Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

alltså nu vandrar jag in på "retard" zonen men alltså jag förstår inte riktigt, på 7970 så är det ju fläktar som syns, alltså 2 st.. och kortet kommer ju så. så det du menar är alltså att dom kyler inte kortet enough så de vore bra om jag skaffar en till kylare till grafikkortet?

Nej, den kommer kyla grafikkortet. Du kan väl inte tro att de säljer komponenter som kommer dö av sig själva p.g.a värme? Du ska bara köpa 7970, inget annat. Helst ASUS eller XFX. Bara montera det och oroa dig inte för något annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

alltså nu vandrar jag in på "retard" zonen men alltså jag förstår inte riktigt, på 7970 så är det ju fläktar som syns, alltså 2 st.. och kortet kommer ju så. så det du menar är alltså att dom kyler inte kortet enough så de vore bra om jag skaffar en till kylare till grafikkortet?

Neej.. jag menar.. argh.. ok. 7970 kommer som standard med denna kylaren enligt AMDs specifikationer.

Denna kylaren låter som fan, och kyler dåligt. Dock så pumpar den ut mesta av värmen ut ur chassiet.
Så om du ser i bilden att kortet ser ut som den ungefär, undvik då det. Och kolla på nått annat kort.

Alla andra kylare som inte ser ut som bilden ovan. är icke standard kylare, som tillverkarna (Asus, Gigabyte, MSI) själva designat. Och dom kyler som regel mycket bättre än standard kylaren. Och kostar valigtvis samma som kort med standard kylare.
Enda nackdelen med icke-standard-kylare, är att dom har lämnar mer värme i chassiet, som kan värma upp andra komponenter.
Detta är normalt inget problem så länge man har hyfsat bra ventilation i chassiet.

Oki.. nu börjar jag bli sömnig.. dax för säng.. natti..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jaha, ok tack så mkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Jag röstar på 670, klockar extremt bra och är överlag tystare och drar mindre ström än 6970...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Köper du ett kort med kylaren som AMD designat kallas den kylaren refernenskylare. Denna är dålig.

Köper du ett från en annan tillverkare exemplevis sapphire, asus, eller msi får du deras kylare som är bättre än referenskylaren.

edit: såg inte att det fanns två sidor, sorry.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

tack så mkt, nu har ni gett mig lite idéer om vad man kan köpa!

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

alltså nu vandrar jag in på "retard" zonen men alltså jag förstår inte riktigt, på 7970 så är det ju fläktar som syns, alltså 2 st.. och kortet kommer ju så. så det du menar är alltså att dom kyler inte kortet enough så de vore bra om jag skaffar en till kylare till grafikkortet?

Du kan inte ha 'en till' kylare, du kan däremot byta kylare.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

tack så mkt, nu har ni gett mig lite idéer om vad man kan köpa!

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...

detta är bra

Permalänk

Titta in på cdons 15% rea så kan du få det mycket billigare!
Mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |