Permalänk

Sämre FPS i Windows 8

Tjena!

Nyligen installerade jag Windows 8 Pro. Gillar faktiskt det!
Vet ej om detta är ett känt problem, men nu, till skillnad från Windows 7, får jag betydligt sämre FPS. Innan låg det runt ~70 (+/- beroende på vilken karta) men nu kommer jag knappt upp i 60, bara i utrymmen som inte är så krävande.

I burken finns ett GTX 570, senaste drivrutinen (för W8).

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har nämligen bättre prestanda med W8 än W7

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk

Har också bättre prestanda med win 8, kanske pga chemaläggaren som skall vara bättre anpassad för bulldozer, men något är det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Man ska få bättre prestanda med Windows 8. Så något har gått galet i din installation eller så är det något fel på drivrutinen.
Dra en snabb koll på allt så det ser rätt ut. Installera om grafikkortsdrivrutinen och testa fungerar inte det skulle jag gjort om installationen från början.

googla även på om det finns kända problem men Win8 och den drivrutinen du har till ditt grafikkort och se vad du får fram. Skulle jag börjat med iaf!
Och testa även andra spel som du vet någorlunda vilken FPS du får.

Permalänk
Medlem

Kan vara en idé för trådskaparen att skriva vad han har för system. Annars blir det ungefär som att hjälpa någon som är blind att hitta vägen hem via telefon.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

kan det vara så att grafikinställningarna i spelet är annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikaw:

Tjena!

Nyligen installerade jag Windows 8 Pro. Gillar faktiskt det!
Vet ej om detta är ett känt problem, men nu, till skillnad från Windows 7, får jag betydligt sämre FPS. Innan låg det runt ~70 (+/- beroende på vilken karta) men nu kommer jag knappt upp i 60, bara i utrymmen som inte är så krävande.

I burken finns ett GTX 570, senaste drivrutinen (för W8).

Testa att backa drivrutinerna till de gamla för gpun och kolla om de fungerar bättre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrikaw:

Tjena!

Nyligen installerade jag Windows 8 Pro. Gillar faktiskt det!
Vet ej om detta är ett känt problem, men nu, till skillnad från Windows 7, får jag betydligt sämre FPS. Innan låg det runt ~70 (+/- beroende på vilken karta) men nu kommer jag knappt upp i 60, bara i utrymmen som inte är så krävande.

I burken finns ett GTX 570, senaste drivrutinen (för W8).

Nvidia skriver bra drivrutiner myten där har du felet.
Beror inte på windows 8.

får vänta på nya drivrutiner.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

De nyare drivrutinerna från nvidia fungerar inte så bra för mitt GTX 560 Ti. Beror nog på att de är anpassade för 500-serien. Tror jag kör på version 301-304 eller nått. Dock fungerar nog inte de för W8?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

De nyare drivrutinerna från nvidia fungerar inte så bra för mitt GTX 560 Ti. Beror nog på att de är anpassade för 500-serien. Tror jag kör på version 301-304 eller nått. Dock fungerar nog inte de för W8?

Den meningen går inte riktigt ihop för mig. Om drivrutinerna är anpassade för 500serien borde väl 560ti, som ingår i 500 serien, funka alledess utmärkt med drivrutinerna? Felskrivning?
Kan bara tillägga att innan jag installerade win 8 fungerade de drivrutinerna (både WHQL och BETA) utmärkt för mig.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

kan det vara så att grafikinställningarna i spelet är annorlunda?

Nejdå, precis likadana inställningar som innan..

Skrivet av Waste:

Kan vara en idé för trådskaparen att skriva vad han har för system. Annars blir det ungefär som att hjälpa någon som är blind att hitta vägen hem via telefon.

Dumt av mig:

-GeForce GTX 570
-Phenom X4 995
-8GB RAM
-600W
-Också lite annat smått...

Permalänk
Medlem

TPU (?) hade benchmarkat win7 mot win8 med både nVidia och AMD, dock bara 2 spel. nVidias gav samma eller lägre fps. AMD samma eller högre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Nu har jag ominstallerat Nvidia drivrutinerna, ingen skillnad. Känns precis som det är en "spärr" precis på 60-gränsen...

Permalänk
Medlem

Men så ifrån v-sync då....

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Miniforskning:

Det finns en spärr, 61. FPS'en går aldrig över 61.
Det kvittar om jag har det på Low eller Medium, FPS'en ändras inte (lite stabilare på Low kanske)...

Vad kan man få ut av detta tro?!?

Permalänk
Medlem

Spärren är kallas vertikal-sync och slås ifrån antingen i drivrutinerna eller i spelet.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Jag fick också bättre fps i W8

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Jojje_c1:

Spärren är kallas vertikal-sync och slås ifrån antingen i drivrutinerna eller i spelet.

Bild
Av, på, anpassningsbar, anpassningsbar (halv uppdateringsfrekvens) eller att 3D-programvaran får bestämma (som jag har nu)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikaw:

Bild
Av, på, anpassningsbar, anpassningsbar (halv uppdateringsfrekvens) eller att 3D-programvaran får bestämma (som jag har nu)?

Slå bara av den i spelet, gå in i options och stäng av Vertical Sync. Eller så sätter du den av i grafikkortsinställningarna som du länkade bild på, men då stängs den av i alla spel vilket du kanske inte vill. Valet är ditt.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Din skärm klarar ändå inte av att visa mer än 60 FPS så du kan lika gärna lämna Vsync på så länge du inte märker av skumma musrörelser.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec