Sätta upp unix-based operativsystem på en extern hårddisk

Permalänk

Sätta upp unix-based operativsystem på en extern hårddisk

Halloj, jag är ute efter att sätta upp ett unix baserat operativsystem på en 1TB LaCie hårddisk.
Skulle gärna vilja veta om LaCie hårddiskar funkar med olika operativsystem (framförallt unix baserade).
Och om de gör det skulle jag gärna ta emot en beskrivning från nedladdning av operativsystemet till hur man bootar det på hårddisken från datorn.
Jag använder windows 7 som standard på min Pc.
All hjälp uppskattas
(Som ni märker är jag inte speciellt insatt )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vill inte lägga ett OS på en extern hårddisk.

1: om bootloadern lägger sig på externa disken så måste du ha i den i rätt usbport för att datorn ska starta. (gjorde misstaget på en skoldator^^)
2: USB (2.0) flaskar disken och det kommer gå långsammare än om det hade legat på en intern disk.

lösning: skruva upp din disk och montera in den inuti din dator, så du får S-ATAs överföringshastighet.
eller lägga in OS som en live usb.

Ta en titt på lite olika linux distros, titta på Ubuntu eller Mint. de är bra nybörjardistros.
http://distrowatch.com/

hoppas det inte blev allt för luddigt^^

Mvh.

Permalänk
Skrivet av olle:

Du vill inte lägga ett OS på en extern hårddisk.

1: om bootloadern lägger sig på externa disken så måste du ha i den i rätt usbport för att datorn ska starta. (gjorde misstaget på en skoldator^^)
2: USB (2.0) flaskar disken och det kommer gå långsammare än om det hade legat på en intern disk.

lösning: skruva upp din disk och montera in den inuti din dator, så du får S-ATAs överföringshastighet.
eller lägga in OS som en live usb.

Ta en titt på lite olika linux distros, titta på Ubuntu eller Mint. de är bra nybörjardistros.
http://distrowatch.com/

hoppas det inte blev allt för luddigt^^

Mvh.

Tack så mycket!
Mycket bra beskrivning.
Men jag har en till intern hårddisk i datorn som jag har tömt, den ligger på ca 600 GB, men jag hajar inte hur jag ska boota upp från hårddisken
Eller måste jag bränna operativsystemet på en skiva??
Och vad är live usb grejen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är aldrig OS specifika. Som svar på resten av din post föreslår jag att du använder google, det är aningen lättare än att hoppas på att någon gör en steg för steg guide bara för din skull.

Första resultatet på google: http://www.linuxbsdos.com/2012/02/20/install-ubuntu-11-10-on-...

Permalänk
Rekordmedlem

Det går jättebra att köra från externa diskar så där håller jag inte med olleb, men däremot är usb 2 långsamt, men det borde gå att mickla ihop nåt som bara kör från ram så du slipper disken under drift, men använd e-sata eller usb 3 om du ska köra med externa os diskar och inte bara läsa in os i ram.
Det finns färdiga linuxdistar som kör från ram, men hur det är med unix vet jag inte men det borde gå att mickla ihop nåt som bara kör från ram så du slipper disken under drift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okay
Men som jag har förstått det måste jag ladda över systemet på en sticka eller cd för att i sin tur kunna boota från den, rätta mig om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

Okay
Men som jag har förstått det måste jag ladda över systemet på en sticka eller cd för att i sin tur kunna boota från den, rätta mig om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

1: hitta en distro
2: Ladda ner önskad distro
3: följ guide på att lägga in distro på usbminne/bränna på skiva (brukar finnas beskrivningar på distrons sida)
4: starta upp datorn med skiva/usbminne. brukar finnas en text som säger tex "F12 = boot menu" när du startar datorn.
5: Följ en guide på att installera den distro du valt.
6: starta om datorn efter installation
7: innan något operativsystem startar, välj vilket du vill starta i en lista (dualboot) förutsatt att du inte rensat fel hårdisk och bara har en disk med ett os på.

För mig är steg 1 det svåra!^^

Nu känner jag att jag varit uppe lite för länge
God natt!^^

Permalänk

Man får tacka så hjärtligt Olleb!
Äntligen någon som förklarar ett saknat steg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det lättaste är nog att bara monta skivan i Windows och installera därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Du vill inte lägga ett OS på en extern hårddisk.

1: om bootloadern lägger sig på externa disken så måste du ha i den i rätt usbport för att datorn ska starta. (gjorde misstaget på en skoldator^^)
2: USB (2.0) flaskar disken och det kommer gå långsammare än om det hade legat på en intern disk.

lösning: skruva upp din disk och montera in den inuti din dator, så du får S-ATAs överföringshastighet.
eller lägga in OS som en live usb.

Ta en titt på lite olika linux distros, titta på Ubuntu eller Mint. de är bra nybörjardistros.
http://distrowatch.com/

hoppas det inte blev allt för luddigt^^

Mvh.

Borde vara möjligt att ha en USB 3.0 sticka med Ubuntu installerat,
som man kan koppla in i datorn för att bara surfa med eller något.
Eller funkar det inte med OS på en sådan?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ha en bootbar USB-sticka med Live-dist på.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det lättaste är nog att bara monta skivan i Windows och installera därifrån

Du menar använda t.ex. Poweriso för att mounta?
Ska jag då installera från windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Borde vara möjligt att ha en USB 3.0 sticka med Ubuntu installerat,
som man kan koppla in i datorn för att bara surfa med eller något.
Eller funkar det inte med OS på en sådan?

Ja det funkar.

Men om bootloadern läggar sig på usbminnet så kommer bios använda usbminnet för att komma åt bootloadern. dvs inget usbminne ikopplat = ingen bootloader som kan starta ett OS.

Lösningen är en livedist på usbminnet med en persistent install på. dvs man måste manuellt starta till usbminnet vid varje uppstart.

Det är simplare att bara installera en sekundär dist på en intern hårddisk.

Skrivet av TheHaxxorcist:

Du menar använda t.ex. Poweriso för att mounta?
Ska jag då installera från windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det går. men det fungerar inte lika bra som att installera "på det riktiga viset".
när jag testade att installera ubuntu via windows senast så möttes jag bara av en massa krångel i slutet.
Jag föredrar en Riktig installation på sin egen disk och inte ha ett os på en virtuell disk på din windowspartition eller hur det nu var lösningen fungerade.

Dock måste jag erkänna att det kommit några stora uppdateringar sedan jag testade senast. (tror jag körde med 10.10 eller 10.4)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Ja, det går. men det fungerar inte lika bra som att installera "på det riktiga viset".
när jag testade att installera ubuntu via windows senast så möttes jag bara av en massa krångel i slutet.
Jag föredrar en Riktig installation på sin egen disk och inte ha ett os på en virtuell disk på din windowspartition eller hur det nu var lösningen fungerade.

Dock måste jag erkänna att det kommit några stora uppdateringar sedan jag testade senast. (tror jag körde med 10.10 eller 10.4)

Mvh

Du tänker på Wubi. Man behöver inte ens montera någon ISO för att få det att fungera utan man kan bara ladda ner det som ett självständigt program och låta det installera allt.

Vill dock minnas att 12.10 inte får stöd för Wubi pga någon anledning jag läste för ett bra tag sedan och vid denna sena timme orkar jag inte kolla upp det.

Permalänk

Jag har faktiskt kört Ubuntu från min externa hårddisk på Mac'en ett tag (i och med att våra Airs endast har 60 GB SSD). Det går inte jätte snabbt men jag dog inte heller utav väntan. Jag körde helt utan bootloader i och med att jag hade en custom bootloader på Mac'en. Gör en partition på hårddisken (ifall du inte vill använda hela) och installera valfritt OS där på. Bootloadern skippar du antingen helt, eller så lägger du den på datorns interna hårddisk.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

Halloj, jag är ute efter att sätta upp ett unix baserat operativsystem på en 1TB LaCie hårddisk.
Skulle gärna vilja veta om LaCie hårddiskar funkar med olika operativsystem (framförallt unix baserade).
Och om de gör det skulle jag gärna ta emot en beskrivning från nedladdning av operativsystemet till hur man bootar det på hårddisken från datorn.
Jag använder windows 7 som standard på min Pc.
All hjälp uppskattas
(Som ni märker är jag inte speciellt insatt )

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan hjälpa dig. Dock får du förtydliga lite först!
1. Vad är syftet med att skaffa unix/linux? Bara testa och leka runt lite eller har du något specifikt användningsområde? Om du bara vill testa rekommenderar jag Ubuntu.
2. Ska du köra disken på någon annan dator än din Win7-PC?
3. Är disken USB2.0 eller 3.0? Har den kanske e-sata? e-sata går snabbast, så kör på det om du kan, men USB3 är fullt tillräckligt även det. Är disken bara USB 2.0 kommer det gå segt.

Vissa i tråden har rått dig att köra live-usb istället. Det man gör då är att man lägger in t.ex ubuntu på ett usbminne, och sen kan man antingen köra eller installera systemet från detta minne. Vad de inte nämner är att detta kommer gå möjligen ännu långsammare än om du installerar systemet på en USB 2.0 disk. Det är bara bra för engångs-tester, räddningsaktioner eller för extremt mobila användningsområden (du orkar inte ens bära runt på en laptop). Ska du bara ha det på din dator är det mycket bättre att köra på din disk.

Citera min post om du vill att jag återkommer till denna tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@TS: Har du funderat på att köra ditt sekundära OS (Unix/Linux/Whatever) virtualiserat?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD