Permalänk

Bygga eget chassi.

Hej.

Jag har senaste månaden blivit mer och mer inspirerad till att bygga ett eget chassi samtidigt som jag behöver en dator som går att surfa på hemma hos min mamma. Där av att jag startar den här tråden för att kunna få input och varningar för eventuella fallgropar. Jag tänker fokusera på att bygga datorn liten och med dom komponenter jag har nu så kommer den nog hamna inom dimensionerna 30 cm djup, 45 cm bred och <10 cm hög.

Jag har börjat kolla efter hårdvara som passar i min begränsade budget, hittills:

AMD A4 X2 3400 2,7Ghz FM1
ASRock A75M-HVS mATX
Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3
FSP 270W FlexATX
Scythe Kozuti fläkt

Jag kommer eventuellt köpa en hårddisk men tills vidare kommer jag använda en som jag har liggandes.

Så till själva byggandet av chassit. Jag kommer nog bygga det i aluminium då det vad jag förstått är relativt lätt att forma till det en vill. Jag har börjat göra en del skisser i sketchup men jag har inget definitivt då jag inte har några komponenter att jämföra mina skisser med för att se att det verkligen fungerar. Här är en bild av vad jag har för tillfället:

Mina första frågor är:

1, Kommer det bli stabilt nog även om "ramen" inte är kvadratrör utan bara vinklar?
2, Hur högt över bottenplattan bör moderkortet placeras?

Och nu har jag inte tid att skriver mer här.

Permalänk
Medlem

1, det borde inte vara några problem. vinklar håller nog lika bra som "kvadratrör"
2, använd bara vanlig moderkortdistanser. finns att köpa på vilken datorbutik som helst. tror dom är ca 1cm

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

1, det borde inte vara några problem. vinklar håller nog lika bra som "kvadratrör"

Ah, skönt att höra, får en hel del mer plats då det ju går att få in saker ända in i hörnen.

Skrivet av Mr.Azum:

2, använd bara vanlig moderkortdistanser. finns att köpa på vilken datorbutik som helst. tror dom är ca 1cm

Tänkte om det fungerade med något som är lägre än 1cm då det ju är en ca 1/10 av höjden. Men, tack för svaret. ^^

Permalänk
Entusiast

Kul! Sitter just nu och planerar mitt nästa bygge också

  1. Så länge du inte har för tunn plåt i vinklarna så går det nog bra, det blir dessutom stabilare när du har satt fast plåten eller vad du nu ska ha för material på väggarna/golvet. Så det går nog jättebra.

  2. Det beror ju på om du vill kunna dra kablar under, men Mr.Azum's förslag är bra, utgå ifrån det och lägg eventuellt dit extra plats för kablar, det viktiga är ju att inga komponenter på moderkortet har kontakt med något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustinTime:

Ah, skönt att höra, får en hel del mer plats då det ju går att få in saker ända in i hörnen.

Tänkte om det fungerade med något som är lägre än 1cm då det ju är en ca 1/10 av höjden. Men, tack för svaret. ^^

så länge ingenting av moderkortet rör vid metal så är det lugnt. i princip skulle du kunna lägga en matta under men det är inte att rekommendera.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Tänk på att många moderna moderkort och kylniningar har backplates som tar upp en del plats bakom moderkortet så mindre än 10mm kan bli trångt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Här har du ett bibliotek av komponenter i sketchup så du kan testa. Det enda du inte kan prova är ju kablarna, men det kanske går ändå. Din modell ser ut som min, fast jag försöker med 5cm höjd. Nätagg och fläktar krånglar till det under 86mm. Btw, det finns moderkortsdistanser där med, de är 10mm inkl. den gängade delen som man skruvar ner i chassit.

http://scc.jezmckean.com/home

Om du undrar över några mått eller något annat så har jag svar på det mesta.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Kul! Sitter just nu och planerar mitt nästa bygge också

  1. Så länge du inte har för tunn plåt i vinklarna så går det nog bra, det blir dessutom stabilare när du har satt fast plåten eller vad du nu ska ha för material på väggarna/golvet. Så det går nog jättebra.

  2. Det beror ju på om du vill kunna dra kablar under, men Mr.Azum's förslag är bra, utgå ifrån det och lägg eventuellt dit extra plats för kablar, det viktiga är ju att inga komponenter på moderkortet har kontakt med något annat

Woo!

Hur tunn plåt skulle du rekommendera? Vet du någonstans där en kan köpa?

Kommer nog inte dra några kablar under. Antar att dom flesta kablarna är såpass långa att det går att dra dom runt.

Skrivet av Mr.Azum:

så länge ingenting av moderkortet rör vid metal så är det lugnt. i princip skulle du kunna lägga en matta under men det är inte att rekommendera.

Jo. Jag kör nog på distanser under moderkortet då. Känns som det mer säkra , stabila och minst typ, dumt i huvudet att göra.

Skrivet av HawkHo:

Tänk på att många moderna moderkort och kylniningar har backplates som tar upp en del plats bakom moderkortet så mindre än 10mm kan bli trångt.

Ja, det var det jag var lite orolig för. Får se hur det ser ut när jag i framtiden beställt kortet.

Skrivet av kyre:

Här har du ett bibliotek av komponenter i sketchup så du kan testa. Det enda du inte kan prova är ju kablarna, men det kanske går ändå. Din modell ser ut som min, fast jag försöker med 5cm höjd. Nätagg och fläktar krånglar till det under 86mm. Btw, det finns moderkortsdistanser där med, de är 10mm inkl. den gängade delen som man skruvar ner i chassit.

http://scc.jezmckean.com/home

Om du undrar över några mått eller något annat så har jag svar på det mesta.

Fint bibliotek, men kortet jag tänker använda fanns inte där. Jag kan komma att ta mig friheten att citera hit dig ifall det är något jag undrar, om det är okej. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustinTime:

Fint bibliotek, men kortet jag tänker använda fanns inte där. Jag kan komma att ta mig friheten att citera hit dig ifall det är något jag undrar, om det är okej. ^^

Alla måtten är ju standard så det ska nog gå ändå vettu. mATX moderkort och vilket PCIe 16x grafikkort som helst borde duga. Grafikkortet kan du ju lägga ner med en PCIe 16x riser card om du inte redan har koll på det.

Citera på, kul att ha någon med typ samma problem att diskutera med.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Alla måtten är ju standard så det ska nog gå ändå vettu. mATX moderkort och vilket PCIe 16x grafikkort som helst borde duga. Grafikkortet kan du ju lägga ner med en PCIe 16x riser card om du inte redan har koll på det.

Jo. Det har jag koll på, även om jag som det ser ut nu antagligen kommer använda det integrerade grafikkortet.

Skrivet av kyre:

Citera på, kul att ha någon med typ samma problem att diskutera med.

Definitivt. Får jag höra mig för lite vad det är för planer du har (eller du kanske har en arbetsloggstråd eller dylikt)?

Permalänk
Medlem

Kul med fler som vill bygga egna chassin

Angående tjocklek på plåten så skulle jag nog gå på 2mm... 1mm kan bli lite för tunn om du ska använda vinklar och den blir väldigt svag om man inte bockar den på något sätt. Kanske att du skulle ta någon lite tjockare plåt till botten av chassit för att få den stabil, tänk bara på att Aluminium inte är det billigaste om man vill ha lite kvalité på plåten.

Mitt tips är att verkligen tänka igenom designen innan du börjar beställa plåtar mm, Alla datorkomponenter kan vara bra som referens när du designar eller i alla fall liknande produkter du kan mäta och kolla på...

Lycka till!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Skrivet av Bl00m:

Kul med fler som vill bygga egna chassin

Angående tjocklek på plåten så skulle jag nog gå på 2mm... 1mm kan bli lite för tunn om du ska använda vinklar och den blir väldigt svag om man inte bockar den på något sätt. Kanske att du skulle ta någon lite tjockare plåt till botten av chassit för att få den stabil, tänk bara på att Aluminium inte är det billigaste om man vill ha lite kvalité på plåten.

Mitt tips är att verkligen tänka igenom designen innan du börjar beställa plåtar mm, Alla datorkomponenter kan vara bra som referens när du designar eller i alla fall liknande produkter du kan mäta och kolla på...

Lycka till!

Tack för svaret.

Angående att aluminium inte är det billigaste, är det billigare att köpa t.ex. järn? Behöver jag ha ungefär samma tjocklek på plåten ifall den är järn?

Kommer givetvis köpa alla datorkomponenter innan jag bestämmer mig för en design och köper material till själva chassit, i värsta fall så går allt chassibyggande åt helvete och då kan jag köpa ett chassi istället.

Är det orimligt att tänka sig att köpa plåtar och bocka dom hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustinTime:

Tack för svaret.

Angående att aluminium inte är det billigaste, är det billigare att köpa t.ex. järn? Behöver jag ha ungefär samma tjocklek på plåten ifall den är järn?

Kommer givetvis köpa alla datorkomponenter innan jag bestämmer mig för en design och köper material till själva chassit, i värsta fall så går allt chassibyggande åt helvete och då kan jag köpa ett chassi istället.

Är det orimligt att tänka sig att köpa plåtar och bocka dom hemma?

Aluminium är inte alls fasligt dyrt.. Men stålplåt är billigare Du kan ju beställa färdigklippta bitar och då går ju priset upp lite så är ju helt upp till dig själv vilka pengar du vill lägga ner på delarna eller göra det mesta själv istället t.ex jag beställde laserskurna och cnc bearbetade alu-plåtar till mitt Alumex bygge för 3000kr för att det hade helt enkelt inte varit värt att försöka göra delarna själv

Ang. bockning så beror ju lite på vilket material och tjocklek du väljer Går ju att bocka plåtkanter med hjälp av hammare,tving och fyrkantstav sen hur bra de blir är ju helt upp till en själv hur noga man gör de Men ska du bocka själv vill du nog iaf inte ha plåtar tjockare än 1,5mm, tjockare än de går ju men blir svårare Har du tillgång till verkstad eller iaf lite verktyg?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Aluminium är inte alls fasligt dyrt.. Men stålplåt är billigare Du kan ju beställa färdigklippta bitar och då går ju priset upp lite så är ju helt upp till dig själv vilka pengar du vill lägga ner på delarna eller göra det mesta själv istället t.ex jag beställde laserskurna och cnc bearbetade alu-plåtar till mitt Alumex bygge för 3000kr för att det hade helt enkelt inte varit värt att försöka göra delarna själv

Ang. bockning så beror ju lite på vilket material och tjocklek du väljer Går ju att bocka plåtkanter med hjälp av hammare,tving och fyrkantstav sen hur bra de blir är ju helt upp till en själv hur noga man gör de Men ska du bocka själv vill du nog iaf inte ha plåtar tjockare än 1,5mm, tjockare än de går ju men blir svårare Har du tillgång till verkstad eller iaf lite verktyg?

Det där beror ju också själv klart var man bor i Sverige, vet att i GBG finns det mycket fler firmor som tar privat kunder mot va det finns i Stockholm, vilket gör att priset stiger om man vill ha kapade bitar, Mitt Silent Shadow gick kapade alu-plåtar på ungefär 3500 kr sen kom CNC jobb på det. Sasori jag jobbar på nu gick på runt 4000 kr för kapade plåtar även det utan cnc fräsning. så allt beror på vilka firmor och va dem är villiga att hjälpa dig med

Mycket kan man göra hemma, bockning kan vara svårt med 2mm alu beroende på hur snäva bockningar man tänkt göra, 90 grader är sjukt svårt att få till bra.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Det där beror ju också själv klart var man bor i Sverige, vet att i GBG finns det mycket fler firmor som tar privat kunder mot va det finns i Stockholm, vilket gör att priset stiger om man vill ha kapade bitar, Mitt Silent Shadow gick kapade alu-plåtar på ungefär 3500 kr sen kom CNC jobb på det. Sasori jag jobbar på nu gick på runt 4000 kr för kapade plåtar även det utan cnc fräsning. så allt beror på vilka firmor och va dem är villiga att hjälpa dig med

Mycket kan man göra hemma, bockning kan vara svårt med 2mm alu beroende på hur snäva bockningar man tänkt göra, 90 grader är sjukt svårt att få till bra.

Sant sant! Fy fasen de va inte billigt du! Jag fick ju mitt svart och extra billigt för att de blev försenat flera veckor.. skulle gått på typ 6500 egentligen med moms o allt men våran deal va 4000 och så drog de av 1000 för förseningen Så om man snackar in sig på något företag som gör både större och mindre jobb så kan man oftast få en bra deal när de inte har alldeles för mycket att göra

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustinTime:

Jo. Det har jag koll på, även om jag som det ser ut nu antagligen kommer använda det integrerade grafikkortet.

Definitivt. Får jag höra mig för lite vad det är för planer du har (eller du kanske har en arbetsloggstråd eller dylikt)?

Platt sak där jag kan lägga komponenterna ner.

Visa signatur

Whales are nice!