är grafikkortet för kalt

Permalänk

är grafikkortet för kalt

Hej , jag har nyligen bytt skal till en fractal desingn arc och mitt grafikkort som är en sapphire hd 7870 ghz edition kan gå ner till 18 grader i idel och 40 grader i full power . Det jag undrar är om grafikkortet kan ta skada av för låga grader ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk

nej

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Nej, inte om det inte börjar närma sig negativa grader, kanske ännu kallare än nollan.
Sedan är det troligtvis fel på din temperatursensor, om du inte sitter i ett ~10 grader varmt rum.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Nepp. dom gillar att gåp svalt och kan säga dig att om det går ner till 18C idle så har du riktigt kallt i rummet då du inte kan gå under rums temp med vanligt GPU kylning.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

Vanlig kylning går inte under rumstemperatur så om du inte sitter utomhus är detta omöjligt. Vad använder du för program för att se detta?

Så länge det är över 0 grader är det inte skadligt och inget du behöver oroa dig för i allmänhet heller.

Permalänk

Ursäkta jag råkade skriva fel jag menade 23 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Suck.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Det där är ofta en väldigt het diskussion och jag har för mig att jag någon gång hittade en kommentar som gav en väldigt avancerad förklaring på varför komponenter aldrig kan bli kallare än rumstemperaturen.

Någon nörd kan gärna förklara varför

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Nej.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Falskt! (Det bara känns kallare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Falskt! (Det bara känns kallare)

Nu har jag ju inga fakta, men det verkar sannerligen omöjligt att luften ändrar temperatur av säg en liten fläkt på ett grafikkort. Fläkten flyttar däremot bort den varma luften, men den tar samtidigt den "nya" luften från rummet. Alltså borde inte i luften i rörelse vara kallare än i rummet.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Falskt? (Det bara känns kallare) Källa?

Yes, det bara känns kallare då man har ett isolerande luftlager runt kroppen, men under blåst förs luftlagret bort. Temperaturen är alltså densamma, men det känns betydligt kallare om det blåser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

Hej , jag har nyligen bytt skal till en fractal desingn arc och mitt grafikkort som är en sapphire hd 7870 ghz edition kan gå ner till 18 grader i idel och 40 grader i full power . Det jag undrar är om grafikkortet kan ta skada av för låga grader ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 8 i Idle:P

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Precis!
Och växthuseffekten är en myt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jag har 8 i Idle:P

Nej, det har du inte.
Det du har är en trasig sensor.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nej, det har du inte.

Han nämnde Ingen enhet så det kan mycket väl stämma.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Javisst!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av frizzy10:

Jag har 8 i Idle:P

så länge du har en rumstemperatur på under 8 grader så går det annars så är något fel med någon sensor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Har man 20 grader Kelvin kan man till och med ha ett GTX 480 med 20 grader C i idle!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av thesecret89:

Ursäkta jag råkade skriva fel jag menade 23 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Du har blivit aningen ignorerad. Vet du vad temperaturen i rummet ligger på?
Och tillbaka till frågan: NEJ det är inte farligt. Du skall vara tacksam för att du har så bra kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

så länge du har en rumstemperatur på under 8 grader så går det annars så är något fel med någon sensor.

Enligt msi afterburner har jag 8... Tror inte det är något fel med den, den ökar när jag har fler program uppe.

Och varför skulle man inte kunna ha kallare än rumstemperaturen??

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

För att avgöra denna fråga om luft kan bli kallare än vad det är i omgivningen ..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Enligt msi afterburner har jag 8... Tror inte det är något fel med den, den ökar när jag har fler program uppe.

Och varför skulle man inte kunna ha kallare än rumstemperaturen??

Det är inte rätt iaf.

För att: du överför värme till luften för att kyla grafikkortet, eller hur? Värme(energi) går bara från varm till kall. Är luften varmare än grafikkortet kommer du värma upp grafikkortet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Enligt msi afterburner har jag 8... Tror inte det är något fel med den, den ökar när jag har fler program uppe.

Och varför skulle man inte kunna ha kallare än rumstemperaturen??

Och du tycker det låter troligt? Dom som vatten kyler sin dator kan inte ens får 8 grader idle.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Och du tycker det låter troligt? Dom som vatten kyler sin dator kan inte ens får 8 grader idle.

HAHAHAH facepalm på mig... Kollade på fel monitor.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Och du tycker det låter troligt? Dom som vatten kyler sin dator kan inte ens får 8 grader idle.

Tro det eller ej men termodynamikens lagar gäller även för vattenkylning. Du kan inte kyla någonting under den omgivande temperaturen utan ytterligare processer.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av devhdc:

För att avgöra denna fråga om luft kan bli kallare än vad det är i omgivningen ..

pläpläpl'

Lite för lång film...

Processorernas värmegivare kan inte användas i "vetenskapliga" experiment.
Här måste du också beakta undertrycket som skapas av alla dessa fläktar, vilket inte är fallet om du kör en vanlig setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

Hej , jag har nyligen bytt skal till en fractal desingn arc och mitt grafikkort som är en sapphire hd 7870 ghz edition kan gå ner till 18 grader i idel och 40 grader i full power . Det jag undrar är om grafikkortet kan ta skada av för låga grader ?

Skickades från m.sweclockers.com

För kalt? Se tilll att odla upp lite vattenkrasse om du är orolig.
Nej men skämt åsido så är det lugnt, så länge du inte går ned till några plusgrader och har datorn ute då har du risk för kondens och fukt.
I serverparker så är det oftast mellan 15-20 grader varmt, det är ju bara bra med låga temperaturer!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Lite för lång film...

Processorernas värmegivare kan inte användas i "vetenskapliga" experiment.
Här måste du också beakta undertrycket som skapas av alla dessa fläktar, vilket inte är fallet om du kör en vanlig setup.

Kolla från 10:30 o framåt så kommer du förhoppningsvis att notera ironi

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN