Datorn fick sig en knuff, blåskärm och nu ingen bild

Permalänk
Medlem

Datorn fick sig en knuff, blåskärm och nu ingen bild

God kväll.

Jo det gick vilt till nu i helgen och datorn fick sig en smäll genom en spark eller dylikt så att den vobblade till. Fick blåskärm direkt, efter en omstart fungerade det ett tag fram tills jag var inne i ett spel, efter några timmar så frös det till och datorn startande om, väl inne i Windows så dök något felmeddelande om grafikkortsdrivrutiner upp, men att allt var bra nu. Efter några timmar så frös datorn igen och nu blinkar bara dioden till skärmen och jag får ingen bild. Har hänt att jag fått bild och kommit fram till Windows men så fryser sig allt igen.

Troligtvis så är det ju grafikkortet som fått sig en kyss (hade öppen chassisida när olyckan inträffade, dock oklart om själva "sparken" inträffade inuti datorn). Jag har provat att plocka ut och in grafikkortet för att försökra mig så att inget sitter löst eller nåt sånt dock utan framgång (förvisso så kom jag fram till Windows-loggan efteråt men så frös sig allt igen och nu är det likadant). Har även provat att byta och fiffla med olika bildutgångar men problemet står självklart vid.

Några tips/idéer? Är inte allt för kunnig nu dars. Ursäktar för eventuella slarvfel och dylikt i texten, skriver från luren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter som att kylaren till cpu eller gpu har tappat kontakt, är det några större doningar till kylare du använder?

Permalänk
Avstängd

Du får kolla att alla kablar sitter som dom ska. Montera om ram, cpu och allt. Fungerar inte det får du börja att strippa ner så mkt det går men inte mer en vad som går att starta datorn på. Sedan byta del för del tills du hittar felet. Så skulle jag gort

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte hittar nått som flyttat på sig eller lossnat så är det troligen så att hårddisken är skadad och behöver bytas ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte hittar nått som flyttat på sig eller lossnat så är det troligen så att hårddisken är skadad och behöver bytas ut.

Om han nu inte har en SSD vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Om han nu inte har en SSD vill säga.

Han kan ju lika gärna ha operativet på magnetband baserat på infon han har gett

Permalänk
Medlem

När du letar efter om något sitter dåligt så räcker det INTE att bara titta och känna. Du måste även ta loss. Passa då på att även kolla efter skador, fel, böjda pinnar mm innan du sätter tillbaka ordentligt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

När du letar efter om något sitter dåligt så räcker det INTE att bara titta och känna. Du måste även ta loss. Passa då på att även kolla efter skador, fel, böjda pinnar mm innan du sätter tillbaka ordentligt.

En spontan tanke är att kanske PCI-e kontakten fått sig en törn och glappar. Det borde ju kunna uteslutas om det finns ytterliggare en plats och samma fel finns kvar om grafikkortet körs på den platsen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Skriver från datorn igen då den gick igång nu i morse, får se hur länge den håller sig vid liv. Verkar som att den går igång (igång går den ju alltid och låter normalt) om man låter den stå ett tag. Notera att jag ju använt datorn flertal timmar utan problem med tunga program, sen helt plötsligt så startar den om sig efter blåskärm oavsett om jag kör tunga program eller ej. Spontant känns det som att grafikkortet strular med tanke på att det oftast händer inne i spel, att Windows nämnde något med grafikkortsdrivrutiner och att datorn går igång och låter bra men att dioden till skärmen blinkar som att skärmen inte får någon kontakt med datorn (dock säger inte skärmen till om "check your cables" eller dylikt, så den har ju nån kontakt iallafall). Har inte hunnit uppfatta vad för felkod som uppvisas då skärmen blir svart efter datorn dumpat minnet och "startar om" vilket går väldigt snabbt,.

Skrivet av mattias90:

Låter som att kylaren till cpu eller gpu har tappat kontakt, är det några större doningar till kylare du använder?

Kylarna verkar fungera normalt. Misstänkte att det var något sådant men enligt Speedfan så är temperaturerna okej trots tunga spel. Jag har Antec Kühler H2O 620 vattenkylning till CPU:n och originalkylare till mitt Sapphire HD6950.

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte hittar nått som flyttat på sig eller lossnat så är det troligen så att hårddisken är skadad och behöver bytas ut.

Jag har ingen SSD-hårddisk men tvivlar på att det är hårddisken som strular. Vad får dig att tro det?

Skrivet av panpo98:

När du letar efter om något sitter dåligt så räcker det INTE att bara titta och känna. Du måste även ta loss. Passa då på att även kolla efter skador, fel, böjda pinnar mm innan du sätter tillbaka ordentligt.

Jag har tagit loss grafikkortet, försökt se om den fått några skador med okunnig som jag är så är det svårt att se något som inte är som det ska.

Skrivet av Mattsingen:

En spontan tanke är att kanske PCI-e kontakten fått sig en törn och glappar. Det borde ju kunna uteslutas om det finns ytterliggare en plats och samma fel finns kvar om grafikkortet körs på den platsen.

Detta tänkte jag givetvis inte på när jag plockade ut och in det, när datorn låser sig igen så prövar jag att byta plats. Känns som ett bra tips!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeeq:

Jag har ingen SSD-hårddisk men tvivlar på att det är hårddisken som strular. Vad får dig att tro det?

Konstig fråga. Därför att mekaniska 3,5"-diskar i princip inte tål några smällar alls under drift utan stor risk för huvudkrasch?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeeq:

Jag har ingen SSD-hårddisk men tvivlar på att det är hårddisken som strular. Vad får dig att tro det?

Därför att det är otroligt lätt att skada en disk om man utsätter den för yttre våld i fel riktnnig när den är i drift, läshuvudena ligger oerhört nära skivorna och flyter på en luftkudde, armarna som håller dem är fjädrande och hela funktionen bygger på att luftkudden finns där, om man gör nån yttre påverkan så är det stor risk att man får huvudena att slå i magnetplattan eller bottna i "vridled" så de kanske flyttar sig pga att man böjer något, det är små saker det handlar om, varför tror du att man måste ha ett renrum för att öppna en disk?

Tänk på storleken på ledarna hos en cpu, intel skjuter upp övergången till 14 nanometer enligt "dagens artikel" men läshuvudena i en hårddisk hade varit närmast terrängående om de haft så stora mått att röra sig med
Själva magnetskiktet som man läser av är ungefär lika tjockt som den teknik som Intel skjuter upp, det är alltså enormt små mått det handlar om inuti en hårddisk.
Jag tror inte att någonting annat mekaniskt som finns som konsumentprodukt ens är i närheten av mekanismerna som finns i en HDD.

Och om du läser ett tag på forumet så märker du att det kommer upp trådar om folk som slagit/tappat sina diskar och de gått sönder.
Jag vet inte om det är så i det här fallet, men om datorn fått en smäll utan att disken har varit parkerad så är hdd krach definitivt en sak som kan hända, om man inte hittar nått mer uppenbart mekaniskt problem som lätt syns så bör man alltså kolla diskarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack för ett utförligt svar. Jag är medveten om mekanismen i en hårddisk och hur känsliga de kan vara. Disken sitter såpass skyddad gentemot de andra komponenterna och den kan inte ha utsatts för något annat än just vobblet vilket självklart kan innebära skada. Frågan var dock mer riktat mot om det finns några symptom jag har rabblat upp som kan relateras till en defekt hårddisk? Jag har t.ex inte märkt några konstiga ljud och datorn går precis som vanligt även om jag gör något väldigt hårddiskkrävande.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vet man inte alltid, disken är däremot nått man bör kolla på om man inte hittar mer uppenbara saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att grafikdritvrutinerna krashar kan du utesluta ur felsökningen. Det är ett vanligt problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kolla sata kablar, låter ganska otroligt att den ska gå sönder av en knuff. Även om det är en mekanisk disk det är tal om.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC