Permalänk
Medlem

Ny dator, krash i Starcraft II

Hej, jag byggde en nya dator för några dagar sedan, och installerade idag lite spel. Jag satt och spelade Starcraft II i ungefär en timme, när skärmen tappade kontakt med grafikkortet, och högtalarna började ge ifrån sig ett typiskt "error-ljud" Enda lösningen verkade vara att starta om datorn med knappen på chassit. Detta hände igen när jag spelade SC2 på kvällen, efter ungefär lika lång tid. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Här är mina specs.
Operativsystem: Microsoft Windows 8 64-bit
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Antec Kühler 620
Moderkort: Asrock Z77 Extreme 4
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: MSI Radeon HD 7870 Twin Frozr (Catalyst 12.10)
Hårddisk: Samsung 830 128 GB (+1,5TB HDD)
Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W
Övrig kylning: 1x140mm insug och 1x140mm + 1x120mm (radiator) utblås i lådan
Övriga komponenter: -
Temperaturer: Inte koll

Tack

EDIT, PROBLEM LÖST

Det visade sig vara ett defekt grafikkort, problem likt detta: http://www.behardware.com/html/news/?date=27-10-2012#12705
Jag lämnade in kortet till Inet (där jag köpte det) och fick en vecka senare ett helt nytt kort, som fungerar felfritt.

Permalänk

Kan vara så att din processorkylning inte e helt 100. Kollat så att kylpasta har ordentlig kontakt?

Permalänk
Medlem

Temperaturen på CPUn verkar vara låg (<40 grader) Men GPUn verkar bli varmare (>50) Kan detta vara orsaken, och vad finns det för lösning på det?

Permalänk
Skrivet av Quizzy:

Microsoft Windows 8 64-bit

Jag tror att det kan vara ditt problem. Vad jag vet så fungerar inte SC2 till 100% på W8. Har du testat att ändra kompabilitetsläge (heter det så på svenska?) till W7 eller tidigare?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Jag tror att det kan vara ditt problem. Vad jag vet så fungerar inte SC2 till 100% på W8. Har du testat att ändra kompabilitetsläge (heter det så på svenska?) till W7 eller tidigare?

Oj, det skulle ju på sätt och vis vara rätt skönt om det inte var ett hårdvaruproblem! Jag får testa det ikväll och återkomma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Jag tror att det kan vara ditt problem. Vad jag vet så fungerar inte SC2 till 100% på W8. Har du testat att ändra kompabilitetsläge (heter det så på svenska?) till W7 eller tidigare?

Skrivet av Quizzy:

Oj, det skulle ju på sätt och vis vara rätt skönt om det inte var ett hårdvaruproblem! Jag får testa det ikväll och återkomma!

Hmm, det verkade fungera ett tag, sen idag så krashade det igen. Jag har testat i både kompatibilitetsläge för XP och windows 7, och inget har fungerat. Någon som har något tips på vad jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Testat minnena?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Testat minnena?

Nej.. Är windows minnesdiagnostik något att ha? Jag tänkte sätta på det under natten (hur lång tid det nu kan tänkas ta), och om inte den hittar något får jag väl testa att köra med en minnesmodul i taget och se om det hjälper.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inser att jag inte har svarat på detta inlägg. Det visade sig vara precis det jag hade råkat ut för, så jag lämnade in kortet till Inet och fick drygt en vecka senare ett nytt kort som fungerar felfritt.
Stort tack alla ni hjälpte mig ur detta problem!

Permalänk
Medlem

Hårddisk: Samsung 830 128 GB hade varit min misstanke
Många har fått problem med olika ssd diskar vet inte denna dock, normalt firmware problem.
I mitt fall stannade Hårddisken någon sekunf operativ kan inte läsas crash.
Kul firmware ibland efter ett vist antal drift timmar
Många många tusen timmar kom en bug som gjorde en loop med hd stop/startade om = varje timmes fel.
Detta var mitt problem

Kul att det löste sej men om det kommer igen kolla ssd disken.