det inte var tänkt att vara x80-kortet förrän 7970 visade sig vara så svagt som det var.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync