Permalänk

I5 3750K eller 7970?

Sitter just nu på ett AMD system bestående av Asrock 970 extreme3, FX-6100 och ett Asus 7970DCII. Så nu när skattepengarna är runt hörnet känner jag att något borde uppgraderas, men har lite ångest över vad som är bäst i långa loppet. Har just nu ett ASROCK S1155 Z77 och en i5-3570K i kundkorgen på multitronic. Började dock fundera om det skulle vara värt att byta plattform helt, eller helt enkelt köpa ett 7970 till?!

Vad är den bästa uppgraderingen för pengarna?

Edit: Kortet jag har är 1 trippel slot, passar 2 sådana i crossfire?

Permalänk
Medlem

Låter som om du vill uppgradera bara för att, behöver du ens det? Känns som rätt onödiga uppdateringar imo.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Låter som om du vill uppgradera bara för att, behöver du ens det? Känns som rätt onödiga uppdateringar imo.

Du har inte helt fel, är nog mest bara för att göra det. Men finns det nåt bättre än att få hem nya datorprylar att klämma på?!
Sen att jag är en impulsköpare av den högre skolan när jag får lite extra pengar hjälper inte heller.

Men om jag nu måste bränna pengarna på uppgradering, vart skulle det löna sig bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Du har inte helt fel, är nog mest bara för att göra det. Men finns det nåt bättre än att få hem nya datorprylar att klämma på?!
Sen att jag är en impulsköpare av den högre skolan när jag får lite extra pengar hjälper inte heller.

Men om jag nu måste bränna pengarna på uppgradering, vart skulle det löna sig bäst?

Ja det är roligt, men det är ännu roligare om man verkligen behöver det man köper :).

Vad har du för dator just nu?

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Ja det är roligt, men det är ännu roligare om man verkligen behöver det man köper :).

Vad har du för dator just nu?

Datorn jag har nu.

FX-6100 @4,5GHz med Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev.2

Asus 7970DCII

Asrock 970 extreme3 moderkort

OCZ agility3 128GB

Western digital 1,5TB

Corsair AX650 nätagg

Corsair carbide 400R låda

Corsair 1600 vengance minnen

Razer tangentbord & mus

HPx2301 skärm

Permalänk
Medlem

En skärm till kanske? Och en FX8350 med vattenkylning!

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Avstängd

Finns ingen ide att uppgradera, ett 7970 räcker bra. Ska du uppgradera ta någon vassare processor från AMD, kanske begagnad? Annars skulle jag inte uppgradera. Ska man köpa nytt då är det intel som gäller, men du har ju en relativt ny rigg ändå, så finns ingen anledning att köpa.

Permalänk
Skrivet av LasseXP:

En skärm till kanske? Och en FX8350 med vattenkylning!

Det där låter inte alls som en dum Idé. Men är enda skillnaden på 8350 och 8320 klockfrekvensen? Antar man kan köpa 8320 lika bra och dra upp den lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Det där låter inte alls som en dum Idé. Men är enda skillnaden på 8350 och 8320 klockfrekvensen? Antar man kan köpa 8320 lika bra och dra upp den lite.

Jopp, det torde gå!

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit