Nvidia släpper Geforce Drivers 310.70 för WHQL-certifiering

Permalänk
Medlem

Ja men dåså, då kanske man äntligen kan köra black ops 2 sp då... Inte alls bitter över att köpt det vid release och inte kunnat spela det pga att det ständigt kraschade.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

har haft problem med drivrutiner från 300 serien med mitt gtx 580 att bf3 krashar och där kommer gröna rutor över hela skärmen, någon som vet om denna drivrutin fixar det?

Permalänk
Medlem

Final Fantasy XIV Online: En krasch med felmeddelandet "DirectX device was lost" ska inte längre inträffa med GeForce GTX 680.

Spelet är ju nerlagt tills nästa kvartal

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Vilken version av nvidia's drivisar var det som lovade rejält till tagna prestandasiffror som nyligen låg i beta?

301.64 som gav upp till 38% bättre prestanda i Crysis 3 i jämförelse med en äldre drivrutin kanske?

Skrivet av Khringo:

310.70 är en beta driver ... http://www.geforce.co.uk/drivers/results/53767 "Version: 310.70 - BETA" Senaste officiella WHQL drivern är fortfarande http://www.geforce.co.uk/drivers/results/49976 "Version 306.97 - WHQL"

Allt från Nvidia själva...

Varför påstår alla att det är en WHQL när det inte är det. Visserligen skrev SWEC WHQL-kandidat. Betyder det att det är en driver som väntar på att bli godkänd av microsoft och få sin WHQL stämpel, eller är det en driver som Nvidia ville skulle bli WHQL men som inte höll måttet och blev därför nekad?

Exakt. WHQL-kandidat = Release Candidate (även om det inte händer så ofta att nVidia släpper sådana utan släpper WHQL approved direkt men i detta fallet lär de ha haft bråttom ut med denna av någon anledning). Nej, det är inte den som höll måttet utan bara den slutgiltliga builden som väntar på att bli certifierad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Vilka versioner har du haft problem med? vid 307.XX krashade BLC för mig hur jag än gjorde, texturer laddade inte, skärmen flimrade lila osv. 310.64 gjorde så att WoW freakade, saker laddade inte här och där, texturer buggade, herbs flimmrade osv.

Den här uppdateringen verkar dock ha fixat allt för mig, hoppas det löser sig för dig också!

310.54, 310.64 krashar dem flesta av mina spel, går jag tillbaka till 306.97 som jag tycker har varit stabilast till bland annat BF3 (Mest fps och inga krashar) så fungerar allt klockrent. Kör GTX 660 Ti.

Har förvisso inte testat 310.70 ännu, men eftersom Både BF3 och COD:BO2 fungerar klockrent för mig nu så vågar jag inte krångla.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

Jag hade problem med de två senaste beta drivrutinerna som NVIDIA har släppt med att BF3 har kraschat, men jag installerade 310.70 igår och har inte stött på nån krasch än i BF3 (eller i nått annat spel).

Permalänk
Medlem

Någon med 670 GTX och Windows 7 och som spelar BF3 som har trevliga nyheter? Är bra sugen på att testa dessa men hör gärna era åsikter först eller är nån annan Beta version bättre?

//hznn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton7795:

Jag hade problem med de två senaste beta drivrutinerna som NVIDIA har släppt med att BF3 har kraschat, men jag installerade 310.70 igår och har inte stött på nån krasch än i BF3 (eller i nått annat spel).

Också haft problem med Beta drivrutinerna på mitt 670 när jag kört BF3, hoppas denna är stabil

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Skrivet av matlo:

Jepp, senast jag hade AMD var på 4870x2-tiden. Det var extremt mycket strul där också med drivrutiner, slutade med att jag införskaffa mig 280 och sen 480.

Senast för en vecka sen tänkte jag att "amd har säkert fixat detta på dessa åren"
ack så fel jag hade, köpte 2st 7950 i crossfire. Aldrig upplevt så mycket problem med grafikkort någonsin.

Samma här, program som hängde sig konstant, hög värmeutveckling trots alla möjliga fläktlösningar vilket fick fläktarna att sura i 2300 varv i idle, datorn upplevede att jag körde extended desktop fast jag inte gjorde det med resultat att jag antingen fick sätta på tv'n eller dra ut hdmi kabeln för att få bild på skärmen,slutade med att jag jag returnerade ett kort. Var också två 7950 i crossfire.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

håller inte alls med där, inte ens lite.

Har 2st 7950 i crossfire.

aldrig någonsin upplevt så mycket problem kring spel och applikationer i crossfire mode.

Till och med strul med att ha 2skärmar "utökat skrivbord".

fruktansvärt missnöjd med amd, överväger att gå tillbaka till nvidia utan att överdriva.

Exakt samma här fast med 2st 6970m cf, jag använder knappt min laptop längre pga drivrutins strul, vissa bättre än andra men det verkar som att när en rutin löser något problem skapar det ett annat, hellre att dom satsade mer på stabilitet än att försöka mjölka ut så mycket prestanda dom kan, bara hoppas att det blir bättre snart.

Jag har också använt ATI/Nvidia kort sen början och har nästan jämt haft mer problem med ati/amd än med nvidia, just därför jag använder nvidia i mina stationära datorer numera, jag köpte som sagt 2st 6970m till min laptop dels för att dom var lite billigare men också för att dom blev lite mindre varma, har väll önskat ett par gånger att jag valde nvidia istället trots det högre priset.
men trots att jag brukar få div problem brukar jag alltid köpa ett eller ett par kort från amd varje generation för att se hur bra dom blivit, förutom just 7000serien då jag vet om och märkt i byggen att rutinerna behöver slipas till ordentligt.

Nu är nvidias drivrutiner givetvis inte fläckfria,har haft div problem med div drivrutiner men i mycket mindre utsträckning.

Vi får se hur det blir i framtiden men jag håller inte andan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King Grub:

Den här är också Beta. Det är inte en WHQL-driver, bara en WHQL-kandidat.

Nej? WHQL-kandidat betyder bara att den inte blivit godkänd enligt WHQL standarden. Detta brukar dock bara vara en tids och kostnadsfråga efter att en drivrutin gått ur betastadiet.

Beta = Test av en ny drivrutin så den fungerar och ev. att få fram buggar.

WHQL-Kandiat = Färdig drivrutin som kommer vara exakt som när den blivit godkänd av WHQL. Allt som saknas är "WHQL stämpel av approvement".

Skrivet av Warrior28:

Exakt samma här fast med 2st 6970m cf, jag använder knappt min laptop längre pga drivrutins strul, vissa bättre än andra men det verkar som att när en rutin löser något problem skapar det ett annat, hellre att dom satsade mer på stabilitet än att försöka mjölka ut så mycket prestanda dom kan, bara hoppas att det blir bättre snart.

Jag har också använt ATI/Nvidia kort sen början och har nästan jämt haft mer problem med ati/amd än med nvidia, just därför jag använder nvidia i mina stationära datorer numera, jag köpte som sagt 2st 6970m till min laptop dels för att dom var lite billigare men också för att dom blev lite mindre varma, har väll önskat ett par gånger att jag valde nvidia istället trots det högre priset.
men trots att jag brukar få div problem brukar jag alltid köpa ett eller ett par kort från amd varje generation för att se hur bra dom blivit, förutom just 7000serien då jag vet om och märkt i byggen att rutinerna behöver slipas till ordentligt.

Nu är nvidias drivrutiner givetvis inte fläckfria,har haft div problem med div drivrutiner men i mycket mindre utsträckning.

Vi får se hur det blir i framtiden men jag håller inte andan.

Har tyvärr varit lite av AMDs akilleshäl. De har satsat på kvantitet ist för kvalite. Så var det även med HD7970 i början men sedan de släppte GHZ edition så har de faktiskt blivit betydligt bättre på drivrutinerna.. Även om det fortfarande kan uppkomma fel. De nya drivrutinerna ska tydligen vara riktigt bra (för att vara beta drivrutiner).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej? WHQL-kandidat betyder bara att den inte blivit godkänd enligt WHQL standarden. Detta brukar dock bara vara en tids och kostnadsfråga efter att en drivrutin gått ur betastadiet.

Beta = Test av en ny drivrutin så den fungerar och ev. att få fram buggar.

WHQL-Kandiat = Färdig drivrutin som kommer vara exakt som när den blivit godkänd av WHQL. Allt som saknas är "WHQL stämpel av approvement".

Har tyvärr varit lite av AMDs akilleshäl. De har satsat på kvantitet ist för kvalite. Så var det även med HD7970 i början men sedan de släppte GHZ edition så har de faktiskt blivit betydligt bättre på drivrutinerna.. Även om det fortfarande kan uppkomma fel. De nya drivrutinerna ska tydligen vara riktigt bra (för att vara beta drivrutiner).

Det står klart och tydligt beta på drivrutinen!

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej? WHQL-kandidat betyder bara att den inte blivit godkänd enligt WHQL standarden. Detta brukar dock bara vara en tids och kostnadsfråga efter att en drivrutin gått ur betastadiet.

Beta = Test av en ny drivrutin så den fungerar och ev. att få fram buggar.

WHQL-Kandiat = Färdig drivrutin som kommer vara exakt som när den blivit godkänd av WHQL. Allt som saknas är "WHQL stämpel av approvement".

Har tyvärr varit lite av AMDs akilleshäl. De har satsat på kvantitet ist för kvalite. Så var det även med HD7970 i början men sedan de släppte GHZ edition så har de faktiskt blivit betydligt bättre på drivrutinerna.. Även om det fortfarande kan uppkomma fel. De nya drivrutinerna ska tydligen vara riktigt bra (för att vara beta drivrutiner).

Får hoppas det, tänkte prova 12.11 beta 11, det är dom enda jag ännu inte har testat ännu.

Dom skulle ju sluta med att ploppa ut drivrutiner helatiden och focusera på stabilitet istället, får se om det händer.

Permalänk
Medlem

Bästa drivers! NOT.

Bf3:
http://i46.tinypic.com/10i8j0x.png

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

bara jag som inte kan installera den?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Avstängd

Är denna drivutin Beta eller WHQL för sjutton ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

bara jag som inte kan installera den?

samma här.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Opera_of_Death:

Kan även nämna att de har uppdaterat SLI stödet för Far Cry 3 sen senaste betan!!! Jag märkte en väldigt stor skillnad när jag kör mina två GTX 580. Rejält minskad microstuttering och jag kunde gå från Hög grafikinställning till Extreme med samma flyt. Kunde även öka kantutjämningen från 2x till 4x. Med högre än så blev det lite hackigt men jag tror att det delvis beror på microstuttering. Med ytterligare SLI utveckling så borde jag nog kunna maxa det i framtiden.

Ha d gött!

Vad gött, det ska jag också testa med mina 580s!

Permalänk
Inaktiv

Insåg nu att jag sitter på 301.42 drivers, haha, kanske dags att testa denna nya nu då för lite mer fps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Eller kanske väntar lite trots allt

Funkar det för andra lr?

Permalänk
Avstängd

Kanske dum fråga :/ men blir det bätte fps i cs source ?

Permalänk
Medlem

Mobil version?

Någon som kanske vet om det kommer något liknande till de mobila korten inom en snar framtid? Har haft problem med att bf3 kraschar när jag minimerar spelet (exempelvis med windows-tangenten för att nå skrivbordet).

Visa signatur

Windows®7 Home Premium (64-bit) | Intel® Core™ i7-processor 3615QM | NVIDIA® GeForce® GT 640M | 2x4GB DDR3 systemminne (1600MHz) | 1TB S-ATAⅡ(5400rpm) | ExpressCache 8GB

Permalänk
Medlem

Bara jag som får 99% CPU Usage under FAR CRY 3 på ULTRA?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Tänker ligga lågt med beta-drivrutiner. Den förra beta-versionen som släpptes drog upp temperaturen till det dubbla i idle på mitt 580 kort.

Visa signatur

|ASUS P8P67 PRO||Asus GTX 580 DC II @ 900MHz||I5 2500K @ 4,6Ghz||Antec 620||Arctic Mx-4||Corsair Vengeance 16GB 1600MHz||Intel SSD 510 - 250GB||2x WD Green 2TB||Samsung 22X DL SH-222AB||Corsair HX 850w|| Thermaltake Level 10 GT Black||Sennheiser PC 360||Asus Xonar D2X||Philips 273E3LH||Razer Lycosa||Intellimouse 3.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Kanske dum fråga :/ men blir det bätte fps i cs source ?

Troligen inte något speciellt, är det verkligen ett spel som där du har problem med FPS:en? Annars vette fan ifall du känner skillnad på ex. 200 och 220 fps om det nu skulle vara en ren prestanda vinst i ev uppgradering av drivrutin.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Är denna drivutin Beta eller WHQL för sjutton ?

BETA, står direkt om man klickar på länken i artikeln.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Lite offtopic nu men jag har haft två olika GTX 690 (ett från EVGA och ett från MSI) och de korten strulade som f-n för mig.

Fryslagg, random krascher, blåskärm, skärmar slocknade, skärmar startade inte vid uppstart, drivrutiner kraschade osv osv. Oddsen för att få två kort som är kass från fabrik är extremt liten och jag kan utesluta annan hårdvara eftersom jag testkörde på tre olika riggar, vilket leder mig till att misstänka att de där korten inte är riktigt som de skall... Sedan finns det ju alltid de som det tycks fungera alldeles utmärkt för - en applåd till dem! 690 är ett otroligt snyggt kort och det känns verkligen gediget, men för mig var det aldrig mer än så. Jag tror helt ärligt att Nvidia inte lägger alltför mycket krut på att utveckla några riktigt bra drivrutiner för 690 (även om det på vissa plan skall ses som två stycken 680), vilket förstås är uselt...!

Hur som helst tröttnade jag så allvarligt på det där j-a kortet att det fick bli två stycken 680 istället, se min spec nertill. Sedan dess har alla problem varit som bortblåsta. Stort tack till Inet vars kundtjänst gjorde det bytet möjligt!

Jag skulle råda dig att gå tillbaka till någon av BETA-drivrutinera från innan senaste WHQL, det var med någon av dem jag hade en något sånär stabil upplevelse av detta "prestanda"-kort. Jag minns dessvärre inte exakt vilken.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Lite offtopic nu men jag har haft två olika GTX 690 (ett från EVGA och ett från MSI) och de korten strulade som f-n för mig.

Fryslagg, random krascher, blåskärm, skärmar slocknade, skärmar startade inte vid uppstart, drivrutiner kraschade osv osv. Oddsen för att få två kort som är kass från fabrik är extremt liten och jag kan utesluta annan hårdvara eftersom jag testkörde på tre olika riggar, vilket leder mig till att misstänka att de där korten inte är riktigt som de skall... Sedan finns det ju alltid de som det tycks fungera alldeles utmärkt för - en applåd till dem! 690 är ett otroligt snyggt kort och det känns verkligen gediget, men för mig var det aldrig mer än så. Jag tror helt ärligt att Nvidia inte lägger alltför mycket krut på att utveckla några riktigt bra drivrutiner för 690 (även om det på vissa plan skall ses som två stycken 680), vilket förstås är uselt...!

Hur som helst tröttnade jag så allvarligt på det där j-a kortet att det fick bli två stycken 680 istället, se min spec nertill. Sedan dess har alla problem varit som bortblåsta. Stort tack till Inet vars kundtjänst gjorde det bytet möjligt!

Jag skulle råda dig att gå tillbaka till någon av BETA-drivrutinera från innan senaste WHQL, det var med någon av dem jag hade en något sånär stabil upplevelse av detta "prestanda"-kort. Jag minns dessvärre inte exakt vilken.

Kylningen är visserligen sådär på GTX690, annars är kortet bra och har inte strulat något för mig. Då har jag ändå överklockat kortet en del. Du har förmodligen bara haft otur med dina ex.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk i att använda beta drivrutiner?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Finns det någon risk i att använda beta drivrutiner?

Det är ingen risk att du förstör din hårdvara om det är vad du menar. Däremot kan systemet bli instabilt, även jag personligen inte märker någon avsevärd skillnad på den punkten mellan WHQL och BETA.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB