Stora grafikkortsproblem 7970

Permalänk

Stora grafikkortsproblem 7970

För någon dag sedan så började min dator bete sig väldigt skumt.
Under belastning så blinkar skärmarna svart samtidigt som windowsljudet för att ta bort och sätta dit något igen låter (tänk USB-minne).
Det varierar mellan att komma med någon sekunds mellanrum, till 10 min mellanrum. Jag har testat en mängd olika saker så som att installera om drivrutiner, stänga av nästan alla andra program, testat olika adaptrar och konfigurationer, återställt Windows. Jag har tagit bort min tidigare OC, och även höjt volten något snäpp för att se om det är problemet men utan resultat.
Kör relativt nyinstallerat W7 (en vecka gammalt kanske) och resten av komponenterna syns i sign.
Temperaturer är helt normala.

Hemskt tacksam för hjälp!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

kanske är det fel på skärmen ? vad ligger tempsen på för grafikkortet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

kanske är det fel på skärmen ? vad ligger tempsen på för grafikkortet ?

Låter väl inte riktigt som skärmen, det ljudet kommer aldrig när man pluggar i och ur skärmar..
Kanske blivit glapp i kontakten mellan grafikkortet och datorn? Har du haft höga temps? Hur gammalt är kortet?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Låter väl inte riktigt som skärmen, det ljudet kommer aldrig när man pluggar i och ur skärmar..
Kanske blivit glapp i kontakten mellan grafikkortet och datorn? Har du haft höga temps? Hur gammalt är kortet?

Brukar låta så för mej när jag kopplar in/ur Displayport skärmar

Permalänk
Skrivet av albin98:

kanske är det fel på skärmen ? vad ligger tempsen på för grafikkortet ?

Skrivet av jerseph:

Låter väl inte riktigt som skärmen, det ljudet kommer aldrig när man pluggar i och ur skärmar..
Kanske blivit glapp i kontakten mellan grafikkortet och datorn? Har du haft höga temps? Hur gammalt är kortet?

Eftersom jag har 3 skärmar med Eyefinity, och fenomenet uppträder på alla skärmarna misstänker jag att det inte är skärmarna.
Glapp i vilken kontakt mer specifikt tänker du? PCI-E?
Nej, som jag skrev så är temperaturen normal. Omkring 60 grader i idle (p.g.a. mina tre skärmar. Den sjunker asevärt om jag bara kör en skärm) och omkring 80 grader i load. Kortet köptes i 05/2012.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Nej precis, skärmarna lät det inte som.

Ja, precis, har du testat att ta i och ur grafikkortet? Trycka dit det lite? ibland "hänger" de lite i kontakten och kan glida ur lite då.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av Spartlinz:

Brukar låta så för mej när jag kopplar in/ur Displayport skärmar

Det skulle kunna var något med antingen en adapter eller en displayport på grafikkortet, men jag tycker att jag har testat en mängd olika kombinationer utan ett resultat som tyder på att den ena eller den andra porten eller adaptern är trasig.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Nej precis, skärmarna lät det inte som.

Ja, precis, har du testat att ta i och ur grafikkortet? Trycka dit det lite? ibland "hänger" de lite i kontakten och kan glida ur lite då.

Nej, det har jag inte testat. Men väl värt ett försök. Ska åtgärdas snarast.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Gör det:) ibland är det bara småsaker, annars kanske det är dags att prova kortet i en annan dator och se om det är kortet som är problemet i övrigt? Kan ju ha gått sönder.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Det satt som berget när jag kände på det, men jag tog bort det och satte dit det igen.
Jag kan inte uttala mig om det fungerade eller inte, för de senaste dagarna har jag vart övertygad flera gånger att problemet är löst för att sedan återkomma efter någon timme. Så vi får se helt enkelt! Uppdaterar såklart denna tråd oavsett hur det går.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

Jag har inte upplevt några problem under dagen, trots mycket spelande.
Jag kan inte säga något om hur det kommer se ut inom en snart framtid, och skulle därför uppskatta om moderatorerna lämnade tråden olåst en stund till ifall problemet återkommer.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

Det är inte löst. Det förekommer mycket mer sällen, men det sker fortfarande. :/
Har någon någon mer idé?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

Det är helt hopplöst nu! Kan spela i 10 minuter och sedan "tabbas det" i princip konstant.
Det ser ut så här i MSI-afterburner.

Jag måste lösa det här!
Kom med förslag, allt uppskattas!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

dra upp volten ett snäpp och dra ner core clock för att få extra stabilitet. (håll koll på temps)

vet att nvidias kort har haft kraftiga problem med volten på gpun.

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

dra upp volten ett snäpp och dra ner core clock för att få extra stabilitet. (håll koll på temps)

vet att nvidias kort har haft kraftiga problem med volten på gpun.

Aldrig haft detta problem innan? Jag körde 1100 Core och 6000 i Mem innan med stockvolt. Detta har jag gjort i flera månader utan något problem.
Borde jag inte då klara stockklocks? Jag drog självklart ner klocken när dessa problem började. Har även testat att höja volten, utan resultat tyvärr...

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du ändrat om det funkade innan "utan" problem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad har du ändrat om det funkade innan "utan" problem?

Jag vet inte vad jag ändrade...
Jag slängde i en SSD, och installerade om Windows för ett tag sedan. Det var det senaste jag har gjort. Men det fungerade bra innan och efter den formateringen.
Jag tycker nästan att det blir värre när jag drog upp volten nu medan ett spel var igång...
Jag har även märkt att i dessa dippar på afterburner så går även frekvenserna ner. Men det är ju omöjligt att veta om frekvenseran går ner för att kortet inte belastas, eller om kortet inte belastas för att frekvenserna sjunker.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Det är helt hopplöst nu! Kan spela i 10 minuter och sedan "tabbas det" i princip konstant.
Det ser ut så här i MSI-afterburner.
https://dl.dropbox.com/u/11950562/Untitled.png

Jag måste lösa det här!
Kom med förslag, allt uppskattas!

Sorry för OT, men vad är det för fräck bakgrundsbild du har?

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Sorry för OT, men vad är det för fräck bakgrundsbild du har?

Eyefinitybakgrund, Halo Reach.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Ah, trodde den fanns i 1920x1080. Snygg!

Permalänk
Avstängd

12.11 beta 11?
kör fläkten i högre varv

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tack, men ontopic, vad skulle det kunna vara som orsakar detta?
Jag har testat att ominstallera drivruntiner, hade dessa problem både med 12.9, 12.10 och nu även testat 12.11 Beta 8.
Kan det varar någon annan mjukvara som stör dessa drivsar?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av Flopper:

12.11 beta 11?
kör fläkten i högre varv

Läs inlägget ovan.
Varför ska jag köra på högre varv? Tror du att en GPU-temp på ca 80 grader kan orsaka detta? I min värld är det helt inom rimliga gränser. :/

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av dahlberg1992:

Läs inlägget ovan.
Varför ska jag köra på högre varv? Tror du att en GPU-temp på ca 80 grader kan orsaka detta? I min värld är det helt inom rimliga gränser. :/

Har du kollat om det är problem med dina skärmar än? Glapp i kablar/portar både på grafikkortet och skärmarna. Om det skulle vara glapp mellan Grafikkortet och PCI-E på moderkortet så borde väl alla kurvor i MSI AB slå i botten direkt? Känns som det iallafall. Bara en tanke.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Nya spännande resultat!
Körde igång Furmark, standardinställningar Burn-test med alla tre skärmar aktiva. (I en eyefinitygrupp, men Furmark körs i ett litet fönster)

Det går bra i några minuter, GPU temp på omkring 85 grader. Efter några minuter så börjar problemen som tidigare, blinkande svarta skrämar.

Körde manuellt igång fläkten till 70 % och såg då att temperaturen sjönk ner till omkring 81 grader och problemet upphörde!
Efter en stund så körde jag igång auto på fläkten och temperaturen steg då direkt till omkring tidigare nämnda 86 grader.
Där låg den stabilt i några minuter innan problemen började.

Min teori är nu då alltså att det är någon liten komponent på grafikkortet som blir för varm, och som inte övervakas och vid överhettning ger dessa problem. Låter detta rimligt?

Värt att tillägga är att detta inte uppkommer om jag endast har en skärm aktiv, trots Furmark och Auto på fläkten.
Om jag kör med alla tre skärmarna aktiva, så kommer detta problem igen. Även om det inte är en eyefintygrupp, utan utökade skrivbord.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Har du kollat om det är problem med dina skärmar än? Glapp i kablar/portar både på grafikkortet och skärmarna. Om det skulle vara glapp mellan Grafikkortet och PCI-E på moderkortet så borde väl alla kurvor i MSI AB slå i botten direkt? Känns som det iallafall. Bara en tanke.

Tror du verkligen att det är så efter du har läst inlägget ovan? Skulle det kunna vara något så pass enkelt som glapp?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Skrivet av dahlberg1992:

Tror du verkligen att det är så efter du har läst inlägget ovan? Skulle det kunna vara något så pass enkelt som glapp?

Nej det tror jag väl inte längre då det nu verkar temperatur relaterat istället.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick samma symptom när mitt nätagg höll på att ge upp. Svajig ström fick en usbenhet att tro att den skulle stänga av sig, sedan på, sedan av, osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag fick samma symptom när mitt nätagg höll på att ge upp. Svajig ström fick en usbenhet att tro att den skulle stänga av sig, sedan på, sedan av, osv.

Jag har funderat lite på detta. Mitt nätagg lät lite högre än tidigare, vilket fick mig att fundera. Men när jag gjorde rent agget ifrån damm försvann detta problemet. Men varför skulle detta bara uppträda om man belastar grafikkortet med 3 skärmar aktiva? Grafikkortet borde rimligtvis belastas lika hårt om man kör Furmark med en aktiv skärm...

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Kanske bara helt enkelt att grafikkortet inte orkar att driva 3 skärmar? Ingen aning, tyvärr.