Permalänk
Medlem

Vill lära mig programmera

Hej! Är en väldigt teknikintresserad snubbe som vill lära mig programmera. Jag har tidigare hållit på endel med HTML o CSS samt lite JavaScript. Vad jag nu vill lära mig är att skapa applikationer till windows 8 och min första fråga är: Vilket språk bör jag lära mig? Hur lång tid tar det för en noobie att komma igång och åstadkomma något användbart? Sen, skulle ni rekomndera en att köpa en surfplatta låt säga mic surface för att optimera den skapade appen eller klarar jag mig OK med stationär dator utan touchfunktionen?

Tackar för svar

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Det du bör lära dig är C# (uttalat C-Sharp), hur lång tid det tar att göra någonting användbart med ett GUI är runt ett par dagar.

Windows 8 blir så mycket mer användbart med en touchskärm ja, däremot är ju frågan hur mycket tid du vill spendera att göra en app som faktiskt är såpass bra gjord att den fungerar bättre med touch än med mus/tangentbord.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk

Men om du inte har hållt på med objektorienterad programmering innan så skulle jag rekommendera att du lär dig språket först (ex. C#) innan du börjar med GUI.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

okej! Någon som kan ge mig en snabb förklaring på GUI innebär? Och sedan så undrar jag om någon av er har någon bra tutorial man kan följa för att lära sig c#

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

okej! Någon som kan ge mig en snabb förklaring på GUI innebär? Och sedan så undrar jag om någon av er har någon bra tutorial man kan följa för att lära sig c#

ännu bättre än någon tutorial är en kurslitteraturbok på området du kanske får flisa ut några hundra, men personligen känner jag att utan någon kurslitteratur att följa hade programmering varit mycket drygare att lära sig

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

ännu bättre än någon tutorial är en kurslitteraturbok på området du kanske får flisa ut några hundra, men personligen känner jag att utan någon kurslitteratur att följa hade programmering varit mycket drygare att lära sig

okej, någon speciell bok du skulle kunna rekommendera då? ;D

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Om det är enbart applikationer till Windows 8 du är intresserad av. Dvs Modern UI applikationer så kan du göra dessa i HTM/CSS/Javascript.

Du kan också skriva om i C# .NET som nämnts innan.

Utöver detta så bok i ämnet, vet ej om det finns några bra böcker för Specifikt Windows 8 än men en bra bok att komma igång med C#/.NET är http://www.headfirstlabs.com/books/hfcsharp/ nog den bästa nybörjar boken till just C#/.NET

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

okej! Någon som kan ge mig en snabb förklaring på GUI innebär? Och sedan så undrar jag om någon av er har någon bra tutorial man kan följa för att lära sig c#

GUI är en förkortning för Graphical User Interface vilket är fönster, knappar eller textrutor. Programmerar man utan GUI så skapar man oftast konsollprogram som körs i ett fönster som ser ut som kommandotolken. Det brukar man ofta börja med när man programmerar men när det gäller C# där det är så lätt att skapa ett GUI så går det lika bra att börja med det direkt.

När det gäller tutorials finns det en spellista av på Youtube med 200 C# tutorials som bör ge dig en stadig grund.
http://www.youtube.com/course?list=EC0EE421AE8BCEBA4A
De flesta skulle nog rekommendera en bok att lära sig från men jag tycker själv att hittar man bra tutorial-serie så fungerar det nästan lika bra.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

okej, någon speciell bok du skulle kunna rekommendera då? ;D

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just C#

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Det jag tror är det viktiga är att man hittat en metod som gör det ROLIGT att lära sig.

Hur jag tänkt lära mig programmera:
Jag har hittat en undervisningsserie för beginners som vill lära sig Delphi. Totalt är serien på 9 klipp. Varje klipp är mellan 1-3 timmar långa och man skapar alltid ett program i varje klipp. Efter viktiga saker som sägs, så pausar jag, skriver lite kod, tänker igenom, fattade jag vad som sades, okej, går vidare... Därefter efter varje klipp så går jag igenom koden jag skrivit, kollar igenom särskilda delar av klippet igen och försöker repetera det viktigaste.

Efter dessa 9 klipp kommer jag påbörja ett eget projekt där jag skapar något jag själv skulle tycka vara kul att syssla med. Under det projektet kommer jag ta hjälp av böcker, guider på nätet och andra videoklipp för att komplettera det jag redan känner till. Sen handlar det om att öva, öva och öva lite till...

Så mitt tips är:

1. Hitta det sätt som du kommer tycka är roligast. antingen genom en bok eller genom en FULLSTÄNDIG undervisningsserie (så den inte slutar mitt i alltihop)
2. Kolla så att andra rekommenderar en pedagogisk bok/video-serie för absoluta nybörjare
3. Programmera under tiden som du studerar! Det är genom praktiska övningar du kommer lära dig att förstå helheten.
4. Komplettera din grund med den andra metoden du först valt bort, har du lärt dig genom böcker, se ett par klipp och tvärtom.

Men som sagt. Öva....Eftersom programmering handlar om att tänka på ett visst sätt och det kan du inte läsa dig till eller se en video på.

Själv har jag förmånen att jag hittade en lämplig och gratis "undervisningsserie" på youtube/företagets hemsida som företaget 3dbuzz.com skapat. Youtubeklippen är lågupplöst men på deras sida finns även högupplöst så man ser all kod perfekt. De lär ut programmering på ett pedagogiskt sätt så det mesta går in i huvudet och det är även roligt under tiden. De är två personer som diskuterar och det hjälper till att öka förståelsen för mig som lyssnar/återskapar det de gör. Svåra saker går de igenom på en digital whiteboard. En superbra metod hittills för mig som är en absolut nybörjare och mitt tips är då, hitta ett företag/person som använder ett liknande upplägg.

Dessvärre verkar de inte ha någon Training video för C# för då hade jag definitivt rekommenderat det. Däremot finns en massa specifika tutorials men då kanske andra företag/personer på Youtube är lämpligare för C#.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att börja med Python, jag försökte själv börja med språk som C, inte vidare bra idè. Fördelen med python är:
1. Bra lärningsresurser, finns många bra böcker och tutorials.
2. Lätt syntax, även på grund av indentationen i språket så finns det inte lika många olika "coding-styles"
3. Det finns massa modules och librarys
Vill bara säga att jag är nybörjare, vet ej mycket än själv dessa är endast de fördelar jag märkt hittills.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Det jag tror är det viktiga är att man hittat en metod som gör det ROLIGT att lära sig.

Hur jag tänkt lära mig programmera:
Jag har hittat en undervisningsserie för beginners som vill lära sig Delphi. Totalt är serien på 9 klipp. Varje klipp är mellan 1-3 timmar långa och man skapar alltid ett program i varje klipp. Efter viktiga saker som sägs, så pausar jag, skriver lite kod, tänker igenom, fattade jag vad som sades, okej, går vidare... Därefter efter varje klipp så går jag igenom koden jag skrivit, kollar igenom särskilda delar av klippet igen och försöker repetera det viktigaste.

Efter dessa 9 klipp kommer jag påbörja ett eget projekt där jag skapar något jag själv skulle tycka vara kul att syssla med. Under det projektet kommer jag ta hjälp av böcker, guider på nätet och andra videoklipp för att komplettera det jag redan känner till. Sen handlar det om att öva, öva och öva lite till...

Så mitt tips är:

1. Hitta det sätt som du kommer tycka är roligast. antingen genom en bok eller genom en FULLSTÄNDIG undervisningsserie (så den inte slutar mitt i alltihop)
2. Kolla så att andra rekommenderar en pedagogisk bok/video-serie för absoluta nybörjare
3. Programmera under tiden som du studerar! Det är genom praktiska övningar du kommer lära dig att förstå helheten.
4. Komplettera din grund med den andra metoden du först valt bort, har du lärt dig genom böcker, se ett par klipp och tvärtom.

Men som sagt. Öva....Eftersom programmering handlar om att tänka på ett visst sätt och det kan du inte läsa dig till eller se en video på.

Själv har jag förmånen att jag hittade en lämplig och gratis "undervisningsserie" på youtube/företagets hemsida som företaget 3dbuzz.com skapat. Youtubeklippen är lågupplöst men på deras sida finns även högupplöst så man ser all kod perfekt. De lär ut programmering på ett pedagogiskt sätt så det mesta går in i huvudet och det är även roligt under tiden. De är två personer som diskuterar och det hjälper till att öka förståelsen för mig som lyssnar/återskapar det de gör. Svåra saker går de igenom på en digital whiteboard. En superbra metod hittills för mig som är en absolut nybörjare och mitt tips är då, hitta ett företag/person som använder ett liknande upplägg.

Dessvärre verkar de inte ha någon Training video för C# för då hade jag definitivt rekommenderat det. Däremot finns en massa specifika tutorials men då kanske andra företag/personer på Youtube är lämpligare för C#.

Mycket bra tips, tack ska du ha BTW, är det någon som använt sig utav MITs hemsida för att lära er programmering eller någon annan kurs? De ger alla tillgång till föreläsningsmaterial och uppgifter men inte "orkat" ge mig in på det ännu

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Channel 9 http://channel9.msdn.com/ är riktigt bra om du vill ha bra nybörjar tutorials på MS plattformen.