Arduino lyssna seriellt på en USB GPS.

Permalänk
Medlem

Arduino lyssna seriellt på en USB GPS.

Tjenare!
Sitter här med min Arduino och försöker lista ut om det kommer att gå att använda den tillsammans med en Gps-mottagare (som ursprungligen är till usb interface).
Gps-mottagaren är en "NL-622EUSB" , någon som vet hur det fungerar med gps-mottagare som har usb? Så fort som jag matar den med ström så kommer den att spotta ut gps data över seriellt? Eller kommer den att vilja ta emot massor av data först?
Och pratar usb gps-mottagare seriellt med ASCII?

Tack i förhand!

Permalänk
Testpilot

Arduino klarar inte av att vara USB host av sig själv så du kan tyvärr inte koppla ihop de rakt av. GPS-enheten fungerar troligtvis så att den skapar en virtuell serieport till din PC och skickar sen data via den, kommunikationen sker alltså "överst" (i själva kabeln) via USB även om det längre ner är seriell data.

Det enklaste är att skaffa en GPS-mottagare som är seriell, den här seriella GPS-mottagaren har jag själv och den funkar väldigt enkelt med Arduino: http://dx.com/p/em-411-gps-engine-board-module-with-sirf-star...

Alternativet är att fixa en USB host shield till Arduino men det känns som en väldig krånglig väg att gå då du måste skicka seriell data över USB istället för att skicka direkt, det krävs alltså att du fixar någon form av drivrutin som körs på Arduinon.

Du kan eventuellt ta bort plåten på din GPS-mottagare och se om det kanske finns seriell data att komma åt på kretskortet innan en eventuell serie-USB-konverterare, det kräver ju dock att du kanske har rätt så bra koll på vad du gör

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Vet att man kan hitta mycket matnyttig information på http://www.element14.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts