Hur nödvändigt är UAC

Permalänk
Medlem

Hur nödvändigt är UAC

Tjena Sweclockers.
Har installerat om windows och alla uppdateringar mm.
Men brukar också efter en installation stänga av uac men hur viktigt är uac egentligen?
Hur bra skyddar det datorn och hur bra fungerar det?

MVH//

Permalänk
Medlem

Skyddar väll mest mot sämre användare?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Blir svårare för virus och annan skadlig mjukvara att installeras på din dator då du måste godkänna det via UAC först. Ger nog mer skydd än ett antivirus i många fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saides10:

Tjena Sweclockers.
Har installerat om windows och alla uppdateringar mm.
Men brukar också efter en installation stänga av uac men hur viktigt är uac egentligen?
Hur bra skyddar det datorn och hur bra fungerar det?

MVH//

Det fungerar så att man som användare tröttnar på skiten och istället klickar blint.... Själv tål jag inte när skiten sänker ljusstyrkan och låser allt grrrrr.
Ändrat så att det varnar fast utan ljustricket.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är en alldeles utmärkt säkerhetsfunktion, däremot är den otroligt irriterande, min personliga åsikt, så jag har den avstängd på min burk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Den skyddar på så sätt att inget program kan förändra systemet utan att du får reda på det och godkänner det.
Problemet är att man inte vet vad för ändring det är och enda alternativet man har ge det admin rättigheter eller inte.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Det är det första jag stänger av när jag installerat windows

Permalänk
Hedersmedlem

Yepp. Håller med om att det är en ypperlig säkerhetsfunktion. Men den är ju irriterande så även jag har den avstängd. Är väl egentligen mest irriterande vid nyinstallation när alla program ska installeras igen. Efter den fasen tycker iaf jag att funktionen går att leva med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Om man måste fråga så borde väl svaret vara: Ha UAC påslaget!

Permalänk
Medlem

Jag bruka i början ha det alltid avslaget. Men med tiden, så insåg jag mer och mer, just hur effektiv säkerhets funktion det är. Och har helt enkelt vant mig med att klicka skitet om frågan dyker upp

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

En av de viktigaste säkerhetsfunktionerna i systemet. Ett ordäntligt fungerande system ska mycket sällan flagga UAC, precis som du normalt inte ska behöva göra SU för ett UNIX/Linux system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ursäkta men hur tusan kan någon tycka att UAC är en bra säkerhetsfunktion?

Jag attackerar Firefox.
Utan UAC körs Firefox som Admin, så jag kan använda en funktion för att infektera systemet och gömma mig från ditt anti-virus.
Med UAC körs Firefox som vanlig användare (även om du är Admin) och kan endast infektera din användar profil. Metoder för att gömma sig fungerar inte, och anti-viruset kan se och ta bort infektionen.

Permalänk
Medlem

varje gång man startar speedfan ska skiten ploppa upp, så den är avstängd för min del

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Jag attackerar Firefox.
Utan UAC körs Firefox som Admin, så jag kan använda en funktion för att infektera systemet och gömma mig från ditt anti-virus.
Med UAC körs Firefox som vanlig användare (även om du är Admin) och kan endast infektera din användar profil. Metoder för att gömma sig fungerar inte, och anti-viruset kan se och ta bort infektionen.

Fast egentligen går det väll lika bra med UAC påslaget om man vet vad man gör? eller vi kanske tänker på olika metoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Håller med om att det är en ypperlig säkerhetsfunktion. Men den är ju irriterande så även jag har den avstängd. Är väl egentligen mest irriterande vid nyinstallation när alla program ska installeras igen. Efter den fasen tycker iaf jag att funktionen går att leva med.

Mja, sen ska den ju poppa upp varje gång man startar ett program också, olidligt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

varje gång man startar speedfan ska skiten ploppa upp, så den är avstängd för min del

Det finns sätt att starta speedfan eller liknande program vid uppstart, med admin rättigheter. Utan att den frågar om UAC tillåtelse.

Finns ett program i Windows som kallas för Task Scheduler (ingen aning vad det heter på svenska, googla)
Med det så kan man ställa in program som t.ex startar vid specifika tidpunker, eller vid uppstart. Och med högsta privilegier.

Många progam idag, som kräver admin rättigheter. Och som kan startas automatiskt vid uppstart. Automatiskt lägger in sig i Task Scheduler. T.ex Coretemp gör detta. Och är mycket bättre temp avläsare än Speedfan.

En annan händig sak man kunde göra med Task Scheduler, är att sälla in att ett program startar upp ca 30s eller 5min osv, efter uppstart. Var händigt sätt att lägga mindre viktiga program att starta upp lite senare, för att avlasta hårddisken, så den inte överbelastas under uppstart.
Dock inte nödvändigt längre om man kör med SSD

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag inte använder UAC är att det stör mitt flyt i vardagen. Jag gillar när det flyter på bra och uac är lite som att någon skulle frysa tiden och fråga om man verkligen var säker varje gång man gjorde något. Sen vet jag att jag bara börjar klicka "ja" efter ett tag och då hjälper det inte med uac. Jag klarar mig ändå väldigt bra från virus.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Drabbades av en bank trojan för några månader sedan som naturligtvis var för nytt för antivirus programmen skulle reagera, då var UAC till stor hjälp. Kom ett meddelande i "fel" läge så jag undersökte det lite närmare och kunde rensa den.
Troligast kom trojanen in pga JAVA buggen som var tidigare.
Men visst om man inte bryr sig om säkerhet eller alltid klickar ja utan att tänka efter någon sekund så är det inte så mycket att ha.

Permalänk
Skrivet av hermaniii:

Drabbades av en bank trojan för några månader sedan som naturligtvis var för nytt för antivirus programmen skulle reagera, då var UAC till stor hjälp. Kom ett meddelande i "fel" läge så jag undersökte det lite närmare och kunde rensa den.
Troligast kom trojanen in pga JAVA buggen som var tidigare.
Men visst om man inte bryr sig om säkerhet eller alltid klickar ja utan att tänka efter någon sekund så är det inte så mycket att ha.

Kanske lite "off-topic" men jag slängde ut java för över 1.5 år sen och har egentligen aldrig råkat ut för en situation eller sajt där jag behöver det förutom vissa skumma platser där man kan räkna med infektion om man drar in java. Jag kan rekommendera att testköra utan java ett tag för att se om du verkligen behöver java.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Kanske lite "off-topic" men jag slängde ut java för över 1.5 år sen och har egentligen aldrig råkat ut för en situation eller sajt där jag behöver det förutom vissa skumma platser där man kan räkna med infektion om man drar in java. Jag kan rekommendera att testköra utan java ett tag för att se om du verkligen behöver java.

Har tagit bort java pluginen på webbläsaren efter det hände men inte avinstallerat det för har program som behöver det. Men om jag ska använda IP-KVM måste jag ha det aktiverat i webbläsaren men det händer inte så ofta.

Men ett tips är kolla vilka plugin ni har i webbläsarna och blocka bort allt onödigt så minskar ni attackytorna lite iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Fast egentligen går det väll lika bra med UAC påslaget om man vet vad man gör?

Du måste använda en privilage escalation exploit (ovanliga) om du vill bryta dig ur vanlig användare (eller lura användaren), och nej innan dess kan du inte gömma dig från anti-viruset.

Du kan inte gå från vanlig användare till admin bara sådär. Det är samma mekanik bakom sandboxes, men dessa sätter extremare begränsningar på vad som får göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Du måste använda en privilage escalation exploit (ovanliga) om du vill bryta dig ur vanlig användare (eller lura användaren), och nej innan dess kan du inte gömma dig från anti-viruset.

Du kan inte gå från vanlig användare till admin bara sådär. Det är samma mekanik bakom sandboxes, men dessa sätter extremare begränsningar på vad som får göras.

Sandboxie (verkar vara ett vanligt sandbox program) är ingen match att komma förbi med infekterade filer iaf

Permalänk
Medlem

UAC är det första jag tar bort, och det har jag gjort sen det kom. Och jag har inte saknat UAC

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Sandboxie (verkar vara ett vanligt sandbox program) är ingen match att komma förbi med infekterade filer iaf

I och med brister I programmets konstruktion. Jag tippsar att du läser in dig lite.

Tänk till exempel hur ofta iOS sandboxen bryts ut ur, eller Chrome. Båda händer, men är inte direkt vanliga.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

UAC är det första jag tar bort, och det har jag gjort sen det kom. Och jag har inte saknat UAC

Samma här, onödigt skräp.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Personligen aldrig stört mig på det, ser inte heller hur det kan vara störande, bra förvarning för program, specielt de som inte bör fråga efter admin rättigheter o.s.v.

Så ja, normalt sett ser jag rutan 1-2 ggr i veckan, så kunde liksom inte bry mig mindre. Går att ändra på hur just den beter sig också så den blir mindre störande för de som inte vill ha t.ex. svart skärm.

Men i alla fall. T.ex. tar man Windows XP som ett litet exempel, Låter man användarna köra som Users så funkar inte 99,97% av alla virus längre. Då de kräver admin rättigheter att sätta igång deras skit. Varför ett fåtal fortfarande funkar är på grund av att de inte behöver admin rättigheter.

UAC gör att man slipper ha User konton och kan fortsätta använda ett admin konto som user med samma säkerhet mer eller mindre. Så ja det är bra och nej det funkar inte i praktiken om man bar trycker på OK och skiter i att läsa eller ens tänka efter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.