Permalänk
Medlem

Booting problem

Halloj, jag har precis satt ihop en ny dator. När jag ska boota upp den med en Intel 510 128gb så vill den inte gå direkt till Windows. Den säger CPU error fan. Jag har en H100 och båda fläktar snurrar på som de ska. Man måste då gå in i Bios, den hittar disken och man måste säga åt den att boota. Sen måste man göra samma sak igen om man stänger av datorn.

Jag har inte en aning vad som gör att man måste göra alla de stegen. Sen en till lite konstig sak är att man ser Asus boot saken 2 gången. Jag kör med Asus moderkort. Jag vet nte riktigt vad som kan orsaka det heller.

Sen under uppstart låter datorn som en raket, vet inte om den ska göra det men alla de nya grejerna men den gjorde inte så innan. (ALLA fläktar går på högvarv tills den startar)

Lite hjälp här hade uppskattats sjukt mycket :)!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det ska finnas någon inställning i BIOS som ställer in så att du alltid botar med disken.

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem

Du har väl satt pumpen till "power-fan" och förhoppningsvis någon fläkt vid "cpu-fan"? Gör det annars

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk

Har du kopplat 1-pins kontakten till "cpu fan"? Det måste du göra så kortet förstår att en fläkt är inkopplad.
Asus boot kommer upp två gånger, det är inget som är fel, så du behöver inte oroa dig. Du kan även stänga av det inne i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Har du kopplat 1-pins kontakten till "cpu fan"? Det måste du göra så kortet förstår att en fläkt är inkopplad.
Asus boot kommer upp två gånger, det är inget som är fel, så du behöver inte oroa dig. Du kan även stänga av det inne i bios.

Hmm det tror jag att jag har gjort, ska kolla när jag kommer efter skolan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, allt funkar som det ska nu

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync