Massivt Input lag Raspberry Pi

Permalänk

Massivt Input lag Raspberry Pi

Hejsan Sweclockare!

Jag har idag satt upp min Raspberry Pi.
När jag nu ska vara på internet så går det knappt att skriva, då tangentbordet laggar efter något enormt. Lagget är inte regelbundet, utan det blir som att först skrivs en bokstav, sen fryser det, och sen kommer alla bokstäver.

Musen laggar också något enormt, då jag på skrivbordet har svårt att navigera eftersom musen uppdateras cirka 3 ggr/sekund.

Värt att nämna är att när jag skriver här på Sweclockers så laggar det ingenting.
Jag kör senaste versionen av Raspbian "Wheezy".

Tack på förhand!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Vila i frid

Det är väl reklam som käkar cpu. Inaktivera java, javascript och eventuellt flash. Du kör väl NoScript och/eller någon annan form av adblock?

Permalänk
Medlem

Har du mus/tangentbord kopplade direkt i USB-portarna? Kan vara så att de drar mer kräm en raspberryn orkar leverera. Vet att jag sett ett par poster på deras forum där folk blivit rekommenderade att använda en USB-hubb med extern strömförsörjning. Kan självklart inte hitta någon av dem nu bara för det.

- EDIT -
Hittade det på deras wiki istället däremot: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#R-Pi_does_not_respond_...

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av '[vEX:

;12756378']Har du mus/tangentbord kopplade direkt i USB-portarna? Kan vara så att de drar mer kräm en raspberryn orkar leverera. Vet att jag sett ett par poster på deras forum där folk blivit rekommenderade att använda en USB-hubb med extern strömförsörjning. Kan självklart inte hitta någon av dem nu bara för det.

- EDIT -
Hittade det på deras wiki istället däremot: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#R-Pi_does_not_respond_...

Jag har allt kopplat till en extern USB-Hubb.
Testade att byta mus, från en Steelseries Sensei till något gammalt skit. Nu fungerar den som den ska iaf.
Nu är det dock ett nytt problem: Tangentbordet registrerar inte alla knapptryckningar, utan bara denna text har tagit 3 ggr så lång tid som normalt att skriva.

Sedan: Vad är adblockers? Har inga ads vad jag vet.
Har inte heller installerat java eller något annat program över huvud taget.

Tack på förhand

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Sedan: Vad är adblockers? Har inga ads vad jag vet.

Tack på förhand

Du menar att du inte ser några komplettreklamer, reklamer för Vertex SSD's etc etc etc etc när du är inne på sweclockers? Det är i alla fall ads.. och en adblocker tar bort dem.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Det är definitivt för att dina usb devices drar för mkt ström, man måste typ ha ett "snålt" tangentbord inkopplad.
Tror dom säger max 100mA per port.

Jag körde först ett microsoft tangetbord som drog typ 500mA med upplysta knappar osv, hade exakt samma problem som dig
sen bytte jag till ett simpelt mac alu tangentbord då funka det perfekt.

Edit:
Påverkar ju mycket också vilken mängd ström du matar in, microusb kablarna kan vara starkare lr svagare, man får läsa lite på vilka kablar som ger mer.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Jag har en ny fråga ang. min laggande Raspberry Pi.

Kan det vara så att det laggar för att mitt SD-kort är för dåligt? För det är bara ett SD-kort, inte SDHC.
Ganska gammalt är det också.

Tack på förhand!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hej !hadde samma problem , körde ett gammalt sd kort köpte ett SDHC sedan flöt det på bra, men om du har en extern hub, koppla in en extra strömförsörjning , om det går vill säga //Goerana

Skrivet av Slaktardej:

Jag har en ny fråga ang. min laggande Raspberry Pi.

Kan det vara så att det laggar för att mitt SD-kort är för dåligt? För det är bara ett SD-kort, inte SDHC.
Ganska gammalt är det också.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av goerana:

Hej !hadde samma problem , körde ett gammalt sd kort köpte ett SDHC sedan flöt det på bra, men om du har en extern hub, koppla in en extra strömförsörjning , om det går vill säga //Goerana

Tack! Ska köpa ett sdhc kort imorgon, uppdaterar när jag bytt till det!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Tack! Ska köpa ett sdhc kort imorgon, uppdaterar när jag bytt till det!

And he is gone...

Permalänk
Skrivet av matte54:

Edit:
Påverkar ju mycket också vilken mängd ström du matar in, microusb kablarna kan vara starkare lr svagare, man får läsa lite på vilka kablar som ger mer.

Förklara gärna ditt resonemang här.

Jag resonerar såhär: en kabel ger inte ström.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

And he is gone...

Men ojojoj ursäkta!
Har helt givit upp om min raspberry pi, då den efter minneskortsbyte, överklockning, ominstallerat OS och köpta USB-hubbar, fortfarande laggar. Testade spela 1080p film i raspbian, när jag efter en halvtimme fått igång filmen, så går det inte att stänga av den. Fick dra ur strömmen.

Testade sedan Raspbmc, men där stannade filmerna var fjärde sekund och buffrade i 10.

Hade helt enkelt glömt bort tråden, kanske av ren besvikelse.
Hjälp uppskattas dock fortfarande!

Visa signatur

Insert funny joke here