Windows 8 slukar 97% ram

Permalänk
Medlem

Windows 8 slukar 97% ram

Hej min dator i sign kör numera windows 8 men tycker det är lite konstigt att RAM-allokeringen ligger på 97% hela tiden och när man gå in på användare står det att jag endast använder ca 300mb vad händer med de resterande 3.7 gigabyten som försvinner in i det mörka? är det något jag ska oroa mig över?

MVH
Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Har du lust att posta en skärmdump?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Moderna operativsystem använder ledigt minne till att buffra filer och liknande, t.ex. för att program ska starta snabbare om du öppnat dem tidigare. Så det är ingenting att oroa sig över, du ska istället vara glad åt att Windows faktiskt gör något vettigt med minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Har du lust att posta en skärmdump?

https://skydrive.live.com/redir?resid=241FA6AF1101A539!7765&a...

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderna operativsystem använder ledigt minne till att buffra filer och liknande, t.ex. för att program ska starta snabbare om du öppnat dem tidigare. Så det är ingenting att oroa sig över, du ska istället vara glad åt att Windows faktiskt gör något vettigt med minnet

Det som gör mig fundersam är att min MBP med visserligen 8GB RAM bara använder 22% (1.6 gigabyte)

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Ok, det ser ju faktiskt ut som att nästan allt minne används av processer, vilket inte är så bra. Du kan testa att ladda ner Process Explorer, där kan du se lite bättre vad som använder minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, det ser ju faktiskt ut som att nästan allt minne används av processer, vilket inte är så bra. Du kan testa att ladda ner Process Explorer, där kan du se lite bättre vad som använder minnet.

Här är en dump ur det programmet https://skydrive.live.com/redir?resid=241FA6AF1101A539!7766&a... ser dock inga processer som drar ovanligt mycket RAM men har ingen erfarenhet av programmet så kanske inte ser rätt data

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fj0mp:

Här är en dump ur det programmet https://skydrive.live.com/redir?resid=241FA6AF1101A539!7766&a... ser dock inga processer som drar ovanligt mycket RAM men har ingen erfarenhet av programmet så kanske inte ser rätt data

Hmm, du har ett AMD grafikkort och har Origin igång. Kan det hända att du spelar BF3? Det verkar som att många har problem med BF3, Win8 och AMD, se t.ex. denna diskussion. Det verkar tyvärr inte finnas någon lösning än vad jag kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hmm, du har ett AMD grafikkort och har Origin igång. Kan det hända att du spelar BF3? Det verkar som att många har problem med BF3, Win8 och AMD, se t.ex. denna diskussion. Det verkar tyvärr inte finnas någon lösning än vad jag kan hitta.

Jo, köra in Win7 hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hmm, du har ett AMD grafikkort och har Origin igång. Kan det hända att du spelar BF3? Det verkar som att många har problem med BF3, Win8 och AMD, se t.ex. denna diskussion. Det verkar tyvärr inte finnas någon lösning än vad jag kan hitta.

Detta är en mycket trolig orsak problemen började efter det att jag installerade mitt BF3 då vet jag iallfall vad som orsakar det hela! tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Inaktiv

Vad är det med 95% och 214 MB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hmm, du har ett AMD grafikkort och har Origin igång. Kan det hända att du spelar BF3? Det verkar som att många har problem med BF3, Win8 och AMD, se t.ex. denna diskussion. Det verkar tyvärr inte finnas någon lösning än vad jag kan hitta.

Tänkte bara säga att jag upplever samma problem, BF3 + W8 + AMD-processor sen ligger RAM-användandet på 95-98% och spelet klarar inte av större banor ordentligt.

Hittar inget som drar extremt mycket i aktivitetshanteraren.

Händer till och från. Mitt moderkort stöds inte officiellt för W8 så tror det kan vara en bidragande faktor och att det blir någon minnesläcka i felande drivrutiner.

Har inte luskat så mycket i det, det var dags för en uppgradering ändå.

EDIT: Menar AMD-grafikkort, inte processor...

Permalänk
Medlem

Jag följde de rådet som dom hade i den här tråden och ökade paging filen till att vara mellan 3,5 -10 gig då gick min RAM förbrukning ner till 47%

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .