Varför ska Terran ha en garanterad vinst mot Zerg late game?

Permalänk
Medlem

Varför ska Terran ha en garanterad vinst mot Zerg late game?

Hittade en intressant tråd på ett annat ställe, och håller fullständigt med.
På en liten map i 1v1 laddern, när all gas är slutminad så sitter en terran fortfarande med planetary fortresses med armor upgrade som är helt omöjligt att ta ner med 3-3 lings/crackling upgrade.
Detta medans en terran kan snipa hatcheries med 8 marines åt gången och verkligen klämma dit zergen.

Visst, marines dör rätt lätt när man har gas. Tycker det är lite sjukt hur starka 3-3 marines är för 50 mineraler.
Tycker ni det är rättvist att terran ska få en garanterad vinst när gamet har hållt på visst länge?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte möjligt att olika spelare är olika bra?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte möjligt att olika spelare är olika bra?

Visst är det så, men det jag menar är att när all gas på kartan är slut så vinner en terran 100% av gångerna, pga planetary fortress och marines.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att göra några GGlords och ett dussin infestors så kommer situationen aldrig att uppstå.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Så om Zerg har kastat bort all sin gas på enheter som broodlords, corruptors och infestors och låtit dessa dö, så vinner terran?
Låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Så om Zerg har kastat bort all sin gas på enheter som broodlords, corruptors och infestors och låtit dessa dö, så vinner terran?
Låter rimligt.

Inte direkt. Utan efter att ha trade:at arméer ett par gånger så att båda har tappat sina T3/T2 units så kan man därefter bara bygga T1 utan gas.

Vore trevligt om ni ville diskutera det hela istället för att bara dumförklara mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte direkt. Utan efter att ha trade:at arméer ett par gånger så att båda har tappat sina T3/T2 units så kan man därefter bara bygga T1 utan gas.

Vore trevligt om ni ville diskutera det hela istället för att bara dumförklara mig.

Ok, vi vänder på det. Hur ska en terran bygga ett planetary fortress när det inte längre finns någon gas?

Hela diskussionen är ju absurd. Om zerg inte har någon som helst gas kvar är det väl bara att lyfta en byggnad och aldrig förlora? Varför ska just planetary fortresses ifrågasättas?

Varför ska zerg ha enheter som gratis tillverkar andra målsökande enheter (broods) och andra enheter som tillverkar rörliga autocannons (infested marines) ?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Majoriteten av alla matcher vinner en spelare i alla fall långt innan all gas har tagit slut på kartan. Det finns ingen statistik tillgänglig men jag skulle gissa på att det är max 1% av alla matcher som det händer. Så det du vill diskutera är inte direkt ett så stort problem.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ok, vi vänder på det. Hur ska en terran bygga ett planetary fortress när det inte längre finns någon gas?

Hela diskussionen är ju absurd. Om zerg inte har någon som helst gas kvar är det väl bara att lyfta en byggnad och aldrig förlora? Varför ska just planetary fortresses ifrågasättas?

Varför ska zerg ha enheter som gratis tillverkar andra målsökande enheter (broods) och andra enheter som tillverkar rörliga autocannons (infested marines) ?

Ja, för en terran kan inte bygga PF innan gasen tar slut? Den är permanent resten av gamet.
Varför zerg har unit x eller unit y hör inte till diskussionen. Det jag menar är att det är inte balanserat att en terran ska få 100% win rate bara han turtlar ut gamet tillräckligt länge.

Det har hänt mig fem gånger under dagen och jag ville höra andra personers åsikter.
Tydligen så händer inte detta andra alls verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, för en terran kan inte bygga PF innan gasen tar slut? Den är permanent resten av gamet.
Varför zerg har unit x eller unit y hör inte till diskussionen. Det jag menar är att det är inte balanserat att en terran ska få 100% win rate bara han turtlar ut gamet tillräckligt länge.

Det har hänt mig fem gånger under dagen och jag ville höra andra personers åsikter.
Tydligen så händer inte detta andra alls verkar det som.

Så zergen ska bli av med alla unit som använder gas, medan terran får behålla byggnader som behövde gas för att byggas? Ska vi stätta upp fler vinklade scenarion?

Tänk om zerg har 20 broodlords kvar i slutet och terran bara har SCVs? Ska zerg ha en garanterad win i slutet bara för de har rätt units kvar?

Hela den här tråden är konstig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

helt ärligt tyckte jag det var en lite konstig fråga, båda raserna har sina fördelar i olika steg i spelet och de gäller att utnyttja dem så gott det går för att sedan försöka vinna. Det ska ju absolut inte vara lika balanserat hela spelet ut, då blir det inte skoj. Om det går så långt så har zergspelaren helt enkelt misslyckats och få då bita i det sura äpplet för tidigare misstag helt enkelt.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Så zergen ska bli av med alla unit som använder gas, medan terran får behålla byggnader som behövde gas för att byggas? Ska vi stätta upp fler vinklade scenarion?

Tänk om zerg har 20 broodlords kvar i slutet och terran bara har SCVs? Ska zerg ha en garanterad win i slutet bara för de har rätt units kvar?

Hela den här tråden är konstig.

Vinklat och vinklat? Det är ett väldigt realistiskt scenario som händer rätt ofta.
Jag antar att du spelar Terran och kan inte ens tänka dig tanken att det skulle kunna vara ett uns obalanserat?
Ett planetary är ingen unit som tar supply och är knappast med i striderna.

Du bidrar inget till någon vidare diskussion, så du kan sluta trolla i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vinklat och vinklat? Det är ett väldigt realistiskt scenario som händer rätt ofta.
Jag antar att du spelar Terran och kan inte ens tänka dig tanken att det skulle kunna vara ett uns obalanserat?
Ett planetary är ingen unit som tar supply och är knappast med i striderna.

Du bidrar inget till någon vidare diskussion, så du kan sluta trolla i tråden.

Ok, sprid creep. Bygg spine crawlers (de har samma range som ett uppgraderat PF) och låt dem picka ihjäl alla scv som försöker reparera. När det inte finns några mer scv anfaller du med lings och spines.

Jag har aldrig ens sett en match där all gas tagit slut och alla T2 och T3 units varit döda.

Det känns som jag tidigare sa som förmågan att lyfta byggnader är det som borde spela mest roll i ett sådant här scenario. Varför hålla på och försvara och reparera ett PF när du bara kan lyfta ett CC och vänta på att zergen tröttnar och gg:ar. Har det gått så långt att zergen har använt all sin gas, förlorat alla de enheter som han byggt och därmed inte kan göra något så spelade han helt enkelt inte tillräckligt bra för att vinna.

Och, nej, jag spelar inte terran.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det känns inte lönt att diskutera ett scenario som jag aldrig varit med i eller ett sett i replays. Det verkar som många andra tråden är på samma linje, det vill säga att detta scenario inträffar i princip aldrig. Men trådskaparen, för att vi ska förstå problemet kanske du kan ladda upp någon av dina replays för att resterande ska få rätt förståelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vinklat och vinklat? Det är ett väldigt realistiskt scenario som händer rätt ofta.
Jag antar att du spelar Terran och kan inte ens tänka dig tanken att det skulle kunna vara ett uns obalanserat?
Ett planetary är ingen unit som tar supply och är knappast med i striderna.

Du bidrar inget till någon vidare diskussion, så du kan sluta trolla i tråden.

Spine crawlers tar inte heller supply och motsvarar planetary i late game genom att du även kan använda dem mer offensivt. Sen ska du inte bara slösa bort din gas, den kan användas hur effektivt som helst med tex infestors.

Eidt: Jag skulle även villja säga att marines är ganska så värdelösa utan medivacs.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det har hänt mig fem gånger under dagen och jag ville höra andra personers åsikter.
Tydligen så händer inte detta andra alls verkar det som.

Exakt vad har du varit med om 5 gånger under dagen? Matcher liknande den som du beskrev i trådstarten? Om du har varit med om liknande matcher FEM gånger på en och samma dag och postar replays på det så ska jag äta upp min hatt. Jag kollar på mycket star craft matcher och har spelat 700-800 1v1 matcher. Det du beskriver har jag aldrig varit med om eller sett. Ska man balansera spelet efter extremt osannolika scenarior? Det påverkar ju alla match-ups...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte direkt. Utan efter att ha trade:at arméer ett par gånger så att båda har tappat sina T3/T2 units så kan man därefter bara bygga T1 utan gas.

Vore trevligt om ni ville diskutera det hela istället för att bara dumförklara mig.

Kan vi inte få se några replays då detta uppstår för dig?

Permalänk

Jag kan förstå att detta är ett plågsamt scenario att hamna i men den lika plågsamma sanningen är att det är ditt fel som zerg om du hamnar där. Terran ska vara mer resurseffektiv än zerg medan zerg kan utnyttja resurser snabbare och expandera snabbare osv osv.

Sedan måste jag hålla med om att detta är något som inte händer särskillt ofta och speciellt inte på proffsnivå så det är inget man skall ödsla tid på att försöka balansera!

just my two cents..

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Inte ofta jag brukar reagera, men sånt här trollande är knappt okay.. suck!

Permalänk

Tillräckligt många lings mejar ner allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vinklat och vinklat? Det är ett väldigt realistiskt scenario som händer rätt ofta.
Jag antar att du spelar Terran och kan inte ens tänka dig tanken att det skulle kunna vara ett uns obalanserat?
Ett planetary är ingen unit som tar supply och är knappast med i striderna.

Du bidrar inget till någon vidare diskussion, så du kan sluta trolla i tråden.

Skulle vilja påstå att det är du som trollar, scenariot du beskriver händer aldrig vad jag vet, inte sett ett enda progame där det hänt, om det händer i bronzeligan eller vart du nu lirar så är det bara ett problem med att du måste lära dig spelet.

Utöver det kan inte terran laga ett PF utan gas, så förstår inte vad du menar med att det inte skulle gå o döda.

Permalänk

Mineralerna tar "alltid" slut före gasen om du har full saturation

Permalänk
Medlem

@ TS: LoL, det var det dummaste jag hört på länge...

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Även om jag är benägen att hålla med om detta inte är ett problem så tycker jag inte att 20 pers behöver hoppa in och trycka ner TS. Skriv inte om ni inte har något vettigt att säga.

TS: Jag kommer ihåg en match där Thorzain mötte en Zerg spelare, i en 90min game där all gas var slut, som zergen sedan förlorade pga detta, ska försöka hitta den och posta så vi kan skipa lite klarhet i detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte hur ni gör när ni spelar, men hur fan får ni slut på gasen innan mineralerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hittade en intressant tråd på ett annat ställe, och håller fullständigt med.
På en liten map i 1v1 laddern, när all gas är slutminad så sitter en terran fortfarande med planetary fortresses med armor upgrade som är helt omöjligt att ta ner med 3-3 lings/crackling upgrade.
Detta medans en terran kan snipa hatcheries med 8 marines åt gången och verkligen klämma dit zergen.

Visst, marines dör rätt lätt när man har gas. Tycker det är lite sjukt hur starka 3-3 marines är för 50 mineraler.
Tycker ni det är rättvist att terran ska få en garanterad vinst när gamet har hållt på visst länge?

Hur ofta är ALL gas slutminad i en match då? jag spelade i master säsong 1-3 innan jag tappade intresset för att nöta SC2 och jag var aldrig med om detta i en enda 1v1 jag spelade, även under betastadiet hände detta aldrig. För att du ska mina slut gas i alla baser och dessutom bränna allt du har bankat ska en match ha pågått 1+ timme, vilket aldrig sker. En lång match på pro/semipro level är max 35 minuter normalt sett, så fort minar du inte slut all gas på någon karta. Kan tänka mig att det det kan hända i bronze leauge där båda spelarna turtlar 40 min innan första engagement, men det är inte kring dessa spelare och det eventuella scenario du målar upp som spelet är balanserat.

edit: ska även tillägga att jag följer prolevel SC2, ser alla stora events, alla casts från framförallt Husky och Artosis och jag har aldrig sett en match med all gas slutminad i dessa sammanhang heller, kanske nån gång som jag inte minns nu, men isåfall var det för att någon eller båda spelarna körde helt efterblivna builds på skoj som de aldrig skulle använda sig av i riktigt matchspel.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Och VIPS så försvann han när vi frågade efter Replays

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Och VIPS så försvann han när vi frågade efter Replays

Nej, det är inte direkt högprioritet att mata en hög med troll med replays.
Faktum kvarstår att terran får free wins med sina äckliga 3-3 marines. Även om alla mineraler inte är slut på hela kartan och man ska försöka sig på att ta en ny expand, så är det omöjligt att defenda den med lings om en terran kommer med sin jävla marine deathball.
Tar 100 sek att bygga en hatch på en expand, medans en terran bara kan flyga dit med ett CC och direkt börja mina gas, för att sedan göra ett PF.

Edit, varför kan ni inte bidra till en diskussion, utan istället dumförklara och vara allmänt dryga?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, det är inte direkt högprioritet att mata en hög med troll med replays.
Faktum kvarstår att terran får free wins med sina äckliga 3-3 marines. Även om alla mineraler inte är slut på hela kartan och man ska försöka sig på att ta en ny expand, så är det omöjligt att defenda den med lings om en terran kommer med sin jävla marine deathball.
Tar 100 sek att bygga en hatch på en expand, medans en terran bara kan flyga dit med ett CC och direkt börja mina gas, för att sedan göra ett PF.

Edit, varför kan ni inte bidra till en diskussion, utan istället dumförklara och vara allmänt dryga?

Men hur ska det gå att diskutera när ingen annan än du verkar ha varit med om det?
Men okej, om terran har fullt uppgraderade marines, och du har fullt uppgraderade cracklings plus spine crawlers, så går det att defenda en exp utan några större bekymmer. Spine crawlers är bra försvar mot marines, och du kan ju bygga precis hur många som helst.

Vad är det du vill att vi ska säga? "ooh, ja, det är fruktansvärt obalanserat, jag är med om detta scenariot femton gånger per dag, Blizzard måste balansera det"? Och som andra påpekat förut, att terran kan flyga iväg valfri byggnad till något hörn där du inte kommer åt den är ju vinst oavsett om du tar hans marines eller inte. Är det också ett problem? Nej, det är det inte. Terrans ability att flyga runt sina byggnader är ingenting som avgör matcher, utan det är en käck ability som man kan ha användning för emellanåt.

Permalänk
Medlem

Har terran överlevt en TvZ så länge, har han med marginal förtjänat en vinst