Sennheiser HD650 och vilka andra doningar?

Permalänk
Avstängd

Sennheiser HD650 och vilka andra doningar?

Tjenare, vilka sorts saker är det jag borde ha till en Sennheiser HD650, innom en rimlig budget på cirka 4,500-5,000 kronor inklusive hörlurarna.

Edit: Vore en Beyerdynamic DT770 ett alternativt? Jag använder just nu ingenting avancerat så jag är egentligen öppen för allt.

Permalänk
Inaktiv

HiFiMAN HE-400
Matrix m stage USB 24bit 96khz Class A Headphone Amplifier: http://www.matrixelectronics.net/matrix-m-stage-usb-24bit-96k...

Permalänk
Medlem

O2+ODAC.
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo eller bygga själv/låta annan bygga åt dig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

HiFiMAN HE-400
Matrix m stage USB 24bit 96khz Class A Headphone Amplifier: http://www.matrixelectronics.net/matrix-m-stage-usb-24bit-96k...

Jag kan definitivt rekommendera Hifiman HE-400. Jag fick mitt par idag, och har suttit och lyssnat på musik i 5-6 timmar. De är så bra att man inte vill sluta lyssna. Kommer kanske skriva lite mer om dem imorgon och göra en jämförelse med Beyerdynamic DT-990 innan jag säljer dem i hörlurstråden eller i ny tråd om det blir mycket text. Men ja, ta åtminstone och fundera på dom, jag har svårt att tro att man på något sätt kan bli missnöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1sp:

Jag kan definitivt rekommendera Hifiman HE-400. Jag fick mitt par idag, och har suttit och lyssnat på musik i 5-6 timmar. De är så bra att man inte vill sluta lyssna. Kommer kanske skriva lite mer om dem imorgon och göra en jämförelse med Beyerdynamic DT-990 innan jag säljer dem i hörlurstråden eller i ny tråd om det blir mycket text. Men ja, ta åtminstone och fundera på dom, jag har svårt att tro att man på något sätt kan bli missnöjd.

Hehe najs! Skriv gärna en liten review!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Jag kan definitivt rekommendera Hifiman HE-400. Jag fick mitt par idag, och har suttit och lyssnat på musik i 5-6 timmar. De är så bra att man inte vill sluta lyssna. Kommer kanske skriva lite mer om dem imorgon och göra en jämförelse med Beyerdynamic DT-990 innan jag säljer dem i hörlurstråden eller i ny tråd om det blir mycket text. Men ja, ta åtminstone och fundera på dom, jag har svårt att tro att man på något sätt kan bli missnöjd.

Var köpte du dem ifrån?
Har själv läst en del om dem och de verkar helt klart intressanta.
En review hade varit kul att läsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Var köpte du dem ifrån?
Har själv läst en del om dem och de verkar helt klart intressanta.
En review hade varit kul att läsa!

Stället är väl knappast relevant för er i Sverige eftersom jag bor i Finland Hittade bara 3 återförsäljare här, och de är alla mindre specialbutiker som inte kommer upp på några liknande sidor som prisjakt för er. Men ni brukar ha lite större utbud på saker och ting där, vet att det kommer upp en butik på prisjakt, och så såg jag åtminstone en till som kom upp på google när jag sökte efter finska återförsäljare. Testade nu igen och tror det var vinylbutiken.com. Men jag tog direkt kontakt med ägaren till butiken och kom överens om returrätt osv om de inte föll i smaken.

Men visst, jag ska fixa en review med bilder, eventuellt ren ikväll!

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med min Lead Audio LA-100 som jag driver mina 650 med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732887

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Stället är väl knappast relevant för er i Sverige eftersom jag bor i Finland Hittade bara 3 återförsäljare här, och de är alla mindre specialbutiker som inte kommer upp på några liknande sidor som prisjakt för er. Men ni brukar ha lite större utbud på saker och ting där, vet att det kommer upp en butik på prisjakt, och så såg jag åtminstone en till som kom upp på google när jag sökte efter finska återförsäljare. Testade nu igen och tror det var vinylbutiken.com. Men jag tog direkt kontakt med ägaren till butiken och kom överens om returrätt osv om de inte föll i smaken.

Men visst, jag ska fixa en review med bilder, eventuellt ren ikväll!

Ahh missade att du bor i Finland
Nej där verkar inte finnas så många återförsäljare i Sverige så tänkte mer på om du hade importerat från USA vilket jag är inne på att göra om man skulle slå till på HE-400

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Tjenare, vilka sorts saker är det jag borde ha till en Sennheiser HD650, innom en rimlig budget på cirka 4,500-5,000 kronor inklusive hörlurarna.

Edit: Vore en Beyerdynamic DT770 ett alternativt? Jag använder just nu ingenting avancerat så jag är egentligen öppen för allt.

kan gott rekomendera Asus xonar Essence One. har den själv och driver mina HD650 verkligen en fröjd att lyssna musik på

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Jag driver mina 650 (och ett par aktiva monitorer) med en Nuforce HDP (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599170) och är sjukt nöjd. Jag tror dock att O2 + ODAC kanske är mer prisvärt, men det baserar jag bara på vad jag har läst mig till.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Inaktiv

Ganska ironiskt att ODAC bara gör 10-19 000Hz när han kallar den "benchmark" DAC. Kan tänka mig att han försöker hålla nere priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Ganska ironiskt att ODAC bara gör 10-19 000Hz när han kallar den "benchmark" DAC. Kan tänka mig att han försöker hålla nere priset..

Hör du över 19kHz? Troligen inte. Spela roll om den inte går till under 10Hz, inte många anläggningar som klarar av det med tillräckligt tryck ändå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Troligtvis, jag hör dessa mus/rått pipdödare som skall arbeta på 20-25kHz, nu vet jag inte om det är dessa frekvenserna jag hör eller dess påverkan på andra frekvenser. Enligt fysiken så påverkar frekvenser varandra, tänk dig stora och små vattenringar när det regnar, dom stora ringarna påverkar dom små och viceversa. Jag vet inte själv vad fenomenet kallas, det var min kompis som berättade, han läser matte & fyisk.

Vilket säger ganska mycket om NwAvGuy's mätutrustning & kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Troligtvis, jag hör dessa mus/rått pipdödare som skall arbeta på 20-25kHz, nu vet jag inte om det är dessa frekvenserna jag hör eller dess påverkan på andra frekvenser. Enligt fysiken så påverkar frekvenser varandra, tänk dig stora och små vattenringar när det regnar, dom stora ringarna påverkar dom små och viceversa. Jag vet inte själv vad fenomenet kallas, det var min kompis som berättade, han läser matte & fyisk.

Vilket säger ganska mycket om NwAvGuy's mätutrustning & kunskap

Såhär är det. Spela upp en 25kHz ton i dina lurar och vrid upp volymen. Du kommer höra att det låter något (förutsatt att du inte har något filter på), men det är inte själva grundtonen du hör utan det är undertoner samt distorsion.
Jag läser matte och fysik jag med, och har ett väldigt stort intresse för ljud utöver det.

Bara en exempelbild här

Du ser att grundtonen är 11.0252kHz och det ideala vore att det vore den enda toppen i mätningen och resten är helt platt. Dock så finns det ingen sådan utrustning som presterar så bra utan det blir alltid över och undertoner som hörs olika mycket. I detta fall så ligger dom dock ~110dB eller mer under grundtonen så dom hörs alltså inte. Betänk då att detta är en väldigt högpresterande produkt med otroligt lite distorsion.
Ta då en sån där råttskrämmarsak som inte alls är någon audiofilprodukt som är designad för att spela en så ren 25kHz ton som möjligt. Den ska bara spela en 25kHz ton och mängden distorsion spelar egentligen inte så stor roll, över och undertonerna kanske skrämmer bort andra djur och eventuellt tonårspojkar också. Om då grundtonen för den är 25kHz så kanske den har undertoner ner mot 17-18kHz, kanske ännu lägre till och med, och dessa är så pass starka att dom faktiskt hörs, speciellt eftersom du inte hör grundtonen som annars skulle maskera över och undertonerna om den var i människans hörbara spektrum.

Just my five cents...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Aha fan va intressant, ser grafen identisk ut om grundtonen skulle vara 100dB? skulle distortionen då hamna på -40dB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Aha fan va intressant, ser grafen identisk ut om grundtonen skulle vara 100dB? skulle distortionen då hamna på -40dB?

Grundtonen sätt alltid som 0dB och därefter mäter man distorsion på en negativ skala, för att se hur många dB under grundtonen som distorsionen är.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Ok, men vi säger att det inte är en grundton då. Från ett mer praktiskt perspektiv, det jag undrar är om man alltid kommer att höra distortion och undertoner på exempelvis 120dB oavsett förstärkning? Förstår du vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Ok, men vi säger att det inte är en grundton då. Från ett mer praktiskt perspektiv, det jag undrar är om man alltid kommer att höra distortion och undertoner på exempelvis 120dB oavsett förstärkning? Förstår du vad jag menar?

Nej, det är relativt ljudnivån. Om du flyttar y-axeln uppåt och neråt så får du ut hur mycket distorsion det är vid en viss nivå. Du ska alltså spela väldigt väldigt högt innan du ens har en chans att höra den, och då är den maskerad av grundtonen för den är så pass mycket starkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

HiFiMAN HE-400
Matrix m stage USB 24bit 96khz Class A Headphone Amplifier: http://www.matrixelectronics.net/matrix-m-stage-usb-24bit-96k...

Är detta det ända jag kommer behöva eller är det något annat också? Jag är väldigt intresserad av Sennheiser HD650 på grund av dess komfort. ^.^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

Är detta det ända jag kommer behöva eller är det något annat också? Jag är väldigt intresserad av Sennheiser HD650 på grund av dess komfort. ^.^

Det är allt du behöver. Jag får hålla med om att Sennheiser har grym komfort, inget har iaf suttit skönare på mitt huvud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Det är allt du behöver. Jag får hålla med om att Sennheiser har grym komfort, inget har iaf suttit skönare på mitt huvud.

Jag såg att det fanns en 2012 version av den Matrix M Stage som du linkade till. Fungerar det bra om jag väljer den istället för 2011 versionen?

Hade detta upplägg fungerat till en laptop också, om jag är ute och reser lite?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kört på 2012, japp det fungerar med alla laptops då det är USB!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon116323:

Jag hade kört på 2012, japp det fungerar med alla laptops då det är USB!

Det här hörs nästan för bra för att vara sant. En vän har ett par DT770 Pro 250 Ohm som jag kunde låna tills jag får min Sennheiser HD 650. Hade den hörluren och Matrix M Stage fungerat bra ihop?

Edit: Visar sig att 2012 versionen inte hade USB så jag skippar nog den. Men då tar jag den du linkade till ; )