Permalänk
Medlem

2 Routers men bara en med WiFi

Kan man köra så här?
Uppkoppling -> Router 1 (Med wifi avslaget pga det inte fungerar mer än 16-24h innan det dör)
Router 1 -> Dator 1 & 2 via kabel
Router 1 -> Router 2
Router 2 -> Telefoner och en dator 3 via wifi.

Stänger av DHCP på router 2 och ger den en fast ip. Kommer dator 3 att komma åt nätverket med dom andra datorerna och kommer telefonerna att kunna koppla upp sig till router 2 för att kunna använda internet ?

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska stänga av NAT också så att den andra enheten bara agerar switch och accesspunkt, jag kör själv så just nu, jag har en Telia thomsonsmart och sedan en enhet jag just nu kör tomato på som ger mig Gbit kabelnät och 2,4 och 5Ghz wifi och det funkar fint och alla enheter kan kommunicera både sinsemellan och nå internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jajamensan, det ska funka. Kallas kaskadkoppling.
Slänger in länk till en Cisco/Linksys sida som någon annan kunnig här på forumet gav i en annan tråd.
Det funkar på andra routrar än Linksys också även om jag kör på just en Linksys + Thomson.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

På en del routrar behöver man bara välja bridge mode i webbgränssnittet så fungerar den som en accesspunkt sen (vilket är vad du vill göra med Router 2 som mrqaffe skrev). Till och med min D-Link WiFi router för 99kr kan ställas om till bridge mode med ett klick i webbgränssnitet jag kör den dock bara mot mobilen.

Permalänk
Lego Master

Japp. Kör samma lösning både hemma och när vi har våra föreningsLAN. Har en Netgear WNR3500 i stupid-mode som har en fast IP. Brandväggen agerar DHCP-server och delar ut IP till höger och vänster, har väl totalt 3 switchar i nätet hemma; en GB-switch direkt efter brandväggen eftersom den bara har 1st NIC inåt; en i form av nyss nämnda Wifi-router; en i TV-bänken så jag bara behöver en sladd dit från brandväggen. Alla enheter kan snacka med varann och komma ut på nätet, inga problem. Det viktigaste är att se till att du bara har en DHCP-server i hela nätet, annars blir det konflikter och oförutsägbart beteende.

Kan ju länka till min fina VSD.. ^^
https://www.dropbox.com/s/bgvsu3xac2ndq45/ShudNet.JPG

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield