Permalänk
Medlem

Flytta till Östersund?

Tjena Swec!

Detta är kanske helt fel forum men vet inte riktigt vart man ska skriva det, men kanske någon här som bor i trakterna.
Har länge gått i tankarna om att packa väskan och bege mig norrut. Bor idag längst ner i Skåne och är så förbannat trött på alla blask vintrar och halvtaskiga sommrar.
Älskar vintern snowboardåkning, längdskidor och snöskotrar. Har även hund och älskar skog och natur.

Har gått och grubblat länge på Östersund, har varit i Åre och älskar det stället så håller mig gärna nära Åre.
Har tittat lite på AMS och så o jobb verkar det finnas nått så när iallafall.
Är det någon som bor i/runt Östersund som kan dela med sig lite om sina erfarenheter om stan?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Tjena Swec!

Detta är kanske helt fel forum men vet inte riktigt vart man ska skriva det, men kanske någon här som bor i trakterna.
Har länge gått i tankarna om att packa väskan och bege mig norrut. Bor idag längst ner i Skåne och är så förbannat trött på alla blask vintrar och halvtaskiga sommrar.
Älskar vintern snowboardåkning, längdskidor och snöskotrar. Har även hund och älskar skog och natur.

Har gått och grubblat länge på Östersund, har varit i Åre och älskar det stället så håller mig gärna nära Åre.
Har tittat lite på AMS och så o jobb verkar det finnas nått så när iallafall.
Är det någon som bor i/runt Östersund som kan dela med sig lite om sina erfarenheter om stan?

Jag bodde där ett år och pluggade på Miun, en trevlig liten stad med bra natur. Dock tycker jag att det var kallt och snöigt för länge men du gillar ju åka bräda och då är det perfekt. Är sommaren verkligen så mycket bättre i norr jämfört med Skåne? Jag tycker att sommaren i Östersund var sämre än i Uppsala fast jag var inte där så mycket under sommaren så jag ska inte säga något...
Sen går det om jag inte minns fel 2,8 tjejer per kille på Miun så man får ganska enkelt ragg på krogen...

Mitt inlägg var tyvärr inte till någon större hjälp känner jag..

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Jag bodde där ett år och pluggade på Miun, en trevlig liten stad med bra natur. Dock tycker jag att det var kallt och snöigt för länge men du gillar ju åka bräda och då är det perfekt. Är sommaren verkligen så mycket bättre i norr jämfört med Skåne? Jag tycker att sommaren i Östersund var sämre än i Uppsala fast jag var inte där så mycket under sommaren så jag ska inte säga något...
Sen går det om jag inte minns fel 2,8 tjejer per kille på Miun så man får ganska enkelt ragg på krogen...

Mitt inlägg var tyvärr inte till någon större hjälp känner jag..

Alla svar uppskattas

Njä, men vi har ju ingen riktig sommar här nere heller. Så det spelar ju ingen roll. Mer så jag menade Är ju inte så att man kan ligga på stranden här 4 månader i sträck om du förstår hur jag menar. Max 2 veckor på hela sommaren typ.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyss från Östersund söderut för att jag tröttnade på de bistra vintrar som varit på sistone.

Det är en ganska trevlig stad men blir lätt lite "inavel" i umgängeskretsen, inte direkt alla känner alla som på riktigt små orter men det är inte direkt någon storstad heller.

Ragg på krogen har jag nog inte fått en enda gång där (om man inte räknar såna som man kände sedan innan då).

Om du flyttar dit så skulle jag rekommenderar att du undviker att bo i Torvalla, Valla eller Lugnvik då dessa områden ligger en aning bökigt till. Dessutom finns det ganska ont om affärer och sånt därute. Vissa påstår även att Torvalla (och Lugnvik) är "ghetton" men så illa är det då inte, kanske inte lika hög medelinkomst som andra områden (om man kollar på lägenheter och inte villor) men knappast några ghetton.

Odensala/Odenskog kan kännas en aning deprimerande som områden (lite miljonprojekts-stuk över husen men helt ok områden i övrigt).

Körfältet är mest en massa bruna tvåvåningshus men med en hel del stora gräsmattor och sånt mellan husen. Vad man tycker om området varierar, lite white trash-varning över en del folk som bor där. Betydligt centralare än Torvalla och Lugnvik däremot. Det är dessutom nära till köpcentrumet i Lillänge.

Kroglivet i stan är överlag lite si och så. Finns väl en hög krogar men inga som riktigt tilltalat mig. Det största stället åt "klubbhållet" är väl GIII/Plaza vid busstorget, IMO en aning sunkigt. The Rock (eller om de bytt namn, kommer inte ihåg) var en rock-krog som verkar ha blivit någon sorts pizzeria/rock-krog, tyckte det var hyfsat trevligt förr, sen blev jag portad utan att ens ha gjort något ("din kompis har betett sig illa" fick jag höra en kväll när jag kom dit), News var iaf förr ett lite lounge-aktigt ställe med många artonåringar där det iaf för min del verkat vara ganska högt i tak när det gäller beteende, Captain Cook är en trång liten krog med ganska hög medelålder, Cuprum är ett ganska nytt ställe som mest blivit populärt för att de har hyfsat billig öl (ska tydligen flytta till nya lokaler har jag hört)...

Edit: Gällande somrarna så skulle jag säga att de senaste åren har de varit ganska kassa men när det är en bra sommar i Östersund så är det riktigt trevligt. Solen uppe nästan hela dygnet i juni och grillning i valfri park är nice. Tyvärr så brukar sommaren vara både för kort och regnig. Östersund är dessutom lite av ett vindhål så är många sommardagar som faller bort p.g.a. vinden (såna där dagar då det egentligen skulle ha varit 20°C och riktigt trevligt blir istället kyliga när vinden envisas med att ligga på hela dagen vilket även gör att det inte finns någon varmluft kvar framåt kvällen då det blir ännu kyligare).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy