Hur ta bort allt tablet-relaterat från W8?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja, än så länge kan man använda Windows 7, men Microsofts mainstream support upphör ju 2015.

Problemet är att de flesta som bara köper än ny dator kommer inte ha valet. De får win8 oberoende av vad de skulle föredra. Med andra ord är de påtvingade win8.
Även om de vill installera linux första som sker kommer de ha fått betala till MS för win8 licens. Med andra ord är det klart farligare när de facto monopol börjar lägga sig i vad folk ska göra med sina datorer än när en tjänst eller ett nisch företag som apple gör det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full Strike:

Låter som att du tror att det där är fakta. Förstå att det är subjektivt, alla tycker inte som du.

Du är välkommen att argumentera och visa på vart mina fel ligger. Jag har testat win8 ganska länge på rätt många olika konfigurationer så jag har en del erfarenhet om hur det hela fungerar när man arbetar med en dator.

PS: MS säger så i sitt PR är INTE giltigt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att de flesta som bara köper än ny dator kommer inte ha valet. De får win8 oberoende av vad de skulle föredra. Med andra ord är de påtvingade win8.
Även om de vill installera linux första som sker kommer de ha fått betala till MS för win8 licens. Med andra ord är det klart farligare när de facto monopol börjar lägga sig i vad folk ska göra med sina datorer än när en tjänst eller ett nisch företag som apple gör det.

Du har för det mesta rätt att kräva pengarna tillbaka för OEM-licenser du inte "bett om", men visst, det är inget som gemene man har koll på eller känner till.

Och ja, det är precis det jag menar. En PC skall vara ett universalverktyg, inte en jävla nichprodukt. De som inte håller med kan ju köpa apple. En nichad produkt har helt klart sina fördelar men det är orättvist att ALLA ska bli pådyvlade det "nya" tänket.

Jag har androidmobil, men där kan man sideloada applikationer.

I windows 8 behövs "professional" versionen för att göra samma sak, så det är helt uppenbart att de tänkt sig att hemanvändare bara ska installera sådant som fått OK av Microsoft och hålla käften. De hymlar ju inte ens med det.

Sedan är jag också rejält trött på att bli kallad "bakåtsträvare" för att jag förespråkar en miljö där man bestämmer över datorn och inte tvärt om. Jag motsätter mig att företag skall få se sina kunder som nickedockor. JAG vill kunna bestämma vad JAG vill ha på min dator. Utvecklingen är på väg åt fel håll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag har aldrig köpt ett spel från steam, origin, eller liknande. Jag har laddat ner appar till min Androidmobil, men jag sideloadar även en hel del.

Jag förstår inte vad spelkonsoler har med det här att göra? Spelkonsoler är till för att spela köpta spel på. Du skulle lika gärna kunna ha sagt "Jag hoppas ni aldrig har rostat bröd i en brödrost".

Sedan så håller jag inte med, även om jag själv inte är hycklare enligt din beskrivning.

Om man köper en mobiltelefon, en surfplatta eller en spelkonsol är det ett helt annat "tänk" där. De är en walled garden för att det passar systemets syften väl och är det bästa sättet att använda de systemen på, enligt de flesta. De som däremot har velat ha en walled garden på PC har köpt en Mac. "Det bara funkar, inga virus" och allt det där. De som INTE vill ha en walled garden har kört Windows, med större risk för virus, och det krävs lite mer av användaren för att det ska fungera.

Men det du säger nu är alltså att du tycker att det är bra att Windows blir mer likt apple. Men varför skaffar du inte en Mac då? De har hållt på med Walled garden-grejen så länge jag vet och gör förmodligen ett bättre jobb än Microsoft vad gäller att hålla handen på användarna eftersom de funnits längre i branchen. Hur kan du argumentera MOT öppenhet och valfrihet?

Ja, än så länge kan man använda Windows 7, men Microsofts mainstream support upphör ju 2015.

Spelkonsoler har med saken att göra eftersom att det är ungefär det mest instängda man kan hålla på med. Om du dessutom köper spel digitalt till en spelkonsol så tar tillverkaren ut en avgift vilket ni är emot. Dessutom ska du inte tro att det är gratis för spelutvecklare att utveckla och släppas spel till en konsol.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Spelkonsoler har med saken att göra eftersom att det är ungefär det mest instängda man kan hålla på med. Om du dessutom köper spel digitalt till en spelkonsol så tar tillverkaren ut en avgift vilket ni är emot.

Spelkonsoler har alltid varit stängda, och har snarare gått mer mot öppenhet på sistonne.

Windows har däremot alltid varit en "gör vad fan du vill men skyll dig själv om det går sönder"-plattform, men nu går Windows mot att bli mer stängt, och det ska vi acceptera eftersom vi köper spel till spelkonsoler?

Jag har en T-shirt innomhus för att det är 25c och jag tycker det är lagom klädsel i den temperaturen. Jag har vinterjacka ute för att det är -5c och jag tycker det är lagom klädsel i den temperaturen. Nu säger Microsoft att eftersom jag trivs med vinterjacka utomhus kan jag gott ha det innomhus också, och det ska jag vara nöjd med? "Nej, det behöver du inte, du kan få en tjock T-shirt innomhus istället, så slipper du välja!" Vilket inte heller stämmer eftersom Microsoft pushar stenhårt för Windows Runtime som ERSÄTTARE till den "vanliga" utvecklingsmiljön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan ni skapa en egen tråd, istället för att spamma ner TS tråd?
För ni för inget vettigt som är relaterat till honom.

Till TS:
Vet inte om det går att ta bort, men med tanke på hur W8 är skapat så kan du använda något shell.
För datorn tar fortfarande mindre resurser än vad W7 gör, med tanke på deras minnes optimering

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Spelkonsoler har med saken att göra eftersom att det är ungefär det mest instängda man kan hålla på med. Om du dessutom köper spel digitalt till en spelkonsol så tar tillverkaren ut en avgift vilket ni är emot. Dessutom ska du inte tro att det är gratis för spelutvecklare att utveckla och släppas spel till en konsol.

Win8 har inga hjul eller ratt! Skiten suger som en bil. Fy fan. Varför skulle någon använda den då den inte är en bil?

Det är ungefär så du låter. Inser du att man kan tycka att olika verktyg kan vara olika bra för olika arbeten? Själv tycker jag inte om konsoler och deras nerdummade spel men vissa gör det. Det betyder inte att PC datorer är konsoler eller att man ens vill att PC ska bli en konsol! Två olika verktyg för två olika saker. Historien är full av försök att göra allt i ett som blev i bästa fall mediokert på allt och i de flesta skit för alla användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har Microsoft lanserat sitt Modern UI. Det fungerar bäst med touch, oavsett var det används, så en dator som har Modern UI fungerar bättre med touch, men fungerar en dator med Modern UI bättre än alla andra gränssnitt, oavsett om de är optimerade för touch, mus/tangentbord, eller att man skall stå på huvudet och sjunga julsånger för att navigera? Det tror jag är en smaksak, och det måste få vara en smaksak också, men det tycker inte Microsoft, eftersom de tagit bort möjligheten att använda ett gränssnitt som fungerar bäst med mus/tangentbord.

Där ligger hela problemet för mig.

Jag har så förbaskat svårt att förstå vad som gör Windows 8 så mycket sämre än Windows 7 med Tangentbord och mus, Själv använder jag Windows 8 med tangentbord och mus, ingen toutchscreen och är lika kreativ som någonsin. Jag förstår inte alls vad denna kritik kommer ifrån.

Att använda Modern UI applikationer är totalt valfritt, det är INGET du behöver köra alls i huvud taget, faktiskt så kan du avinstallera alla förinstallerade appar om du nu så ville det också.

Vist det enda som man kastas på är en start meny i fullskärm samt att vissa menyer inte ligger på samma plats, men de flyttas runt lite i varje version så inte precis något nytt här. Att använda Modern UI som enbart ren start skärm funkar faktiskt betydligt bättre än någonsin, väldigt få har försökt att lära sig använda detta dock då de första de gör är att installera Start8 utan att ens försöka se fördelarna som finns där. Enda nackdel som finns är att den tar hela skärmen, men åt andra sidan har jag inget problem med det.

Jag är faktiskt mer kreativ någonsin, tack vare att man kan gruppera applikationer på start skärmen efter typ o.s.v. Går enormt mycket fotrare att hitta dom och starta dom, man behöver inte browsa mappar efter mappar. Söka på applikationer funkar snarligt som innan, enda nackdel är att som default söker den enbart på program och inte filer men med en knapp tryck (pil ner) så löser man det också, inte nog med det, applikationer kan registrera sina egna sökningar och går väldigt fort och smidigt att söka på allt möjligt. Även detta gör det mer praktiskt än någonsin innnan.

Så överlag så är navigering långt bättre en tidigare på alla fronter.

Sedan vist håller jag med om att Modern UI applikationer är perfekt anpassade för tangentbord / mus, men det är också totalt valfritt att använda sig av dom applikationerna, inget som tvingar dig till det i huvud taget, och åter igen du kan av installera dom.

Så för en desktop dator finns det inget negativt alls med Modern UI, jag är faktiskt glad att jag har alternativet att köra metro applikationer ifall jag nu skulle, snarare en avsaknad av den funktionaliteten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Våga vägra win8 skitet så kanske microsoft inser att det inte går att tvinga på folk sånt jävla skit. Har testkört möget och det hör inte hemma i en pc.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag har så förbaskat svårt att förstå vad som gör Windows 8 så mycket sämre än Windows 7 med Tangentbord och mus, Själv använder jag Windows 8 med tangentbord och mus, ingen toutchscreen och är lika kreativ som någonsin. Jag förstår inte alls vad denna kritik kommer ifrån.

Att använda Modern UI applikationer är totalt valfritt, det är INGET du behöver köra alls i huvud taget, faktiskt så kan du avinstallera alla förinstallerade appar om du nu så ville det också.

Vist det enda som man kastas på är en start meny i fullskärm samt att vissa menyer inte ligger på samma plats, men de flyttas runt lite i varje version så inte precis något nytt här. Att använda Modern UI som enbart ren start skärm funkar faktiskt betydligt bättre än någonsin, väldigt få har försökt att lära sig använda detta dock då de första de gör är att installera Start8 utan att ens försöka se fördelarna som finns där. Enda nackdel som finns är att den tar hela skärmen, men åt andra sidan har jag inget problem med det.

Jag är faktiskt mer kreativ någonsin, tack vare att man kan gruppera applikationer på start skärmen efter typ o.s.v. Går enormt mycket fotrare att hitta dom och starta dom, man behöver inte browsa mappar efter mappar. Söka på applikationer funkar snarligt som innan, enda nackdel är att som default söker den enbart på program och inte filer men med en knapp tryck (pil ner) så löser man det också, inte nog med det, applikationer kan registrera sina egna sökningar och går väldigt fort och smidigt att söka på allt möjligt. Även detta gör det mer praktiskt än någonsin innnan.

Så överlag så är navigering långt bättre en tidigare på alla fronter.

Sedan vist håller jag med om att Modern UI applikationer är perfekt anpassade för tangentbord / mus, men det är också totalt valfritt att använda sig av dom applikationerna, inget som tvingar dig till det i huvud taget, och åter igen du kan av installera dom.

Så för en desktop dator finns det inget negativt alls med Modern UI, jag är faktiskt glad att jag har alternativet att köra metro applikationer ifall jag nu skulle, snarare en avsaknad av den funktionaliteten.

Som jag sa är det en smaksak, och du gillar Modern UI. Det är inget fel med det. Det5 som är fel är att Microsoft, tvärt emot sin mångåriga tradition, nu har tagit bort möjligheten att få tillbaka till tidigare gränssnitt om man inte trivs med det nya, vilket jag och många andra inte gör,.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som jag sa är det en smaksak, och du gillar Modern UI. Det är inget fel med det. Det5 som är fel är att Microsoft, tvärt emot sin mångåriga tradition, nu har tagit bort möjligheten att få tillbaka till tidigare gränssnitt om man inte trivs med det nya, vilket jag och många andra inte gör,.

Vadå tagit bort möjligheten att få tillbaka till tidigare gränssnitt? Klicka på skrivbordsikonen så är det löst! Jag förstår verkligen inte vad ni gnäller om

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag sa är det en smaksak, och du gillar Modern UI. Det är inget fel med det. Det5 som är fel är att Microsoft, tvärt emot sin mångåriga tradition, nu har tagit bort möjligheten att få tillbaka till tidigare gränssnitt om man inte trivs med det nya, vilket jag och många andra inte gör,.

Det jag frågade är mer fakta än "smaksak" jag vill veta vad som gör att folk ratar det så förbaskat mycket och skriver saker att det är mindre produktivt samt funkar sämre o.s.v. Vad gör det mindre produktivt? Vad är det som gör det sämre? Jag vill veta dessa saker. Sedan vist jag förstår att folk inte gillar det men VAD är det de inte gillar?

Är folk rädda för förändringar? är det för att folk intuitivt ratar microsoft? Är det populärt att Rata windows 8 som är anledningarna? För jag har hört väldigt lite konkret fakta på vad folk skriver om just det, alla säger funkar inte med tangentbord och mus förutom att det faktiskt funkar bra med de också. Vist det är inte samma som innan men det är inte heller sämre.

Sedan har ju Windows alltid ändrat på startmenyn, de har alltid tagit bort den gamla och bytt ut med en ny, det enda som funnits innan är att de har haft den absolut första versionen med, en start meny som inte är precis användarvänlig men fanns där. Vist denna är borttagen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vadå tagit bort möjligheten att få tillbaka till tidigare gränssnitt? Klicka på skrivbordsikonen så är det löst! Jag förstår verkligen inte vad ni gnäller om

Desktopmiljön saknar den klassiska startmenyn som inte tar upp hela skärmen och inte segmenterar sökningar. DET är problemet. Jag försår att det finns folk som gillar "menyer" i helskärm. Varför kan inte du förstå att det finns folk som inte gör det, och varför förstår du inte att en helskärmsmeny med segmenterade sökningar inte är en acceptabel lösning om man vill ha en meny som inte är i helskärm och som klarar av att visa resultat från alla kategorier när man gör en sökning?

Skrivet av MugiMugi:

Det jag frågade är mer fakta än "smaksak" jag vill veta vad som gör att folk ratar det så förbaskat mycket och skriver saker att det är mindre produktivt samt funkar sämre o.s.v. Vad gör det mindre produktivt? Vad är det som gör det sämre? Jag vill veta dessa saker. Sedan vist jag förstår att folk inte gillar det men VAD är det de inte gillar?

Är folk rädda för förändringar? är det för att folk intuitivt ratar microsoft? Är det populärt att Rata windows 8 som är anledningarna? För jag har hört väldigt lite konkret fakta på vad folk skriver om just det, alla säger funkar inte med tangentbord och mus förutom att det faktiskt funkar bra med de också. Vist det är inte samma som innan men det är inte heller sämre.

Sedan har ju Windows alltid ändrat på startmenyn, de har alltid tagit bort den gamla och bytt ut med en ny, det enda som funnits innan är att de har haft den absolut första versionen med, en start meny som inte är precis användarvänlig men fanns där. Vist denna är borttagen.

Jo, det är en smaksak. Om man tycker att man jobbar sämre i en "meny" som täcker hela skärmen, och om man upplever det som en försämring att man inte kan få svar i alla kategorier när man gör en sökning, så är det ju sämre, för de personerna som tycker så.

Sedan är det, tycker jag, svårt att begripa hur man kan tycka att en helskärmslösning för "menyn" är bättre för mus/tangentbord. OK att det är bättre på touch, för de enheterna är ju i regel mindre, så det kan jag köpa. Inte ens jag, som ser 0.3 på bästa ögat MED glasögon har några som helst problem att se den "klassiska" startmenyn, så hur blir man mer produktiv i och med att den är större, och hur är det mer produktivt att behöva välja kategori för sin sökning? Det innebär ju i vissa fall FLER knapptryckningar för att åstakomma samma sak.

Jag tror snarare att Menyn är i helskärm för att den är anpassad för touch, och att de tvingats segmentera sökningarna för att någon annan lyckats ta patent på unified search på mobila enheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Kan ni skapa en egen tråd, istället för att spamma ner TS tråd?
För ni för inget vettigt som är relaterat till honom.

Till TS:
Vet inte om det går att ta bort, men med tanke på hur W8 är skapat så kan du använda något shell.
För datorn tar fortfarande mindre resurser än vad W7 gör, med tanke på deras minnes optimering

Håller med här faktiskt, det finns strejfs egen spamtråd dem som orkar kan hålla sig till faktiskt.

Och håller med om punkt två, behöver du få undan touch-krafset så är ett shell den bästa lösningen, resurssvindlet är inte så pass stort. Dock är det värt att läsa på om vilket shell/startmenyersättare man ska köra, en del tar bort olika mycket av touch-gränssnittet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Genom att installera Windows 8 talar du dessutom om för Microsoft att du trivs fint med Modern UI och att det är det gränssnittet du vill ha på desktop. För tro inte en sekund på att Microsoft för statistik på hur många som kör startmenyersättare. För dem ser det ut såhär:

Kör windows 8 = Älskar Modern UI i alla lägen.

Det påståendet känns inte logiskt utifrån vad MS sagt kring lanseringen av W8. De har ju gjort undersökningar som visat att startmenyn inte användes så ofta i W7, men ditt sätt att resonera skulle ju medföra att de aldrig frågat någon utan utgått från att alla älskade startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det påståendet känns inte logiskt utifrån vad MS sagt kring lanseringen av W8. De har ju gjort undersökningar som visat att startmenyn inte användes så ofta i W7, men ditt sätt att resonera skulle ju medföra att de aldrig frågat någon utan utgått från att alla älskade startmenyn.

Vad är det som inte är logiskt? Microsoft har gjort undersökningar som visar att folk inte använder startmenyn, Microsoft ersätter startmenyn med Modern UI, folk vet om att Modern UI är den mest påtagliga förändringen i Windows 8, folk som gillar det köper Windows 8. Folk som INTE gillar det köper inte Windows 8. Det enda ologiska är folk som ogillar Modern UI men endå köper Windows 8. Det är som att tycka att det är oacceptabelt att djur får lida, men endå äta kött, och låtsas att det inte är kött, eller något.

Microsoft har ju utformat Modern UI på så sätt att man kommer i kontakt med det även om man "bara" använder desktop, så jag har svårt att se hur de skall få ut gruppen "Jag gillar Windows 8, förutom Modern UI" i sin statistik, eftersom man "använder" det varje gång man trycker Windowstangenten.

Sedan är jag tveksam till hur de fått ut sin statistik, då det har låtit ungefär såhär: "Folk använder inte startmenyn då de pinnar program på taskbar istället"... Måste det ena utesluta det andra?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte hur han "tvingar andra att hata det" genom att uttrycka sin åsikt och ge sin syn på vad Microsoft försöker göra med Windows.

Och hur kan det varit OK att hata OSX och apple i alla år, och sedan när Microsoft vill göra samma sak med Windows, ja då är det plötsligt OK.

Microsoft lurar utvecklare att framtiden ligger i Windows Run Time, och vem kommer då att utveckla vanliga applikationer om några år?

Oavsett om ni håller med om att det håller på att hända eller inte... OM Windows blir ytterligare en "walled garden", där Microsoft "håller handen" och bestämmer vilka program som är OK eller inte, skulle ni då acceptera det och tycka det var bra?

Jag tycker i alla fall att det är det sämsta som kan hända, och OM det blir en sanning så kommer inte folk att stanna på Windows.

Det var mer ett allmänt uttryck riktat åt många personer, då jag ofta ser hat trådar inlägg på forum och youtube mot just Windows 8 så fort någon ställer en fråga.
*Uppgradera inte
*Windows 8 är skräp
osv...

Har det varit ok att hata OSX? Det har inte jag vetat. OSX är ett underbart operativ också.

Problemet är att folk klagar så jävla mycket på Windows nu, även fast ni alla har ett val att inte köra Windows. Linux finns där om ni vill använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det var mer ett allmänt uttryck riktat åt många personer, då jag ofta ser hat trådar inlägg på forum och youtube mot just Windows 8 så fort någon ställer en fråga.
*Uppgradera inte
*Windows 8 är skräp
osv...

Har det varit ok att hata OSX? Det har inte jag vetat. OSX är ett underbart operativ också.

Problemet är att folk klagar så jävla mycket på Windows nu, även fast ni alla har ett val att inte köra Windows. Linux finns där om ni vill använda det.

Så du menar alltså att hellre än att ventilera sin åsikt, så får man gilla läget eller byta Operativsystem? Med tanke på att Vista toppade på runt 20% i diverse statistik från olika håll så hade ganska många bytt operativsystem vid det här laget med din logik. Och det var folk som klagade på Windows även när vista släpptes. Att folk klagar behöver inte betyda att det är fel på folk, det kan vara fel på det de klagar på också.

Angående OSX, så ja... inte är det många som kör Windows som har bett en att "sluta gnälla" för att man "hatar" på OSX.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Jag har så förbaskat svårt att förstå vad som gör Windows 8 så mycket sämre än Windows 7 med Tangentbord och mus, Själv använder jag Windows 8 med tangentbord och mus, ingen toutchscreen och är lika kreativ som någonsin. Jag förstår inte alls vad denna kritik kommer ifrån.

Att använda Modern UI applikationer är totalt valfritt, det är INGET du behöver köra alls i huvud taget, faktiskt så kan du avinstallera alla förinstallerade appar om du nu så ville det också.

Vist det enda som man kastas på är en start meny i fullskärm samt att vissa menyer inte ligger på samma plats, men de flyttas runt lite i varje version så inte precis något nytt här. Att använda Modern UI som enbart ren start skärm funkar faktiskt betydligt bättre än någonsin, väldigt få har försökt att lära sig använda detta dock då de första de gör är att installera Start8 utan att ens försöka se fördelarna som finns där. Enda nackdel som finns är att den tar hela skärmen, men åt andra sidan har jag inget problem med det.

Jag är faktiskt mer kreativ någonsin, tack vare att man kan gruppera applikationer på start skärmen efter typ o.s.v. Går enormt mycket fotrare att hitta dom och starta dom, man behöver inte browsa mappar efter mappar. Söka på applikationer funkar snarligt som innan, enda nackdel är att som default söker den enbart på program och inte filer men med en knapp tryck (pil ner) så löser man det också, inte nog med det, applikationer kan registrera sina egna sökningar och går väldigt fort och smidigt att söka på allt möjligt. Även detta gör det mer praktiskt än någonsin innnan.

Så överlag så är navigering långt bättre en tidigare på alla fronter.

Sedan vist håller jag med om att Modern UI applikationer är perfekt anpassade för tangentbord / mus, men det är också totalt valfritt att använda sig av dom applikationerna, inget som tvingar dig till det i huvud taget, och åter igen du kan av installera dom.

Så för en desktop dator finns det inget negativt alls med Modern UI, jag är faktiskt glad att jag har alternativet att köra metro applikationer ifall jag nu skulle, snarare en avsaknad av den funktionaliteten.

Använder du flera skärmar? Win8 i VM? Har du stor skärm och behöver flytta musen över hela skärmen för att klicka på något trots att det behövdes mycket mindre rörelse innan? Fullskärm blockerar din syn från det du håller på med och mänsklig hjärna är notoriskt dålig på att switcha (just därför är idéen med ett program i taget och i fullskärm korkad som få andra saker inom datorer).
Du säger redan att sökning är sämre än i Win7 men sedan säger du att win8 är bättre på allt... Kanske borde tänka igenom det du läser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det som inte är logiskt? Microsoft har gjort undersökningar som visar att folk inte använder startmenyn, Microsoft ersätter startmenyn med Modern UI, folk vet om att Modern UI är den mest påtagliga förändringen i Windows 8, folk som gillar det köper Windows 8. Folk som INTE gillar det köper inte Windows 8. Det enda ologiska är folk som ogillar Modern UI men endå köper Windows 8. Det är som att tycka att det är oacceptabelt att djur får lida, men endå äta kött, och låtsas att det inte är kött, eller något.

Microsoft har ju utformat Modern UI på så sätt att man kommer i kontakt med det även om man "bara" använder desktop, så jag har svårt att se hur de skall få ut gruppen "Jag gillar Windows 8, förutom Modern UI" i sin statistik, eftersom man "använder" det varje gång man trycker Windowstangenten.

Sedan är jag tveksam till hur de fått ut sin statistik, då det har låtit ungefär såhär: "Folk använder inte startmenyn då de pinnar program på taskbar istället"... Måste det ena utesluta det andra?

Det som är ologiskt är att MS gjort en ändring från undersökningar de gjort men att de sedan bara skulle anta att alla som testar älskar ändringen. Folk i allmänhet sitter inte och installerar testversioner innan de köper ett OS utan de köper nog bara det och ser om de tycker om det (och kör säkert ofta vidare även om de ogillar delar av det).

Att få fram negativa åsikter om Modern UI lär inte vara svårt. Det är ju bara att göra marknadsundersökningar som med alla andra produkter i världen. Dock är det ju lite tidigt att dra stora slutsatser när ändringen varit så pass stor, även om jag hoppas de lyssnar på saker som kritik i hur de presenterar sökresultaten på desktops, vilket är en slutsats man kunnat dra lite snabbare än i arbetandet med gränssnittet som helhet.

Och separat från det så måste jag bara säga att man inte hindrar att djur far illa genom att sluta äta kött. Slutar man äta kött blir det mindre pengar in i köttindustrin och det är svårigheterna att tjäna pengar som gör att djurhållningen blir sämre. Vill man visa att man inte vill att djur ska fara illa bör man göra det med plånboken och spendera lite mer för att få bra kött (gärna från närliggande gårdar). Visar det sig att man kan tjäna pengar på att producera kött från välmående djur kommer fler att göra det. Att sluta äta kött är ett val som bör tas på andra grunder enligt mig. Totalt OT men jag ogillar bara påståenden om att de som äter kött inte kan bry sig om hur djuren behandlas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Det jag frågade är mer fakta än "smaksak" jag vill veta vad som gör att folk ratar det så förbaskat mycket och skriver saker att det är mindre produktivt samt funkar sämre o.s.v. Vad gör det mindre produktivt? Vad är det som gör det sämre? Jag vill veta dessa saker. Sedan vist jag förstår att folk inte gillar det men VAD är det de inte gillar?

Är folk rädda för förändringar? är det för att folk intuitivt ratar microsoft? Är det populärt att Rata windows 8 som är anledningarna? För jag har hört väldigt lite konkret fakta på vad folk skriver om just det, alla säger funkar inte med tangentbord och mus förutom att det faktiskt funkar bra med de också. Vist det är inte samma som innan men det är inte heller sämre.

Sedan har ju Windows alltid ändrat på startmenyn, de har alltid tagit bort den gamla och bytt ut med en ny, det enda som funnits innan är att de har haft den absolut första versionen med, en start meny som inte är precis användarvänlig men fanns där. Vist denna är borttagen.

Ni har fått fakta många gånger men det verkar som om folk som stödjer win8 har blivit religiösa. Kolla på strejf. Han upprepar bara PR som MS skrivit utan att tänka igenom något av det.
Hur svårt är det att tänka sig att desktop dator med touch är idiotisk om man inte är Hitler anhängare? För det första är de flesta skärmar idag blanka, vilket betyder fett fläckar så fort man tittar på de. Sedan ska man hålla handen utsträckt för att kunna röra skärmen... Dålig ergonomi någon?
Och det fortsätter på samma sätt.
Saken är den att MS har gått ifrån forskning som säger hur det är smidigast för folk att interagera med datorer för att tvinga på folk WP8 och WinRT samt försöka införa MS skatt och kontroll över all program vara. MS har sagt att metro är framtiden och de vill flytta allt dit. Med andra ord är windows framtid ett program i taget i fullskärmsläge. Att det skulle vara mer produktivt är absurt, det finns anledning till att folk har flera skärmar. Det är mycket effektivare att se flera saker på skärmen och ignorera de som inte är viktiga för tillfället än att sitta och switcha program som sitter i fullskärmsläge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Det påståendet känns inte logiskt utifrån vad MS sagt kring lanseringen av W8. De har ju gjort undersökningar som visat att startmenyn inte användes så ofta i W7, men ditt sätt att resonera skulle ju medföra att de aldrig frågat någon utan utgått från att alla älskade startmenyn.

Har MS faktiskt sagt hur de gjorde dessa undersökningar? Vilka användare är det som testades? Antalet? Vart är rådata? Det finns gått om indikationer att Metro blev påtvingat från högre upp och sedan fick alla låtsas som om det är Jesus återkomst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yxz:

Om du kör med Start8 och sedan ser till att byta ut standardapplikationerna för foto, video, pdf och html länkar så bör du inte se något av det.

Dock lite irriterande att start menyn fortfarande flimrar förbi vid inloggning innan den går till skrivbordet.

Har jag inga problem med, StartIsBack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det som är ologiskt är att MS gjort en ändring från undersökningar de gjort men att de sedan bara skulle anta att alla som testar älskar ändringen. Folk i allmänhet sitter inte och installerar testversioner innan de köper ett OS utan de köper nog bara det och ser om de tycker om det (och kör säkert ofta vidare även om de ogillar delar av det).

Att få fram negativa åsikter om Modern UI lär inte vara svårt. Det är ju bara att göra marknadsundersökningar som med alla andra produkter i världen. Dock är det ju lite tidigt att dra stora slutsatser när ändringen varit så pass stor, även om jag hoppas de lyssnar på saker som kritik i hur de presenterar sökresultaten på desktops, vilket är en slutsats man kunnat dra lite snabbare än i arbetandet med gränssnittet som helhet.

Och separat från det så måste jag bara säga att man inte hindrar att djur far illa genom att sluta äta kött. Slutar man äta kött blir det mindre pengar in i köttindustrin och det är svårigheterna att tjäna pengar som gör att djurhållningen blir sämre. Vill man visa att man inte vill att djur ska fara illa bör man göra det med plånboken och spendera lite mer för att få bra kött (gärna från närliggande gårdar). Visar det sig att man kan tjäna pengar på att producera kött från välmående djur kommer fler att göra det. Att sluta äta kött är ett val som bör tas på andra grunder enligt mig. Totalt OT men jag ogillar bara påståenden om att de som äter kött inte kan bry sig om hur djuren behandlas.

Jag har inte sagt att liknelsen är tänkt att fungera. Faktiskt så sätter du fingret på det jag menar ganska bra här. Om man slutar äta kött (kör startmenyersättare i windows 8) så kommer inte det hindra att djur far illa (Windowws 8's framfart generellt). Man kan inte vara en del av systemet och hata systemet. Windows 8 är idag det enda "Desktopoperativet" som kör Modern UI, så enda sättet att tala om att man inte gillar Modern UI är att inte köra Windows 8. Där i haltar ju köttjämförelsen något, men du förstår vad jag menar. Är man emot principen att djur dödas och blir föda, oavsett om de behandlas bra eller dåligt, bör man köra Linuxbaserat.

Skrivet av anon127948:

Har MS faktiskt sagt hur de gjorde dessa undersökningar? Vilka användare är det som testades? Antalet? Vart är rådata? Det finns gått om indikationer att Metro blev påtvingat från högre upp och sedan fick alla låtsas som om det är Jesus återkomst.

Sinofsky såg att Mobiler/plattor är en växande marknad.
Sinofsky fick visionen att man skall känna igen windows, oavsett om det är på en mobil, en platta, ellen en desktopdator.
Sinofsky övertygar Balmer.
Microsoft säger att Modern UI är Jesus återkomst.
Blandade reaktioner från folket, men säljsiffrorna visar tydligt vad majoriteten tycker.
Windows 8 floppar.
Sinofsky får sparken.
Microsoft hoppas få tyst på alla "fjortisar" genom att anställa en kvinna som får ta Sinofskys plats.
???
PROFIT! (?)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så sjukt låg nivå här att man inte ens jag orkar längre, ha så kul!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Har jag inga problem med, StartIsBack.

Jag tog bort alla appar från den skärmen och ändrade färgen, så det står Start och mitt namn en halv sekund när jag loggar in, det kan jag leva med.

Ang. resten av diskussionen, med tanke på alla licenser som säljs till datortillverkare och alla windows plattor som ju (inte minst i detta forums Surfplatte avdelning) har fått stort intresse trots priserna så ska ni nog inte hoppas på att Microsoft ändrar sig den närmaste tiden.

Visserligen kan ni stanna på Windows 7 ett tag till men jag kommer ihåg hur det gick med XP, allt blev mer buggigt då utvecklar fokus låg på senare system, fler och fler features introducerades enbart till de senare systemen, IE, Dx11, nyare versioner av fjärrskrivbordet, nyare iis versioner ....

Microsoft har satsat så mycket prestige och pengar på detta att det är osannolikt att något kommer ändra sig, däremot kommer det bli mer polerat, mindre konstigheter i guierna ...etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har MS faktiskt sagt hur de gjorde dessa undersökningar? Vilka användare är det som testades? Antalet? Vart är rådata? Det finns gått om indikationer att Metro blev påtvingat från högre upp och sedan fick alla låtsas som om det är Jesus återkomst.

Jag har inte läst något i detalj hur de skötts utan jag gör bara som med alla andra företag, dvs utgår från att de gör vettiga marknadsundersökningar (som såklart aldrig är 100%, speciellt inte eftersom man måste tolka resultatet på rätt sätt) eftersom resultatet blir vad de själva ska tjäna pengar på. Att det stämmer in på mina egna erfarenheter gör det lättare att tro på det, även om det såklart är helt obefintiliga statistiska grunder jämfört med vad MS kollar på. Rådata osv kommer du garanterat inte få se för företagen spenderar ju inte massor på undersökningar som de sedan ger bort gratis till andra.

Dock kan jag i all välmening påpeka att det lätt blir så att användandet av fraser som "låtsas som att det är Jesus återkomst" och "hur svårt är det att tänka sig att desktop dator med touch är idiotisk om man inte är Hitler anhängare?" lätt får det du skriver att framstå som väldigt oseriöst och fokus tas bort från de poänger du försöker föra fram. Man når mycket längre genom att hålla en respektful ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxz:

Jag tog bort alla appar från den skärmen och ändrade färgen, så det står Start och mitt namn en halv sekund när jag loggar in, det kan jag leva med.

Ang. resten av diskussionen, med tanke på alla licenser som säljs till datortillverkare och alla windows plattor som ju (inte minst i detta forums Surfplatte avdelning) har fått stort intresse trots priserna så ska ni nog inte hoppas på att Microsoft ändrar sig den närmaste tiden.

Visserligen kan ni stanna på Windows 7 ett tag till men jag kommer ihåg hur det gick med XP, allt blev mer buggigt då utvecklar fokus låg på senare system, fler och fler features introducerades enbart till de senare systemen, IE, Dx11, nyare versioner av fjärrskrivbordet, nyare iis versioner ....

Microsoft har satsat så mycket prestige och pengar på detta att det är osannolikt att något kommer ändra sig, däremot kommer det bli mer polerat, mindre konstigheter i guierna ...etc

Fast det var samma sak med Vista. Microsoft hade lagt ner sjuka summor på marknadsföring men det blev endå en flopp (Vem minns inte "Windows Vista.... WOW!). Det finns de som hävdar att W7 skiljer sig så pass lite att det skulle kunna varit ett Service Pack, men det handlar om mer än då. Windows 7 fick snabb acceptans för att det var efterfrågat och efterlängtat då Vista var horribelt och XP föråldrat. Windows 8 är en helt annan historia. För att citera Adrian Kingsley-Hughes: "The biggest problem with Windows 8 is that it wasn't born out of a need or demand. Its design failures, particularly with ‘Metro UI’ will likely be its downfall."

att Microsoft VILL att det skall finnas en efterfrågan på deras produkter i surfplatte och mobilsammanhang betyder inte att det defacto gör det, och det kan de knappast ändra på genom att tvinga folk att bekanta sig med ett nytt gränssnitt. Jag tror definitivt att Windows 8 är nya ME/Vista. Marknaden efterfrågar inte produkten och man skapar inte efterfrågan genom att så genomskinligt visa att enda ursäkten till att produkten över huvud taget existerar är att Microsoft vill slå sig in på en för dem ny marknad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ni har fått fakta många gånger men det verkar som om folk som stödjer win8 har blivit religiösa. Kolla på strejf. Han upprepar bara PR som MS skrivit utan att tänka igenom något av det.
Hur svårt är det att tänka sig att desktop dator med touch är idiotisk om man inte är Hitler anhängare? För det första är de flesta skärmar idag blanka, vilket betyder fett fläckar så fort man tittar på de. Sedan ska man hålla handen utsträckt för att kunna röra skärmen... Dålig ergonomi någon?
Och det fortsätter på samma sätt.
Saken är den att MS har gått ifrån forskning som säger hur det är smidigast för folk att interagera med datorer för att tvinga på folk WP8 och WinRT samt försöka införa MS skatt och kontroll över all program vara. MS har sagt att metro är framtiden och de vill flytta allt dit. Med andra ord är windows framtid ett program i taget i fullskärmsläge. Att det skulle vara mer produktivt är absurt, det finns anledning till att folk har flera skärmar. Det är mycket effektivare att se flera saker på skärmen och ignorera de som inte är viktiga för tillfället än att sitta och switcha program som sitter i fullskärmsläge.

Ja vist men man behöver ju inte toutch, det går ju utmärkt med tangentbord då ja metro stödjer faktiskt tangentbord inte enbart pekskärm. Jag har ingen pekskärm, inte heller behöver jag en eller vill ha en till desktop. Windows 8 funkar åter igen utmärkt med tangentbord och mus, toutchskärm är INGET krav.

Sedan om du faktiskt läste mina inlägg så ser du att jag inte precis tycker om Modern UI applikationer, men att start menyn och Windows i övrigt funkar lika bra om inte bättre än innan, att använda modern ui applikationer är dock helt valfritt och inget man behöver röra om du nu inte vill, du kan avinstallera dom som jag sa. Start menyn är dock inte valfri utan tredje parts applikationer.

Sedan vad har religiös samt hittler med det hela att göra förutom oss som har andra åsikter?

Skrivet av anon127948:

Använder du flera skärmar? Win8 i VM? Har du stor skärm och behöver flytta musen över hela skärmen för att klicka på något trots att det behövdes mycket mindre rörelse innan? Fullskärm blockerar din syn från det du håller på med och mänsklig hjärna är notoriskt dålig på att switcha (just därför är idéen med ett program i taget och i fullskärm korkad som få andra saker inom datorer).
Du säger redan att sökning är sämre än i Win7 men sedan säger du att win8 är bättre på allt... Kanske borde tänka igenom det du läser?

Använder 2 st 27" så inga problem, faktum är att mutidisplay stödet är äntligen bättre i Windows 8 så man slipper tredje parts applikationer som Ultramon, att röra musen några cm extra är heller inte precis svårt att göra eller jobbigare. Men vist att start menyn tar upp hela skärmen kan vara en nackdel ibland, dock med tanken på att man generelt sett sitter i start menyn några sekunder totalt per dag så anser jag detta fortfarande inte som ett speciell problem med tanken på alla andra fördelar.

Sedan det där med hjärnan dålig på att switcha o.s.v. Jo det är också så att hjärnan är överlag dålig på multitaska så helskärms applikationer borde vara det absolut bästa om man följer samma logik där. För de flesta att hålla koll på två olika saker samtidigt är svårt.

Men ja sökningen är något % sämre då man inte får alla resultat samtidigt om det är det ENDA man tittar på., åt andra sidan fick man bara ett fåtal resultat Windows 7, hittar den filer i fler kategorier blev denna lista ännu sämre och behövs extra click för att få upp alla resultat. Så vist både för och nackdelar men jag anser det fortfarande överlag vara bättre då applikationer kan själva registrera mot sök funktionen så du kan söka i dom på en gång.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

kanske slänger in en övertänd brandfackla i diskussionen.... Och får skylla på att det är min extrema okunskap som skapar den....

Menjag förstår inte riktigt problemet med win8? Metro uí´t är ju helt klart anorlunda jämfört med vad som varit. Men vad är det som är så hemskt med att ha flera ikoner upplagda på ett skrivbord där du sen kan klicka på reskeptive för att starta programet?

Utan att ha testat så ser jag inte varför det skulle vara så mycket sämre än windows 7 och tidigare? Kan ju "nästan" jämställas med att man drar ut ikoner på skrivbordet? Vilket även torde gå snabbare än att gå in i startmenyn och leta sig fram i trädet....

Somsag, skjut mig inte, jag har säkerligen missupfattat något, och skulle gärna få det förklarat för mig