Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hade för mig att jag kommenterat hur snabbt det gick att föra över på wifi i tråden, men kan inte hitta det längre Men jag kan i alla fall tillägga att efter ren installation och med drivers från Intels hemsida så har bandbredden ökat till just över 80MBit/s. Använde drivers från tillverkarna så långt det gick och laddade bara ner från Asus sida när det inte fanns att hitta (typ specifika drivers).

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Testa att ändra lösenord till WPA2-PSK om du inte har det redan, det verkar vara den lösning som fungerar. Har du redan gjort det vet jag inte riktigt vad du kan göra tyvärr.

Det är på WPA2-PSK.

Skrivet av Buio:

Hade för mig att jag kommenterat hur snabbt det gick att föra över på wifi i tråden, men kan inte hitta det längre Men jag kan i alla fall tillägga att efter ren installation och med drivers från Intels hemsida så har bandbredden ökat till just över 80MBit/s. Använde drivers från tillverkarna så långt det gick och laddade bara ner från Asus sida när det inte fanns att hitta (typ specifika drivers).

Hmm okej, jag har också en ren installation men jag har dock laddat drivrutiner från asus sida (förutom drivrutinen till nätverkskortet som just nu är ifrån intels sida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emajl:

Hmm okej, jag har också en ren installation men jag har dock laddat drivrutiner från asus sida (förutom drivrutinen till nätverkskortet som just nu är ifrån intels sida)

Det borde inte spela så stor roll nu eftersom UX32VD är så ny, men längre fram brukar komponenttillverkarna oftast ha mer uppdaterade drivers.

Permalänk
Medlem

Det har möjligtvis inte med energisparläget att göra att det går långsamt? Tänkte även det gör nått med nätverket.
Jag har problem att surfa när jag kör på det. Sidor laddas långsamt och hackar när jag scrollar. Kör jag high performance funkar allt.
Intel 4000 kan ju inte va så dåligt att man inte kan surfa normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hauni99:

Det har möjligtvis inte med energisparläget att göra att det går långsamt? Tänkte även det gör nått med nätverket.
Jag har problem att surfa när jag kör på det. Sidor laddas långsamt och hackar när jag scrollar. Kör jag high performance funkar allt.
Intel 4000 kan ju inte va så dåligt att man inte kan surfa normalt?

Inställningen för nätverkskortet är inställt på Hög prestanda både vid batteridrift och vid nätanslutning (de gånger hastigheten varit långsam har varit med laddaren i). Men ska kolla vidare på det där...

Just nu får jag ut max hastighet faktiskt. Vet dock inte varför, har försökt få tillbaka den låga hastigheten bara för att veta var problemet var. Har inte gjort något mjukvarumässigt utan bara dragit ut kablar (hade mus, tangentbord, ljud, bildskärm och även laddaren inkopplad) och ställde mig bredvid routern och fick då maximal hastighet. Sedan gick jag tillbaka till platsen där det inte funkade men hade fortfarande full hastighet! och det har funkat sedan dess

Permalänk

Var fan kan jag hitta en ISO till win8? Tänkte göra som så många andra och byta till en SSD, köra clean installation och utöka RAM. Det enda jag hittade i tråden var en länk till RP-versionen. Jag införskaffade mig nyligen den senaste versionen av UX32 som kommer med win8.

För de som tidigare i tråden har undrat över lössittande pekplattor, sviktande tangenter, backlight bleeding mm:
Jag har visserligen bara haft datorn i ett par dagar och inte hunnit använda den överdrivet mycket, men kan lämna följande utlåtande:

  • Pekplattan sitter som den ska, inget sviktande, knakande eller andra problem som tidigare beskrivits.

  • Tangenterna verkar också fungera som de ska. Inget knarrande och alla tangenter har hittills fungerat felfritt. Mellanslag kan kännas lite mjuk, men den känslan uppstår bara om jag trycker ner tangenten väldigt hårt i mitten. Inget onormalt att rapportera.

  • Backlight bleeding var det första jag lade märke till när jag startade datorn första gången. Flera (ca 4-5) mindre blödpunkter på den nedre sidan av panelen och några (2-3) på höger sida, varav en rätt kraftig. Inte särskilt bättre eller sämre en de exempel som folk bidragit med tidigare i tråden. Men efter någon dags användande verkar blödningarna ha försvunnit och jag kan i skrivande stund inte se en enda blödpunkt och det utan åtgärder. (testbild)

  • Fläktarna lever fortfarande ett eget liv. Även om de hade ett mer hysteriskt beteende i början, så uppträder de fortfarande oregelbundet och väsnas lite väl ofta i onödan och växlar långa perioder av knapp märkbar ljudnivå med att varva upp svinhögt för att sedan i princip stängas av, i korta intervaller. Har inte genomfört stresstest eller andra tunga aktiviteter. Hittar inget mönster alls i beteendet. Läste någonstans(tror det var på notebook review) att det ligger något tröskelvärde för fläktstyrningen när CPUn närmar sig 50 grader.

  • Chassi. Någon i tråden nämnde att hans/hennes UX32 verkade lite sned och inte "stod på alla fötter". Trodde just att jag råkat ut för samma sak, men efter att ha testat på flera olika underlag så verkar det som att mitt köksbord är något ojämnt. Oljade bordet för inte så längesen och det verkar ha svällt lite.

Allt som allt är jag nöjd med datorn och har någonstans funnit mig i att det är lite fix. Jag hade dock läst om allt detta innan jag bestämde mig för att köpa, så det är ingen idé att gnälla. Skärmen är fantastisk och win8 verkar klara av skalningen bra. Tycker den håller god byggkvalité, det finns inget som knakar, flexar eller knarrar som jag upptäckt hittills. När jag bytt till SSD och utökat RAM, så återstår bara att vänja sig vid win8 och få bukt på den hyperaktiva fläkten, så är jag helt nöjd. Skapligt uppbyte från min gamla trotjänare Dell XPS M1330, fin tidig julklapp från/till mig själv

Permalänk

Märkte just att min dator inte längre laddar:( Tidigare idag har jag laddat datorn utan problem men när jag pluggade i sladden nu så händer ingenting.
Lampan på laddaren lyser inte. Kan det innebära fel på laddaren eller datorn? Förra veckan bytte jag ssd och ram och det har funkat klockers. Jag var försiktig då jag bytte hdd för att inte komma åt nån sladd.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Märkte just att min dator inte längre laddar:( Tidigare idag har jag laddat datorn utan problem men när jag pluggade i sladden nu så händer ingenting.
Lampan på laddaren lyser inte. Kan det innebära fel på laddaren eller datorn? Förra veckan bytte jag ssd och ram och det har funkat klockers. Jag var försiktig då jag bytte hdd för att inte komma åt nån sladd.

Om inte lampan lyser så är det nog laddaren som der är fel på.

Permalänk

Tjena.
Jag skulle vilja lämna en rapport om mina UEFI-problem som jag hade tidigare i veckan.
(OBS, detta är om UEFI-uppdate orsakar att du inte kan boota Windows 7 på R4002H(vet ej om det gäller R4002V med))

Lösning:
1. Sätt CSM på Enabled
2. Stäng av Secure Boot
3. Save and Restart
4. Kontrollera så den hittar Disk 1/0 i Boot
5. Starta om

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Skrivet av SirGadden:

Ingen som prövat hdmi? Tycker kontakten (på sladden) flexar väldigt mycket när man sätter in en hdmi-sladd å vickar på den...
Dessutom tappar den kontakten med TV:n som ja kopplat via hdmi, händer ibland en gång per halvtimme eller ibland 2 gånger per minut, helt random alltså...
Logiskt sett borde de väl vara glappkontakt men problemet går inte att forcera fram genom att rycka å dra i hdmi-kontakten...
Frågan är om de kan vara drivrutinerna som kan ställa till det..?
(Sladden är testad ok)

Ang. detta så är det äntligen löst, postar svaret om någon annan skulle uppleva liknande problem:
Problemet var att TVn som jag kopplat in via HDMI stod på 59 Hz, ändrade till 60 Hz å vips så fungerade de perfekt. Gött!

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk

Jag försöker nedgradera till w7 från w8 nu genom att boota från usb men det funkar inte. Jag installerade w8 via usb från w7 och det gick bra.
Det verkar som att den inte vill boota från usb trots att jag ändrar boot-ordning i bios (jag har bios 212). Vet någon varför det inte fungerar?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Jag försöker nedgradera till w7 från w8 nu genom att boota från usb men det funkar inte. Jag installerade w8 via usb från w7 och det gick bra.
Det verkar som att den inte vill boota från usb trots att jag ändrar boot-ordning i bios (jag har bios 212). Vet någon varför det inte fungerar?

Har du ett usb med 3.0 eller 2.0? Win7 saknar native drivers till usb 3.0, så det kan bli problem vid installationen om du har ett usb-minne med det.

Permalänk
Skrivet av froken:

Har du ett usb med 3.0 eller 2.0? Win7 saknar native drivers till usb 3.0, så det kan bli problem vid installationen om du har ett usb-minne med det.

Jag använder faktiskt ett usb 2.0-minne just pga detta.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Jag använder faktiskt ett usb 2.0-minne just pga detta.

Testa följande:

1. Sätt CSM på Enabled
2. Stäng av Secure Boot
3. Save and Restart
4. Kontrollera så den hittar Disk 1/0 i Boot
5. Starta om

Kanske hjälper, det bootade mina problem med W7

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

Testa följande:

1. Sätt CSM på Enabled
2. Stäng av Secure Boot
3. Save and Restart
4. Kontrollera så den hittar Disk 1/0 i Boot
5. Starta om

Kanske hjälper, det bootade mina problem med W7

Hur gör jag det?
Jag hittar inte csm eller secure boot i bios...

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Hur gör jag det?
Jag hittar inte csm eller secure boot i bios...

CSM hittas under Boot
Och Secure Boot hittas under security

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk

1000 kronor off på komplett i en timma nu. Blir kanske ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxyperson:

1000 kronor off på komplett i en timma nu. Blir kanske ett köp

Även 10% på Samsung 840.. Lite för sugen!

Permalänk
Skrivet av Eob:

Även 10% på Samsung 840.. Lite för sugen!

ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS
Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB
Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM

Blev det

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

CSM hittas under Boot
Och Secure Boot hittas under security

Jag har inga sådana alternativ överhuvudtaget i BIOS.
Ibland i BIOS hittar jag USB minnet i listan under boot. Om jag väljer den som prioritet nr 1 så startar datorn ändå från ssd där w8 ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av foxyperson:

ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS
Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB
Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM

Blev det

Skrivet av jockelundstrom:

Jag har inga sådana alternativ överhuvudtaget i BIOS.
Ibland i BIOS hittar jag USB minnet i listan under boot. Om jag väljer den som prioritet nr 1 så startar datorn ändå från ssd där w8 ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Jocke: Mycket märkligt, jag hade dom i 212 :/

Foxy: Lycka till ^^ Jag slog till på minnet och SSDn med, hårddisken är lite tråkig att vänta på ibland och mitt minne tar slut när jag kodar

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

För mig för att få usb boot att fungera fick jag gå in i bios och köra:
*Någon F tangent som jag inte kommer ihåg exakt vilken (någon av de första 5 typ)
*Det kommer upp ett fönster som frågar om du vill ladda optimala inställningar
*Välj ja, sedan spara och avsluta bios.
*Testa att boota från usb minne igen nu.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

För mig för att få usb boot att fungera fick jag gå in i bios och köra:
*Någon F tangent som jag inte kommer ihåg exakt vilken (någon av de första 5 typ)
*Det kommer upp ett fönster som frågar om du vill ladda optimala inställningar
*Välj ja, sedan spara och avsluta bios.
*Testa att boota från usb minne igen nu.

Det var f9 för att ladda optimerade inställningar. Men det fungerar inte.

Det Konstiga är att jag gjort det förut. Då uppgraderade jag först från w7 till w8. Därefter installerade jag w7 från USB vilket gick bra. Körde w7 tills jag fick min ssd Samsung 830 då jag installerade en clean w8 via USB och iso - fil som jag fick via universitetet.
Men nu har jag testat w8 igen och kommit fram till att det inte är något för mig. så jag vill gå tillbaka till w7 men det verkar inte gå nå bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Många som pratar om UEFI här i tråden, men jag kan inte for the life of me få igång något UEFI, trots mycket googlande. Eller har jag fått något om bakfoten? Jag har ju vanliga BIOS liksom.

Mvh

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Uppdatering. Av någon anledning så fungerade det att installera w7 från stickan nu. Ändrade bootordning igen i bios och denna gång fungerade det(typ 30e försöket!):)
Tack iaf för svaren på mina frågor.

Märkte att nu har BIOS213 kommit till Asus hemsida också. Det står följande om den
BIOS 213 (UX32VD)
1.Update EC FW
2.When setting Admin/User/HDD password, Press hotkey Tab can Visible/Invisible Password.

/Jocke

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Märkte att nu har BIOS213 kommit till Asus hemsida också. Det står följande om den
BIOS 213 (UX32VD)
1.Update EC FW
2.When setting Admin/User/HDD password, Press hotkey Tab can Visible/Invisible Password.

/Jocke

Någon som prövat 213? (från Asus sida alltså)
Prövade själv å flasha in den nu å kommer inte förbi bios längre Den hoppar bara automatiskt in i bios config screen...
Ska försöka flasha in 212 igen.

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Skrivet av SirGadden:

Någon som prövat 213? (från Asus sida alltså)
Prövade själv å flasha in den nu å kommer inte förbi bios längre Den hoppar bara automatiskt in i bios config screen...
Ska försöka flasha in 212 igen.

Följ min guide så kommer den starta igen

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

Följ min guide så kommer den starta igen

Helt korrekt! CSM enabled å Secure Boot disabled å den bootade som vanligt... Tack!

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Skrivet av SirGadden:

Helt korrekt! CSM enabled å Secure Boot disabled å den bootade som vanligt... Tack!

Inga problem, tog mig 8 timmar att klura ut x)

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk

Flashade Bios213. Fortfarande samma problem med fläkten. När cpu tempen når över 48c så spinner fläkten igång rejält, för att slå av nästan helt igen då tempen droppar under 48c.