Permalänk
Medlem

xfire problem med D3

Har dubbla 7970 kort i burken och tycker dom beteer sig märkligt ibland.
I BF3 så funkar detta klockrent, båda korten ligger mellan 90-99%

Dock i D3 så är det enbart ett kort som jobbar, den andra ligger i princip på 0%

Hur kan detta komma sig?
Har afterburner igång så jag ser usage,fan speed och temp.
Det som är lite knasigt är att jag inte kan se tempen på GPU2, och kör jag aida64 så ser jag inte ens grafikkorten.

Nej dom blir inte för varma, kommer upp till 75c max med ena kortet, den andra har jag kunnat se temp på som låg runt 50c,
kör en i7 3770 , 4,1ghz som funkar bra när jag stresstestar.

Körde furmark stress och såhär ser det ut, andra gpun vill inte sig.
http://i50.tinypic.com/6iwlxs.jpg

det är olika memoryclock på korten

Permalänk

Behövs inte 2 7970 till d3 så du behöver nog inte bry dig

Själv så spelar jag med alla inställningarna på max i 1600x1200 och det är varken segt eller hackigt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

klart det inte behövs, men när det sitter 2st så ska väl båda belastas och inte bara ett.
Konstiga är att i BF3 så går båda igång, annars hade man märkt detta i Ultra settings.

Även i furmark som du ser så jobbar enbart 1 kort

Permalänk

Tycker du bör vara glad att ett används. Ger bara fördelar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tycker du bör vara glad att ett används. Ger bara fördelar!

jag är inte den som är den, men du verkar inte förstå frågan.

Permalänk

Jo jag förstår frågan och tycker också det verkar märkligt. .. men funkar crossfire när det ska fungera så är det väl bara bra?

D3 stödjer väll inte multi gpu?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Det är helknasigt. I furmark och D3 så jobbar enbart 1 kort.
I bf3 och Warz används båda korten till 97-99%

Permalänk
Medlem

SLI and Crossfire (Multiple Graphics Cards)
Diablo III is designed to be compatible with Crossfire and SLI setups

det stödjer

Permalänk
Medlem

japp så är det för mig också, har dubbla 6950, d3 behöver endast lite utav grafikkortet, och den andra grafikkortet funkar när det väll behövs, alltså när den första grafikkortet belastas på max (100%) då börjar den andra arbeta.

det är lite som att ifall du har 2 billar, och 3 människor ska hoppa in, så hoppar dem in i den första bilen, så kör den andra bakom den första, sen när 3 till vill hoppa på, då hoppar 1 på den första och 2 på den andra lite tråkig förklaring men så funkar cf har jag för mig.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

japp så är det för mig också, har dubbla 6950, d3 behöver endast lite utav grafikkortet, och den andra grafikkortet funkar när det väll behövs, alltså när den första grafikkortet belastas på max (100%) då börjar den andra arbeta.

det är lite som att ifall du har 2 billar, och 3 människor ska hoppa in, så hoppar dem in i den första bilen, så kör den andra bakom den första, sen när 3 till vill hoppa på, då hoppar 1 på den första och 2 på den andra lite tråkig förklaring men så funkar cf har jag för mig.

förstår vad du menar. Men ska inte belastningen delas upp på båda korten så inte ett jobbar för tungt ?
Lite som dubbelturbo bil

Permalänk
Medlem

hmm diablo kräver ju inte mycket, tror jag limita min framerate till 60 sen låg mitt 6970 i max 45% användning efter det, vet inte varför crossfire inte används dock.

trodde tråden handla om nåt helt anant <.< programmet xfire

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tar du bort vertikal synk så kan du köra betydligt högre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Tar du bort vertikal synk så kan du köra betydligt högre fps.

varför vill man köra högre fps änn 60 på en 60 hz skärm dock? alternativt 120fps på en 120hz

D3 är förinställt på en fps limit 150 av nån konstig anledning, grafikkorten får jobba extra hårt utan nån skilldnad alls

om du har 60 hz skärm borde du limita till 63fps ( blir 61 fps då av nån konstig anledning)

och 120 hz nåt strax över 120 då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

varför vill man köra högre fps änn 60 på en 60 hz skärm dock? alternativt 120fps på en 120hz

D3 är förinställt på en fps limit 150 av nån konstig anledning, grafikkorten får jobba extra hårt utan nån skilldnad alls

om du har 60 hz skärm borde du limita till 63fps ( blir 61 fps då av nån konstig anledning)

och 120 hz nåt strax över 120 då

well har en 120hz så därav anledningen att stänga av vsync....
Grafikkorten får jobba extra hårt av en anledning då, dock så vill inte den andra av nån anledning

Permalänk

Dubbel turbo i många bilar jobbar ungefär såhär: Turbo 1 jobbar upp till 3000 rev(RX7) Sedan efter det så hoppar den lite större turbon in när den lilla inte orkar

Den lilla har dock en mycket bättre spool up så den känns rappare!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Dubbel turbo i många bilar jobbar ungefär såhär: Turbo 1 jobbar upp till 3000 rev(RX7) Sedan efter det så hoppar den lite större turbon in när den lilla inte orkar

Den lilla har dock en mycket bättre spool up så den känns rappare!

mjo men båda jobbar efter 3000rpm , mitt andra kort går inte igång efter 10.000rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Har dubbla 7970 kort i burken och tycker dom beteer sig märkligt ibland.
I BF3 så funkar detta klockrent, båda korten ligger mellan 90-99%

Dock i D3 så är det enbart ett kort som jobbar, den andra ligger i princip på 0%

Hur kan detta komma sig?
Har afterburner igång så jag ser usage,fan speed och temp.
Det som är lite knasigt är att jag inte kan se tempen på GPU2, och kör jag aida64 så ser jag inte ens grafikkorten.

Nej dom blir inte för varma, kommer upp till 75c max med ena kortet, den andra har jag kunnat se temp på som låg runt 50c,
kör en i7 3770 , 4,1ghz som funkar bra när jag stresstestar.

Körde furmark stress och såhär ser det ut, andra gpun vill inte sig.
http://i50.tinypic.com/6iwlxs.jpg

det är olika memoryclock på korten

Du behöver bara en dator från 2009 om du vill maxa spelet på 3 skärmar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av sushi84:

Har dubbla 7970 kort i burken och tycker dom beteer sig märkligt ibland.
I BF3 så funkar detta klockrent, båda korten ligger mellan 90-99%

Dock i D3 så är det enbart ett kort som jobbar, den andra ligger i princip på 0%

Hur kan detta komma sig?
Har afterburner igång så jag ser usage,fan speed och temp.
Det som är lite knasigt är att jag inte kan se tempen på GPU2, och kör jag aida64 så ser jag inte ens grafikkorten.

Nej dom blir inte för varma, kommer upp till 75c max med ena kortet, den andra har jag kunnat se temp på som låg runt 50c,
kör en i7 3770 , 4,1ghz som funkar bra när jag stresstestar.

Körde furmark stress och såhär ser det ut, andra gpun vill inte sig.
http://i50.tinypic.com/6iwlxs.jpg

det är olika memoryclock på korten

...

Skrivet av sushi84:

SLI and Crossfire (Multiple Graphics Cards)
Diablo III is designed to be compatible with Crossfire and SLI setups

det stödjer

Faktakorrekt uttalande är snarare "Diablo 3 CAN run in CF/SLI setups, but it stutters like hell and crashes randomly." Jag är inte ens 100% säker på att nuvarande CAP för D3 faktiskt har CF igång längre heller då spelet absolut inte kräver det för att nå 60+ FPS och för att spelstödet för multiGPU är uruselt.

Vad gäller Furmark så krävs det att man forcerar CF/SLI via RadeonPro/Nvidia Inspector, men "tyvärr" så stryper dina grafikkort sig direkt så snart det startas. Furmark är under direkt embargo av både AMD och NVidia då båda anser att det programmet ger så felaktigt utformad belastning att de riskerar att elda upp strömförsörjningen på grafikkorten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Stäng av ULPS ----> http://www.overclock.net/t/667144/crossfire-disabling-ulps
strömspar funktion som inte låter kort nr2 gå igång

Permalänk
Medlem

tack för svaren. Är väl bara leva med det, är ju bara D3 som det blir så

Permalänk

Kör du Diablo i windowed mode alternativt windowed (fullscreen)?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |