Permalänk

Från Nokia N8 till...?

Vilken telefon ska jag ersätta min Nokia N8 med?

Jag köpte en N8 i oktober 2010, främst på grund av kameran. Idag, drygt två år senare, finns det egentligen bara en telefon som har överträffat den på det området, Nokia 808.

Jag har aldrig varit någon jättefan av Symbian och utvecklingen kommer med största sannolikhet att vara obefintlig. Ändå har jag inte helt och hållet avfärdat 808:an.

Mitt huvudspår har sedan en tid varit Nokia Lumia 920, ett nytt OS som jag förvisso inte provat men som känns lite spännande. Kameran verkar hålla vad den lovar i dåligt ljus, i dagsljus är den mer ”average”. Förhoppningsvis kommen en mjukvaruuppdatering. Mina huvudinvändningar är dels att kameran inte är kick-ass i alla avseenden, men orkar man verkligen vänta på PureView fas 3, och att telefonen är för stor (inte tung, stor).

iPhone verkar väl ha en rätt bra kamera vid bra ljusförhållanden, men jag känner mig rätt anti-iPhone. Dessutom tycker jag att den verkar vara alldeles för skör. Jag älskar att jag kan tappa min N8 i asfalten (vilket har hänt flera gånger) utan att behöva bli orolig.

Android har jag inga erfarenheter av, annat än att jag förstått att det är för dem som vill kunna anpassa sin telefon i alla möjliga avseenden. Jag tror att jag föredrar det intuitiva och enkla, som jag inbillar mig att iPhone och WP8 står för. Men jag är öppen.

Så, vad vill jag ha. Jo, en riktigt bra kamera (viktigast), en 4”-skärm (även om jag kan tänka mig ända upp till 920:ans 4,5”), en rejäl telefon som tål lite stryk, en bra webbläsare (hej då 808? Även om man kan ladda hem Opera så är man ofta hänvisad till standardwebbläsaren när man klickar på diverse länkar), ett hyfsat Apputbud.

Det lutar som sagt åt en Lumia 920 om jag kommer överens med storleken, alternativen är 808:an (men det känns fel att satsa på ett döende OS) eller vänta på nästa PureView (tror inte att jag orkar). Har jag missat någon telefon? Har t.ex. knappt ens undersökt Androidtelefonmarknaden. Några rykten om kommande telefoner?

Alla tankar och förslag välkomnas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clevinger:

Vilken telefon ska jag ersätta min Nokia N8 med?

Jag köpte en N8 i oktober 2010, främst på grund av kameran. Idag, drygt två år senare, finns det egentligen bara en telefon som har överträffat den på det området, Nokia 808.

Jag har aldrig varit någon jättefan av Symbian och utvecklingen kommer med största sannolikhet att vara obefintlig. Ändå har jag inte helt och hållet avfärdat 808:an.

Mitt huvudspår har sedan en tid varit Nokia Lumia 920, ett nytt OS som jag förvisso inte provat men som känns lite spännande. Kameran verkar hålla vad den lovar i dåligt ljus, i dagsljus är den mer ”average”. Förhoppningsvis kommen en mjukvaruuppdatering. Mina huvudinvändningar är dels att kameran inte är kick-ass i alla avseenden, men orkar man verkligen vänta på PureView fas 3, och att telefonen är för stor (inte tung, stor).

iPhone verkar väl ha en rätt bra kamera vid bra ljusförhållanden, men jag känner mig rätt anti-iPhone. Dessutom tycker jag att den verkar vara alldeles för skör. Jag älskar att jag kan tappa min N8 i asfalten (vilket har hänt flera gånger) utan att behöva bli orolig.

Android har jag inga erfarenheter av, annat än att jag förstått att det är för dem som vill kunna anpassa sin telefon i alla möjliga avseenden. Jag tror att jag föredrar det intuitiva och enkla, som jag inbillar mig att iPhone och WP8 står för. Men jag är öppen.

Så, vad vill jag ha. Jo, en riktigt bra kamera (viktigast), en 4”-skärm (även om jag kan tänka mig ända upp till 920:ans 4,5”), en rejäl telefon som tål lite stryk, en bra webbläsare (hej då 808? Även om man kan ladda hem Opera så är man ofta hänvisad till standardwebbläsaren när man klickar på diverse länkar), ett hyfsat Apputbud.

Det lutar som sagt åt en Lumia 920 om jag kommer överens med storleken, alternativen är 808:an (men det känns fel att satsa på ett döende OS) eller vänta på nästa PureView (tror inte att jag orkar). Har jag missat någon telefon? Har t.ex. knappt ens undersökt Androidtelefonmarknaden. Några rykten om kommande telefoner?

Alla tankar och förslag välkomnas!

Du är nog ute på rätt spår. Gå ut i butik och testa Lumia 920. Gillar du den finns det nog inget bättre val, annars får du leta vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också gått och väntat på något som har lika bra eller bättre kamera än min N8. Men jag tror inte särskilt på 920:s kamera, visst ta kort av en julgran eller ett fruktfat i halvdunkel är ju skoj. Men man måste ha en xenonblixt för att fånga levande motiv i skum belysning. När jag även såg kvaliteten på fotona på GSMArena tappade jag intresset, det har inte officielt utlovats någon fix för fotokvalitet, men det har spekulerats friskt, lite bättre blir det säkert. Men tyvärr; N8 kommer nog fortsatt att vara bättre för mina ändamål. Sedan blev 920 lite av en dunderklump till telefon, inget att ha i kavajfickan direkt.

Eftersom det finns andra intressanta parametrar i en smartphone så klippte jag till på en Sony Xperia V istället. Snygg, lätt, snabb, vattentät, 4G, NFC och framförallt alla appar som jag saknat till det ruttnande Symbian. Skönt att åter ha mobila banken, Swish, BankID, Imdb, Hemnet, SMHI, Play.Se och så vidare.

Min N8 är nu dedikerad som kamera och emellanåt även GPS i bilen.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Avstängd

Jag tror aldrig det kommer en till Pureview mobil av det slaget, i så fall är det nog bättre att köpa en kamera av nåt slag:
http://www.theverge.com/2012/9/18/3346812/nikon-coolpix-s800c...

Annars är det nog Nokia Lumia 920 som gäller. För ett bra men billigare alternativ varför inte Nokia Lumia 900 med 4.3" tums skärm?
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia900/

Jag tycker både Lumia 800 och 900 är en av de bäst byggda mobilerna som även överträffar den nya 920 i byggkvalitet och känsla.
Till ett bra pris dessutom:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1135421

Operativsystemet är bra och stabilt. En kommande 7.8 uppdatering är på gång, och troligen en 7.9 så plattformen är inte "död" på ett bra tag:
http://www.knowyourmobile.in/news/1686364/windows_phone_78_co...

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Jag har också gått och väntat på något som har lika bra eller bättre kamera än min N8. Men jag tror inte särskilt på 920:s kamera, visst ta kort av en julgran eller ett fruktfat i halvdunkel är ju skoj. Men man måste ha en xenonblixt för att fånga levande motiv i skum belysning. När jag även såg kvaliteten på fotona på GSMArena tappade jag intresset, det har inte officielt utlovats någon fix för fotokvalitet, men det har spekulerats friskt, lite bättre blir det säkert. Men tyvärr; N8 kommer nog fortsatt att vara bättre för mina ändamål. Sedan blev 920 lite av en dunderklump till telefon, inget att ha i kavajfickan direkt.

Xenon i all ära, jag skulle gärna ha det, men det är ingen dealbreaker för mig. Tycker inte att blixtbilder blir speciellt bra, särskilt inte som det inte går att studsa blixten. Alltid rakt på, tokljust. Men visst, levande motiv i dålig belysning, då är Xenon ofta det enda alternativet.

Blir det en Nokia blir det en Lumia 920, om inte Nokia (eller någon annan) väldigt snart avviserar en ny supertelefon. Drömmen just nu vore en 4"-variant på Lumia 920, med en ännu vassare kamera (inte nödvändigtvis 41 mp dock).

Permalänk
Avstängd

HTC Titan II har en bra kamera:
http://www.engadget.com/2012/04/12/atandt-htc-titan-ii-review...
http://www.mobil.se/nyheter/htc-titan-ii-16-megapixel-och-4g-...

Men jag vet inte om den bara finns i USA (AT&T säljer den) eller kom till Sverige nån gång.

Permalänk
Medlem

Update till 920's kamera är på gång:
http://www.engadget.com/2012/12/17/lumia-920-camera-fix/

Skulle nog säga att 920 är den som bäst motsvarar dina behov. Kameran är i dagsljus på samma nivå (speciellt efter uppdateringen) som andra top-notch smartphones som t.ex iPhone 5, i dåligt ljus är den överlägsen alla andra. (808 är som du säger ännu bättre på kamerafronten men man kan knappast rekommendera symbian åt någon i dagsläget).
Gedigen byggkvalitet även om vissa har haft problem med batterier som sitter lite löst, annars så är den superb, ingen plastig känsla här inte. Finns droptest och liknande att se på youtube, den klarar sig galant i alla dessa.
IE10 som man får med WP8 är en riktigt snabb och trevlig webbläsare, inget att klaga på där.
Apputbudet är ännu den svagaste sidan, dock växer det snabbt och för det mesta hittar man de apps man vill ha eller alternativa apps med samma funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Jag hade en n8 och gick till en galaxy s3, jag är super nöjd kan dock inte kommentera kamera, men den ska vara lika bra son en iphone 5, otterbox defender skyddar mobilen med flera lager skydd. Bara mina nöjda rekommendationer

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Jag gick från Nokia N8 till Lumia 920. Jag hade egentligen tänkt vänta 1-2 år till innan jag skaffade en ny mobil, men jag kunde inte motstå Lumia 920. Kameran är hur grym som helst på Lumia 920. Det enda problemet med kameran är att när man tar bilder så blir det lite oskärpa, men det skall fixas i en mjukvaruuppdatering. Annars är den hur fantastisk som helst. Speciellt videoinspelning.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också ned en n8 och ska byta, dessutom har jag samma funderingar och vet faktiskt inte alls vad jag ska välja.

Jag tycker ärligt talat att 920 är för stor! Jag vill ha en telefon som vikarierar som surfplatta, exkl. storleken, när det behövs men får gärna, som med n8:an, ersätta en bättre kompaktkamera. I övrigt ska en telefon göra vad en telefon är bra på och det utesluter för mig en mobil med större skärm än ca 4" (yttre måtten avgör).

Det lutar just nu åt att köpa en övergångsmobil, typ HTC 8s eller liknande billigt o vänta in en 4" 920 :).

Permalänk
Medlem

När ni vill göra er av med era N8 så hör av er.
Vill ge en till flickan. Hennes första smartphone blir det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 80-talet:

Jag sitter också ned en n8 och ska byta, dessutom har jag samma funderingar och vet faktiskt inte alls vad jag ska välja.

Jag tycker ärligt talat att 920 är för stor! Jag vill ha en telefon som vikarierar som surfplatta, exkl. storleken, när det behövs men får gärna, som med n8:an, ersätta en bättre kompaktkamera. I övrigt ska en telefon göra vad en telefon är bra på och det utesluter för mig en mobil med större skärm än ca 4" (yttre måtten avgör).

Det lutar just nu åt att köpa en övergångsmobil, typ HTC 8s eller liknande billigt o vänta in en 4" 920 :).

Jag tror en HTC 8x kanske skulle passa:
http://www.htc.com/se/smartphones/htc-wp-8x/

Den är ju aningen mindre och smidigare än en Lumia 920, men ändå ingen budgetmobil.

Permalänk
Medlem

Har haft N8, N9 senaste året och sen förra veckan äger en röd Lumia 920.
Den är stor. Mycket bredare än jag trodde och ser ut som en förstorad N9. Men kan också säga att jag trivs med den.
Har köpt den mest för de tekniska innovationer den har, som pentaband 4G, super-sensitive skärm(som jag har haft mycket nytta av) och förstås kameran. Plus Nokias kartor/navigation som jag inte kan leva utan. Kan du leva med storleken och utan Xenon blixt så är det telefonen för dig.

Men kolla gärna på konkurrensen som tex. Xperia V som kom ut förra veckan. Den är ganska lätt(120 gram) och liten telefon med tanke att den har 4,3" HD display och 13 mp kamera. Vattentät och 4G. Som symbian användare kommer du säkert älska Android, det finns massa skit att leka med och modifiera.
S3 går att få billigare om du inte ska ha 4G versionen, verkar vara ett säkert köp så att säga.

Alla topp modeller oavsett märke tar hyfsad bra bilder, vill du ha best of the best kameratelefonen så är det BOB som gäller.
Hoppar du över BOB så får du mobiler med HD skärm, snabbare surf och mera spel/appar.

Permalänk

http://www.engadget.com/2012/12/17/lumia-920-camera-fix/

Ser ut att kunna bli lite bättre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

808 typ av pureview kommer inte komma till lumia telefoner då WP saknar stöd för hårdvaran som behövs och då Nokia inte har någon kontroll över det hela kan de bara göra mobiler som använder hårdvara som fanns då MS gjorde WP8.

Med tanke på att nyaste symbian är riktigt skönt (har en själv) skulle jag skaffa mig 808 om du verkligen tycker att kamera är viktig. App utbudet är förmodligen bättre än för WP trots alla försök av Elop att avrätta symbian så effektivt som möjligt.

Annars kan du kanske vänta på jolla och see om de lånat kamera teknologi från nokia. Bör komma med första enheter början av 2013. Fortsättning på N9 kan inte vara något annat än riktigt bra

Permalänk
Skrivet av anon127948:

808 typ av pureview kommer inte komma till lumia telefoner då WP saknar stöd för hårdvaran som behövs och då Nokia inte har någon kontroll över det hela kan de bara göra mobiler som använder hårdvara som fanns då MS gjorde WP8.

Med tanke på att nyaste symbian är riktigt skönt (har en själv) skulle jag skaffa mig 808 om du verkligen tycker att kamera är viktig. App utbudet är förmodligen bättre än för WP trots alla försök av Elop att avrätta symbian så effektivt som möjligt.

Annars kan du kanske vänta på jolla och see om de lånat kamera teknologi från nokia. Bör komma med första enheter början av 2013. Fortsättning på N9 kan inte vara något annat än riktigt bra

Börjar mer och mer tro att du är inne på rätt spår. Jag tycker verkligen att kameran är viktig, och Symbian må vara döende men har trots allt aldrig varit bättre än nu. Medan WP8 fortfarande är i början av sin utveckling. Frågan är hur det kommer att kännas att sitta med en Symbian-telefon 2014/2015 (har för avsikt att binda upp mig på 24 mån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clevinger:

Börjar mer och mer tro att du är inne på rätt spår. Jag tycker verkligen att kameran är viktig, och Symbian må vara döende men har trots allt aldrig varit bättre än nu. Medan WP8 fortfarande är i början av sin utveckling. Frågan är hur det kommer att kännas att sitta med en Symbian-telefon 2014/2015 (har för avsikt att binda upp mig på 24 mån).

WP8 är på rejäl uppgång och redan idag vassare än symbian, tänk dig då symbian om bara ett år, en plattform rejält på väg nedför kommer åldreas oerhört snabbt. Nä, kan verkligen rekommendera en Lumia 920, det kommer kännas fräscht och trevligt i jämförelse med symbian!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

808 typ av pureview kommer inte komma till lumia telefoner då WP saknar stöd för hårdvaran som behövs och då Nokia inte har någon kontroll över det hela kan de bara göra mobiler som använder hårdvara som fanns då MS gjorde WP8.

Med tanke på att nyaste symbian är riktigt skönt (har en själv) skulle jag skaffa mig 808 om du verkligen tycker att kamera är viktig. App utbudet är förmodligen bättre än för WP trots alla försök av Elop att avrätta symbian så effektivt som möjligt.

Annars kan du kanske vänta på jolla och see om de lånat kamera teknologi från nokia. Bör komma med första enheter början av 2013. Fortsättning på N9 kan inte vara något annat än riktigt bra

Håller med om att senaste symbian är trevligt i alla fall fram till man ska ut o surfa på nätet där ligger de efter Wp7 och android telefoner med liknande hårdvara. I allafall i snabbhet och flyt (har nokia 700 så processorn är det sammma som 808.)
Sen har ju Lumia 920 antiskak grejerna som 808 saknar vilket hjälper i videoklipp osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

808 typ av pureview kommer inte komma till lumia telefoner då WP saknar stöd för hårdvaran som behövs och då Nokia inte har någon kontroll över det hela kan de bara göra mobiler som använder hårdvara som fanns då MS gjorde WP8.

Med tanke på att nyaste symbian är riktigt skönt (har en själv) skulle jag skaffa mig 808 om du verkligen tycker att kamera är viktig. App utbudet är förmodligen bättre än för WP trots alla försök av Elop att avrätta symbian så effektivt som möjligt.

Annars kan du kanske vänta på jolla och see om de lånat kamera teknologi från nokia. Bör komma med första enheter början av 2013. Fortsättning på N9 kan inte vara något annat än riktigt bra

Nja, jag tror Jolla kanske kommer först i slutet av 2013 eller i början av 2014. Det är en lång process.

En hemsida och en twitter blogg har de möjligen , men innan de har kommit ut på marknaden är en helt annan sak.Det gäller Firefox OS, Ubuntu mobilen och de andra också.

Den enda uppstickaren som kommer i början av 2013 är RIM/BlackBerry 10:
http://www.engadget.com/2012/11/12/blackberry-10-launch-event...

Permalänk

Jag hade tidigare en N8 vilken jag bytte till en Lumia 800 och nu har jag en Lumia 920. Jag tycker 920:an på sätt och vis kombinerar de bästa sidorna av båda mina gamla mobiler: kameran på N8:an och operativsystemet & den snygga designen på 800:an. Jag tvekade länge på att köpa 920:an just pga det stora fysiska formatet men jag kan säga att det tog inte längre än 15 minuter innan jag hade vant mig. Den känns faktiskt inte så stor och sitter bra i fickan trots slim fit jeans. Fördelarna med den stora skärmen och höga upplösningen överväger alla nackdelar många gånger om tycker jag, just tex vid fotograferingen om man vill granska kvaliteten på nyligen tagna bilder osv.

Nu har det ju redan diskuterats att 920:an inte slår N8:an i dagsljus (inte innan Portico-uppdateringen iaf) men wow-effekten av mörkerbilderna är oslagbar imho!

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Nu har det ju redan diskuterats att 920:an inte slår N8:an i dagsljus (inte innan Portico-uppdateringen iaf) men wow-effekten av mörkerbilderna är oslagbar imho!

De "mörkerbilder" jag sett i diverse tester har inte varit speciellt mörka, utan snarare liknat bilder i dagsljus. Förvisso fascinerande, men kanske inte så ofta vad man eftersträvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Clevinger:

De "mörkerbilder" jag sett i diverse tester har inte varit speciellt mörka, utan snarare liknat bilder i dagsljus. Förvisso fascinerande, men kanske inte så ofta vad man eftersträvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det beror på motivet lite. Ett dunkelt motiv i jämn belysning tenderar lätt bli exponerat så att det ser ljusare ut än man upplever det, men motiv med både dunkla och ljusa punkter (belysning) kan bli riktigt fina. Klistrar in ett exempel som jag tog handhållet med automatiska inställningar på allt, dvs point & shoot. Den överensstämmer rätt bra med hur det såg ut på riktigt.

Sedan att motiv ser ljusare ut än de egentligen är ser jag inte som ett stort problem utan det är ju egentligen ett bevis på kamerans potential. Och man kan "underexponera" manuellt om man vill och då blir bilden bara skarpare och får mindre brus.