kan inte installera 12.10 efter ominstallation

Permalänk
Medlem

kan inte installera 12.10 efter ominstallation

hej där alla sweclockers ute i kylan har ett problem med att ominstallera ubuntu 12.10 har ingen cd läsare just nu i datorn och försöker därför installera om via usb. När ja testa att skapa ett bootbart usb via min laptop med programmet "skapa uppstarts disk" men när jag sen försöker installera på min desktop så får jag upp en terminal med texten boot : . när jag testade med att skapa usb:et i windows med hjälp av Universal USB Installer så får jag boot men den hänger sig under installation när jag ska lägga till mitt nätverk.
nån som har nåt bra förslag på hur jag kan få igång det ?
Mvh albin specs ser ni i sign

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har ju testat med universal usb installer men det funkar inte för mig :/

Permalänk
Skrivet av albin98:

hej där alla sweclockers ute i kylan har ett problem med att ominstallera ubuntu 12.10 har ingen cd läsare just nu i datorn och försöker därför installera om via usb. När ja testa att skapa ett bootbart usb via min laptop med programmet "skapa uppstarts disk" men när jag sen försöker installera på min desktop så får jag upp en terminal med texten boot : . när jag testade med att skapa usb:et i windows med hjälp av Universal USB Installer så får jag boot men den hänger sig under installation när jag ska lägga till mitt nätverk.
nån som har nåt bra förslag på hur jag kan få igång det ?
Mvh albin specs ser ni i sign

Går inte det att hoppa över? typ se om du kommer vidare? och hur hänger den sig/hur länge har du väntat?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Har du kollat checksumman på iso-filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Går inte det att hoppa över? typ se om du kommer vidare? och hur hänger den sig/hur länge har du väntat?

den hänger sig vilket som när jag har kommit till det steget :/ där i mot kan det göra nån skillnad om man använder amd64 på iso:n ? har använt den som laddas ner när man väljer download iso i universal usb installer ska testa med amd 64 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Har du kollat checksumman på iso-filen?

hur menar du ?

Permalänk
Skrivet av albin98:

den hänger sig vilket som när jag har kommit till det steget :/ där i mot kan det göra nån skillnad om man använder amd64 på iso:n ? har använt den som laddas ner när man väljer download iso i universal usb installer ska testa med amd 64 nu

Hm okej ah gör det! skriv gärna om det funkar/inte funkar också! btw kör du 32/64bit? å det har funkar med 12.10 innan på denna dator?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Checksumma är ett sätt att se om de nedladdade filer är korrekta eller inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Checksum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Hm okej ah gör det! skriv gärna om det funkar/inte funkar också! btw kör du 32/64bit? å det har funkar med 12.10 innan på denna dator?

det är 64 ja men ska har haft det på min wd blue innan men vill ha det på min seagate nu btw bootsplaschen funkar väll över 2 olika hårddiskar väll ?

Permalänk
Medlem

har nu fått igång det så att det funkar. laddade ner ubuntu -desktop-amd64.iso istället och laddade ner universal usb installer 1.9.1.5. så nu funkar allt :)bootsplaschen funkade även över 2 hårddiskar

Permalänk
Medlem

Bootsplashen funkade även över 2 hårddiskar??? Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Bootsplashen funkade även över 2 hårddiskar??? Vad menar du?

har innan haft både windows och ubuntu på samma hårddisk. nu la jag ubuntu på en annan hårddisk visst inte om grub bootsplachen skulle funka på så sätt