WD-HDD extremt seg efter uppgradering till Windows 8

Permalänk
Medlem

WD-HDD extremt seg efter uppgradering till Windows 8

Min Western Digital Caviar Green 2TB har blivit extremt seg efter jag uppgraderat från Windows 7 till Windows 8, och jag vet inte riktigt var jag ska börja med för att kunna åtgärda problemet. Det tar t ex 15-20 sekunder att öppna en mapp med relativt lite innehåll.

Jag uppgraderade Win 8 en gång, och hade problemet att inga Appar kom åt Internet. Dock hade jag inga andra problem, och hårddisken fungerade till synes som den skulle. Jag gjorde en refresh för att få bukt med problemet men det pajade hela Win-installationen.

Då lade jag in Win 8 rent, varpå jag fick problemet med att hårddisken var extremt seg.

Jag testade då att lägga in Win 7 igen för att åter göra en uppgradering därifrån. I Win 7 märkte jag inget problem med hårddisken men efter uppgraderingen till Win 8 är problemet tillbaka.

Vore tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Edit: Verkade ju inte finnas firmware att uppdatera.

Den ska ju vara kompatibel med Windows 8.

Har du installerat alla drivrutiner, kanske någon kontroller som kör någon generic drivare?

Permalänk
Medlem

Ja, har installerat alla drivrutiner som jag hade när det fungerade första gången, samt testat att ladda om dem från nätet. Kan inte se att någon kontroller kör någon generic driver heller.

Permalänk
Medlem

Jag kan för övrigt förtydliga med att en äldre hårddisk (SATA eller SATA 2, minns inte), som jag satte i för att överföra en massa gammalt grejs, fungerar klockrent, precis som SSD:n som är systemdisken.

Permalänk

Kör du med drivrutiner nedladdade via Enhetshanteraren eller via tillverkaren av moderkortet? Må hända att om du kör med drivrutiner som kommer från en ostabil källa, vilken av dessa det nu är. Är det från tillverkaren du laddat hem från så kanske det vore bättre att köra med drivisar som Enhetshanteraren själv kan installera via Microsoft - i många fall är dessa stabilare.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag kör från tillverkaren av moderkortet, (Asus i detta fallet). Allt är värt att testa i det här stadiet antar jag, men hårddisken var sådan redan innan jag installerat några nya drivar och första gången fungerade den ju med drivarna som var kvar från Win 7.

Kan det hända något dylikt av att man påverkar den lilla 100MB-partition som finns på disken? Jag höll på att kolla sent i natt och då jag var trött kom jag precis på mig när jag var nära att formatera den istället för SSD:n (ögat letade bara efter en disk med tre siffrors storlek). Det var andra gången jag formatterade om i installationsprogrammet så det finns ju en teoretisk risk att jag faktiskt gjorde felet första gången, även om jag inte tror att det hänt. Det känns dock som jag måste kolla alla tänkbara scenarion då jag inte kunnat hitta någon lösning någonstans ännu.

Permalänk

Jag antar att det bästa du kan göra är att försöka göra installationen så ren som möjligt och undvika drivisar från tillverkaren. Glöm inte att det kan fixa sig med en del uppdateringar från MS också, dyker de inte upp i programuppdateringen (som frivilliga uppdareingar) så gör det via Enhetshanteraren genom att trycka på uppdatera drivrutin för SATA-styrenheterna. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Asså, moderkortstillverkarens drivrutiner brukar oftast vara up-to-date någon vecka efter lanseringen. Därefter skiter dom i att uppdatera, så då gäller att hitta de senatse från kretstillverkarna, Intel, AMD, Realtek, Marvell etc... - and what have u?

Sen e ju Win8 hyfsat färskt å det kan innebära att man ännu inte åtgärdat buggar eller ens anpassat drivare ännu. Historien har lärt oss att ett nytt Win KAN blir bättre först efter SP1.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar men tyvärr har ingenting fungerat och jag har fått återgå till Windows 7 (där hårddisken har full funktionalitet). Jag får fortsätta klia mig i huvudet över att hårddisken verkade fungera i första installationen men inte i någon av de fyra följande.

Hoppet som återstår är väl att WD eller MS ska återkomma med en lösning.

Permalänk
Medlem

Den sortens längre "frysningar" som var hela tiden i Win 8 har nu kommit även i Win 7, fast här fungerar den fint överlag och får frysningarna med längre mellanrum (märks när man t ex lyssnar på musik eller ser på film, där saker plötsligt börjar loopa ett tag), så jag antar att disken inte mår helt bra överlag. Får kontakta återförsäljaren och se vad som sägs.

Permalänk

Prova att köra lite SMART-tester på hårddisken, så det inte är något faktiskt fel på just den?
Kan ju vara att win8 är känsligare än win7 på den punkten, att det är nån felkontroll som inte funkar etc?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Håller på med tester för tillfället. WD's mjukvara stödjer inte Win 8 så jag kunde inte testa med det medan jag hade de tidigare problemen men nu fanns det ju anledning att testa i Win 7.