Driva Raspberry Pi från USB-hubb som är inkopplad i Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Driva Raspberry Pi från USB-hubb som är inkopplad i Raspberry Pi

Som rubriken lyder undrar jag om det rent generellt sett fungerar. Jag har alltså tänkt koppla in hubbens USB-hane i RPi och sedan RPi:s strömförsörjningskabel i hubben (hubben har extern strömförsörjning). Detta för att jag har tänkt bygga in allt i en liten låda och vill ha en strömsladd ut och lite mer kräm i USB-portarna så att man kan koppla in lite fler tillbehör, hårddiskar t.ex.

Otydlig bild:

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Är ingen expert men känns som att det borde funka då sladden till din Pi endast sköter ström borde det inte bli någon konflikt av data och strömmen kommer från en extern källa.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Tycker också att det bör fungera.
Ingen risk för någon mysko form av kortslutning då?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Ligger där ström ut från usb-portarna om du bara har strömmen till hubben kopplad ? Såfall borde detta fungerar.
Jag hade i alla fall kört en separat strömförsörjning till RBPI och till hubben.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Det beror på om pi:n ger ut usbström även när den är avstängd. Gör den inte det så får den ingen ström att starta loopen, så då går det inte.

Nej vänta, tänkte efter lite, och det borde funka hur som

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Det beror på om pi:n ger ut usbström även när den är avstängd. Gör den inte det så får den ingen ström att starta loopen, så då går det inte.

Nej vänta, tänkte efter lite, och det borde funka hur som

Det där kan variera. Vissa/många hubbar kräver signal/ström på "huvudkontakten" innan den ens levererar ström på de andra portarna. Vissa kräver det inte och levererar ström så länge strömadaptern är inkopplad i väggen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Det ända hindret jag kan se är om USB hubben inte ger ut ström från sina portar innan den har en signal i sin inport. Ingen aning hur usb hubbar brukar sköta det men känns inte som det kravet borde finnas?

Permalänk
Medlem

Om du är snabb kan du dra ut strömsladden från väggen och strömmen går runt runt runt... Perpetuum mobile GO!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Nu går jag lite OT här, ber om ursäkt. Vart har du beställt din Raspberry? Lyckades inte hitta någon information på deras hemsida.

Mvh,

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Det ända hindret jag kan se är om USB hubben inte ger ut ström från sina portar innan den har en signal i sin inport. Ingen aning hur usb hubbar brukar sköta det men känns inte som det kravet borde finnas?

Det är tyvärr vanligare än man kan tro, åtminstone på hubbar med många portar. Många som bara vill ha en hubb som laddstation för mobiler etc har fått erfara detta. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av koksvinne:

Nu går jag lite OT här, ber om ursäkt. Vart har du beställt din Raspberry? Lyckades inte hitta någon information på deras hemsida.

Mvh,

De använder sig av två återförsäljare, RS components och Premium Farnell (element 14). Dock måste man registrera sitt intresse först, sen hamnar man i kö då efterfrågan är så pass hög.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Någon vet om denna lösning fungerar??

Behöver lite mer USB anslutningar men vill ha så lite drömanslutningar som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

De använder sig av två återförsäljare, RS components och Premium Farnell (element 14). Dock måste man registrera sitt intresse först, sen hamnar man i kö då efterfrågan är så pass hög.

Farnell går fort, RS är extremt tröga, många månadersen jag beställde där och först nu skickades den, dock 512MB ram versionen som plåster på såren för all väntan.
Har köpt 3x från Farnell innan detta då jag tröttnade på väntan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.