Större batteri till RC-helikopter (Ica Maxi)?

Permalänk
Medlem

Större batteri till RC-helikopter (Ica Maxi)?

Köpte en helikopter från Maxi igår för att ha och leka med i skolan när man inte har något att göra eller inte orkar plugga...
Rolig och prisvärd helikopter som folk borde köpa! http://www.youtube.com/watch?v=oa7ZtWiTZdk

I alla fall så räcker batteriet 7-10 minuter innan man måste ladda helikoptern igen vilket inte är så roligt..
Jag tänkte sätta in ett till batteri i den som är lite större om det finns något som funkar utan att bränna motorerna. Någon som vet var man kan hitta ett?
Tänkte ha en switch så jag kan växla mellan batterierna.

Vill inte ha några kommentarer om att det är onödigt att hålla på och pilla med den eller att jag ska köpa en bättre...

Batteriet som sitter i är: 3.7v 4.5w 200mAh 6g lithium polymer pack

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Det bästa vore väl om du kunde sätta på en kontakt på helikoptern så att du bara kunde byta batteri när du flygit slut på det. Så har jag på mina helikoptrar (Blade MSR och mCPX). Då kan du köpa ett gäng batterier och flyga ganska länge med bara korta avbrott för att byta batterier.

Det du vill ha är 1-cells lipo batterier (dom är 3.7v). Dessa finns i många olika former och storlekar. 200mAh som du har är ganska vanligt men det finns större. Hobbex har ett par olika sorter tex. Alla hobbybutiker som håller på med RC flyg bör även dom ha denna typ av batterier. Det viktiga är att du köper LiPO batterier med en cell (3.7v). Har dom två celler så kommer dom vara 7,4v osv...

Nu vet jag inte vad det följer med för laddare till din helikopter, men jag tycker den borde klara att ladda olika stora batterier så länge dom är 1 cell. Men det kommer såklart att ta längre tid.

Några saker att tänka på är att motorn kan ta stryk om du flyger längre än vad den är byggd för. Så det kan vara bra att låta den kylas av mellan flygningarna. Helikoptern kan även flyga konstigt om du sätter i ett tyngre batteri eller om fördelningen av vikten blir annorlunda. Coaxial helikoptrar brukar vara stabila så det ska nog gå bra så länge du inte hänger på något jättestort. Jag tror det bästa är att hitta på något sätt att byta batteri mellan flygningarna, det är rätt vanligt att använda kardborreband som man limmar fast på helikoptern och batteriet för att fästa batterierna.