Permalänk

Dubblaskärmar

Hejsan jag har en liten fråga.

Jag skulle vilja ha två skärmar att pilla runt med på min dator, men jag kan bara koppla in en en. Istället för att köpa ett nytt grafikkort som har plats för två (eller hur man nu gör) kan man inte köpa till något som ger mig möjligheten att använda två? T ex kopplar in en grej så jag får två VGA portar istället för en?

Tack på förhand!

Permalänk

Om du bara hade tänkt dig en dublett av skärmen kan man nog köpa någon sorts av vga splitter, men om du vill expandera skrivbordet så måste du tyvärr byta grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Om du bara hade tänkt dig en dublett av skärmen kan man nog köpa någon sorts av vga splitter, men om du vill expandera skrivbordet så måste du tyvärr byta grafikkort.

Huh, vad är skillnaden? För det låter ju som att bara ha två skärmar med ett grafikkort inte ger något.

Permalänk
Skrivet av uberpwnage:

Huh, vad är skillnaden? För det låter ju som att bara ha två skärmar med ett grafikkort inte ger något.

Vi börjar så här...

Vad har du för grafikkort?

Anslutningar på skärmen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Huh, vad är skillnaden? För det låter ju som att bara ha två skärmar med ett grafikkort inte ger något.

Med två skärmar så skulle det kunna se ut så här på skrivbordet. http://fuskbugg.se/file/rTJMaL/2skarmar.png
(Om man inte klon/dubblet, då är det bara tänka dig två exakt likadana)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Kör du en vga split så får du två exakt likadana skärmar d.v.s det du gör på ena skärmen görs på den andra, ikoner musen osv.
Kör du på ett grafikkort som klarar av att driva två skärmar så kan du förflytta musen emellan dem (du kan ha t.ex. spotify på ena skärmen och ha chrome igång på den andra)

Btw, medlem sen 2010 och detta är ditt första inlägg? Skumt

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Hejsan jag har en liten fråga.

Jag skulle vilja ha två skärmar att pilla runt med på min dator, men jag kan bara koppla in en en. Istället för att köpa ett nytt grafikkort som har plats för två (eller hur man nu gör) kan man inte köpa till något som ger mig möjligheten att använda två? T ex kopplar in en grej så jag får två VGA portar istället för en?

Tack på förhand!

Vad har du för grafikkort? Om det bara klarar av en skärm så kan du köpa ngn förgrening typ och får då samma bild på två skärmar ex. datorskärmen och teven. Annars måste du byta grafikkort för att kunna köra mer än en skärm, alltså expandera skrivbordet så du får en till "yta" på skrivbordet. Alltså ex spotify på ena skärmen och internet på andra skärmen...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köp bara ett kort med 2 utgångar, skitsamma om det är HDMI till ena skärmen och DVI till andra.
Då du antagligen nöjer dej med ett billigt kort om jag har lyckats tyda dej rätt så är detta ett utmärkt kort som bygger på AMD Radeon http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988769

plöjer du tunga spel ska du nog titta på denna klass istället http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

(AMD- När Nvidia inte duger längre.)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tack för alla svar! Just nu har jag ett ATI HD Radeon 4890. Köpte den för 4 år sedan och hela min burk är ganska meh...
Antar att jag bara får skaffa ett grafikkort så skrivbordet "blir större", var ju inte så svårt att förstå ändå

Skrivet av saindrenan:

Kör du en vga split så får du två exakt likadana skärmar d.v.s det du gör på ena skärmen görs på den andra, ikoner musen osv.
Kör du på ett grafikkort som klarar av att driva två skärmar så kan du förflytta musen emellan dem (du kan ha t.ex. spotify på ena skärmen och ha chrome igång på den andra)

Btw, medlem sen 2010 och detta är ditt första inlägg? Skumt

Det roliga är att jag är ganska säker jag skrivit förut, jag behövde till och med aktivera mitt konto igen (kanske för jag varit inaktiv?) men jo... lite skumt är det väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Tack för alla svar! Just nu har jag ett ATI HD Radeon 4890. Köpte den för 4 år sedan och hela min burk är ganska meh...
Antar att jag bara får skaffa ett grafikkort så skrivbordet "blir större", var ju inte så svårt att förstå ändå

Det roliga är att jag är ganska säker jag skrivit förut, jag behövde till och med aktivera mitt konto igen (kanske för jag varit inaktiv?) men jo... lite skumt är det väl.

Two independent display controllers

Drive two displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls and video overlays for each display.

Ditt kort klarar två skärmar, trodde du satt på 10år+ gamla saker när du sa att den inte klarar det.
Det har ju 3 utgångar, ingen VGA dock som du nämnde i #0.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om ditt kort ser ut så här så är det bara att koppla in två skärmar.

Om du sitter med gamla VGA kopplingar på skärmarna så köper du en "vga to hdmi converter" dvs:

Sen är det bara att pilla runt i ditt operativsystem så ska du se att det kommer att fungera.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Det är bara koppla in en skärm till bak på ditt grafikkort, sedan gå in i Catalyst control center eller högerklicka på din skärm så listar du nog ut hur man gör.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Two independent display controllers

Drive two displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls and video overlays for each display.

Ditt kort klarar två skärmar, trodde du satt på 10år+ gamla saker när du sa att den inte klarar det.
Det har ju 3 utgångar, ingen VGA dock som du nämnde i #0.

HAHAHAHA OMG, jag suger röv så jävla mycket... Men jag ser nu, det satt någon gummigrej över så jag har inte tänkt mer på det där. Byggde iofs ihop burken själv men det var 4 år sedan och började fundera på att ha två skärmer just nu bara.

EDIT:

JAg har fått det att funka nu, testat med TVn och det funkar kanon. Det enda jag har lite problem med är att när jag spelar på min DATAskärm och snabbt går över till TVn och klickar på den andra skärmen så tabbas spelet ner på DATAskärmen. Ska det vara så? Kan man ändra på det?

Igen tack allihopa!

EDIT 2:

Borderless fixade allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

HAHAHAHA OMG, jag suger röv så jävla mycket... Men jag ser nu, det satt någon gummigrej över så jag har inte tänkt mer på det där. Byggde iofs ihop burken själv men det var 4 år sedan och började fundera på att ha två skärmer just nu bara.

EDIT:

JAg har fått det att funka nu, testat med TVn och det funkar kanon. Det enda jag har lite problem med är att när jag spelar på min DATAskärm och snabbt går över till TVn och klickar på den andra skärmen så tabbas spelet ner på DATAskärmen. Ska det vara så? Kan man ändra på det?

Igen tack allihopa!

EDIT 2:

Borderless fixade allt.

Fint att allt löste sig

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Fint att allt löste sig

Jo tack allihopa!

Jag har EN sista fråga och det är om och isåfall HUR man kan ha olika skrivbordsunderlägg? För just nu harj ag inte två likadana skärmar så jag skulle vlija anpassa och ha en skärskild bild för varje skärm. Hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Jo tack allihopa!

Jag har EN sista fråga och det är om och isåfall HUR man kan ha olika skrivbordsunderlägg? För just nu harj ag inte två likadana skärmar så jag skulle vlija anpassa och ha en skärskild bild för varje skärm. Hur gör jag?

1 : Testa att söka upp den bild du vill ha
2 : Dra sedan över bilden till din andra skärm
3 : öppna bilden på andra skärmen
4 : klicka på (Lägg till som skrivbordsbakgrund)

detta borde kunna fixa det hela det gjorde det för mig när jag körde dubbla skärmar
även om jag nu för tiden bara kör med 1 skärm

annars kan du högerklicka och välja skärmupplösning sedan hittar du allt du behöver
eventuellt kan du kolla igenom Catalyst och där är det (vanliga bildskärmsuppgifter) du ska kolla på

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av uberpwnage:

EDIT 2:

Borderless fixade allt.

Dum fråga kanske, men vad gör borderless?

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Dum fråga kanske, men vad gör borderless?

Samma sak som Windowed(fullscreen), alltså spelet "tab'as" inte ner utan lägger sig i bakgrunden, på detta sätt går det snabbare att fippla med sin andra skärm och man kan sa vad som händer på spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Jo tack allihopa!

Jag har EN sista fråga och det är om och isåfall HUR man kan ha olika skrivbordsunderlägg? För just nu harj ag inte två likadana skärmar så jag skulle vlija anpassa och ha en skärskild bild för varje skärm. Hur gör jag?

Ultramon har massor av fina inställningar när man kör flera skärmar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Samma sak som Windowed(fullscreen), alltså spelet "tab'as" inte ner utan lägger sig i bakgrunden, på detta sätt går det snabbare att fippla med sin andra skärm och man kan sa vad som händer på spelet.

Aaha! har märkt att vissa spel beter sig på det viset och andra inte. Hur väljer man det??

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Jag kör med Actual Multiple Monitors (4.2) funkar bra, söka efter skärmar, ändra induviduella bakgrunder och lägga en över alla skärmar och sånt.

Skrivet av simme300:

Samma sak som Windowed(fullscreen), alltså spelet "tab'as" inte ner utan lägger sig i bakgrunden, på detta sätt går det snabbare att fippla med sin andra skärm och man kan sa vad som händer på spelet.

Skrivet av rizefall:

HAHAHAHA OMG, jag suger röv så jävla mycket... Men jag ser nu, det satt någon gummigrej över så jag har inte tänkt mer på det där. Byggde iofs ihop burken själv men det var 4 år sedan och började fundera på att ha två skärmer just nu bara.

EDIT:

JAg har fått det att funka nu, testat med TVn och det funkar kanon. Det enda jag har lite problem med är att när jag spelar på min DATAskärm och snabbt går över till TVn och klickar på den andra skärmen så tabbas spelet ner på DATAskärmen. Ska det vara så? Kan man ändra på det?

Igen tack allihopa!

EDIT 2:

Borderless fixade allt.

Hittar bara massa teve apparater som är "Borderless" lust att länka nedladdningslänken? Vore gött att kunna spela CS GO utan att behöva tabbas ur varje gång man svarar på skype eller så...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Jag kör med Actual Multiple Monitors (4.2) funkar bra, söka efter skärmar, ändra induviduella bakgrunder och lägga en över alla skärmar och sånt.

Hittar bara massa teve apparater som är "Borderless" lust att länka nedladdningslänken? Vore gött att kunna spela CS GO utan att behöva tabbas ur varje gång man svarar på skype eller så...

Det är ju oftast en option du har i SPELET. Fullscreen, window eller Borderless. Inte alla spel som har det heller.

Till Skyrim finns det ett program man måste ladda hem och byta ut EXE filen så man får samma effekt.

Dessutom så tabbar du ju fortfarande men du MINIMERAR inte spelet. Det ligger som kvar i bakgrunden när du då tabbar upp skype.

Exempel ---> http://i167.photobucket.com/albums/u132/notclanweb/lolololo.p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Det är ju oftast en option du har i SPELET. Fullscreen, window eller Borderless. Inte alla spel som har det heller.

Till Skyrim finns det ett program man måste ladda hem och byta ut EXE filen så man får samma effekt.

Dessutom så tabbar du ju fortfarande men du MINIMERAR inte spelet. Det ligger som kvar i bakgrunden när du då tabbar upp skype.

Exempel ---> http://i167.photobucket.com/albums/u132/notclanweb/lolololo.p...

Har 3 st skärmar så har skype på ena sidoskärmen, men det det gör är alltså att den lurar spelet att man minimerar den. Så får man muspekaren och kan manövrera runt i dem andra skärmarna utan att det stängs ner då. Såg ngt på youtube där ngn satt och lirade wow och starcraft på två skärmar samtidigt. Såg rätt fett ut, alltså att han bara slängde över muspekaren till andra skärmen och började spela det, googlade på borderless då och fann det, frågan är då hur man kan ladda ner det programmet så det gör så på alla spel du spelar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧