Permalänk
Medlem

Får inte igång min nya skärm

Med risk får att framstå som en komplett idiot.

Var precis iväg och köpte mig en ny bildskärm till min dator. När jag kopplat in den efter alla instruktioner osv så startar den upp. Dock kommer jag inte längre än att min bakgrundsbild visas. Själva skalningen är också konstig; hela skärmytan används inte.. Bilden visas alltså bara i mitten så att säga.
Misstänker att det har någonting med upplösningen att göra

Hoppas att någon här sitter på svaret och kan hjälpa mig.

Permalänk

Är den inkopplad till datorn annars gör den som min och går i viloläge efter startlogan.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

vilken upplösning kör du med?
vilken är den optimala upplösningen för skärmen?
vilken skärm är det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Är den inkopplad till datorn annars gör den som min och går i viloläge efter startlogan.

Ja den är inkopplad med en DVI sladd till grafikkortet. Men det är inte viloläge. Snarare att den fastnar på datorns bakgrundsbild.

Permalänk
Medlem

Har du två (Eller fler) skärmar i samtidigt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmen i både datorn och i väggutaget?

kolla om det finns någon "auto adjust" eller liknande och tryck på den.

ser du din skrivbords bakgrundsbild så kan du ända upplösningen genoma att vänster klicka och sedan egenskaper och sedan fliken längst till höger om du har Windows xp, och vänster klicka och sedan klicka på skärmupplösning på Windows vista eller windows 7.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vilken upplösning kör du med?
vilken är den optimala upplösningen för skärmen?
vilken skärm är det?

1920x1080 är den optimala står det i nvidias kontrollpanen. Har nu ändrat till 1152x864, vilket har lett till att bilden upptar hela skärmens yta. Dock kan jag inte se några ikoner eller andra tecken på liv..

Skärmen heter Benq XL2420T

Permalänk
Medlem

om du har flera skärmar kan du testa "dra ett fönster" ut genom den ena skärmen åt vänster elelr höger sida.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har du två (Eller fler) skärmar i samtidigt?

Jag har min tv ansluten till daotrn med hjälp av en hdmi sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

om du har flera skärmar kan du testa "dra ett fönster" ut genom den ena skärmen åt vänster elelr höger sida.

kompis! det där funkade ju! nu kom webbläsaren in i skärmen! tack som fan

Permalänk
Medlem

1. Prövat <AUTO-Adjust> redan?

2. Eller stäng av alla ingångar förutom DVI'n o se om det hjälper? (På skärmen's panel)

3. Bytt uppdateringsfrekvens?

4. Inga kablar glappar? EV. pröva byta kabel?

5. Använder du någon slags adapter? (t.ex DVI/VGA?)

EDIT: Såg att det löste sig

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne123:

Var precis iväg och köpte mig en ny bildskärm till min dator. När jag kopplat in den efter alla instruktioner osv så startar den upp. Dock kommer jag inte längre än att min bakgrundsbild visas. Själva skalningen är också konstig; hela skärmytan används inte.. Bilden visas alltså bara i mitten så att säga.
Misstänker att det har någonting med upplösningen att göra

Jag chansar på drivrutiner som gått åt skogen eller dålig kombo av skärm/grafikkort. Min gamla BenQ skärm krävde drivrutiner för att fungera optimalt, jag visste inte detta men noterade att Windows Update laddade ner programvara som gjorde livet lättare. Din skärm kan också vara inkompatibel med grafikkortet (hoppas du inte kopplade den direkt till moderkortet förresten...)

Den BenQ skärm jag har nu är cirka 4år gammal, så kass att den flaskar och flimmrar med mitt GTX 670. Köper aldrig mer BenQ...

Permalänk
Medlem

tack får svar allihop! är nästan i hamn nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne123:

kompis! det där funkade ju! nu kom webbläsaren in i skärmen! tack som fan

Skalningen kan du göra via over/undescan i din kontrollpanel för grafikkortet.
Autoadjust via skärmen går endast på analoga signaler.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.