Permalänk
Cdon.com
Skrivet av krolichka:

kan man boka den ursprungliga datorn 532, som nu står "tillfälligt slut" till det priset 1990:-
Dagens lucka ska ju räcka fram tills lunch..eller? När kommer nya in?

Hej hej

Tyvärr inte, det gällde de drygt 600 vi hade köpt in, inte nästa leverans.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

riktigt långa väntetider för chatsupporten, väntat över 40 min som "nr 1" inom hemelektronik samt var det 40 i kö för den vanliga supporten

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Nzt:

Hej. Jag tänkte kolla om du har möjligheten och kolla upp om spänningen är låst på den här grafikkortet?
Det går att ta reda på om du får fram vilken revison det är på dem korten.

http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd7970_3gb_pci-e_black_editi...

Hej hej

Fick svar från lagret nu, version 1.1 står det på etiketten.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CDON.COM:

Hej hej

Tyvärr blev den inte riktigt lika toppen som den ursprungliga. Dessvärre gick de över 600st vi hade lite för fort som sagt och detta var det bästa vi kunde få igång just nu.

MVH Josefin

Var det verkligen det bästa ni kunde få igång med efter 532 modellen tog slut? Kunde ni inte matcha det mot en liknande dator med i3 processor och 4 gig i ram? Den ni ersatte med är milsvis ifrån den ni skickade ut i mailet. Surt att man inte ska kunna ta del av luckerbjudandena bara för att man jobbar på förmiddagarna..

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

den skulle dom satt in istället för celeron, mer lik den andra! hade slått till direkt :)!

Permalänk
Skrivet av CDON.COM:

Hej hej

Nummer till Thorsupporten har du i ett PM nu.

MVH Josefin

Fast eftersom grafikkortet är trasigt (vet det nu) och jag verkligen inte vill vara utan dator i 3 hela veckor när jag beställt och betalar på en dator som jag vill ha NU. Så vill jag följdaktligen reklamera den jag har och få en ny skickad till mig. Om inte annat får jag häva köpet via reklamation och köpa dator via någon annan återförsäljare.

Mvh Niklas Nelson

Permalänk
Skrivet av kaaxs:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

den skulle dom satt in istället för celeron, mer lik den andra! hade slått till direkt :)!

Jo verkligen, även om den inte är lika bra som originalet i deras julkalender erbjudande så är den hästlängder bättre än den de satte in som ersättare. Saken är den att jag såg erbjudandet i mailet o gick in på hemsidan o skulle beställa. Som tur väl var hann jag notera att det inte var datorn som fanns i mitt mail. Men det var nära jag blev lurad. Snålt..

Permalänk
Skrivet av niklasnelson:

skulle vilja att ngn från CDON ringde upp mig angående dator jag fick för knappt 1 vecka sedan, grafikkortet har brutit ihop.

Mvh Niklas Nelson

Om du har problem med din dator så ringer DU upp CDON.

Och de kan säkert ringa upp dig när du hoppar över att bifoga ditt nummer.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

skulle precis beställa datorn från kalendern tur jag hann notera att det var nån snikvariant av den andra. aja smällar man får ta :/ skulle beställt inatt istället..

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Skrivet av Johanness:

Om du har problem med din dator så ringer DU upp CDON.

Och de kan säkert ringa upp dig när du hoppar över att bifoga ditt nummer.

Det tänkte jag att vi kunde ta på separata meddelanden så jag slapp skriva mitt nr här.Svårare att ringa cdon så vitt jag förstår...mest mail kontakt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Johanness:

Om du har problem med din dator så ringer DU upp CDON.

Och de kan säkert ringa upp dig när du hoppar över att bifoga ditt nummer.

Du missar en liten detalj och det är att CDON inte går att nå via telefon... De saknar helt telefonsupport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej hej

Fick svar från lagret nu, version 1.1 står det på etiketten.

MVH Josefin

Tack så mycket för svar. Väldigt schysst av dig.
Nu till min andra fråga. Visst kommer jag få spelen som ska medfölja 79xx serien?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du missar en liten detalj och det är att CDON inte går att nå via telefon... De saknar helt telefonsupport.

Men har inte Thor datorerna telesupport? Kan minnas att jag hört/läst det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Hur får man era 25% rabbatkoder?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Hur får man era 25% rabbatkoder?

Menar du koderna från expot i helgen så gäller dom inte längre.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Hur får man era 25% rabbatkoder?

De fick man bara om man var på CDON Expo som var i helgen, rabatten var även bara giltig under helgen också så det finns inga 25% rabattkoder längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hej på er alla ”glada” *host* SweClockers medlemmar, så här inför julen år 2012!

Här är en gammal medlem - Saint25, som gör sig till känna efter en längre tids frånvaro, men jag är nu åter på forumet.

Jag skulle nu vilja tacka CDON för att ha ordnat den här expot/mässan, som nog de flesta medlemmar vet på det här forumet, hade det sina olika brister men då det var också första gången de arrangerar en mässa som den här, tycker jag att man får ha lite överseende med att allt är inte till belåtenhet eller om man så vill, inte passar för alla personers smaker/intressen etc. Jag, men mot förmodan andra personer har haft kontakt både före mässan men också under mässan, för att ge olika synpunkter på arrangemanget i allmänhet men också på hemsidan med information om mässan med mera. Som jag har förstått det av min kontakt med CDON, så ska de ta med sig de olika synpunkterna (med förbättringar) vid planerande av nästa expo/mässa och om jag förstår saken rätt, till nästa vinter.

Jag kan instämma vad t.ex. Electrix, skriver i sitt inlägg i tråden, att det finns gott om, citat: ”Små-arga, bittra och sura SweCare” och som klagar på både det ena och det andra saken/händelsen på forumet - ja, ibland är det befogat men ibland kan nivån på inläggen vara lite väl gnälliga som personen/personerna borde i första hand vända sig direkt till CDON för vidare hantering av sitt ärende/problem, kan även jag tycka om de här inläggen. Trots ibland den sura tonen i forumet och den här tråden i synnerlighet, är det trevligt att se en person som Josefin som representant för CDON, som regelbundet på forumet försöker hjälpa och få sina besökare/kunder nöjda efter bästa förmåga med sina olika inköp eller serviceärenden etc. Vad mer kan man begära igentligen som kund, gällande kundvård och service?

För som även Spatten, skriver och antyder i sitt inlägg i tråden, att ha goda relationer med sina befintliga och nya kunder är A och O, för ett företags fortsatta framtida levnad som ett välmående företag och utan en representant som t.ex. Josefin på forumet, är det inte omöjligt att CDON hade förlorat en och annan kund under resans gång så att säga. Då är det trevligt att se aktiv personal som visar lite servicekänsla mot sina kunder - som har lite skin på näsan eller som Spatten skriver, citat: ”…personal med lite krut i, istället för ryggraddlösa zombies som bara läser innan till”.

Så jag kan instämma i det som skrivs i tråden - med ett stort tack till Josefin för din närvaro på forumet med din fina serviceanda som du uppvisar här för oss medlemmar på SweClockers forum.

För att återgå till CDON Expo 2012

Här är några av mina notiser från expot, som är även går i EagiZ tema.

Positivt:
- inga köer. Det var inte knökfullt med folk som t.ex. Dustin Expo.
- god fysisk tillgänglighet i lokalerna men någon monter var mindre bra utformat, för bl.a. äldre personer, funktionshinder men även för barnvagnar, det var för stora nivåskillnader mellan golv och monter. Här var den senaste Dustin Expo en katastrof i jämförelse.
- rabattkoderna.
- att träffa kändisar/företag och prata bl.a. dator med delar. Vem då? Bl.a. surrade man med Josefin så klart…
- bra ljudnivå på t.ex. musiken, för det mesta men ibland/stundtals var nivån för hög. Jag var där på lördagen.
- utställarnas visningar i montrarna med vissa intressanta tävlingar.

Negativt:
- säljstationerna fungerande dåligt eller inte alls under flera timmars tid på lördagen och jag med andra personer fick påtala det för personalen på export. Det var olika tekniska problem såväl som strömförsörjningsproblem, som jag fick berättat för mig men man fick igång några datorer tillslut.
- många av inkallad personal, då framförallt med svarta tröjor med texten ”Thor” på ryggen, kunde väldigt lite om expot, vad som händer där etc. vilket lade en viss tråkig sordin över expot och det var inte alltid lätt att få tag på någon person ur personalen som kanske hade en kunskap om expot.
- bristfällig information både inför expot om t.ex. händelser/föreläsningar etc. och under expo dagen - i alla fall under lördagen när jag var där och det var många olika besökare som var frågande på export, vad som händer där och vad som gäller vid handlande av varor med mera, som jag kunde se ställdes många gånger under dagen till personalen under expot. Det där kan man förbättra till nästa gång.
- aktiviteterna kring e-sporttävlingarna, var för besökare mycket svåra att se och överblicka vad som sker där och när. Den delen av hallen var också mycket rörig med stor anhopning av människor med ibland en mycket hög ljudkuliss, som kunde höras över hela expot/mässan.
- jag förväntade mig mer aktiviter på expot för besökaren att se och uppleva, som olika visningar/föreläsningar än att t.ex. Canon bara pratade om sin fotoskola i ett angränsande rum till expot, vilket är inte fel i sig, vilket fanns en antydan att så skulle finnas om man ser på CDONs hemsida. Tråkigt säger jag.
- Oengagerade utställare, skriver EagiZ i sitt inlägg.

Tja, det kan väl delvis stämma men av det intryck som jag fick från de olika utställarna efter mina samtal med dem, var att många av dem hade själva önskat att kunna göra något mer på expot än vad som gjordes men de var inte tillåtna att göra det. Orsaken till det kan delvis förklaras av CDONs val av inriktning på expot och vad som kan vara tillåtet att visa upp/marknadsföra för besökarna ute bland montrarna men även Kistamässan kanske sina synpunkter på expot. Så det kan inte bara enkelt förklaras av att besökarantalet var lite begränsat, som EagiZ antyder i sitt inlägg i tråden. Ja, jag förstår delvis tankegången om upplägget för expot idag men lite mer ”svängrum” kan man väl få önska sig att utställarna ska kunna få göra till framtida expon eller hur CDON?
- det är trist att se att många av de möjliga intressanta varorna på CDONs hemsida för många av sina gamla och nya kunder blev slutsålda redan dagarna innan mässan, vilket var trist att se och för lite godhet från CDONs sida borde man väl kunnat förutse lite bättre tidigare att vissa varor är mer populära och se till att man kan lagerföra dem bättre sätt än som nu var?

Alternativt, som inte gick att göra på mässan, vilket både jag och andra besökare tycker var lite tråkigt, var att när en vara är tillfälligt slutsåld att man ska kunna ges den möjligheten, om det är möjligt tekniskt/praktiskt sätt, att besökaren kan få den möjligheten att ändå boka upp en viss önskad vara med mässrabatten, det skulle vara en fin handling/sätt från CDON och det kan kanske ge fler nöjda kunder i slutändan. För min del löste dig dock genom att jag fick välja en likvärdig eller bättre produkt, från ett annat företag/märke och i slutändan blir det nog bra för mig ändå. Jag är nu nöjd med valet av produkt och som jag väntar på att den ska skickas hem till mig med posten inom kort.

Slutligen
Att jag har synpunkter på expot behöver inte betyda att jag totalsågar det eller dissar det, utan det var rätt bra ordnat trots allt (med lite olika brister) av CDON och som var deras första ordnade Expo/mässa av den här sorten. Tar man lite (god) notis om vad som sägs och skrivs om mässan från forumet och från besökarna samt att man gör en egen intern utredning med utvärdering om expot, så ser jag att det finns goda möjligheter till att ordna ett bättre evenemang, om man gör förbättringar där olika brister finns på årets expo av årgång 2012.

Sett ur den synvinkel med förutsättningarna för CDON, så skulle jag inte vilja gradera så lågt som EagiZ, gör i sitt inlägg med att ge det 6 av 10 möjliga poäng.

Mitt, Saint25s totalbetyg på CDON Expo år 2012, blir för mig kring 7 kanske 8 av 10 möjliga poäng, d.v.s. godkänt med betoning på stark nivå. Det räcker inte riktigt ända fram till ett väl godkänt i slutbetyget men det är inte långt ifrån det då missarna, de mindre, är lite för många för att man ska ha överseendet med det idag. Dock kan det bli en bättre framtida expo om man arbetar mer på detaljerna och naturligtvis helheten med konceptet. Då kan det bli en lyckad tillställning för såväl besökarna, utställarna och även av CDON själva.

Och så avslutar jag mitt långa inlägg med lite ”rykten” jag fick höra på Expot, ta det som ni vill eller med en nypa salt, eller vad ni känner för om det.

Lagring
Crucial, jobbar vidare med sin SSD-teknik/sortiment för företag och konsument. Det är planerat en del nyheter under nästa år, 2013, bl.a. ska en ersättare till dagens M4 komma ut om inte allt för lång tid - kan den heta M5?
Representanten jag pratar med säger att de/Crucial skyndar långsamt med ny teknik utan satsar mot andra märken främst på stabilitet med tillräckligt god prestanda för det stora flertalet datoranvändare. Ett lyckat koncept tycker då jag. Representanten och jag pratar lite allmänt om datorteknik där vi både tycker att dagens moderkortsteknik med t.ex. dagens SATA-standard är lite långsam när det gäller SSD-tekniken, som kan göras snabbare än vad moderkorten kan hantera. Så något nytt måste komma fram för framtidens lagringsstandard. Det kommer även större SSD-diskar än 512GB, enligt dem.

Seagate, jobbar även de vidare med sin teknik för mekaniska diskar till företag och konsument. Seagate har även börjat titta allt mer åt SSD-tekniken/flash-lagring. Bland annat ska nya typer av hybriddiskar komma ut under år 2013 och framöver, i olika storlekar, även större än dagens lilla 2,5” disk, som är 750GB stor och mer större mängd SSD-minne. Om uppgifterna stämmer som jag fick berättat till mig, så närmast kommer t.ex. en 1TB hybriddisk med 16GB SSD-minne, inom någon månad. Med dagens teknik så blir det allt svårare att bygga stora 2,5” diskar och tydligen, enligt rykte, så kommer det även hybridteknik till 3,5” diskarna framöver. När det gäller t.ex. garantifrågan, så är den tidigare 1-åriga garantin på konsumentdiskar borttagna och de är nu på minst 2år och i vissa fall längre än så, beroende på modell av disk.

Bild
LG med flera andra utställare/märken, visar upp sina modeller och det fanns där en del nytt som var intressant i största allmänhet. Bland annat visade LG upp en 84” stor TV, med lite ny teknik på expot och som en och annan besökare fann intressant att beskåda - och även spela 3D spel på. Ja, det är en hel del nytt på gång hos många olika tillverkare, såväl monitor för datorbruk till TV-apparater, under år 2013, men så mycket mer om det känner jag inte till idag.

Dell, har en del nya monitorer på gång och de visade upp den del olika modeller på mässan, allt från enkla mindre skärmar till deras stora 30” monitor, som har beteckningen 3011. Jag pratar med en representant för Dell och där får jag reda på att det ligger en del nya modeller från Dell, som kommer under åren 2013 och 2014. Här närmast, kommer t.ex. Dells monitor 3011, att ersättas med en helt ny monitor och som är förbättrad på en rad olika punkter enligt uppgift utan att gå in på detaljer. Så den nya monitorn 3013 (?) från Dell är enligt uppgift bara någon månad bort att släppas ut i handeln till konsument och enligt representanten, så ska det bli en fin monitor men mer fick den personen inte säga nu. I Dell monter så spelades det en del spel, på den gamla 3011 monitorn… och ja, det är en ”stor” skärm, helt klart och det är inte alla personer som har ett behov av en 30” skärm (eller flera skärmar) på sitt arbetsbord. Men det var en rolig sak att se ”live” tyckte jag.

Självklart fanns det andra saker att se på expot men det är en historia som inte berättas här utan nu rundar jag av det här inlägget i tråden för min del.

P.S. Josefin, jag har skickat ett PM till dig tidigare idag och jag vet inte om du eller någon annan från företaget har sett det redan, enligt önskemål från dig själv när vi sågs på expot att jag ska lämna ett meddelande till dig/er. D.S.

/Saint25

Permalänk

Nexus 10

Bokade en Nexus 10 och tänkte kolla om ni fortfarande inte har fått in något leveransdatum?
Min andra fråga ang nexus 10 är om ni kör på US/UK import, om ni inte gör det finns det ju ingen mening i att jag bokade.
Då Nexus 10 kanske inte ens kommer till sverige.

Vänligaste, Henrik

Nexxus.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Väldigt, väldigt bra sammanfattat -- instämmer i nästan allt, både ros och ditt försiktiga ris.

Jag vill dock tillägga att jag tycker att CDON borde ta sig en funderare över det kloka i att göra mässan till en kombinerad teknik- och spelmässa även nästa gång. Åtminstone jag fick intrycket att mässan inte riktigt visste vad den ville på så sätt och därför inte riktigt bottnade i något sällskap -- säga vad man vill, men inte har väl branschfolket från, säg, Gigabyte eller Seagate alltid så jättemycket gemensamt med folk från den svenska gamerscenen...

Med det sagt så uppskattade jag som sagt tillställningen på många sätt, och rabattkoden var åtminstone för mig ett tillräckligt säljargument. Och som tur var fanns ju Josefin på plats och kunde rodda oss förvirrade besökare minst lika bra som du gör här på forumet.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig CDON.se är väldigt långsamt emellanåt?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Två frågor om helgens 25% rabattkod på komponenter:

1. Ni som beställde, upplevde ni några begränsningar på antal produkter eller totalsumman när ni gjorde beställningen?

2. De som fick "505 - internal server error"-felet i kassan när köpet skulle slutföras, har CDON löst det för er i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless:

Två frågor om helgens 25% rabattkod på komponenter:

1. Ni som beställde, upplevde ni några begränsningar på antal produkter eller totalsumman när ni gjorde beställningen?

2. De som fick "505 - internal server error"-felet i kassan när köpet skulle slutföras, har CDON löst det för er i efterhand?

La en beställning på detta: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2226765&view=m

Och jag märkte inga problem med varken kassan eller rabatten på något. Runt 1500kr i rabatt var ju inte helt fel direkt

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasnelson:

Fast eftersom grafikkortet är trasigt (vet det nu) och jag verkligen inte vill vara utan dator i 3 hela veckor när jag beställt och betalar på en dator som jag vill ha NU. Så vill jag följdaktligen reklamera den jag har och få en ny skickad till mig. Om inte annat får jag häva köpet via reklamation och köpa dator via någon annan återförsäljare.

Mvh Niklas Nelson

Inte riktigt så det fungerar, CDON får själva välja om de ska skicka en ny, ge dig pengarna tillbaka eller laga den du har. Det är inte en rättighet att välja vilket som. Om du har tur kan de kanske skicka ut bara grafikkortet till dig så att du får montera det själv och skicka in det gamla.

Permalänk

Hej Josefin!
Beställde följande moderkort i söndags http://cdon.se/hemelektronik/msi_fm2-a75ia-e53_amd_a75_2xddr3... efter att ha varit på CDON Expo och snackat lite med Jonas Klar i MSI montern.

Har du/ni någon indikation när ni kommer få in det?

MVH

Surgubben

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Inte riktigt så det fungerar, CDON får själva välja om de ska skicka en ny, ge dig pengarna tillbaka eller laga den du har. Det är inte en rättighet att välja vilket som. Om du har tur kan de kanske skicka ut bara grafikkortet till dig så att du får montera det själv och skicka in det gamla.

Fast ångerrätten gäller väll antagligen för en produkt som är mindre än 10 dagar gammal...eller ?? Tycker att CDON är en bra butik, billig och extremt prisvärd, dock förbannat svårt att försöka prata med folk via mail.

Permalänk
Medlem

Vill varna för oseriös marknadsföring hos CDON i julkalendern

Tittar man på erbjudanden de har i sin julkalender så höjer de priserna några dagar innan dagens lucka för att sedan kunna säga att de har mycket högre rea än de verkligen har.
T.ex dagens erbjudande om en rakapparat från Philips

Tack och vare prisjakt så kan man se deras gamla pris och när de la upp produkten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1033625

Här ser vi att de tidigare sålde den för 995-999kr men de ökade sedan deras "ordinarie" pris till 1590kr samma dags som de har erbjudandet. De ökade även priset hos sitt dotterbolag tretti.se Är det tillåtet att göra sådana här prisändringar för att lura sina kunder? Oavsett så är det moraliskt fel. Skulle vara intressant att granska deras andra "erbjudande" och se hur ofta de fuskar med prissättningarna.

Varför räckte det inte att ange 30% rabatt utan man var tvungna dra till med en lögn om 56% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Här ser vi att de tidigare sålde den för 995-999kr men de ökade sedan deras "ordinarie" pris till 1590kr samma dags som de har erbjudandet. De ökade även priset hos sitt dotterbolag tretti.se Är det tillåtet att göra sådana här prisändringar för att lura sina kunder? Oavsett så är det moraliskt fel. Skulle vara intressant att granska deras andra "erbjudande" och se hur ofta de fuskar med prissättningarna.

Det kan mycket väl röra sig om vilseledande marknadsföring och är i så fall straffbart enligt marknadsföringslagen.

10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

Första stycket gäller särskilt framställningar som rör
1. produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och risker såsom inverkan på hälsa och miljö,
3. kundservice, reklamationshantering samt metod och datum för tillverkning eller tillhandahållande,
4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren,
5. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, åtaganden, varumärken, varunamn, kännetecken och andra rättigheter,
6. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren,
7. leveransvillkor för produkten,
8. behovet av service, reservdelar, byte eller reparation,
9. näringsidkarens åtagande att följa uppförandekoder, och
10. konsumentens rättigheter enligt lag eller annan författning.

Det finns även vissa krav på när man får använda begreppet "rea":

17 § En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med motsvarande innebörd bara om
1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment,
2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av niklasnelson:

Fast eftersom grafikkortet är trasigt (vet det nu) och jag verkligen inte vill vara utan dator i 3 hela veckor när jag beställt och betalar på en dator som jag vill ha NU. Så vill jag följdaktligen reklamera den jag har och få en ny skickad till mig. Om inte annat får jag häva köpet via reklamation och köpa dator via någon annan återförsäljare.

Mvh Niklas Nelson

Hej hej

Vet inte riktigt var du har fått 3 veckor ifrån, men vi ska nog kunna lösa det snabbare än så. Kontakta vår support för att reda ut det.

MVH Josefin

Skrivet av Zotamedu:

Du missar en liten detalj och det är att CDON inte går att nå via telefon... De saknar helt telefonsupport.

Hej hej

Thordatorerna har.

MVH Josefin

Skrivet av Nzt:

Tack så mycket för svar. Väldigt schysst av dig.
Nu till min andra fråga. Visst kommer jag få spelen som ska medfölja 79xx serien?

Hej hej

PMa mig ditt ordernummer så försöker jag fixa.

MVH Josefin

Skrivet av Saint25:

Hej hej

Tack för feedbacken! Vi tar åt oss av det och sammanställer allting med vår egen uppfattning såväl som utställarnas. Nästa år blir med andra ord ännu bättre.

MVH Josefin

Skrivet av henke.palm:

Bokade en Nexus 10 och tänkte kolla om ni fortfarande inte har fått in något leveransdatum?
Min andra fråga ang nexus 10 är om ni kör på US/UK import, om ni inte gör det finns det ju ingen mening i att jag bokade.
Då Nexus 10 kanske inte ens kommer till sverige.

Vänligaste, Henrik

Hej hej

Tyvärr inget bekräftat datum än, men ryktet säger att alla versioner kommer nån gång efter nyår.

MVH Josefin

Skrivet av mre:

Väldigt, väldigt bra sammanfattat -- instämmer i nästan allt, både ros och ditt försiktiga ris.

Jag vill dock tillägga att jag tycker att CDON borde ta sig en funderare över det kloka i att göra mässan till en kombinerad teknik- och spelmässa även nästa gång. Åtminstone jag fick intrycket att mässan inte riktigt visste vad den ville på så sätt och därför inte riktigt bottnade i något sällskap -- säga vad man vill, men inte har väl branschfolket från, säg, Gigabyte eller Seagate alltid så jättemycket gemensamt med folk från den svenska gamerscenen...

Med det sagt så uppskattade jag som sagt tillställningen på många sätt, och rabattkoden var åtminstone för mig ett tillräckligt säljargument. Och som tur var fanns ju Josefin på plats och kunde rodda oss förvirrade besökare minst lika bra som du gör här på forumet.

Hej hej

Tack för inputen!

MVH Josefin

Skrivet av Surgubben:

Hej Josefin!
Beställde följande moderkort i söndags http://cdon.se/hemelektronik/msi_fm2-a75ia-e53_amd_a75_2xddr3... efter att ha varit på CDON Expo och snackat lite med Jonas Klar i MSI montern.

Har du/ni någon indikation när ni kommer få in det?

MVH

Surgubben

Hej hej

Det ser faktiskt ut som om de ska komma in under dagen.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Pake:

Tittar man på erbjudanden de har i sin julkalender så höjer de priserna några dagar innan dagens lucka för att sedan kunna säga att de har mycket högre rea än de verkligen har.
T.ex dagens erbjudande om en rakapparat från Philips

Tack och vare prisjakt så kan man se deras gamla pris och när de la upp produkten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1033625

Här ser vi att de tidigare sålde den för 995-999kr men de ökade sedan deras "ordinarie" pris till 1590kr samma dags som de har erbjudandet. De ökade även priset hos sitt dotterbolag tretti.se Är det tillåtet att göra sådana här prisändringar för att lura sina kunder? Oavsett så är det moraliskt fel. Skulle vara intressant att granska deras andra "erbjudande" och se hur ofta de fuskar med prissättningarna.

http://img252.imageshack.us/img252/9311/cdonljuger.png

Varför räckte det inte att ange 30% rabatt utan man var tvungna dra till med en lögn om 56% rabatt.

Hej hej

Jag tar upp det med ansvarig för Hushåll genast, gissar på att det är "problem" med ordinarie vs rekommenderat igen.
Att du tycker det skulle vara intressant att granska såna här saker tycker jag är superbra! Vill någon starta en granskningstråd där ni håller koll på alla oss återförsäljare så lovar jag att följa den med.

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej
Jag undrar om det är stockkylare i http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_v.3_-_intel_i5-3450...

Och när man lägger till den i kundvagnen så står det "produkten har tagit slut" fast det står att den levereras innom 3 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED