Mass Effect 4 drivs av spelmotorn Frostbite

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Står ju i artikeln att det inte är en fortsättning på 3an utan en helt ny story.

Men den utspelar sig fortfarande i samma universum, så den måste ändå rimligen ta höjd för det som hänt i de förra spelen, även om storyn annars är helt fristående.

... och om den ska utspela sig efter händelserna i Mass Effect 3, så blir det ganska rörigt, om de inte tar sig en hel del friheter med vad som hände i slutet av trean.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Aja då gick det åt helvete med den spelserien

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

EA äger Bioware och därför äger dom rättigheterna till Mass effect serien, så ja dom har nog sitt att säga inom utvecklingen.

EA äger inte lite företag. Ganska synd då några va dom bästa spelen har de sämsta "ägarna" någonsin

Permalänk
Medlem

Min fråga är hur de ska hitta ett hot större än Reapers? Det måste utspela sig årtusenden fram i tiden för att få den där episka känslan av lore, en prequel skulle bara kännas fattigt.

Min röst faller på 10000 år fram i tiden!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men den utspelar sig fortfarande i samma universum, så den måste ändå rimligen ta höjd för det som hänt i de förra spelen, även om storyn annars är helt fristående.

... och om den ska utspela sig efter händelserna i Mass Effect 3, så blir det ganska rörigt, om de inte tar sig en hel del friheter med vad som hände i slutet av trean.

Skulle inte förvåna mig med tanke på hur katastrofalt slutet i trean var.

Permalänk

låt den döda ligga.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så förstår jag inte allt hat mot 3:an. Tyckte det var bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Din åsikt delas ju uppenbarligen inte med miljoner andra människor.

I mitt tycke var både ME och ME fantastiska spel, och ME3 var också fantastiskt bra ända fram till slutet (skulle dock hålla ME2 som den bästa, eftersom den hade en bra balans mellan action/RPG)

Du kan ju tycka hur du vill, men ME-serien var allt annat än mediokert, enligt de flesta (och i de "flesta" så ingår spelare, kritiker, recesenter, olika speltidningar, etc)

hela Grejen med Mass Effect var att spelet skulle ha olika slut som skulle påverkas av valen man hade gjort tidigare i de andra spelen. När de inte kan upfylla det som de har lovat i 5 år så kan spel serien inte klassas som något annat än misslyckande eller mediokert, anledningen för att det inte blir misslyckat är för att spelet Funkar i Mass effect 2.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man kan ju undra hur de ska bygga vidare från det röriga slutet i trean...
Får de till någon vettig startpunkt och en bra story, och en bra balans mellan rpg och action så kan det ju bli intressant.
... men det kan också bli taffligt urvattnat skräp. Den som lever får se!

De skulle ju göra en ny story skrevs det i artikeln. Hade vart intressant att få uppleva ancient cykeln. Dock om de ska samman-väva de 2 trilogierna (Gör de en bra 4'a så kommer nog 2 uppföljare) så vet man ju vad som kommer hända då. Frågan är om de över huvud taget kommer att relatera de 2 spelserierna eller om de gör en egentolkad historia inspirerat från den första trilogin.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

"Det är inte bara motorn som förnyas, även spelmekaniken och handlingen förändras. Bioware nämner dessutom att de använder en modifierad version av Frostbite med förändringar implementerade av utvecklarna bakom Dragon Age 3."
Bara jag som ser detta som att de nu gör en mer eller mindre full 3rd person shooter, som säkert är en prequel alternativt utspelar sig samtidigt som 1-3an, fast man är typ ledare för en elite squad av soldater som smiskar skurkar medans Shepard räddar galaxen?
Känns som att EA vill mjölka vad de kan från IPt och släppa en halvtaskig produkt som de kan käna lite på. Hoppas jag har fel, men det känns tveksamt.

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Min fråga är hur de ska hitta ett hot större än Reapers? Det måste utspela sig årtusenden fram i tiden för att få den där episka känslan av lore, en prequel skulle bara kännas fattigt.

Min röst faller på 10000 år fram i tiden!

Jo, fast jag tror mer på en prequel. Tycker inte hotet behöver vara större än reapers, jag e trött på att alltid spela som hjälten som räddar världen x)

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Maximum cashcow delux. 3:an var skit och alla som tror att 4:an kommer vara bättre måste vara Bioware fanboys eller gilla dåligt gjorda spel med skit slut.

Hade dom skrotat shepard arcet och gjort nått nytt hade det kanske vart intressant.

plus att alla missade att 3:an var officelt slutet på serien, och titta nu kommer 4:an inte ens ett år efter dom sa det.

Plus efter det astronomiska misstaget som kallas dragon age 2 hoppas jag att ingen vettig person köper DA3 när det väl blir ut skitet.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Komemr bli kul. Gillade dragonage serien grymt mycket kört igenom 1an 1ans exp och 2an ett antal gånger! precis köpt på mig mass effect 2 för att se ifall dessa är bra med (har inte kört något mass effekt innan) så kommer bli mycket intressant med detta!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Komemr bli kul. Gillade dragonage serien grymt mycket kört igenom 1an 1ans exp och 2an ett antal gånger! precis köpt på mig mass effect 2 för att se ifall dessa är bra med (har inte kört något mass effekt innan) så kommer bli mycket intressant med detta!

ME 1&2 är dom ända bra imo.

3:an bjöd inte på något annat än taskiga endings. (om du inte köpte bättre eller väntade tills EA släppte dom gratis)

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dussan89:

Maximum cashcow delux. 3:an var skit och alla som tror att 4:an kommer vara bättre måste vara Bioware fanboys eller gilla dåligt gjorda spel med skit slut.

Hade dom skrotat shepard arcet och gjort nått nytt hade det kanske vart intressant.

plus att alla missade att 3:an var officelt slutet på serien, och titta nu kommer 4:an inte ens ett år efter dom sa det.

Plus efter det astronomiska misstaget som kallas dragon age 2 hoppas jag att ingen vettig person köper DA3 när det väl blir ut skitet.

3:an var grymt bra ända fram tills slutet, skulle jag säga. Däremot sjunk det riktigt rejält när man väl kom till den sista kvarten.

Sen tror även jag att 4:an kommer bli bättre, inte för att jag är varken en fanboy eller någon som gillar taskiga slut.

Det de väl sagt är att 3:an var slutet på historian kring Shepard, de påpekade flera gånger att det kommer komma fler spel i samma universum. Så länge 4:an inte är en direkt uppföljare till 3:an, med Shepard i huvudrollen, så håller de ju sitt ord.

Även Dragon Age 2 tycker jag var ett bra spel, dock inte om man jämför med ettan. Jämför man det med många andra RPGs som släppts de senare åren är det däremot ett riktigt bra spel, så jag kommer antagligen förhandsboka 3:an så fort jag kan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Troligen kommer detta börja med att man vaknar från ett mardröm (hela 3an) som orsakades av dåliga svampar..
Inte för att jag klagar på 3an men piss slut var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Håller med om att ettan och tvåan i Mass Effect serien var bäst. Jag tycker trean var helt okej också och låter inte ett konstigt slut förstöra hela spelupplevelsen som i mina ögon var bra.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

3:an var grymt bra ända fram tills slutet, skulle jag säga. Däremot sjunk det riktigt rejält när man väl kom till den sista kvarten.

Sen tror även jag att 4:an kommer bli bättre, inte för att jag är varken en fanboy eller någon som gillar taskiga slut.

Det de väl sagt är att 3:an var slutet på historian kring Shepard, de påpekade flera gånger att det kommer komma fler spel i samma universum. Så länge 4:an inte är en direkt uppföljare till 3:an, med Shepard i huvudrollen, så håller de ju sitt ord.

Även Dragon Age 2 tycker jag var ett bra spel, dock inte om man jämför med ettan. Jämför man det med många andra RPGs som släppts de senare åren är det däremot ett riktigt bra spel, så jag kommer antagligen förhandsboka 3:an så fort jag kan.

Min gissning är att ME4 kommer vara endast run&gun och sänka RPG värdet i serien, och VARFÖR inte byta namn. Hade totalt struntat i att klanka ner på det om dom hade haft nått annat namn än den där 4:an, bara för dom skrotar shepard betyder det inte att det INTE kommer vara samma.

Dragon age 2 förstörde även hela serien för mig då det bara var en mapp och något av det sämsta manus jag någonsin sätt, och det nya combaten var interssant men mycket överdriven, samt även här så var slutet bara skräp.

det har gått så långt att jag inte ens köper bioware produkter längre för jag bara blev för besviken att ens hoppas för förändring. (Bioshock 1&2, dragon age 1&2 samt ME 1&2 inhandlade tiden innan ME 3 / dragon age 2 kom.)

men om du vill spela tomma spel utan stora maps och bra handlingar där allt handlar om combat så varsågod.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hmm, detta är nog bra.
Nu är jag ingen expert på spelmotorer, men Frostbyte 2 har några löjligt snygga spel.

Permalänk

Kommer bli gryyyyymt svårt för BioWare att skapa en ny historia som lever upp till den förra när man så hårt associerar Mass Effect med Shepard och alla karaktärer omkring honom. Älskar dynamiken så hoppas de inte förändrar den alltför mycket. Ser fram emot att lira fyran även om slutet på trean var en grym besvikelse.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dussan89:

Min gissning är att ME4 kommer vara endast run&gun och sänka RPG värdet i serien, och VARFÖR inte byta namn. Hade totalt struntat i att klanka ner på det om dom hade haft nått annat namn än den där 4:an, bara för dom skrotar shepard betyder det inte att det INTE kommer vara samma.

Varför skulle de byta namn på spelet bara för att huvudpersonen ändras..?

Skrivet av Dussan89:

men om du vill spela tomma spel utan stora maps och bra handlingar där allt handlar om combat så varsågod.

Fast, det är inte tomma spel.
Utan stora maps beror väl på vad man menar med stora... Jag tycker storleken på dem som fanns var alldeles lagom stora.
Jag tycker även handlingen var mycket bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför skulle de byta namn på spelet bara för att huvudpersonen ändras..?

Fast, det är inte tomma spel.
Utan stora maps beror väl på vad man menar med stora... Jag tycker storleken på dem som fanns var alldeles lagom stora.
Jag tycker även handlingen var mycket bra.

Spelade du Dragon age 1 ?

Byte av titel är en fördel så inte var enda spelare som inte läst på tror att shepard kommer vara i det sen klaga när han inte är.

Plus att det ser bättre ut när EA lovade att ME3 var den sista i den serien.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

ME3 var ganska halvdant även innan slutet. Att de snodde det rakt av från Deus Ex ca. 2000 utan sammanhang och passade på att slänga in varenda gör-ej för historieberättande de kunde hjälpte ju dock inte. Resten av spelet hade sina bra stunder, men de hängde samman med en så skör tråd att det inte blev mycket mer än några ögonblick av intresse mellan allt springande och skjutande och letande efter sidouppdrag som sedan löstes på exakt samma, ointressanta sätt.

ME1 var bra, om inte enormt nyskapande. ME2 var okej. Bättre på några vis, sämre på andra, men godkänt i alla fall. ME3 är på gränsen att jag ångrar att jag provade. Om trenden fortsätter tror jag inte ens jag skulle slösa bandbredd på att ladda hem ME4 "gratis". Så är redan fallet med Dragon Age 2.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dussan89:

Spelade du Dragon age 1 ?

Byte av titel är en fördel så inte var enda spelare som inte läst på tror att shepard kommer vara i det sen klaga när han inte är.

Plus att det ser bättre ut när EA lovade att ME3 var den sista i den serien.

Ja, jag spelade dragon age 1.

Ser ingen mening med att byta namn, faktiskt. Utspelar det sig i samma universum bör man snarare inte byta titel, så att man inte går för långt bort från vad det egentligen handlar om.

ME:3 är det sista i den serien, med Shepard som huvudroll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

ME:3 är det sista i den serien, med Shepard som huvudroll.

Det är lite som att säga, Nu slutar vi sända denna serien på TV, sen dagen efter fortsätta sända samma serie med en utbytt skådis

kan nästan svära på att vi till och med kommer se vissa karaktärer från 3:an.

Om du gillade Dragon age 1 så skulle du förstått varför jag inte gillade 2:an's map layout med att du bara var i en ända stad 99% av spelet.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Mass Effect 4, Frostbite motorn.
Kommer flyta riktigt dåligt, ha en hel del bloom, ha blå colorgrading (för det är ju Krig!) och nästan kolsvarta skuggor och överexponerade vitor.
Sedan får vi väl slutet i form av DLC.

Det kommer kallas "Optimerat" och "Det Snyggaste Spelet" av Sweclockers och diverse Recensenter.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

mediokert spel får en okej uppföljare som får en uppföljare som suger. Mass effect Förtjänar inte all hyllning den får, efter att ha totalt förstört sig själv genom att inte leverera ett slut med många möjliga slut Som andra mindre hyllade spel Vampire masquerade bloodlines etc så antog flera att ett mmo var runt hörnet för att försvara spelets slut. nu vet vi att det bara varför ett nytt mediokert spel så som Dragon age 2. Bioware har inte gört mig på humör att spela deras spel sedan Dargon age.

kan folk slut ge EA/bioware pengar, inget bra har kommit ut därifrån sedan Dragon age.

Jag tycker Mass Effect 2 nog är det bästa spel jag spelat.
ME3 är bättre än ME2 på vissa punkter, dock inte som helhet, hur slutet valdes att berättas är ett av problemen, dock inte det största.

DA2 tycker jag var fantastiskt. Underbara karaktärer, inte en helt rak dramaturgi osv.

Vilka spel tycker du är jämförbara men bättre som kommit dom senaste 5 åren?
Jag vill verkligen spela fler spel av den här typen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Om du gillade Dragon age 1 så skulle du förstått varför jag inte gillade 2:an's map layout med att du bara var i en ända stad 99% av spelet.

Jag gillade verkligen Dragon Age 1, men jag tycker Dragon Age 2 är ett bättre och intressantare spel.
Men dom är väldigt olika, jag kan förstår hur man gillar det ena och inte det andra.
Själv älskar jag båda två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker Mass Effect 2 nog är det bästa spel jag spelat.
ME3 är bättre än ME2 på vissa punkter, dock inte som helhet, hur slutet valdes att berättas är ett av problemen, dock inte det största.

DA2 tycker jag var fantastiskt. Underbara karaktärer, inte en helt rak dramaturgi osv.

Vilka spel tycker du är jämförbara men bättre som kommit dom senaste 5 åren?
Jag vill verkligen spela fler spel av den här typen!

Animationerna i ME3 är ju sjuka!

Ser ut som alla har riktigt tajta blöjor på sig när de går/"springer".

Notera även alla 2D karaktärer man ser i t.ex. klubben osv

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dussan89:

Det är lite som att säga, Nu slutar vi sända denna serien på TV, sen dagen efter fortsätta sända samma serie med en utbytt skådis

kan nästan svära på att vi till och med kommer se vissa karaktärer från 3:an.

Om du gillade Dragon age 1 så skulle du förstått varför jag inte gillade 2:an's map layout med att du bara var i en ända stad 99% av spelet.

Nej... Hade Bioware bara ändrat röstskådis så hade jag hållt med dig, men jag tror ändringen blir lite större än så.

Sen hoppas jag verkligen vi får se karaktärer från ettan, tvåan och trean, det hade varit väldigt mysigt.

DA:1 och DA:2 var två olika spel, självklart har de olika layouts på kartorna. Ja, det fanns vissa brister, men de vägdes upp av det positiva som fanns.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.