Permalänk
Medlem

Videobandbredd?

Hej! Har en fråga gällande videobandbredd. Har en dator med en VGA-port där jag behöver köra två skärmar med 5 respektive 30 meter kabel från själva datorn. Så jag ska med andra ord köpa en VGA-splitter, med två utgångar, men det verkar ju finnas en del.

Det står 'max videobandbredd', vad innebär det? De jag sett på har 250 respektive 350 MHz. Ska köra på 1920x1080 upplösning. Spelar det någon roll vilken av dom två jag tar?

Permalänk

Specat för högre bandbredd ger teoretiskt högre bildkvalitet vid höga upplösningar. Med 30 meter kommer du dock få en ganska dålig bild förmodligen om du inte kör med någon förstärkare/repeater, skulle jag gissa på iaf. Själv vill jag aldrig ha en VGA-kabel längre än 3 meter pga förlusterna.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Dom jag sett på säger sig ha någon inbyggd förstärkare, vilket 'förstäker signalen upp till 65 meter'. Så förhoppningsvis fungerar det väl smärtfritt.
Tror ni det gör någon skillnad mellan dom bandbredderna då?

Permalänk

Upp till 65 meter, men på vilken upplösning? Det var länge sen jag pillade med VGA så jag minns inte begränsningarna så väl längre, men är ganska säker på att du får räkna med dålig bild om du kör 30 meter på 1920x1080. Kan du skicka lite länkar?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Videobandbredden beror på upplösning och bildfrekvens.
((antalet pixlar * bildfrekvensen)/2)*3 = videobandbredden i Hertz
tex: ((1920x1080x60)/2)*3 dvs:
2073600 pixlar och 60Hz bilduppdatering ger ett behov av 186,624MHz

Det är alltså den bandbredd som minst krävs genom hela överföringskedjan, ju längre kabel man har desto mer begränsar den bandbredden och då blir det sämre bild.

Här finns det en onlinekalkylator för den som inte räknar för hand, men formeln ovan är den man använder
http://www.csgnetwork.com/videosignalcalc.html

Edit: förtydligade

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Hur blir det om jag ska dela upp den bandbredden till två skärmar via en splitter, räcker fortfarande 186,624MHz eller är det då 373,248MHz (x2) som gäller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brah:

Tack för svaret!
Hur blir det om jag ska dela upp den bandbredden till två skärmar via en splitter, räcker fortfarande 186,624MHz eller är det då 373,248MHz (x2) som gäller?

Bandbredden blir "per bild" man vill skicka, att du grenar till 2 påverkar inte, däremot är det där den minsta teoretiska bandbredden man måste ha för att köra över en vga bild, så att ha högre ger mera marginaler för att täcka upp den påverkan kabeln ger, ska man räkna ut exakt vad som krävs måste man veta kabelns egenskaper, men 30m vga är långt så troligen blir det lite oskarpare bild, man bör nog förska få tag på en kabel som är gjord med 3 interna individuella koaxialkablar för rgb signalerna, billigare kablar är ibland inte helt separerade och de tycker jag att man ser skillnad på redan när de är 1,5 -2 m långa, färgerna liksom "blöder" och det brukar bli lätta skuggbilder.
Vad är det du ska göra när du behöver 30m ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Stämmer specarna så ser webhallens ut som den bästa. Dessutom kan du där även justera förstärkningen efter behov. Har du tillgång till HDMI istället för VGA finns det lösningar jag sett som kan skicka över Cat5e/Cat6 på långa avstånd, då har man en sändare och en mottagare, kan hända att det finns liknande lösningar för VGA också men det är jag inte säker på.

EDIT:
Jag fann en pryl för att köra VGA över Cat6-kablage, så du får isf köpa en 30 meter Cat6-nätverkskabel till dessa:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:4130513

Lista på prisjakt, ta från den butik du gillar:
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=vga%20cat6

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Tack för dina svar! Ska kolla igenom alternativet med Cat6-kabeln också, dock tror jag att dom redan hunnit köpa och dra en kabel. Och den är nog dragen genom innertak etc. isåfall och då blir det nog att köra på den ordinarie lösningen
Angående det du frågade varför, där jag jobbar är vi i behov av att ha två skärmar för att visa vissa saker (presentation, information etc) då vi befinner oss på lite olika håll inom byggnaden. Därför bestämdes det att en av skärmarna skulle sättas i ett rum 30 meter bort från datorplaceringen och skärm nr 1.

Permalänk

Blir det inte bra får du nog bara försöka ändra upplösning och uppdateringsfrekvens tills det blir skarpt. Möjligtvis om upplösningen är ett krav kan du i datorn ställa in att sända i 30Hz istället för 60Hz för att spara på bandbredd, om grafikkortet så tillåter och båda skärmarna fungerar på den inställningen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brah:

Tack för dina svar! Ska kolla igenom alternativet med Cat6-kabeln också, dock tror jag att dom redan hunnit köpa och dra en kabel. Och den är nog dragen genom innertak etc. isåfall och då blir det nog att köra på den ordinarie lösningen
Angående det du frågade varför, där jag jobbar är vi i behov av att ha två skärmar för att visa vissa saker (presentation, information etc) då vi befinner oss på lite olika håll inom byggnaden. Därför bestämdes det att en av skärmarna skulle sättas i ett rum 30 meter bort från datorplaceringen och skärm nr 1.

Funkar det dåligt att köra video direkt så är det ju egentligen jättelätt att köra det över nätverk, som nån sorts remote desktop tjänst, tex teamviewer, den finns ju även till android så det behöver inte vara nån stor dator utan det borde funka att köra via en androiddongel som sätts direkt i en hdmikontakt, nått i den här stilen.
http://www.tomsguide.com/us/Infinitec-Dongle-Pocket-TV-Androi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.