Tips på grymt prisvärd "budget-speldator" för under 4k på CDON!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Ser exakt likadant ut på min som jag fick igår.

Gut gut. Har testat den och den fungerar utmärkt så inget att bry sig om, får väl vara ett litet mysterium.

Har för övrigt testat www.windowsupgradeoffer.com och det fungerade fint, fick min rabattnyckel snabbt så jag kunde köpa Windows 8 för 139 kr. Sedan kan man lämna in en ansökan hos Packard Bell med kontonr. etc så återbetalar de den summan, så man får alltså Windows 8 gratis.
Går utmärkt att göra en clean installation trots att det är en "upgrade", bara att göra som det står här: http://www.ghacks.net/2012/10/27/windows-8-upgrade-clean-inst...

Permalänk
Medlem

Har använt min laptop över helgen nu och är överlag väldigt nöjd. Skulle dock vilja göra en clean windows 7 installation, packard bell har ju proppat den med skit..

Hur går jag tillväga för att göra detta? Är det så enkelt som att ladda ner win7 (bränna till cd) och ange cdkeyn som står på klisterlappen under laptopen?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonor:

Hur går jag tillväga för att göra detta? Är det så enkelt som att ladda ner win7 (bränna till cd) och ange cdkeyn som står på klisterlappen under laptopen?

Ja. Det var det första jag gjorde med min bärbara när jag fick hem den. Var ju tvungen dessutom, slängde in en SSD samtidigt då.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ni får W8 gratis. Vare sig ni vill ha det nu eller inte så kan man ju lika gärna passa på, erbjudandet gäller typ bara året ut. Har redan ett par licenser jag fått från Dreamspark, men har man flera datorer så är det bra.

Touchpaden fungerar fint med Metro också, den har multitouch och stöd för allt man kan göra med en pekskärm i princip. Sen är W8 extremt anpassat för bärbart, datorn bootar på runt 2 sekunder. Har visserligen satt i en SSD men även utan så är det enormt snabbt. Är dels det och dels att jag känner att det är lika bra att börja vänja sig vid W8 innan man behöver skaffa det på sina andra datorer som jag uppgraderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Gut gut. Har testat den och den fungerar utmärkt så inget att bry sig om, får väl vara ett litet mysterium.

Har för övrigt testat www.windowsupgradeoffer.com och det fungerade fint, fick min rabattnyckel snabbt så jag kunde köpa Windows 8 för 139 kr. Sedan kan man lämna in en ansökan hos Packard Bell med kontonr. etc så återbetalar de den summan, så man får alltså Windows 8 gratis.
Går utmärkt att göra en clean installation trots att det är en "upgrade", bara att göra som det står här: http://www.ghacks.net/2012/10/27/windows-8-upgrade-clean-inst...

Tack för tipset om en clean installation vid uppdatering, har en hel bunt nycklar redan genom Dreamspark - men om man kan köra en gratis upgrade här är det lika bra.

Förresten, fungerar alla drivrutiner bra vid uppgraderingen? Laptops har ju ibland lite speciella egenskaper (grafik, chipset osv) som brukar behöva specialdrivisar från leverantören.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Tack för tipset om en clean installation vid uppdatering, har en hel bunt nycklar redan genom Dreamspark - men om man kan köra en gratis upgrade här är det lika bra.

Förresten, fungerar alla drivrutiner bra vid uppgraderingen? Laptops har ju ibland lite speciella egenskaper (grafik, chipset osv) som brukar behöva specialdrivisar från leverantören.

Japp, de fungerar bättre faktiskt! Eftersom detta är en dator som har "officiell support" från Packard Bell så har de alla drivrutiner specifikt för W8 också, och de är mycket nyare än W7-drivrutinerna. Det du kan tänka på är att ladda ner Broadcom LAN-drivrutinern för det trådade nätverkskortet för W7 och resten för W8, det är den enda som saknas av någon anledning men fungerar utmärkt i W8 också. Sen går många av drivrutinerna att uppdatera direkt från tillverkaren, till exempel så uppdaterade jag Nvidia-graffet med Nvidia Update. Har inte haft tid att testa än men är nästan hundra procent säker på att man kan plocka updates från Intel med för chipset och det integrerade grafikkortet, har gjort det på många andra laptops med Intel-komponenter.

Permalänk
Medlem

Fungerar toppen med W8 även för mig - bara att köra in alla drivers igen och sen köra på. Skönt att få bort allt bloat som följde med original också.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)