Komponenter söker nytt "hem" (chassi)

Permalänk
Medlem

Komponenter söker nytt "hem" (chassi)

God kväll!

Jag inhandlade för en tid sedan ett Corsair 800D, med framtidsplaner såsom vattenkylning.
Nu börjar jag inse att jag kommer nog aldrig att orka knåpa ihop en loop, mest på grund av diverse underhåll av systemet.

Så, nu söker jag ett chassi som lämpar sig bättre för luftkylning då jag inte finner 800D särskilt optimalt för denna uppgift.

Mina kriterier, eller vad man nu skall kalla det =

* Bra kylförmåga, prioriterar prestanda före ljudnivå.
* Hyfsad plats för kabeldragning.
* Någorlunda kvalité, helst inte så himla plastigt.
* Gärna plats för min Corsair H100, dock ej ett krav. Köper gärna ny kylare om jag finner ett trevligt chassi där den ej ryms.
* Dammfilter är ett stort plus.
* Utseendet: gärna så stilrent som möjligt
* ATX

Saker som spelar mindre roll=
* Storlek (Jag har gott om plats för mitt 800D idag)
* Hårddiskplatser (har 2st ssd:S och 1st mekanisk 3.5")

Jag har kollat på diverse lian-li chassin & även rv-02e (som nu tyvärr har utgått, verkar vara ett trevligt chassi)

Jag hade tänkt mig att lägga upp till ~3000kr, men kan skjuta till lite extra om det finns något riktigt guldkorn jag missat.
Det gör såklart ingenting om det råkar bli lite billigare.

Komponenterna som skall husera i chassit finner ni i min signatur.

Kom gärna med tips

Permalänk
Medlem

Cooler Masters HAF Serie,

Deras 200mm fläktar flyttar ENORMA mängder luft och gör det på ett tyst och bra sätt! ägde ett HAF 912+ med 1x 200mm i top (inblås) 1x 200mm front (inblås) och 1x 120mm utblås vid grafikkort och 1x 120mm utblås vid processorn och temperaturen på min processor var väl ungefär 20'c lägre och gpu 15'c lägre i det chassit,

tänk dig bara vad ett HAF 932 kan göra då! helt underbara chassi där man kan köra enorma fläktar på låg rpm som är knäpptysta, själv körde jag 120mm noctua fläktar på 1200rpm i hela chassit.

Men jag bytte för jag prioriterar en ljudlös dator och det enda som låter i mitt chassi är grafikkortet när jag spelar och det är knappt hörbart

kylde också min CPU med en luftkylare från noctua som hette NH UP-12 SE2 eller något i mitt haf 912+ och körde fläktarna i 1200rpm där

kan ju säga i efterhand att ljudnivå skillnaden mellan mitt gamla och nya är väldigt liten men jag fick mig ett snyggare chassi iaf

Edit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599984] , h100 ska passa i toppen utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Cooler Masters HAF Serie

Tack för tipset Uvania!

Jag är egentligen inte så förtjust i HAF-seriens utseende, men skulle kunna tänka mig ett sådant pga dess kylningsförmåga.
Dock så kollar jag även in Silverstone Raven RV03:an, verkar vara hyffsad kylförmåga även i detta. Dock så hade det varit trevligt med ett RV02 istället då de är bra mycket snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Tack för tipset Uvania!

Jag är egentligen inte så förtjust i HAF-seriens utseende, men skulle kunna tänka mig ett sådant pga dess kylningsförmåga.
Dock så kollar jag även in Silverstone Raven RV03:an, verkar vara hyffsad kylförmåga även i detta. Dock så hade det varit trevligt med ett RV02 istället då de är bra mycket snyggare.

nej det är inte vackert precis men nog fan kan det kyla och göra det tyst

Permalänk
Medlem

Silverstone Temjin TJ08-E med en Cooler Master 200mm fläkt i fronten, sen en tyst 120mm i botten från t.ex Noctua.
Då kommer din båt segla i hamn

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

är sjukt nöjd med mitt Silverstone FT02 tyst men kyler sjukt bra Bästa chassit jag någonsin ägt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Silverstone Temjin TJ08-E med en Cooler Master 200mm fläkt i fronten, sen en tyst 120mm i botten från t.ex Noctua.
Då kommer din båt segla i hamn

Det chassit såg riktigt fint ut! Men det verkar bara finnas som mATX? Dock nästan så man blev sugen på att byta till en mATX bräda bara pga det chassit.. mums!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Det lutar mot ett rv03, ev. ett ft02. Tycker det sistnämnda är snyggare men gillar 03ns egenskaper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Det lutar mot ett rv03, ev. ett ft02. Tycker det sistnämnda är snyggare men gillar 03ns egenskaper

Skickades från m.sweclockers.com

Raven är så snygga ! Men ft02 är mycket mindre plastigt men kostar därefter. Nzxt switch 810 ska också ha bra kylning, för man kan sätta 2 fläktar vid hårddiskplatserna som blåser rätt på graifkkortet/en.