Permalänk
Medlem

Linux eller Win7?

Som topic lyder så är jag fundersam att använda Linux eller Windows 7 på min ny köpta HTPC. Ska ha xbmc på samt att kunna fjärrstyra min windows burk och lite slösurf..

Tacksam för era åsikter, har inte använt mig av linux mycket förutom någon sväng med ubuntu... Men har alltid velat lära mig!

MVH
Kernehed

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk

Linux, mycket enkelt att anända och kräver inte så mycket från datorn(min personliga åsikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevilOb99:

Linux, mycket enkelt att anända och kräver inte så mycket från datorn(min personliga åsikt)

Okej, vad ska jag köra för linux version, som är lätt att lära sig?
MVH
Kernehed

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kernehed:

Okej, vad ska jag köra för linux version, som är lätt att lära sig?
MVH
Kernehed

Ubuntu. Riktigt bra för alla nybörjare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

+1

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ubuntu. Riktigt bra för alla nybörjare.

Det blir alltid fel när jag startar ubuntu.. förstår inte vad jag gör fel?
Kommer upp som terminal kommer inte förbi det, kommer inte in i GUI_n

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem

Nu är det visserligen dryga året sen jag testade ubuntu som HTPC, 11.04 eller 10.10 var det och det var totalt värdelöst.
Nu hade jag visserligen hårdvara med ATI-kort, men att få HDMI att fungera var en plåga, och när det väl blev bild så flimrade den.

Testa linux, särskilt om du har ett nvidia kort, det kostar bara lite tid, men räkna inte med att det fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Finns en färdig version som heter "Mythbuntu"
Om du har en dator med nVIDIA kort och Optimus så kommer du med största sannolikhet inte kunna använda ditt nVIDIA kort pga av att nVIDIA skiter fullständigt i att göra drivrutiner för optimus till Linux.
Använder du ett Radeon kort både ATI & AMD fungerar mycket bra, har gjort för mig.
Starta bara "jockey" som kan installera proprietära drivrutiner så kan du installera dom.
Tar du Ubuntu så ta version 12.04 64bit Alternate, Desktop versionen fungerade inte för mig att starta upp med efter installation.

Lycka till o stöter du på problem så är det bara att googla

Permalänk
Medlem

Tycker Ubuntu är bra men gillar personligen inte utseendet. Har testat Luninux (en version av Ubuntu som påminner om Mac, men jag gillar det mer än Mac ) och den är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Ska du ge dig in på TV hantering så säger jag windows.
Annar tar man XBMC:s live dist

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

http://xbmc.org/download/
XBMC's egna Ubuntu baserade? XBMCbuntu

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Om du har planer på att använda Netflix måste du tyvärr välja Windows, då Netflix använder Silverlight och Linux-porten av Silverlight (kallad Moonlight) inte kan hantera DRM-skyddat material.

Jag tror det gäller HBO Go också, för den delen.

Permalänk
Medlem

Samma gäller viaplay som kräver silverlight också :-/

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Välj det operativsystem som du kan bäst. Om du redan har andra Windows-datorer så kör med Windows på HTPCn. Nätverk och annat blir mycket lättare att sätta upp.

Själv valde jag Windows eftersom jag har ett Windows-nätverk hemma. Det underlättar betydligt att kunna sätta upp en nätverksdelning från HTPCn, eller att kunna ansluta till den med Remote Desktop (kräver dock att du har minst Win7 Professional).

Permalänk

Ubuntu 12.04 LTS med gnome shell. Nuf said.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/