Samsung 830 basic 128 gb - hjälp med windows installation!

Permalänk
Medlem

Samsung 830 basic 128 gb - hjälp med windows installation!

Hej, som tråden lyder så har jag precis köpt min nya dator där min nya ssd krabbar...

Det är så att jag installerar windows med ett USB(2.0) och när det startar så fint och man klickar på "installera nu" så kommer meddelandet som följer:

En nödvändig drivrutin för cd/dvd-enheten saknas. Om du har drivrutinen på en diskett, cd, dvd eller usb-flash-enhet kan du sätta i den nu.

Obs, om installationsskivan för windows är i cd/dvd-enheten, kan du ta ut den nu utan några problem under det här steget.

Jag har ju inte ens någon cd/dvd ikopllad, dock ligger min externa vid datorn, men datorn har väl inga ögon!?!?

Aförsökt lösa problemet i ett bra tag nu, men kan någon säga vad jag gör för fel? Har alldrig stött på detta problem innan, och ja, google är tydligen inte alltid min vän -.-

Tack på förhand! Extremt tacksam!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Du kan läsa inlägg nr 134, denna lösning fungerar kanske för dig #12733962

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okay, tack för tipset

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ställt om diskkontrollern till ahci så kan den inte kommunicera med en dvd, det brukar gå att köra ide på någon port medans de andra kör ahci, tex på mitt moderkort så är port 1-4 i ett läge och 5-6 ett annat och 7 och e sata ett 3de läge, så gå igenom vilket läge du har på respektive port och se till att dvdn ansluts till ide och ssdn till ahci så borde det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fungerar endå inte som det ska, några mer förslag?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ställt om diskkontrollern till ahci så kan den inte kommunicera med en dvd, det brukar gå att köra ide på någon port medans de andra kör ahci, tex på mitt moderkort så är port 1-4 i ett läge och 5-6 ett annat och 7 och e sata ett 3de läge, så gå igenom vilket läge du har på respektive port och se till att dvdn ansluts till ide och ssdn till ahci så borde det funka.

Problemet är att jag inte har någon dvd/cd-spelare ikopplad...

Eller hur menar du? Ska jag plötsligt inte köra ssdn i ahci? Förndet står i manualen att jag ska göra detta vid installation....

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk

Hade samma problem på en laptop jag installerade windows 7 på för nåt år sen. Vad som hjälpte för mig var att koppla i ett usb-minne med diverse drivrutiner för datorn (nerladdat från internet på en annan dator och upppackat så *.inf filerna är synliga (packa upp exe filer med winrar t.ex.)). Prova först med t.ex. moderkorts drivrutinerna. (windows installationen känner av automatiskt att det finns drivrutiner på usb:t och installerar dem om de passar till datorn)

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calle566:

Problemet är att jag inte har någon dvd/cd-spelare ikopplad...

Eller hur menar du? Ska jag plötsligt inte köra ssdn i ahci? Förndet står i manualen att jag ska göra detta vid installation....

Det var bara en tanke, det kanske funkar om du ser till att nån port är i ide mode, jag har inte råkat ut för felet så jag vet inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag installerade Windows 8 från USB-minne till min Samsung 830 på min stationära dator med AHCI aktiverat så behövdes inga drivrutiner det bara rullade på. Ett Windows 7 problem enbart eller? I så fall är det ju enkelt löst med att köpa Windows 8 uppgraderingen för 280kr och installera det istället så behöver man inte bry sig om några drivrutiner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunmoses:

När jag installerade Windows 8 från USB-minne till min Samsung 830 på min stationära dator med AHCI aktiverat så behövdes inga drivrutiner det bara rullade på. Ett Windows 7 problem enbart eller? I så fall är det ju enkelt löst med att köpa Windows 8 uppgraderingen för 280kr och installera det istället så behöver man inte bry sig om några drivrutiner.

Ahci funkar direkt med win 7 också om det är aktivt vid installlationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Calle566:

Fungerar endå inte som det ska, några mer förslag?

Har haft liknande problem, testade det mesta, men till slut löstes problemet genom att flytta USB-minnet till en annan USB-port.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ahci funkar direkt med win 7 också om det är aktivt vid installlationen.

Jaha men det låter ju som att han försöker installera Windows 7 med AHCI aktivt och att den frågar efter en drivrutin under installationen för att kunna komma åt disken och jag behövde inga drivrutiner under installationen av Windows 8 för att komma åt disken. Har jag missförstått nåt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunmoses:

Jaha men det låter ju som att han försöker installera Windows 7 med AHCI aktivt och att den frågar efter en drivrutin under installationen för att kunna komma åt disken och jag behövde inga drivrutiner under installationen av Windows 8 för att komma åt disken. Har jag missförstått nåt?

Ahci behöver inte drivrutiner, men det kan vara så att diskontrollern inte känns igen av win, så har jag det på en av mina maskiner, endera måste jag peka på drivern vid installation eller så måste man patcha in den i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan det möjligtvis gå genom att formatera disken i en annan dator?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med samma disk, jag stoppade in USB:N i ett 3.0 uttag men sen när jag bytte till en 2.0 port så funkade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ahci behöver inte drivrutiner, men det kan vara så att diskontrollern inte känns igen av win, så har jag det på en av mina maskiner, endera måste jag peka på drivern vid installation eller så måste man patcha in den i win.

Okej jag trodde det va så standardiserat att det skulle funka med alla.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är sata drivrutinen han behöver för moderkortet? Det är sånt man behövde på en del moderkort förr. Gå in på modekortets tillverkares hemsida. Leta fram ditt kort och tanka ner sata drivers / liknande. Sen dra in dem på usb eller nått för att använda och peka till vid installationen. Om du hittar några drivare som det står manual bla bla så är det absolut de du behöver.

Permalänk
Medlem

Ja, har prövat i stort sätt alla råd, några kvar, hör av min strax!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Moderbordet jag har är ett AsRock Extreme4-m...

Det funkar att installera drivarna, men dock inte att hitta den där cd-/dvd-drivaren som skite tydligen klagar om så mycket, jag kommer ju in i installationsmomentet då windows 7 laddat klart, trycker på installera nu och så vill den ha drivrutiner till dvd-läsaren även om ingen är inkopplad, det börjar bli extremt frustrerande nu och jag känner att jag snart behöver ringa support eller liknande...

Har aldrig vart sådana här problem innan... Datorkomponenterna är ihopbyggda sedan i onsdags och jag får ej igång installationen, man måste inte göra något speciellt med ssd'n innan?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig, jag hade helt enkelt ett halvt trasig usb... Felökte usb:t via en annan dator och det kunde inte ens nå usb:t...

Tack för alla svar och ha en riktigt god helg!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

tänkte precis skriva det. vart med om liknande då skivan helt enkelt vart pajj

Permalänk

Ett tips till alla som läser tråden och inte har ett trasigt USBminne:
Jag installerar alltid från USB och varje gång jag ska installera på en av mina datorer så får jag detta problem. Problemet är egentligen att jag mellan gångerna glömmer bort att USB 3.0portarna på mitt moderkort framkallar detta felmeddelande. Så jag skriver detta lika mycket för min egen skull

Så, in short: Installera inte windows från en USB3.0 port om du får detta felmeddelande. Självklart finns det säkert tusen andra saker som gör att drivarna inte hittas men denna är en av dem, och jag har inte ens en cd/dvd -läsare i datorn...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ställt om diskkontrollern till ahci så kan den inte kommunicera med en dvd, det brukar gå att köra ide på någon port medans de andra kör ahci, tex på mitt moderkort så är port 1-4 i ett läge och 5-6 ett annat och 7 och e sata ett 3de läge, så gå igenom vilket läge du har på respektive port och se till att dvdn ansluts till ide och ssdn till ahci så borde det funka.

Det där borde du nog titta en gång till på. Själv kör jag allt på AHCI inkl DVD-spelaren och har inte haft detta problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jalle64:

Det där borde du nog titta en gång till på. Själv kör jag allt på AHCI inkl DVD-spelaren och har inte haft detta problem.

Det är ett ganska vanligt problem iallafall, men kanske inte på alla optiska enheter då, men sök bara på "ahci on dvd" så får du se.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.