Hej på er alla ”glada” *host* SweClockers medlemmar, så här inför julen år 2012!
Här är en gammal medlem - Saint25, som gör sig till känna efter en längre tids frånvaro, men jag är nu åter på forumet.
Jag skulle nu vilja tacka CDON för att ha ordnat den här expot/mässan, som nog de flesta medlemmar vet på det här forumet, hade det sina olika brister men då det var också första gången de arrangerar en mässa som den här, tycker jag att man får ha lite överseende med att allt är inte till belåtenhet eller om man så vill, inte passar för alla personers smaker/intressen etc. Jag, men mot förmodan andra personer har haft kontakt både före mässan men också under mässan, för att ge olika synpunkter på arrangemanget i allmänhet men också på hemsidan med information om mässan med mera. Som jag har förstått det av min kontakt med CDON, så ska de ta med sig de olika synpunkterna (med förbättringar) vid planerande av nästa expo/mässa och om jag förstår saken rätt, till nästa vinter.
Jag kan instämma vad t.ex. Electrix, skriver i sitt inlägg i tråden, att det finns gott om, citat: ”Små-arga, bittra och sura SweCare” och som klagar på både det ena och det andra saken/händelsen på forumet - ja, ibland är det befogat men ibland kan nivån på inläggen vara lite väl gnälliga som personen/personerna borde i första hand vända sig direkt till CDON för vidare hantering av sitt ärende/problem, kan även jag tycka om de här inläggen. Trots ibland den sura tonen i forumet och den här tråden i synnerlighet, är det trevligt att se en person som Josefin som representant för CDON, som regelbundet på forumet försöker hjälpa och få sina besökare/kunder nöjda efter bästa förmåga med sina olika inköp eller serviceärenden etc. Vad mer kan man begära igentligen som kund, gällande kundvård och service?
För som även Spatten, skriver och antyder i sitt inlägg i tråden, att ha goda relationer med sina befintliga och nya kunder är A och O, för ett företags fortsatta framtida levnad som ett välmående företag och utan en representant som t.ex. Josefin på forumet, är det inte omöjligt att CDON hade förlorat en och annan kund under resans gång så att säga. Då är det trevligt att se aktiv personal som visar lite servicekänsla mot sina kunder - som har lite skin på näsan eller som Spatten skriver, citat: ”…personal med lite krut i, istället för ryggraddlösa zombies som bara läser innan till”.
Så jag kan instämma i det som skrivs i tråden - med ett stort tack till Josefin för din närvaro på forumet med din fina serviceanda som du uppvisar här för oss medlemmar på SweClockers forum.
För att återgå till CDON Expo 2012
Här är några av mina notiser från expot, som är även går i EagiZ tema.
Positivt:
- inga köer. Det var inte knökfullt med folk som t.ex. Dustin Expo.
- god fysisk tillgänglighet i lokalerna men någon monter var mindre bra utformat, för bl.a. äldre personer, funktionshinder men även för barnvagnar, det var för stora nivåskillnader mellan golv och monter. Här var den senaste Dustin Expo en katastrof i jämförelse.
- rabattkoderna.
- att träffa kändisar/företag och prata bl.a. dator med delar. Vem då? Bl.a. surrade man med Josefin så klart…
- bra ljudnivå på t.ex. musiken, för det mesta men ibland/stundtals var nivån för hög. Jag var där på lördagen.
- utställarnas visningar i montrarna med vissa intressanta tävlingar.
Negativt:
- säljstationerna fungerande dåligt eller inte alls under flera timmars tid på lördagen och jag med andra personer fick påtala det för personalen på export. Det var olika tekniska problem såväl som strömförsörjningsproblem, som jag fick berättat för mig men man fick igång några datorer tillslut.
- många av inkallad personal, då framförallt med svarta tröjor med texten ”Thor” på ryggen, kunde väldigt lite om expot, vad som händer där etc. vilket lade en viss tråkig sordin över expot och det var inte alltid lätt att få tag på någon person ur personalen som kanske hade en kunskap om expot.
- bristfällig information både inför expot om t.ex. händelser/föreläsningar etc. och under expo dagen - i alla fall under lördagen när jag var där och det var många olika besökare som var frågande på export, vad som händer där och vad som gäller vid handlande av varor med mera, som jag kunde se ställdes många gånger under dagen till personalen under expot. Det där kan man förbättra till nästa gång.
- aktiviteterna kring e-sporttävlingarna, var för besökare mycket svåra att se och överblicka vad som sker där och när. Den delen av hallen var också mycket rörig med stor anhopning av människor med ibland en mycket hög ljudkuliss, som kunde höras över hela expot/mässan.
- jag förväntade mig mer aktiviter på expot för besökaren att se och uppleva, som olika visningar/föreläsningar än att t.ex. Canon bara pratade om sin fotoskola i ett angränsande rum till expot, vilket är inte fel i sig, vilket fanns en antydan att så skulle finnas om man ser på CDONs hemsida. Tråkigt säger jag.
- Oengagerade utställare, skriver EagiZ i sitt inlägg.
Tja, det kan väl delvis stämma men av det intryck som jag fick från de olika utställarna efter mina samtal med dem, var att många av dem hade själva önskat att kunna göra något mer på expot än vad som gjordes men de var inte tillåtna att göra det. Orsaken till det kan delvis förklaras av CDONs val av inriktning på expot och vad som kan vara tillåtet att visa upp/marknadsföra för besökarna ute bland montrarna men även Kistamässan kanske sina synpunkter på expot. Så det kan inte bara enkelt förklaras av att besökarantalet var lite begränsat, som EagiZ antyder i sitt inlägg i tråden. Ja, jag förstår delvis tankegången om upplägget för expot idag men lite mer ”svängrum” kan man väl få önska sig att utställarna ska kunna få göra till framtida expon eller hur CDON?
- det är trist att se att många av de möjliga intressanta varorna på CDONs hemsida för många av sina gamla och nya kunder blev slutsålda redan dagarna innan mässan, vilket var trist att se och för lite godhet från CDONs sida borde man väl kunnat förutse lite bättre tidigare att vissa varor är mer populära och se till att man kan lagerföra dem bättre sätt än som nu var?
Alternativt, som inte gick att göra på mässan, vilket både jag och andra besökare tycker var lite tråkigt, var att när en vara är tillfälligt slutsåld att man ska kunna ges den möjligheten, om det är möjligt tekniskt/praktiskt sätt, att besökaren kan få den möjligheten att ändå boka upp en viss önskad vara med mässrabatten, det skulle vara en fin handling/sätt från CDON och det kan kanske ge fler nöjda kunder i slutändan. För min del löste dig dock genom att jag fick välja en likvärdig eller bättre produkt, från ett annat företag/märke och i slutändan blir det nog bra för mig ändå. Jag är nu nöjd med valet av produkt och som jag väntar på att den ska skickas hem till mig med posten inom kort.
Slutligen
Att jag har synpunkter på expot behöver inte betyda att jag totalsågar det eller dissar det, utan det var rätt bra ordnat trots allt (med lite olika brister) av CDON och som var deras första ordnade Expo/mässa av den här sorten. Tar man lite (god) notis om vad som sägs och skrivs om mässan från forumet och från besökarna samt att man gör en egen intern utredning med utvärdering om expot, så ser jag att det finns goda möjligheter till att ordna ett bättre evenemang, om man gör förbättringar där olika brister finns på årets expo av årgång 2012.
Sett ur den synvinkel med förutsättningarna för CDON, så skulle jag inte vilja gradera så lågt som EagiZ, gör i sitt inlägg med att ge det 6 av 10 möjliga poäng.
Mitt, Saint25s totalbetyg på CDON Expo år 2012, blir för mig kring 7 kanske 8 av 10 möjliga poäng, d.v.s. godkänt med betoning på stark nivå. Det räcker inte riktigt ända fram till ett väl godkänt i slutbetyget men det är inte långt ifrån det då missarna, de mindre, är lite för många för att man ska ha överseendet med det idag. Dock kan det bli en bättre framtida expo om man arbetar mer på detaljerna och naturligtvis helheten med konceptet. Då kan det bli en lyckad tillställning för såväl besökarna, utställarna och även av CDON själva.
Och så avslutar jag mitt långa inlägg med lite ”rykten” jag fick höra på Expot, ta det som ni vill eller med en nypa salt, eller vad ni känner för om det.
Lagring
Crucial, jobbar vidare med sin SSD-teknik/sortiment för företag och konsument. Det är planerat en del nyheter under nästa år, 2013, bl.a. ska en ersättare till dagens M4 komma ut om inte allt för lång tid - kan den heta M5?
Representanten jag pratar med säger att de/Crucial skyndar långsamt med ny teknik utan satsar mot andra märken främst på stabilitet med tillräckligt god prestanda för det stora flertalet datoranvändare. Ett lyckat koncept tycker då jag. Representanten och jag pratar lite allmänt om datorteknik där vi både tycker att dagens moderkortsteknik med t.ex. dagens SATA-standard är lite långsam när det gäller SSD-tekniken, som kan göras snabbare än vad moderkorten kan hantera. Så något nytt måste komma fram för framtidens lagringsstandard. Det kommer även större SSD-diskar än 512GB, enligt dem.
Seagate, jobbar även de vidare med sin teknik för mekaniska diskar till företag och konsument. Seagate har även börjat titta allt mer åt SSD-tekniken/flash-lagring. Bland annat ska nya typer av hybriddiskar komma ut under år 2013 och framöver, i olika storlekar, även större än dagens lilla 2,5” disk, som är 750GB stor och mer större mängd SSD-minne. Om uppgifterna stämmer som jag fick berättat till mig, så närmast kommer t.ex. en 1TB hybriddisk med 16GB SSD-minne, inom någon månad. Med dagens teknik så blir det allt svårare att bygga stora 2,5” diskar och tydligen, enligt rykte, så kommer det även hybridteknik till 3,5” diskarna framöver. När det gäller t.ex. garantifrågan, så är den tidigare 1-åriga garantin på konsumentdiskar borttagna och de är nu på minst 2år och i vissa fall längre än så, beroende på modell av disk.
Bild
LG med flera andra utställare/märken, visar upp sina modeller och det fanns där en del nytt som var intressant i största allmänhet. Bland annat visade LG upp en 84” stor TV, med lite ny teknik på expot och som en och annan besökare fann intressant att beskåda - och även spela 3D spel på. Ja, det är en hel del nytt på gång hos många olika tillverkare, såväl monitor för datorbruk till TV-apparater, under år 2013, men så mycket mer om det känner jag inte till idag.
Dell, har en del nya monitorer på gång och de visade upp den del olika modeller på mässan, allt från enkla mindre skärmar till deras stora 30” monitor, som har beteckningen 3011. Jag pratar med en representant för Dell och där får jag reda på att det ligger en del nya modeller från Dell, som kommer under åren 2013 och 2014. Här närmast, kommer t.ex. Dells monitor 3011, att ersättas med en helt ny monitor och som är förbättrad på en rad olika punkter enligt uppgift utan att gå in på detaljer. Så den nya monitorn 3013 (?) från Dell är enligt uppgift bara någon månad bort att släppas ut i handeln till konsument och enligt representanten, så ska det bli en fin monitor men mer fick den personen inte säga nu. I Dell monter så spelades det en del spel, på den gamla 3011 monitorn… och ja, det är en ”stor” skärm, helt klart och det är inte alla personer som har ett behov av en 30” skärm (eller flera skärmar) på sitt arbetsbord. Men det var en rolig sak att se ”live” tyckte jag.
Självklart fanns det andra saker att se på expot men det är en historia som inte berättas här utan nu rundar jag av det här inlägget i tråden för min del.
P.S. Josefin, jag har skickat ett PM till dig tidigare idag och jag vet inte om du eller någon annan från företaget har sett det redan, enligt önskemål från dig själv när vi sågs på expot att jag ska lämna ett meddelande till dig/er. D.S.
/Saint25