Permalänk
Medlem

Aldrig. När jag bytar ut delarna mot nya dvs

Permalänk
Medlem

Oj, jag måste va världens freak:(
Rengör mitt rum dvs. datorn och skrivbordet 1 gång i veckan, max 1 gång varannan vecka.
Dammfiltret gör jag 1 gång var 3-4 månad

Permalänk
Avstängd

Då jag har katt kanske 4 gånger per år och då är det dammsugaren som gäller

Bak i agget först sen öppnar jag sidan och går lös på cpu kylningen och gpu kylningen chassie fläktar
klart på max 3 min

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Ni i tråden som missade skolan, här kommer en demonstration som iaf jag gjorde i grundskolan (angående att plast inte är ESD-farligt pga att det inte leder ström. Surprise! helt fel). Isolatorer som plast är mycket bra på att hålla laddningar och hoppar gärna över när ett ledande objekt, som ett grafikkort, kommer i närheten.

Jag rengör ungefär en gång om året, men det är pga både vanliga fläktfilter + filtervadd till akvarium. Filtervadden kan svälja enorma mängder damm innan luftflödet försämras nämnvärt och när det är dags byter man bara vadden. Det filtrerar också bättre än medföljande fläktfilter så insidan är i princip kliniskt ren även efter år att användning. Har tre katter för närvarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

dom ggr jag öppnar lådan tar jag mig en titt efter damm,dvs inte så värst ofta

thats all

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Oj.. just ja.

Ungefär så ofta. Tack för påminnelsen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Med ordentliga dammfilter så behövs de väll göras väldigt sällan. Jag ser till att dammfilterna ser OK ut bara

Permalänk

En gång vart sjunde år med dammsugare, Ej att rekommendera.

Permalänk

När jag är i lådan och det ser dammigt ut så var 6:e månad kanske, annars drar jag av filtren med dammsugaren en gång i veckan när det städas i övrigt.

Permalänk
Avstängd

Tycker ärligt det är ett jävla grinande om att inte använda dammsugare
det så bra sug att man inte ens behöver röra sakerna för det ska bli rent och det funkar bra
jag har gjort rent mina datorer på det sättet sen pentium 2 tiden och ingen har dött ESD döden
vist ESD kan skada elektronik men jag tror ändå inte det är någon fara med dammsugare

och när vi ändå är inne på trams så kemisk bensin och annat skit för att göra rent cpu är med överskattat trams då det blir hur rent och fint som helst med en tuss toalett papper

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag brukar blåsa ur datorn med tryckluft när jag märker att mina komponenter är några grader varmare än vanligt vilket blir ungefär var annan eller var tredje månad.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Inaktiv

En fråga angående att man ej ska dammsuga datorer.

Om man har ett metallmunstycke och kopplar ihop det med ESD-armband till chassit. Kommer man att vara säker från ESD då?

Permalänk
Lego Master

Blåser av laptopen nån gång i månaden, torkar av skärmen och försöker bli av med fingeravtryck i samma veva. De stationära tråkburkarna ignorerar jag tills de skriker åt mig. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En gång i månaden gör jag rent dammfiltren och blåser rent inne i burken + putsar tangent bord och skärmar.

Permalänk
Medlem

Dammfilter överallt + övertryck är mitt recept. Rengör filtren 1-2 gånger per månad.

Rengör aldrig inuti, då det inte behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Måste ju vara då det är speciellt för datorer? :S
Första gången jag personligen använde den slangen

just därför som sagt jag vill ha ett chassi med filter :/
Försökte sälja mitt till en kompis men han var tveksam.

Bullshit. Jag har dammsugit mina datorer sen 95 minst 5-6 ggr per år och aldrig haft problem med EDS. Bara man inte har huvudet i röven och tänker på vad man gör är det ganska riskfritt. Man måste ständigt ha jordad kontakt både med dammsugaren och chassit (bar arm på chassit Tex) och inte köra munstycket mot känsliga komponenter.

Man KAN göra bort sig om man inte är försiktig, men risken är löjligt överdriven om man tänker på vad man gör. Jag städar inte datorn så ofta längre eftersom jag har dammfilter. Dom dammsuger jag såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, det gör inget att kylflänsar fylls med damm.

Han kanske vill spara in på fjällvärme-kostnader ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

En fråga angående att man ej ska dammsuga datorer.

Om man har ett metallmunstycke och kopplar ihop det med ESD-armband till chassit. Kommer man att vara säker från ESD då?

Nej, Luften måste joniseras med positiva och negativa partiklar för att inte skada komponenter, armbandet jordar bara slangen men inte luften i slangen.

Permalänk
Medlem

gör det när jag känner för det eller ser att temperaturen börjar bli hög på cpu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Dammfiltret i front rengörs ca 2 gånger i månaden, filtret i chassits botten tar jag ur 3-4 gånger per år då det blir mycket mindre damm där.

En gång per år öppnar jag datorn och blåser rent med tryckluft på burk. Med dammfilter på insugen behöver man ju inte krångla till rengöringen mer än så...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Första gången jag gjorde rent var för nått år sen när jag upptäckte att grafikkortet jag använde då (4870) gick up i 119 grader vid stresstest. Enligt manualen är automatiskt shutdown vid 120 grader ^^

Efter rengöringen var det nede vid normala 75-85 igen.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag öppnar. Ca 3 gånger per år.
Har filter så behöver inte göra det så ofta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

Gör inte inlägg där enda syftet är att reta upp (trolla) andra.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Rengör med dammsugaren vid behov.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless