Behöver hjälp med trasiga WD och Samsung.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med trasiga WD och Samsung.

Hej
Jag har två gamla hårddiskar med viktiga data på som inte snurrar.
De satt i en dator, vars nätagg pajade.

1) Western Digital, Caviar, Black, 1 Tb, Model: WD1002FAEX-00Z3A0
2) Samsung, Spinpoint, 1 Tb, Model: HD103UJ

*** Marknaden ska användas för all handel enligt §9 i reglerna ***

Jag tänkte försöka byta styrkort och se om man kan få dem att snurra.

Har någon några bra tips eller finns det någon som själv är duktig på att få igång trasiga diskar?

Jag bor i Uppsala.
Mvh Magnus

Brott mot §9 i reglerna
Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen borde hela tråden låsas pga brott mot §9 i reglerna men jag låter det vara efter redigering. All form av sökande efter delar ska ske via Marknaden. Tips och hjälp om vad som krävs för byte går däremot bra.

Till er andra, vars inlägg jag tvingades radera, Anmäl inlägg ni tycker bryter mot reglerna. Att kommentera det i tråden bryter mot §5 i reglerna. Tack!

***

Du måste ha ett kontrollerkort som är exakt samma, vilket kan innebära innebär ner till samma dag av tillverkning. Ska du leta hjälp måste du ange precis alla siffror som finns på disken om firmware, tillverkningsdag mm mm. Annars riskerar du att köpa oanvändbara saker. Har du otur kan motorn eller servona till huvudena också brunnit, så nytt kort är ingen garanti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Jag har en exakt likadan Samsung-HDD som TS men det är ju en briljant hårddisk så jag tror knappast att någon skulle vilja skänka en sådan frivilligt =/
Du får nog pallra dig iväg till "Köpes" om du ska få tag på en 1TB-HDD.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det ska visst också gå att kunna byta diskarna i hårddisken, men detta är ett väldigt svårt uppdrag att göra utan rätt verktyg, då de är lätta att repa och du inte får skada läsarhuvudet. själv inte gjort det men skulle vara intressant att testa på o:

Permalänk
Medlem

http://www.aurora.se/

Duktiga dataräddare som kan nog till väldigt stor chans återskapa din förlorade data. Till självklart en ganska hög kostnad.
Men du får det ju på en ny hårddisk och förhoppningsvis är datan värd de pengarna.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Sista tillsägelsen innan trådlåsning. johej, du verkar inte riktigt greppa vad jag sagt till om. Inget som helst köpsnack i tråden! Enbart tips och råd om vad som krävs. Inte ska jag behöva ångra att jag inte låste direkt, eller?

*Köphänvisnings-inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro