Funderar på att köpa spel laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annoying Giant:

Okej, kollade upp hur man byter RAM, kollade också upp om i7 modellen ( Just den där modellen Bushkalle nämnde ) och nu har jag förstått allt det där med flaskningen. Men jag undrar fortfarande om man behöver mer än 8GB RAM eller om det räcker till att spela tunga spel.

Först och främst, lyssna inte på de som säger att gaminglaptops inte är något att ha. Man får det man betalar för och i ditt fall kommer du inte ångra dig. Om man inte har datorn på täcket eller något annat mjukt så samlas nästan inget damm så då överhettar den inte heller. Sen är det jättelätt på clevos laptops att öppna upp undersidan och göra rent från damm.

För det andra så ska du lyssna på de som säger att ta i7:an. En processor är svårt att uppgradera senare medans med ram öppnar du bara upp undersidan och klickar i dem. 8 gb räcker gott och väl.

Nu har jag inte kollat dina speccs men ett 7970m eller 680m är det bästa du kan få och klarar bf3 på högsta inställningar. Du kommer inte bli besviken

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Först och främst, lyssna inte på de som säger att gaminglaptops inte är något att ha. Man får det man betalar för och i ditt fall kommer du inte ångra dig. Om man inte har datorn på täcket eller något annat mjukt så samlas nästan inget damm så då överhettar den inte heller. Sen är det jättelätt på clevos laptops att öppna upp undersidan och göra rent från damm.

För det andra så ska du lyssna på de som säger att ta i7:an. En processor är svårt att uppgradera senare medans med ram öppnar du bara upp undersidan och klickar i dem. 8 gb räcker gott och väl.

Nu har jag inte kollat dina speccs men ett 7970m eller 680m är det bästa du kan få och klarar bf3 på högsta inställningar. Du kommer inte bli besviken

Äntligen, någon som inte är så negativ! Tack för alla de små råden.

Permalänk

Skit i vad de säger att du inte kan lira på laptop, jag har alltid kört stationärt och har aldrig viljat haft en laptop då jag spelar mycket, dock var jag tvungen att skaffa mig en laptop då vi flyttar till mindre.

Köpte från PC-konsulten. gick klockrent med beställning och leverans. laptopen funkar skit bra. kör för tillfället BF3 på Ultra förutom shadows på och kantujämning för jag tycker inte det är skönt att spela med det på.
ligger på stadigt över 60 fps.
Funkar helt enkelt klockrent och kan rekommendera PC-konsulten.
Kännt på datorer som MSI osv, men imo så tycker jag de känns mycket billigare och plastigare än den jag har.

Ha det!

Permalänk
Medlem

sugen på en pckonsult med, men läser man angående chassit (P370EM) som webhallen config,pc konsult,deviltech mfl använder så ska tydligen fläktarna vara ett par snäpp värre i ljudnivå än t.ex asus burkarna.

Himla synd att man inte känner till någon i trakten som har en så man får höra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Ska du spara på nåt så är det ram och hårddisk vilket är skitgrejjer att byta när man vill uppgradera laptopen. Tro inte att du kommer tjäna på att snåla in på andra komponenter för det kommer bara bita dig i arslet senare om du inte framtidssäkrar din burk. Skärm, processor och graffekort ska kosta mycket pengar på en gaminglaptop. Kolla Schenker computers dom brukar ha mer valmöjligheter och bättre priser än Deviltech. Att behöva kylpasta på en ny laptop låter väldigt seriöst kolla hellre en bra kylplatta vilka inte kostar många kronor. Installera tex PC wizard redan från början och lär dig din burks temperaturer så du vet när det är dags att göra något åt tempen. En bra växlingsbar grafik är viktigt då det sänker temp, ljudnivå och förlänger livet på burken (här är nvidia bättre än amd) Personligen har jag svårt för amd när det kommer till laptops just pga tempratur, ljudnivå och catalyst (som är skrivet av en 3 åring) men det är som sagt en smaksak. 3D skärmar är grymma när man kör i 2D men kostar. Och till alla er som råder att man ska använda pengarna till att köpa stationärt: Up yours och välkommen in i 2010 talet. Att ha en traktor brevid sig på golvet när man ska slakta lite är ungefär lika fränt som att lyssna på E-type. Så välkommen ut ur 90 talet och fatta att vi alla som har laptops för att gamea ser ner på er med stationärt för att ni är fattiga och inte har råd med vettiga mobila lösningar...

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

"ser ner på er med stationärt för att ni är fattiga och inte har råd med vettiga mobila lösningar..."

herregud,vad ska man säga?
blivit hög på koffein i monster dryckerna?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

En sak till som är viktig att tänka på: Var sitter optiska enheten usb kontakterna och strömkabeln. Vissa tillverkare lär sig aldrig och man får en strömkabel där man ska ha musen (tex Asus och HP) annars är det rätt roligt när släden hoppar fram i ett kritiskt ögonblick för att man råkat komma åt ejectknappen. Clevo är bra på detta dock och har alltid haft strömkabeln bakåt...

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av Anorexianervosa:

Ska du spara på nåt så är det ram och hårddisk vilket är skitgrejjer att byta när man vill uppgradera laptopen. Tro inte att du kommer tjäna på att snåla in på andra komponenter för det kommer bara bita dig i arslet senare om du inte framtidssäkrar din burk. Skärm, processor och graffekort ska kosta mycket pengar på en gaminglaptop. Kolla Schenker computers dom brukar ha mer valmöjligheter och bättre priser än Deviltech. Att behöva kylpasta på en ny laptop låter väldigt seriöst kolla hellre en bra kylplatta vilka inte kostar många kronor. Installera tex PC wizard redan från början och lär dig din burks temperaturer så du vet när det är dags att göra något åt tempen. En bra växlingsbar grafik är viktigt då det sänker temp, ljudnivå och förlänger livet på burken (här är nvidia bättre än amd) Personligen har jag svårt för amd när det kommer till laptops just pga tempratur, ljudnivå och catalyst (som är skrivet av en 3 åring) men det är som sagt en smaksak. 3D skärmar är grymma när man kör i 2D men kostar. Och till alla er som råder att man ska använda pengarna till att köpa stationärt: Up yours och välkommen in i 2010 talet. Att ha en traktor brevid sig på golvet när man ska slakta lite är ungefär lika fränt som att lyssna på E-type. Så välkommen ut ur 90 talet och fatta att vi alla som har laptops för att gamea ser ner på er med stationärt för att ni är fattiga och inte har råd med vettiga mobila lösningar...

Vet inte varför du är så nosig och väldigt aggresiv. Men, jag ska inte beställa från Mysn.de eller Deviltech.

Permalänk
Skrivet av Anorexianervosa:

Ska du spara på nåt så är det ram och hårddisk vilket är skitgrejjer att byta när man vill uppgradera laptopen. Tro inte att du kommer tjäna på att snåla in på andra komponenter för det kommer bara bita dig i arslet senare om du inte framtidssäkrar din burk. Skärm, processor och graffekort ska kosta mycket pengar på en gaminglaptop. Kolla Schenker computers dom brukar ha mer valmöjligheter och bättre priser än Deviltech. Att behöva kylpasta på en ny laptop låter väldigt seriöst kolla hellre en bra kylplatta vilka inte kostar många kronor. Installera tex PC wizard redan från början och lär dig din burks temperaturer så du vet när det är dags att göra något åt tempen. En bra växlingsbar grafik är viktigt då det sänker temp, ljudnivå och förlänger livet på burken (här är nvidia bättre än amd) Personligen har jag svårt för amd när det kommer till laptops just pga tempratur, ljudnivå och catalyst (som är skrivet av en 3 åring) men det är som sagt en smaksak. 3D skärmar är grymma när man kör i 2D men kostar. Och till alla er som råder att man ska använda pengarna till att köpa stationärt: Up yours och välkommen in i 2010 talet. Att ha en traktor brevid sig på golvet när man ska slakta lite är ungefär lika fränt som att lyssna på E-type. Så välkommen ut ur 90 talet och fatta att vi alla som har laptops för att gamea ser ner på er med stationärt för att ni är fattiga och inte har råd med vettiga mobila lösningar...

Tat lugnt och andas, sen använder du enter tangenten nån gång tack.

Det ser ut att vara skrivet av en ??? Resten har jag fetmarkerat i din text.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Japp uttaget sitter bak, alltså inte på sidorna på min clevo, enda tråkiga är väll att mic och ljudingångarna sitter på höger sida vilket innebär att sladdarna ligger vid musmatten, dock inget som stör mig. men förstår inte varför de har satt ingångarna där
Datorn är helt tyst, men drar man på något spel så höjjs de naturligtvis och ljudet märker man av om man inte har musik eller något på.
Kan rekommendera om man köper från PC konsulten lägga till arctic kylpastan för 200 kronor, ganska lite pengar om man ska köpa en laptop och du får bättre kylning helt klart.

Permalänk
Medlem

100kr för artic pastan faktiskt.

Faktiskt inte tänkt på det dära med portarna, men nu när du säger det, så på min dell t.ex två usb ovanpå varandra, så jag kan inte ha voyager usb minne och något samtidigt

Men hur "illa" är fläktarna?
För dom texter jag läst, så ger i princip alla ris på det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Asus är outstanding när det kommer till fläktar men det tror jag har mer att göra med designen av burken (stora utblås bakåt).
Dock får man en burk som ser ut som nåt en 30 åring boendes i sin morsas källare skulle tycka va grymt.
Clevo är varken bra el dåliga och hp är sämst.
Som sagt en kylplatta är ett måste då man avlastar laptopens fläktar ganska rejält och en bra växlingsbar grafik hjälper också till.
Installera programvara för att hålla koll på temp och arbetsbelastning så lär man sig när datorn "mår bra el dåligt".
Ett väldigt riskfyllt ingrepp som funkar är att hålla dammsugarn mot gallren och "suga av" fläktarna. OBS att detta innebär en risk för datorn. Men gamla burkar som man kanske inte är så rädd om längre brukar bli avsevärt mycket tystare och svalare efter ett sådant ingrepp.
Clevo är ju barebones så det borde nog inte vara jättesvårt för den kunnige att byta fläktar när dom börjar föra oväsen.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Notebookguru

Har själv köpt en laptop från dem för ca 3 år sen... eller när det nu än var 280gtx var hett. Grymt nöjd med datorn i sig. Vem bryr sig om fläktljud? Har alltid på mig hörlurar och har tv:n på. Alltså det stör mig inte alls. Dessutom är det inte så värst farligt.
Det bästa med clevo laptops är att de är så simpla att skruva i sönder har bytt hdd och minneskort på den innan. Dags för mig att köpa ny men jag väntar tills nästa generation grafikkort.

Permalänk

Nu verkar det som att Notebook Guru tog ner i7 3610, och har nu ingen koll på vilken processor jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annoying Giant:

Nu verkar det som att Notebook Guru tog ner i7 3610, och har nu ingen koll på vilken processor jag ska ha.

varför ville du ha just den CPUn?

finns steget högre - Intel Core i7-3612QM?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

varför ville du ha just den CPUn?

finns steget högre - Intel Core i7-3612QM?

Flera personer har sagt att den skulle räcka bra åt 7970.

Permalänk
Medlem

mkay, men välj den som är närmast den då?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

När kommer nästa generations grafikkort? Jag funderar också på att köpa en ny laptop, och är väldigt nära på att beställa en från pc-konsulten, men om en ny generation kommer ut väldigt snart kan de va värt att vänta. Däremot om det är om 1 år så skiter jag i det och köper en laptop

Permalänk
Medlem

ny generation är svårt att gissa, men MX korten som är snäppet vassare bör dyka upp snart tycker jag.
Då finns 680mx i listan.

men sen är frågan när återförsäljarna har dom i listan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

mkay, men välj den som är närmast den då?

Det är dumt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annoying Giant:

Det är dumt att göra.

pga?

Ta den värsta då?
Ta den billigaste då?
Ta den som passar din plånbok?

haha =P
om inte exakt den som ville ha finns, varför då inte ta den som är snäppet lite bättre i specc då?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

pga?

Ta den värsta då?
Ta den billigaste då?
Ta den som passar din plånbok?

haha =P
om inte exakt den som ville ha finns, varför då inte ta den som är snäppet lite bättre i specc då?

För att du har inte tillagt någon sort av information av i7 3612. Du har heller inte tillagt om det är samma CPU fast med bättra specs och att det undviker
flaskning med 7970M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annoying Giant:

För att du har inte tillagt någon sort av information av i7 3612. Du har heller inte tillagt om det är samma CPU fast med bättra specs och att det undviker
flaskning med 7970M.

Kolla här då efter en med bättre bench och gå efter plånboken: http://www.cpubenchmark.net/laptop.html

EDIT: Kollade notebook guru, plocka storm IV 17,3" , med i7 3840QM och 7970m , 13550kr exkl frakt (enligt swedbanks valuta), inte farligt alls..hmm kliar i fingrarna

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Kolla här då efter en med bättre bench och gå efter plånboken: http://www.cpubenchmark.net/laptop.html

EDIT: Kollade notebook guru, plocka storm IV 17,3" , med i7 3840QM och 7970m , 13550kr exkl frakt (enligt swedbanks valuta), inte farligt alls..hmm kliar i fingrarna

Nja, jag tänkte på en 17 tummare i början. Men sedan insåg jag att jag pallar inte klunka runt på en laptop som väger nästan 1 KG mer.

Permalänk
Medlem

det var mer åt mig själv

EDIT: testade en 15" fire IV nu med 7970 och samma cpu, 750gb 7200 rpm disk , bara 13171 kr exkl frakt.
fortfarande bra pris..hmm kliar åter igen i fingrarna...suck

Kollar man länken med cpu siffrorna, så den du ville ha ger:
Intel Core i7-3610QM @ 2.30GHz
7,573

Mot

Intel Core i7-3840QM @ 2.80GHz
9,267

Fler siffror: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

det var mer åt mig själv

EDIT: testade en 15" fire IV nu med 7970 och samma cpu, 750gb 7200 rpm disk , bara 13171 kr exkl frakt.
fortfarande bra pris..hmm kliar åter igen i fingrarna...suck

Kollar man länken med cpu siffrorna, så den du ville ha ger:
Intel Core i7-3610QM @ 2.30GHz
7,573

Mot

Intel Core i7-3840QM @ 2.80GHz
9,267

Fler siffror: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Jag tror att jag satsar på Fire IV.

Permalänk
Medlem

Har själv en Clevo W150WRM, visserligen inte samma modell som TS tittat på men fortfarande en Clevo.

Köpte min på PC-Konsulten för ca 10,7k då i Juni, den har väl gått ner ca 1000Kr sedan dess.

Appropå överhettning så har jag absolut inga problem med det i min dator och kör då en i7a 3610QM i denna burk. Den är inte speciellt kall i Idle men den blir inte alls mycket varmare i Load heller (Pga hur fläkten fungerar). Fläkten kan låta väldigt högt när den kör på för fullt, men i vanligt spelande har jag inte märkt nån högre ljudvolym utan bara märkt att fläkten kör på fullvarv i Benchmarks. Min CPU toppade strax under 70 Grader i Load och grafikkortet nåt liknande (Dock har min modell 650M, men vad jag vet har även min datormodell sämre kylning.) Den känns även inte sådär överdrivet varm att ha i knät eller dylikt när man spelar, så det är inga problem heller.

Finns det att köpa till applicering av annan kylpasta så gör det, helt klart värda som ~100 spänn det kostar. Artic MX4 ska vara bäst av vad jag har läst.

Clevo laptopsen är större än vad dom ser ut på bild oftast, iallafall den uppfattning jag fick. Dom är väldigt lätta att skruva i för underhåll och byte av t.ex. Hårddiskar och RAM minne. På min modell skruvar du bara loss två skruvar och lyfter av ett stort lock sedan har du tillgång till nästan hela moderkortet.

Min modell iallafall känns rätt plastig men trots det känns det som att det är bra kvalitet då den inte flexar nånting, osv.

Skärmen är riktigt bra och då har jag den med 60% NTSC, sen finns det en med 95% också som är ännu mycket bättre (Flesta laptops har ca 40-45%).

Dom innbygda högtalarna är däremot inge vidare och om dom sitter under datorn som dom gör på min kan du förbereda dig på att ladda med ett par hörlurar eller externa högtalare direkt om du vill ha nån ljudkänsla när du spelar.

Sen kan jag råda att kolla här och se vad fler folk som äger datorn kan skriva http://forum.notebookreview.com/sager-clevo-reviews-owners-lo... - Leta bara upp **Official Clevo... tråden för den modell du tänkt köpa och läs igenom

Sen appropå hårddisk kan du ju alltid beställa datorn utan hårddisk och beställa dom på Inet med Sweclockers fri frakt så sparar du några kronor

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Rekommenderar stationär dator. 50% bättre prestanda minst, och inte lika högljudd.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk

Jag har nu byggt ihop en burk som jag hoppas kan klara av tungt spelande m.m

Processor:
Intel Core i7-3612QM 2,1-3,1 GHz 6 MB Level3 Cache
Memory:
8 GB DDR3 1600 MHz Kingston (2x4)
Screen:
15,6 Zoll FullHD LED TFT 1920x1080 Pix NonGlare (matt)
Graphics Card:
AMD Radeon HD 7970M with 2048 MB GDDR5 RAM
Webcam:
2.0 MegaPixel
Chassis:
Brand new NonBranded
Optical Drive:
8x Multi DVD Burner
Software for optical drive:
without
Quick Start SSD mSATA:
without
Hard Drive:
1000 GB Toshiba 5400 rpm
2. Festplatte im Wechsel mit optischem Laufwerk:
without
RAID Configuration:
RAID 0 Performance (min. two of the same hdd)
Wireless LAN:
Ultimate-N 6300 Intel
Additional Battery:
without
Additional Power Supply:
without
Carry Case:
without
Keyboard:
Schweden / SWE
Operating System:
Windows 7 Home Premium 64 Bit (english)
Installation:
please install the operating system completely
Zero Dead Pixel Guarantee:
Zero Dead Pixel guarantee for 6 Month
Warranty:
24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Det hela landar på: 13247,20

Säg gärna till om ni kan ge råd.

Permalänk
Skrivet av Lucce11:

Rekommenderar stationär dator. 50% bättre prestanda minst, och inte lika högljudd.

Du fattar visst inte att jag ska skaffa laptop?