Extremt överklockat GTX 480 (Luftkylt)

Permalänk
Medlem

Extremt överklockat GTX 480 (Luftkylt)

Nu är vinter här och det är dags att med hjälp av kylan den tar med sig slå lite rekord i överklockning. Planen är att jag ska överklocka mitt GTX 480 som har referenskylare så högt som bara går innan det går sönder. Det finns inga begränsningar när det gäller något. Grafikkortet har ett flashat bios och jag drar upp frekvenser och volt tills det kraschar eller går sönder. Regeln är att det måste klara en veva i heaven benchmark.

Jag börjar med att vrida upp mina klockfrekvenserna och pressar ner temperaturerna i datorn. Notera att det är ett GTX 480 stock jag sitter med, det är inte ofta det ser ut som det gör nedan. När jag närmar mig nollgradigt eller till och med under noll så är det bara att vrida upp klockfrekvenserna.

3 grader på ett GTX 480 stock är inte ofta man ser. Eftersom att jag inte har tillgång till flytande kväve så får man lösa värmeutvecklingen på andra sätt, därav "kylan som kommer med vintern".

Det är nu dags för stabilitetstest och överklockning. Sakta men säkert öka frekvenser och se hur långt jag kan ta det. Anledningen till att jag valde Heaven Benchmark är för att det är ett test jag ofta har använt personligen och det är ganska trevligt att kolla igenom.

1346, det börjar likna något, för att ni ska ha några kort att referera med så rullat GTX 680 in med 1864, GTX 580 med 1325, samt AMD's 7970 1689.

Jag körde tills jag nådde 1358 i poäng. Då kunde jag inte längre hitta någon annan på nätet som har kommit högre med GTX 480 stock i den upplösningen samt att det börjar blir svårt att hålla kortet i schack.

Jag byter nu upplösning till 1680x1050 för att det är nästa rekord finns att slå. Mitt mål innan jag börjar är att ta mig förbi 1532 poäng med denna upplösningen då det är det högsta jag kan hitta med GTX 480 på internet.

Jag körde på samma klockfrekvenser igen och fick ut en poäng på 1551, jag tog mig redan förbi det gamla rekordet och med ganska bra marginaler.

Det gick lite för fort, så jag vred upp klockfrekvenser till 970/2250 och väntade på att kortet nådde 0 grader.

Jag körde testet en sista gång, jag fick extremt höga poäng denna rundan.

Om någon kan hitta, har ett GTX 480, vet någon som har ett GTX 480 som når högre poäng än mig (Gärna med stock kylare) så hade det vart väldigt kul om ni kunde skicka det till mig så jag har något annat att sträva efter att slå.
Jag ursäkter också för den dåliga kvalitén på bilderna, jag hade shreenshots på allt, och i mängder men eftersom att disken gick sönder efter det här lilla äventyret så var det tur att jag tog några med telefonen också.

Sen ska ni få en bild på hela systemet också.

Edit: Jag har uppdaterat texten efter stavfel och lite sådant så om det är någon som fortfarande sitter och läser detta blir det lite trevligare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Bilderna krånglade lite, alla borde fungera som de ska nu!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Riktigt jävla nice!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Julmys hos SweClockers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Riktigt jävla nice!

Tack

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Julmys hos SweClockers

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja, man får ta ut den riktiga Sweclockers andan nu till Jul!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Akta dig bara för kondens el liknande när du tar in datorn igen!
Först trodde jag att du trollade när man såg bilden att GPUn var 3 grader, sen scrollade man ner och såg din kylning Riktigt rolig lösning

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Om det är någon som vill ha tips eller hjälp med att överklocka så är det bara att skicka iväg ett PM!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Galen överklockning! Kul att se!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk

stoppa datorn i en stangd sopsack nar du tar in den sa ar det mycket mindre risk for kondens iom att luften inte kommer till. Nar datorn ar tillbaka till rumstemp sa kan du ta ut den igen. Och som du visst markte gillar inte hdds riktig kallt sa lat dom ligga pa insidan alt kor pa en ssd

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

stoppa datorn i en stangd sopsack nar du tar in den sa ar det mycket mindre risk for kondens iom att luften inte kommer till. Nar datorn ar tillbaka till rumstemp sa kan du ta ut den igen. Och som du visst markte gillar inte hdds riktig kallt sa lat dom ligga pa insidan alt kor pa en ssd

Engelskt tangentbord? Det är lugnt, jag lät datorn stå över natten och kommer koppla in den nu idag igen!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Riktigt najs, har själv funderat på att ta ett typ vattenblock och pressa vinterkylan igenom och låta kondensen få rinna ut i en annan slang som också ligger ut genom ett ventrör eller ett fönster

Man måste bara lösa det hela med att pressa in luft i de små slangarna

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

stock kylning kylning eller någon annan lösning (luft) är väl ganska irrelevant iom att det ändå kommer nå 0~?

bra klockat

Permalänk

Att gå under 0°C med alla komponenter i datorn är inte helt bra ...
Jobbar mycket med elektronik i tempcykler på +80 -> -40 och just runt 0 så beter sig en del grejer rätt mysko.
Sen är väl inte HDD gjorda för så låga temps alls(0-60°C enligt tillverkare), hoppas den startar normalt för dig.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Riktigt najs, har själv funderat på att ta ett typ vattenblock och pressa vinterkylan igenom och låta kondensen få rinna ut i en annan slang som också ligger ut genom ett ventrör eller ett fönster

Man måste bara lösa det hela med att pressa in luft i de små slangarna

Menar du att köra luft i ett vattenblock? Det kommer inte fungera men däremot går det att sätta radden utanför fönstret för att få det ordentligt kallt. Glykol rekommenderas vid minusgrader

Skrivet av MuLLvaD3n:

Engelskt tangentbord? Det är lugnt, jag lät datorn stå över natten och kommer koppla in den nu idag igen!

Hur kunde du gissa det Det är min morronsurfdator medan min desktop har jag ett svenskt tangentbord till

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

stock kylning kylning eller någon annan lösning (luft) är väl ganska irrelevant iom att det ändå kommer nå 0~?

bra klockat

Det är inte tempraturen jag tänker på, eftersom att jag har orginalkortet så har jag inte lika starkt chipset som de lite dyrare inte stock korten oftast har.

Skrivet av Blackbane78:

Att gå under 0°C med alla komponenter i datorn är inte helt bra ...
Jobbar mycket med elektronik i tempcykler på +80 -> -40 och just runt 0 så beter sig en del grejer rätt mysko.
Sen är väl inte HDD gjorda för så låga temps alls(0-60°C enligt tillverkare), hoppas den startar normalt för dig.

Datorn startar och så, men har stött på ett asmysko problem, datorn hittar inte "CPU fan", sen går jag via Bios och "tvångstartar" den, cpu fläktarna snurrar och radiatorn rullar på och pumpar, men jag har helt galna tempraturer (80 i skrivbors miljö) och uppemot 120 när jag gör något. Jag vet inte om det är sensorererna som ballar över eller om det är något annat?

Datorn borde ha dött vid 120, därför tycker jag det är konstigt, sen förstår jag inte varför det inte hittar min CPU fan då jag inte har ändrat något. (Har testat att koppla in och ut den), samt testat koppla den till andra ställen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Stora temperaturskillnader som inomhus-> utomhus får materialen att expandera och dra ihop sig så något kanske sitter konstigt.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Är detta med standardkylare alltså? Grymt bra ös då måste jag säga! Fick som bäst upp mitt 470 i 930Mhz stabilt på vatten. kanske får slänga på vattenblocket igen och skicka ut datorn i snön för att testa att slå det resultatet

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är detta med standardkylare alltså? Grymt bra ös då måste jag säga! Fick som bäst upp mitt 470 i 930Mhz stabilt på vatten. kanske får slänga på vattenblocket igen och skicka ut datorn i snön för att testa att slå det resultatet

/S

Det är en ganska imponerande klock ändå, vet du om det var med "standard" chipset på kortet? Eller hade typ mer strömfaser och så, jag tror jag hade kunnat brassa på med ännu mer men då måste jag dra upp den redan höga volten, vill inte göra det på detta "klena" kortet.

Ja, det är med standard kylare

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Snillrikt! Vad hade du för temperaturer på övriga komponenter ! Så HDD kan ta stryk av låga temps. Men moderkortet klarar klarar minus bra eller?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Snillrikt! Vad hade du för temperaturer på övriga komponenter ! Så HDD kan ta stryk av låga temps. Men moderkortet klarar klarar minus bra eller?

Allt låg på minusgrader. HDD rullar på hur bra som helst just nu men det verkar inte som att min H100 (CPU kylare) funkar som den ska längre.

Om någon har idéer om varför så kan ni gärna svara här med, men har också skapat en tråd om problemet jag har!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Allt låg på minusgrader. HDD rullar på hur bra som helst just nu men det verkar inte som att min H100 (CPU kylare) funkar som den ska längre.

Om någon har idéer om varför så kan ni gärna svara här med, men har också skapat en tråd om problemet jag har!

Angående din CPU-kylare, lika mycket som radden leder bort värme, lika mycket tar den upp kyla, och med ett par fläktar som "öser" kalluft över kylflänsarna på radden så kanske det kan ha bildats iskristaller i systemet? Allt det beror ju på hur länge den stod ute, belastning på CPU samt om corsair har någon tillsats i vattnet som skulle kunna förhindra isbildning. Tänker då på typ glykol, inte dirket som frostskydd, men korrisionskydd.

Som sagt, chansen är nog liten

EDIT: Snurrar pumpen fortfarande??

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Klart en bra överklockning men det finns en anledning varför inte alla ställer ut sina datorer på vintern för att maxa sin överklockning.
extremkyla kan förstöra dina komponenter i datorn då flera inte är gjorda för minus temperaturer, likaså kan kondens skapas när du går från värme till kyla och återigen värme, tänk dig ett glas med kall läsk och hur glaset ser ut när du har den i ett varmt rum, hela glaset blir fylld med kondens, det kan även uppstå på din hårdvara.

Summa sumarum: pga vad du gjort och nu fått problem så vet du vad du inte ska göra i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Angående din CPU-kylare, lika mycket som radden leder bort värme, lika mycket tar den upp kyla, och med ett par fläktar som "öser" kalluft över kylflänsarna på radden så kanske det kan ha bildats iskristaller i systemet? Allt det beror ju på hur länge den stod ute, belastning på CPU samt om corsair har någon tillsats i vattnet som skulle kunna förhindra isbildning. Tänker då på typ glykol, inte dirket som frostskydd, men korrisionskydd.

Som sagt, chansen är nog liten

Jo jag satt också och funderade på det, men eftersom att vattnet rör på sig så borde det inte vara ett problem, CPU ger ju i från sig lite värme fortfarande också. Men moderkortet hittar inte ens min CPU fläkt, som att det inte vore inkopplad. Båda fläktarna på den snurrar fortfarande!

Edit: Pumpen snurrar på bra!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Klart en bra överklockning men det finns en anledning varför inte alla ställer ut sina datorer på vintern för att maxa sin överklockning.
extremkyla kan förstöra dina komponenter i datorn då flera inte är gjorda för minus temperaturer, likaså kan kondens skapas när du går från värme till kyla och återigen värme, tänk dig ett glas med kall läsk och hur glaset ser ut när du har den i ett varmt rum, hela glaset blir fylld med kondens, det kan även uppstå på din hårdvara.

Summa sumarum: pga vad du gjort och nu fått problem så vet du vad du inte ska göra i framtiden

Ja jag visste hela tiden att det fanns risker, kondens var aldrig en av dem då jag låter datorn stå att torka i över 24 timmar. Att det nu krånglar lite gör mig inte så mycket då jag tycker det var värt det. Det jag intresserar mig av är varför, jag gillar att pilla på saker, det kanske är något jag kan fixa eller modda på framtida kylare för att de inte ska hända.

Ibland får man ta risker för att nå det man vill

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jo jag satt också och funderade på det, men eftersom att vattnet rör på sig så borde det inte vara ett problem, CPU ger ju i från sig lite värme fortfarande också. Men moderkortet hittar inte ens min CPU fläkt, som att det inte vore inkopplad. Båda fläktarna på den snurrar fortfarande!

Jo det är långsökt

Men i vissa fall så kan du kyla vanligt vatten flera grader under nollstrecket utan att det fryser (vid högre tryck,samt om vattnet rör sig)
Stänger du sen av datorn och pumpen stannar så kan det bildas iskristaller på några bråkdelar av en sekund.
Men, njae det låter iofs inte så troligt, hur känns luften som passerat genom radiatorn, är den ordentligt varm eller?
Vet du om i fall pumpen fortfarande snurrar? Testas lätt genom att sätta en skruvmejsel på pumpen (vassa delen på pumpen) samt sätta örat
mot handtaget. Därav att inte sätta vassa delen mot örat

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Jo det är långsökt

Men i vissa fall så kan du kyla vanligt vatten flera grader under nollstrecket utan att det fryser (vid högre tryck,samt om vattnet rör sig)
Stänger du sen av datorn och pumpen stannar så kan det bildas iskristaller på några bråkdelar av en sekund.
Men, njae det låter iofs inte så troligt, hur känns luften som passerat genom radiatorn, är den ordentligt varm eller?
Vet du om i fall pumpen fortfarande snurrar? Testas lätt genom att sätta en skruvmejsel på pumpen (vassa delen på pumpen) samt sätta örat
mot handtaget. Därav att inte sätta vassa delen mot örat

Pumpen vibrerar som den ska, luften känns inte varmare än vanligt och när jag känner med handen på blocket känns det inte heller så farligt. Det känns nästan som att det är sensorer som bråkar med mig men jag vet inte riktigt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Att gå under 0°C med alla komponenter i datorn är inte helt bra ...
Jobbar mycket med elektronik i tempcykler på +80 -> -40 och just runt 0 så beter sig en del grejer rätt mysko.
Sen är väl inte HDD gjorda för så låga temps alls(0-60°C enligt tillverkare), hoppas den startar normalt för dig.

Säger inte att du har fel, men jag hade en foldingdator för ett tag sedan i 2 nästan 3år på min vind.

Vintern blev det som kallast uppmätte jag -1'c.
Sommaren var det tvärt om då blev det istället +30'c.

Den datorn rullar på än idag och har inte märkt något jidder

TS: haha älskar din dedikation att ställa ut datorn för en runda oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja jag visste hela tiden att det fanns risker, kondens var aldrig en av dem då jag låter datorn stå att torka i över 24 timmar. Att det nu krånglar lite gör mig inte så mycket då jag tycker det var värt det. Det jag intresserar mig av är varför, jag gillar att pilla på saker, det kanske är något jag kan fixa eller modda på framtida kylare för att de inte ska hända.

Ibland får man ta risker för att nå det man vill

Tycker du det är värt riskerna och har pengar för att byta ut ev skadad hårdvara så absolut.
Alltid kul att överklocka, det gjorde jag jämt förr.

Jag ställde själv ut min dator på Core 2 duo och Geforce 6800GT tiden, fick en E6400 upp över 4ghz vilket var ovanligt när c2d just hade släppts och många trodde jag ljög, samt fick upp grafikkortet väldigt högt, tog då rekord på 3dmark2006 med en C2D och 6800GT, men den togs några veckor efter.
Problemet jag fick sedan var att grafikkortet aldrig gick att klocka lika högt igen,samt att systemet blev instalbilt pga att moderkortet tog stryk, förmodligen pga kondens.

men roligt var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Pumpen vibrerar som den ska, luften känns inte varmare än vanligt och när jag känner med handen på blocket känns det inte heller så farligt. Det känns nästan som att det är sensorer som bråkar med mig men jag vet inte riktigt.

Jo om pumpen går och tempen vore runt 80-120 grader så skulle du garanterat känna att luften var mycket varmare än vanligt
Det är nog med största sannolikhet några sensorer som bråkar med dig, kanske dags att testa att reseta CMOS, kanske nollställer sensorerna??

Det jag skulle testa direkt är i alla fall att montera om blocket, ta bort gammal kylpasta och sätta på ny.

Sen tänker jag även på att om du får dessa värden i bios, då borde väl datorn stänga av sig? Även om värdena inte stämmer överens med faktisk temperatur
så är det ju faktiskt dessa värden templarmet utgår ifrån. Vad har du satt för tempgräns på processorn?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Jo om pumpen går och tempen vore runt 80-120 grader så skulle du garanterat känna att luften var mycket varmare än vanligt
Det är nog med största sannolikhet några sensorer som bråkar med dig, kanske dags att testa att reseta CMOS, kanske nollställer sensorerna??

Det jag skulle testa direkt är i alla fall att montera om blocket, ta bort gammal kylpasta och sätta på ny.

Sen tänker jag även på att om du får dessa värden i bios, då borde väl datorn stänga av sig? Även om värdena inte stämmer överens med faktisk temperatur
så är det ju faktiskt dessa värden templarmet utgår ifrån. Vad har du satt för tempgräns på processorn?

Jag har inte pillat på någon tempgräns, den ska vara orörd. Jag ska montera av samt resetta lite senare då jag har använt upp min sista kulpasta

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync